Synnytykseen muutama viikko, ja kukaan ei järjestä babyshowereita. Surullinen mieli
Surullinen ja apea mieli. Synnytykseen on enää kolmisen viikkoa. Olen aina huomioinut ystäväni. Heidän babyshowerit, ollut järjestämässä tai mukana, ostanut lahjat heille, huomioinut heidän lastensa juhlat ja syntymäpäivät 😭 matkustanut pitkänkin matkan päästä mukaan näihin.
Tiedän, hormonit varmaan vaivaavat, eikä ole maailman suurin murhe. Mutta kyllä asia varjostaa odotusta ja mietin, mitä pahaa olen tehnyt ystävilleni, että minulle ei jakseta järjestää yksinkertaista kahvittelua..? Asia hävettää jotenkin, onko minulla edes ystäviä? Asia myös masentaa kovasti. Myös mies ihmetyttää, luulisi että sen verran osaa vinkata asiasta kavereilleni tai alkaa itse järjestämään. Kälyt ihmetyttää, kummilasteni äidit, kukaan ei näe tätä tärkeäksi, vaikka kaikilla heillä on juhlat olleet.
Mitään kalliita lahjoja en kaipaa. Kaikilla ystävillä on rokotukset ja tapaavat jo muita ja osallistuvat tilaisuuksiinkin sääntöjen mukaan.
Tiedän että juhlia ei ole tulossa, koska jokaiselle vähälle viikonlopulle on sovittu sellaista omien asioiden hoitoa eri paikkakunnalla, että se on todellista eikä se voi olla mikään harhautus yms.
Onko kukaan muu ollut vastaavassa tilanteessa? Miten lievittää pahaa oloa?
Kommentit (197)
Vierailija kirjoitti:
Minä en järjestäisi mitään vauvajaisia (varsinkaan typerällä jenkkinimellä) yhdellekään ystävälleni. Minä nimittäin pidän heitä järkevinä ja fiksuina ihmisinä, jotka eivät kaipaa vähämielistä jenkkihapatusta. Sitäpaitsi suurin osa tuntemistani ihmisistä inhoaa yllätysjuhlia.
Baby shovereita järjestetään jenkeissä, koska niillä ei ole tapana viettää ristiäisiä/nimiäisiä. Me taas olemme fiksuja täällä Suomessa ja juhlimme vauvaa sitten, kun se on ilmestynyt maailmaan.
Huh huh. Mielestäni taas Yhdysvalloissa lasta odottavat vanhemmat ”hyötyvät” vauvajuhlien lahjoista paljon enemmän kuin Suomessa ne, jotka saavat lahjoja vain perinteisten ristiäisten / nimiäisten yhteydessä. Toki Yhdysvalloissa voi ampua ylikin, miten paljon niitä lahjoja odotetaan eri leikkien yhteydessä. Mutta on Suomessa kyllä niin naiivia porukkaa, kun luulevat äitiyspakkauksen ja ristiäisten ajavan saman asian.
Usein se menee niin, että kun lapsi syntyy, joku löytää uuden kumppanin tai menee naimisiin, niin kaverit lentää mäelle. Heitä kaivataan vain silloin, kun tarvitaan jotain itselle, halutaan kerran vuodessa kuuntelija/ilmainen terapeutti omille ongelmille, halutaan muutto-/talkooapua tai pitäisi ostattaa lapselle kamaa muiden rahoilla. Muuten ei viitsitä vaivautua.
Baby showerit ei kuulu Suomeen, kuten ei Halloween, tai ylikaupallinen joulu. Äitiyspakkaus on riittänyt ennenkin. Mihin baby showeria oikeasti tarvitaan?
Vierailija kirjoitti:
Menee jonkin verran aiheen vierestä, mutta itselläni on ollut joitakin kertoja sellainen tilanne, että minun on odotettu järjestävän tai tekevän jotain sellaisen juhlan/tilaisuuden eteen, jonka oleellisuutta en ole itse edes tiedostanut.
Esimerkiksi nämä baby showerit. Kyseessä on jenkkiläisen viihteen kautta meille rantautunut tapa. Samoin Halloweenin viettäminen ja lapsen sukupuolen paljastusjuhlat. Niitä ei ole ollut siinä kulttuurissa ja elinpiirissä, jossa olen itse kasvanut. Esimerkiksi Halloween on minulle varmaan yhtä läheinen juhla kuin suomalainen juhannus kiinalaiselle.
Minulle on sitten paljastunut myöhäisessä vaiheessa, että minun odotetaan järjestävän/panostavan. En ole asiaa tajunnut yksinkertaisesti siksi, että en ole ajatellut tällaisia juhlia, koska niitä ei tavallaan ole ollut minulle olemassa. Hyvänä esimerkkinä eräät Halloweenin aikoihin järjestetyt illanistujaiset, joiden jotkut osallistujat olettivat olevan Halloween-bileet.
Omassa karjalaissuvussa on baby showerien ja sukupuolenpaljastusten sijaan keskitytty viemään äidille runsaasti herkkuja ja lapselle lahjoja ensimmäisen kyläilyn yhteydessä.
En tarkoita tällä sitä, että vähättelisin tällaisia juhlia, saati niitä jotka haluavat niitä viettää, mutta ainakin minun tapauksessani kyse ei ole ollut tahallisesta huomiotta jättämisestä, vaan siitä etten ole suhtautunut asiaan siten, että tällaiset juhlat ikäänkuin kuuluvat perinteisiin.
No ymmärrettävää jos koko kaveripiirille on tuollaiset juhlat tuntematon käsite eikä niitä ole kukaan järjestänyt muillekaan. Mutta tästähän ei ollut kyse vaan siitä että kaveripiirissä oli järjestetty näitä juhlia muille mutta nyt kukaan ei ole järjestänyt ap;lle. Eli tieto ja osaaminen on kyllä, halua sen sijaan ei. Se mikä satuttaa on vastavuoroisuuden puute ja sen miettiminen mistä se johtuu. Enkö olekaan tärkeä, eikö minulla oikeasti olekaan ystäviä, kuvittelinko omiani ystävyytemme laadusta?
Siitä huolimatta että baby shower on tuontitavaraa olen kyllä sitä mieltä itse että tuo on parempi idea kuin syntymän jälkeen muistaminen. Vauvan tultua maailmaan äiti on useimmiten kipeä, väsynyt ja univelkainen eikä pippaloihin osallistuminen ole välttämättä sellaisessa vaiheessa kivaa. Kaikki ideat jotka amerikoista rantautuvat eivät välttämättä ole huonoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vielä toisen lapsen saan, aion kyllä itse järjestää juhlat niin, että huomio kohdentuu vauvan sijaan isosisareen. Hänelle ei aikoinaan mitään juhlia ollut, joten sitten voidaan juhlia, että saa pikkusisaren. Ja ne jotka niistä bileistä kehtaa kieltäytyä, joutuvat mustalle listalle minun juhla-osallistumisessani :D
Ketä kiinnostaa???
Jollei kiinnosta, ei tarvi lukea eikä kommentoida, joten miksi luuhaat ketjussa. Pösilö.
Vierailija kirjoitti:
Baby showerit ei kuulu Suomeen, kuten ei Halloween, tai ylikaupallinen joulu. Äitiyspakkaus on riittänyt ennenkin. Mihin baby showeria oikeasti tarvitaan?
Sun ei tarvitse viettää halloweenia.
Sun ei tarvitse ostaa ensimmäistäkään joululahjaa. Ja voit palauttaa jos joku erehtyy ostaan sulle.
Se pelkkä äitiyspakkaus nyt ei ole ikinä riittänyt, minkä tietäisit jos sulla olis lapsia.
Jos jonkun kaveripiirissä on tapana viettää baby showereita niin ei kuulu sulle millään lailla.
Oletan että kukaan ei koskaan juhli sua mitenkään ja se on sulle ihan OK.
Olet siis Mielensäpahoittaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun ei tarvitse viettää halloweenia.
Sun ei tarvitse ostaa ensimmäistäkään joululahjaa. Ja voit palauttaa jos joku erehtyy ostaan sulle.
Se pelkkä äitiyspakkaus nyt ei ole ikinä riittänyt, minkä tietäisit jos sulla olis lapsia.
Jos jonkun kaveripiirissä on tapana viettää baby showereita niin ei kuulu sulle millään lailla.
Oletan että kukaan ei koskaan juhli sua mitenkään ja se on sulle ihan OK.
Olet siis Mielensäpahoittaja.
Nimenomaan näin 👍
Vierailija kirjoitti:
Oletko ap ihan tosissasi?
Korona-aikana haluaisit raskaana ollessasi juhlat?
Oletko kuullut, että raskaana olevia ja vastasyntyneitä on joutunut teholle koronan takia?
Eikö oma ja erityisesti lapsen terveys pitäisi olla nyt tärkeintä?
Mitenköhän koronahoidossa käytetty vatsallaan makuuttaminen, jotta keuhkot saavat ilmaa, onnistuu raskausvatsan kanssa? Voisiko joku tietävä kertoa, miten viimeisillään raskaanaolevaa hoidetaan?
Onko kyseessä ensimmäinen lapsesi?
Jos korona olisi ollut se syy miksi Ap;lle ei ole järkätty juhlia, luulisi että joku olisi sentään kysynyt että haluatko sittenkin juhlat, tai porukka yhdessä lähettänyt jonkun lahjan edes, pahoitellen etteivät nyt uskalla osallistua mihinkään eikä riskeerata tulevaa äitiä. Ja olisihan ne pippalot voitu pitää hiukan etuajassa vaikka puistossa tai terassilla tai jonkun takapihalla turvallisesti. Muistaminen olisi voinut ottaa jonkun vaihtoehtoisen muodon, eikä niin että sori, korona, ei voi mitään, mätä säkä mutta jäit nyt ilman ja se siitä.
Oma aavistukseni on ettei tämä koronasta johdu mitenkään. Selittelyn makua.
Minullekaan ei järjestetty mitään (2017), mutta en kyllä kaivannutkaan. Ei kaverit kyselleet tai ehdotelleet. Vasta muutamaa vuotta myöhemmin heräsivät ja tajusivat, että olisi pitänyt järjestää, mutta ei kiitos. Todellakaan!
Minua ei pätkääkään kiinnosta kaikkia tämä turha soita mitä tuolta lännestä tänne leviää, joten en ole pettynyt. Ystävieni juhliin olen mennyt katsomaan kuinka syövät "p askaa" vaipasta. Joo-o, mistään n jäänyt paitsi.
Vierailija kirjoitti:
Minä en järjestäisi mitään vauvajaisia (varsinkaan typerällä jenkkinimellä) yhdellekään ystävälleni. Minä nimittäin pidän heitä järkevinä ja fiksuina ihmisinä, jotka eivät kaipaa vähämielistä jenkkihapatusta. Sitäpaitsi suurin osa tuntemistani ihmisistä inhoaa yllätysjuhlia.
Baby shovereita järjestetään jenkeissä, koska niillä ei ole tapana viettää ristiäisiä/nimiäisiä. Me taas olemme fiksuja täällä Suomessa ja juhlimme vauvaa sitten, kun se on ilmestynyt maailmaan.
Minkas valtakunnan kuningattareksi sinut on valittu? Kovasti osaat itseasi ylentaa ja muita haukkua ja nimitella.
Minun pitaa vahan oikaista sinua fiksua suomalaista etta USAssakin jarjestetaan ristiaiset tai muut seremoniat, kukin uskontonsa tai uskomustensa mukaan.
Senkin voisit oppia etta jenkkeja on vain itarannikon pohjoisosissa. Ei ole Jenkkilaa millaan kartalla.
t. vahamielinen usalainen.
Onko kyseessä AP:n ensimmäinen lapsi?
Jos on, niin ehkä AP:lla on sellaisia kavereita jotka itse tykkäävät olla raskaana ja huomion keskipisteenä juhlissa, mutta eivät kestä sitä kun suhteen dynamiikka on muuttunut ja nyt olisikin AP:n vuoro olla huomionkeskipiste ja raskaana oleva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ap ihan tosissasi?
Korona-aikana haluaisit raskaana ollessasi juhlat?
Oletko kuullut, että raskaana olevia ja vastasyntyneitä on joutunut teholle koronan takia?
Eikö oma ja erityisesti lapsen terveys pitäisi olla nyt tärkeintä?Mitenköhän koronahoidossa käytetty vatsallaan makuuttaminen, jotta keuhkot saavat ilmaa, onnistuu raskausvatsan kanssa? Voisiko joku tietävä kertoa, miten viimeisillään raskaanaolevaa hoidetaan?
Cesarean. Lapsi leikataan ulos jos on tarpeeksi kehittynyt.
Missä päin asut AP? Voidaanko järkätä av tiimillä pienet showerit?
Itse olen onnellinen ettei kukaan järjestänyt. Ihan sama onko kihlajaiset, häät, baby showerit, kaikki olleet niin tylsiä pönötystilaisuuksia että.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen onnellinen ettei kukaan järjestänyt. Ihan sama onko kihlajaiset, häät, baby showerit, kaikki olleet niin tylsiä pönötystilaisuuksia että.
Niin, sinä. Sinä ja sinä. Mutta jos oman erinomaisuutesi ihailulta huomasit, ap sen sijaan EI ollut onnellinen. Hän olisi halunnut juhlat kuten ystävilläänkin oli ja joihin itse osallistui.
No, empatia on syntymälahja. Kaikille sitä ei kehity.
Kenellä on aikaa järjestää jonkun muun puolesta juhlia? Näin ruuhkavuosia elävänä (kuten moni muu perheenperustamisiässä oleva) saan juuri ja juuri omat aikataulut ja menot sovittua. Kun miettii arjen pyörittämistä siis (työt, päiväkoti). Hyvä jos saa sovittua sukulaisten ja kavereiden tapaamista ylipäätänsä saatikka että alkaisi mitään juhlaa toisen puolesta järjestämään. Sovit aikataulut, pidät kirjaa osallistujista, ostat tarjottavat jne jne.
Eli ollut minullakaan babyshowereita mutta en ole siitä harmissani. Kenellä olisi edes aikaa järjestää!
Vierailija kirjoitti:
Kenellä on aikaa järjestää jonkun muun puolesta juhlia? Näin ruuhkavuosia elävänä (kuten moni muu perheenperustamisiässä oleva) saan juuri ja juuri omat aikataulut ja menot sovittua. Kun miettii arjen pyörittämistä siis (työt, päiväkoti). Hyvä jos saa sovittua sukulaisten ja kavereiden tapaamista ylipäätänsä saatikka että alkaisi mitään juhlaa toisen puolesta järjestämään. Sovit aikataulut, pidät kirjaa osallistujista, ostat tarjottavat jne jne.
Eli ollut minullakaan babyshowereita mutta en ole siitä harmissani. Kenellä olisi edes aikaa järjestää!
Ap järjestänyt muille. Porukassa ei voi jättää yhdelle järjestämättä vaikka olisi miten kiireinen.
Olkaa rauhassa keskenänne. Kuulostattekin sellaisilta ettette juhlia tarvi🙈