Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi köyhät ihmiset tuhlaavat palautusrahansa kerralla?

Vierailija
03.12.2014 |

Olen miettinyt tätä, kuinka suht pienituloiset ihmiset pistävät kaikki veronpalautusrahansa kerralla haisemaan. Eräs tuttavani vouhkasi jo 2kk etukäteen n. 1000 e:n palautuksista. Tänään hän on on aikonut mennä ostamaan uuden puhelimen, matkan ja joululahjoja. Vastaavasti esim. veljeni, joka sai palautuksia yli 4 kertaa enemmän aikoin laittaa kaiken säästöön.

Kysymys kuuluukin, että poltteleeko pienituloisilla raha jotenkin eri tavalla. Saako joku 1000 euron palautus pään niin sekaisin, ettei houkutuksia voi vastustaa. Esim. juuri tuolla 1000 euroa palautusta saaneella tuttavallani on opintolainaa jäljellä vielä tuhansia euroja, asuntovelka. Luulisi, että rahalle olisi parempaa käyttöä kuin tuhlata kaikki kerralla.

Kommentit (200)

Vierailija
81/200 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 08:55"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 08:30"]Pitäiskö sun nyt vaan huolehtia omista asioistasi? Mä olen köyhä enkä laita palautuksia haisemaan vaan käytän ne normaaliin elämiseen. En osta edes joululahjoja. Ymmärrän kuitenkin sen, mikä tässä on jo tullutkin esiin, että moni ei tee mitään hankintoja aiemmin ja siksi ne kasautuu siihen ajankohtaan kun sitä ylimääräistä tulee.
[/quote]

Turhin kommentti "pidä huoli omista asioista".
tämä on keskustelu palsta ja suurin osa koskee julkkista naapuria lastensuojelua yms.
mene pois tältä palstalta jos kommentoit tuon ym. Lauseen
[/quote]
Mikäs jumalakompleksi sulla on kun kuvittelet voivasi käskyttää muita pois palstalta jos ei kommentti miellytä? Jos täällä saa muutkin sanoa mitä ajattelee niin enköhän saa minäkin.

Vierailija
82/200 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

T

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/200 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 08:41"]

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 08:33"]

Et ole vissiin pienituloinen, on vaikea ymmärtää muita kanssakulkijoita sieltä norsuunluutornistasi. terv pienituloinen, joka ei saa veronpalautuksia, niihin olisi kyllä ollut tarvetta...

[/quote]

Sinähän olet sitten mitoittanut veroprosenttisi oikein, jos et saa mätkyjäkäön. Minä en ymmärrä sitä, että pitää maksaa vuosi liikaa veroja oikein saadakseen palautusta, kun voisi joka kuukausi laittaa säästöön saman verran. Mikä siinä säästämisessä on niin vaikeaa? Jos siis maksan veroja 50 euroa kuussa liikaa ja saan palautusta 600, niin eikö saman ajaisi se, että pistäisi joka kuu 50 euroa säästöön?

[/quote] Ihan sama minulle, paitsi että veronpalautukset on hauskempi tapa. Tämä on vapaa maa ja se sallittakoon.

Vierailija
84/200 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienituloisella ei ole mahdollisuutta ostaa mitään "ylimääräistä" kuin palautuksilla. 

Jos veljesi saa palautuksia 4000, niin hänen tulonsakin todennäköisesti ovat niin isot, että kaiken tarpeellisen voi ostaa milloin vain. Sitten on helppo laittaa palautukset säästöön.

Vierailija
85/200 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 09:03"]

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 08:59"]

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 08:33"]

Et ole vissiin pienituloinen, on vaikea ymmärtää muita kanssakulkijoita sieltä norsuunluutornistasi. terv pienituloinen, joka ei saa veronpalautuksia, niihin olisi kyllä ollut tarvetta...

[/quote]

Sinähän olet sitten mitoittanut veroprosenttisi oikein, jos et saa mätkyjäkäön. Minä en ymmärrä sitä, että pitää maksaa vuosi liikaa veroja oikein saadakseen palautusta, kun voisi joka kuukausi laittaa säästöön saman verran. Mikä siinä säästämisessä on niin vaikeaa? Jos siis maksan veroja 50 euroa kuussa liikaa ja saan palautusta 600, niin eikö saman ajaisi se, että pistäisi joka kuu 50 euroa säästöön?

[/quote]

Onneksi sun ymmärtämisellä ei ole mitään väliä.

Minä laitan joka kuukausi säästöön sen verran kuin pystyn, mutta silti veroprosentti on hiukan liian korkea. Miksi en voisi tehdä niin kuin parhaaksi näen?

Kieltäydytkö sinä vastaanottamasta palautuksia, jos niin olisi päässyt käymään?

[/quote]

Hieman palautuksia on eri asia kuin jotkut jo tonnin luokkaa olevat palautukset... No, jokaisen oma asia on se, että ottaako koko palkan käyttöön heti palkkapäivänä vai vasta seuraavana vuonna.

[/quote]

Kun se on jokaisen oma asia, miksi paheksut tonnin palautuksia? Miten sinulta on pois jonkun toisen palautukset?

Vierailija
86/200 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 07:39"]

Olen miettinyt tätä, kuinka suht pienituloiset ihmiset pistävät kaikki veronpalautusrahansa kerralla haisemaan. Eräs tuttavani vouhkasi jo 2kk etukäteen n. 1000 e:n palautuksista. Tänään hän on on aikonut mennä ostamaan uuden puhelimen, matkan ja joululahjoja. Vastaavasti esim. veljeni, joka sai palautuksia yli 4 kertaa enemmän aikoin laittaa kaiken säästöön.

Kysymys kuuluukin, että poltteleeko pienituloisilla raha jotenkin eri tavalla. Saako joku 1000 euron palautus pään niin sekaisin, ettei houkutuksia voi vastustaa. Esim. juuri tuolla 1000 euroa palautusta saaneella tuttavallani on opintolainaa jäljellä vielä tuhansia euroja, asuntovelka. Luulisi, että rahalle olisi parempaa käyttöä kuin tuhlata kaikki kerralla.

[/quote]

Tunnet siis yhden ihmisen joka toimii näin, ja päättelet siitä että jokanen pienituloinen toimii samoin. Aika iso otanta tuossa tutkimuksessasi pienituloisten veronpalautuksista.

Vierailija
87/200 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhälläkin ihmisellä on tarpeita, ja henkiselle hyvinvoinnille on tärkeää, että edes sen yhden päivän koko vuoden aikana saa olla irti siitä köyhyydestä, olla ihan tavallinen ihminen. Useimmat hyvätuloiset eivät kestäisi edes yhtä ainoaa päivää köyhänä, mut paheksuvat kuorossa sitä köyhää, joka haluaa edes pienen hengähdystauon köyhyydestä. Sitä en opi ikinä ymmärtämään. Jos on varaa hyvään elämään, luulisi että henkisellä puolella olisi varaa sallia toisille ihmisille edes vähän elämisen ja olemisen vapautta. Ihmisestä kertoo aika paljon se, jos on tarve lytätä niitä joilla jo muutenkin menee huonosti.

Vierailija
88/200 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
89/200 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä nyt ei kukaan paheksunut muuta kuin ap:n typerää kysymystä. Köyhä, jolla on järki päässä ei voi saada 4000 euron veronpalautusta. Ap:n veli on hyvätuloinen. Ap on joko tahallaan provokaatioita harrastava, tai sitten vain tyhmä.

Vierailija
90/200 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Mikä siinä säästämisessä on niin vaikeaa?

En kuule itsekään tiedä, mutta kaikki menee mitä tulee. Kun ei tule, esim. isomman veroprosentin ansiosta, säästyy kun ei pääse käyttämään.

Kokeilin tavoitesäästötiliä, josta sai nostaa neljä kertaa vuodessa maksutta. Nostin sitten useamman kerran ja maksoin pankille naurettavia summia ylimääräisistä nostoista.

Asuntolainalla pystyn säästämään, kun raha on kiinni kiinteässä omaisuudessa, jonka realisointi on iso päätös, hankalaa ja järjetöntä, kun asua pitää kuitenkin jossakin.

Kokeilin säästöpossua. No, sen sai saksilla auki kun tarttesin käteistä bussiin, jota muuten käytän harvoin ja pysäkin lähellä ei ole automaattia. Loputkin meni. Eikä sinne paljoa tullut, kun käytän käteistä niin vähän.

Yksi hyvä on lainata rahaa luotettaville ihmisille, minulla veli ja yksi ystävä. Siellä ne on säilössä, eikä pääse käyttämään.

En vaan osaa säästää, ei riitä itsekuri. Laskut oon kuitenkin aina maksanut ja Visalla saa hätäpuskuria. Viime kädessä voin aina myydä asuntoni ja kuitata sillä pienen opintolainan ja visalaskun, jos oikeasti tulee ongelma säännöllisten tulojen kanssa.

Veronpalautus on hyvä keino säästää meille kurittomille ja kiva laittaa säästöt sitten kerralla johonkin kivaan.

Vierailija
91/200 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 09:11"]

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 07:39"]

[/quote]

Tunnet siis yhden ihmisen joka toimii näin, ja päättelet siitä että jokanen pienituloinen toimii samoin. Aika iso otanta tuossa tutkimuksessasi pienituloisten veronpalautuksista.

[/quote] Millä tavalla tutullasi muka on pää sekaisin, jos hän on suunnitellut rahankäyttönsä jo etukäteen?Onko parempituloisella pää sekaisin, jos hän ostaa puhelimen tai matkan?

Vierailija
92/200 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

E

Vierailija
93/200 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää köyhä tuhlasi kerralla, että sai.vuokran maksettua.

Palautusta noin 300€.

Vierailija
94/200 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 09:12"]. Ap on joko tahallaan provokaatioita harrastava, tai sitten vain tyhmä.
[/quote]

Eiköhän nuo yleensä kulje aika lailla käsi kädessä.

Vierailija
95/200 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä sitä, että pitää maksaa vuosi liikaa veroja oikein saadakseen palautusta, kun voisi joka kuukausi laittaa säästöön saman verran. Mikä siinä säästämisessä on niin vaikeaa? Jos siis maksan veroja 50 euroa kuussa liikaa ja saan palautusta 600, niin eikö saman ajaisi se, että pistäisi joka kuu 50 euroa säästöön?

[/quote]

Ei säästämisessä ole ainakaan minulle mitään vaikeaa. Säästän eri tarkoituksiin, kuten auton vaihtoon ja kodin remonttiin enkä näitä säästöjä muuhun sitten käytä. Veroprosentin säädän aina vähän yläkanttiin, sillä veronpalautukset ovat minulle ihan selkeästi tuhlailurahaa. Kai minä olen sitten niin rajoittunut, kun en osaa ajatella, että jäännösverot olisivat jotenkin hyvä juttu, se on vain lasku, joka on pakko maksaa.

Vierailija
96/200 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

R

Vierailija
97/200 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 09:12"]

Köyhälläkin ihmisellä on tarpeita, ja henkiselle hyvinvoinnille on tärkeää, että edes sen yhden päivän koko vuoden aikana saa olla irti siitä köyhyydestä, olla ihan tavallinen ihminen. Useimmat hyvätuloiset eivät kestäisi edes yhtä ainoaa päivää köyhänä, mut paheksuvat kuorossa sitä köyhää, joka haluaa edes pienen hengähdystauon köyhyydestä. Sitä en opi ikinä ymmärtämään. Jos on varaa hyvään elämään, luulisi että henkisellä puolella olisi varaa sallia toisille ihmisille edes vähän elämisen ja olemisen vapautta. Ihmisestä kertoo aika paljon se, jos on tarve lytätä niitä joilla jo muutenkin menee huonosti.

[/quote]

Älä viitsi, useimmat hyvätuloiset tietävät tarkalleen mitä on olla köyhä ja rahaton. Siinä olet kyllä oikeassa, ettei köyhyyttä kaikki jaksa, ja nuo ihmiset ovatkin räpiköineet ihan omin avuin nollasta tilanteeseen, missä vaikkapa mainitut 4000 euron palautukset voi jättää tilille koskemattomina. Esim. minun 1975 syntyneen kaveripiiri on kokonaan tällaista; vuokraghettosta koulutuksen ja/tai yrittäjyyden kautta iltapäivälehtien verolistoille.

Vierailija
98/200 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väää

Vierailija
99/200 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi, siksi kun köyhällä ei ole muulloin extra rahaa tälläisiin hankintoihin. Varakkaampi voi tehdä ostoksia muulloinkin

Vierailija
100/200 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opiskeluaikana tuhlasin kerralla, koska oli monta pätkätyötä ja osa-aikatyötä vuoden aikana ja veronpalautuksia tuli yleensä jonkin verran kun laskin veroprosentin aina yläkanttiin ettei tule mätkyjä. Aloin jo aiemmin suunnittelemaan mihin tulevat veronpalautukset käytän (esim. joululahjat, itselle talvikengät rikkoutuneiden tilalle ym). Veronpalautuspäivä oli kyllä ihana päivä, kun sai vihdoinkin mennä ostamaan jotain mitä oli pitkään jo tarvinnut ja jonka hankkimista oli suunnitellut. Säästöön ei todellakaan jäänyt mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän viisi