Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Palvelutalo ei luovuta äitini potilastietoja ym. vaikka minulla on maistraatin päätös, että olen edunvalvoja.

Vierailija
08.02.2024 |

Äidilläni on muistisairaus ja hän ei kykene itse enää hoitamaan asioitaan, Minulla on lääkärin virallinen lausunto, että hoidan hänen asioitaan. Silti en saa nähdä hänen tietojaan tai hoitoonsa liittyviä asioita. Mitä voin tehdä kun epäilen palvelutalon peittelevän asioita?

Kommentit (81)

Vierailija
1/81 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ne kuulu edunvalvojalle ollenkaan, hoitaa vain taloudellisia asioita, sitten kuoleman jälkeen omaiset saa pyytämällä.

Vierailija
2/81 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli minä omaisen aja asioiden hoitajana en saa nähdä äitini sairauksia ym.?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/81 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei potilastietoja luovuteta kenellekään. Voit esim. tehdä aville kantelun jos epäilet hoidossa olevan puutteita.

Vierailija
4/81 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Nämä ei edes ole palvelukodin luovutettavissa oöevia tietoja

Vierailija
5/81 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valita valvontaviranomaisille (AVI), jos epäilet asioita peiteltävän. Hoitokertomuksiin et pääse, vaikka omaisesi olisi kuollut, mutta viranomaiset pääsevät. 

Vierailija
6/81 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä saat potilaan edustajana potilastiedot. Soita aviin ja kerro mistä kyse. Tekevät tarkastuksen siihen puljuun samalla.

Vierailija
7/81 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Et tietenkään. Äidilläsi on edelleen terveystiedoissaan yksilön suoja. 

Vierailija
8/81 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avin pitäisi valvoa. Pitänee siis toimia. Myös kunnan terveysviranomaisten tulisi toimia sillä he ovat vastuussa lain mukaan terveydenhoidon toteutuksesta vaikka eivät siitä enään päätäkkään. Lopulta sitten rikosilmoitus jo muu ei auta.

Vierailija
9/81 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

He siis voivat hoitaa miten aivan sattuu muistosairasta ja minä näen kuoleman jälkeen että kävikö virhe?

ap

Vierailija
10/81 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tämän vuoden vuositilinpäätösilmoitus tehtynä edunvalvojalla?

Vierailija
11/81 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei edunvalvojalle kuulu terveystiedot. Mutta jos saat äidiltäsi allekirjoituksen valtakirjaan niin sillä voit pyytää tiedot. Eikä sillä ole mitään väliä millainen harakanvarvas se nimmari on. 

Vierailija
12/81 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä saat potilaan edustajana potilastiedot. Soita aviin ja kerro mistä kyse. Tekevät tarkastuksen siihen puljuun samalla.

Sekoitat nyt edustuksen ja edunvalvonnan, edustamiseen tarvitaan valtakirja oikeustoimikelpoiselta, jolloin valtuutettu voi esiintyä sen valtakirjan antajan oikeuksin, mutta edunvalvoja ei voi sitä antaa kuin ei muistisairas itsekään jos ei ole tehnyt terveenä ollessaan. 

Vierailija
13/81 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Sinä valvot hänen taloudellista etuaan, siihen eivät potilaskertomukset tai diagnoositiedot kuulu millään tavalla.

Edunvalvoja ei ole mikään huoltaja tai holhooja (kuten alaikäisellä) vaan pelkkä raha-asioiden hoitaja.

Vierailija
14/81 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

😂

Vierailija
15/81 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

He siis voivat hoitaa miten aivan sattuu muistosairasta ja minä näen kuoleman jälkeen että kävikö virhe?

ap

Ei voi hoitaa miten sattuu, hoitotyötä valvotaan. Yksikön johtaja, AVI ja Valvira valvovat hoitajia ja kaksi jälkimmäistä valvovat myös hoidosta vastaavaa lääkäriä.

Vierailija
16/81 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun henkilöllä alkaa ilmetä muistisairauden oireita, on hyvä tehdä terveystietoihin suostumusmerkintä, kenelle hänen terveystiedoistaan saa antaa tietoa. Eli kun henkilö on kykenevä antamaan suostumuksensa, niin tehdään se merkintä asioiden hoitajasta silloin sinne terveystietoihin.

Jos ei merkintää ole... niin käytäntö lienee se, että sellaiselle lähiomaiselle, jonka suhteen voidaan olettaa potilaalla olevan luottamusta niin paljon että hän antaisi sen suostumuksen, voidaan terveysasioista keskustella.

Mutta esim. kuoleman jälkeenkään vainajan terveystietoja ei anneta kenelle vain lähiomaisistakaan. Terveystiedot ovat salassa pidettäviä sairauden aikana ja kuoleman jälkeenkin. 

Palvelutalo ei sinänsä ole se terveystiedoista rekisteriä pitävä, vaan esim. terveyskeskus tai se muu taho, jota se terveydenhoidon palveluiden hankinnassa käyttää.

Palvelutalo ei voi jakaa niitä tietoja, joita se itse on saattanut saada vaikkapa epikriisin kautta. 

Vierailija
17/81 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko lekurin tai omahoitajan kanssa puhua, ettei ole väärä lääkitys, onko kaikki kunnossa. Ei kai saisi ainakaan mielivaltaisesti syöttää jotain vääriä lääkkeitä ja piikittää luvatta. Tai puuttuuko esimerkiksi kivun lääkitseminen, jos on kipuja tms. Miten hampaiden tilanne ja onko tulehduksille altis vai ei. Jotain pitäisi tietää että voi turvata sukulaistaan.

Vierailija
18/81 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, etkö sinä voi keskustella äitisi hoidosta siellä palvelutalossa ilman että vaadit kaikki hänestä siellä kirjatut terveystiedot nähtäviksi.

Vierailija
19/81 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos palvelutalo ei luovuta äitisi potilastietoja vaikka sinulla on maistraatin päätös edunvalvojana toimimisesta ja lääkärin lausunto asiasta niin

a) ota yhteyttä palvelutalon johdon kanssa selitä tilanne ja osoita heille maistraatin päätös sekä lääkärin lausunto heidän tulisi noudattaa lakia

b) ota yhteyttä alueesi terveysviranomaisiin jos palvelutalo ei reagoi asianmukaisesti he varmistavat että hänen oikeuksiaan kunnioitetaan

c) harkitse oikeudellista apua jos tilanne ei ratkea muilla keinoilla

Vierailija
20/81 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisit kyl yrittää selittää niille tilanne ja näyttää ne paperit. Jos ne ei edelleenkään suostu, niin sit voisit harkita ottaa yhteyttä terveysviranomaisiin tai jopa asianajajaan jos ei muut keinot auta. Tärkeintä on varmistaa että sun äiti saa sen tarvitseman hoidon!