Hommaatteko orjallisesti joulupöytään kinkun jolle seuraksi nämä ikuiset lanttu -ja porkkanalaatikot? Meillä syödään jouluna(kun) sitä
mistä itse oikeasti tykätään. Kuten lohta, siikaa, lohenmätiä smetanalla ja punasipulikuutioilla.
Tuoretta hiivaleipää maksapasteijalla jne.
Kommentit (154)
Syön niitä jouluruokia mistä tykkään, tai jotain muuta jos tykkään. Ja ostan valmiina, en stressaa. En tee mitään suurisiivouksia, valot pois niin ei näy joka pölypallero jne...
Jos Sijaltainen nousisi.
Jaahas, jouluhullutus on jo alkanut. En vielä näin lokakuun alkupuolella ole pohtinut joulupöydän antimia ja kuten yleensä, syömme sitä, mistä tykkäämme. Minä kyllä teen laatikoita, koska minä ja puoliso tykätään. Jos ei tykättäisi, niin ei tehtäisi. Koska asun ulkomailla ja puoliso on täältä kotoisin, niin meillä on kahden perinteen ja omien mieltymysten mukaista tarjottavaa.
Ei kai kukaan nykyään laita sellaista ruokaa, mistä ei tykkää. Ja jos joku tykkää laatikoista, niin ei kai se muilta ole pois?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kinkkua, rosollia eikä lanttulaatikkoa näkynyt pitkään aikaan, porkkanaa on vielä pieni erä perinteiden vuoksi. Syödään sitä mistä tykätään eli perunalaatikkoa, graavilohta ja muita kaloja, mätiä, keitettyjä perunoita, poroa, kalkkunaa, juustoja, hedelmiä jne. On perinteistä ja modernia sikinsokin sovussa.
Ei muuta, mutta hyppäsivät nuo "keitetyt perunat" silmään.
Kun tämä jääräpäinen kansa vihdoin aikoinaan saatiin luopumaan nauriistaan, ja vaihtamaan keitettyihin perunióihin, niin se oli menoa se. Ei ole sellaista juhlapöytää enää väsätty, missä ei pottu loistaisi
Mitähän se sulle kuuluu, jos joku haluaa keitettyjä perunoita pöytäänsä? Meillä niitä ei ole, mutta lapsuudessani karjalaisisäni joulupöytään kuului aina kinkun, laatikoiden, kalojen sun muun lisäksi myös karjalanpaisti, ja sen kanssa melko luonnollisesti hän söi keitettyjä perunoita. Nuudeleitako olisi pitänyt syödä?
Rakastan kinkkua, lanttulaatikkoa ja rosollia. Ja graavilohta ja silliä. En hanki niitä orjallisesti nyt kun yksin olen muutaman joulun ollut, en välttämättä ole käynyt edes kaupassa ennen joulua, vaan syönyt sitä mitä on kaapissa ollut, esim. makaronia. Joulun jälkeen olen koettanut tarjouksista katsella.
Nyt olen pari kertaa saanut hyvällä alennuksella porkkanalaatikkoa, ja opin siitäkin jo tykkäämään kanankoipien kaverina.
Minulle on sama milloin ne jouluruoat saan, ja välillä jään ilmankin.
Opin lanttulaatikkoakin syömään vasta aikuisena, taisi mennä parikymmentä vuotta että joulupöydästä minulle maistui vain graavilohi, ja joskus lapsena sain kammon saippuan makuisesta kinkusta. Sellaista ei nykyään tule enää vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, pidän jouluruuista, en pidä yhdestäkään mainitsemastasi ruuasta. En ikinä laittais joulupöytään jotain hiivaleipää ja maksamakkaraa.
Huomaan, ettet ole koskaan saanut maksapasteijaa, koska luulet sen olevan samaa, kuin maksamakkara. Maksapasteijaa ostetaankin haluttu määrä palvelutiskiltä. Toisin, kuin maksamakkara pötköt ovat makkara-altaissa. (halvalla hinnalla).
ap
Vierailija kirjoitti:
Pääseekö teille syömään? Itsekkin vähän kyllästynyt joulusafkaan.
Jos olet kyllästynyt jouluruokiin, niin miksi tuppaisit aloittajan pöytään. Hän luettelee ruokia, jotka kuuluvat ihan normaalisti suomalaisten joulupöytään.
Lohi ja siika. - ihan standardikamaa suomalaisissa joulupöydissä.
Samoin tuo lohen mäti -viritys - ihan standardikamaa, paitsi että yleensä Suomessa kirjolohen tuotoksia (ja eipä tuo aloittajakaan lohen mätiä ole syönyt, vaan sitä ei lohen eli kirjolohen)
Maksapasteijakin ihan perinteinen suomalainen jouluviritys, mikä tosin kadonnut monista pöydistä, kuten muukin maksaruoka (kaupan maksalaatikkoa lukuunottamatta)
Ainoa outo tuossa on hiivaleipä. Todellinen kummajainen, arkista arkisempi ja tylsempi,
Kaikkea tuota löytyy joulupöydästämme ja niitä nautitaan alkuruokana, lukuunottamatta maksapasteijaa, jonka aikoinaan korvasi hanhenmaksa, joka sekin poistunut täysin ruokavalikoimasta kaikkina vuodenaikoina. Hyvät keitetyt perunat kuuluvat tähän kattaukseen itsestäänselvyytenä.
Mutta ehdottomasti haluan nauttia kinkun ja lanttulaatikon ihanan sopusointuisesta makuyhdistelmästä.
Porkkanalaatikkoakin löytyy. Ja rokolli kulkee pöydässä alusta loppuun menulla ja jokainen nauttii siitä just siinä ruokailun kohdassa jossa haluaa. Ja tietysti pitää olla purkkiherneitä. Ne ovat osa tradiota ja ihana muisto aiemman sukupolven historiallisesta hetkestä, jolloin kokivat sensaatiomaisesti tulleensa uuteen aikaan. Siis tuoreita vihanneksia säilykepurkista keskellä talvea. Ihan kuin Amerikassa.
Ulkomailla asuessakin olen halunnut säilyttää mahdollisimman paljon joulun ruokaperinnettä. Ylisukupolvinen kohtaaminen ruoan ääressä, menneiden sukupolvien ja nykyisten yhteisen tradition äärellä, on mielestäni yksi joulun symboliikan eläväksi tekemistä.
Aina ei kaikki onnistu yks yhteen, vaan joskus lanttulaatikko on korvattu pyreellä, mutta sinne päin kuitenkin. Jne. Joinakin vuosina onneksi saatu Suomesta aitoja laatikkoruokia. Ei niitä hirveitä määriä tarvita, koska muutakin syötävää menee reilusti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emme ole syöneet perinteisiä jouluruokia yli kymmeneen vuoteen. Jotenkin niistä on aika ikäänkuin ajanut ohi. Joku riisipuuro oli aikojen alussa luksusruokaa, kun riisi oli kallista tuontitavaraa.
Laatikot edustivat kellarin perälle piilotettuja kasvisherkkuja pimeään vuodenaikaan. Sian pe..rse edusti yltäkylläisyyttä.
Me emme miellä näitä tuotteita mitenkään herkuisi enää.
Lihana on naudan antrečotee. Kokoan suuren leikkellautasen, jossa on tyyliin Stockan herkun kalleimpia leikkeleitä.
Samoin majoneesipohjaisia salaatteja.
Kallis juustotarjotin
Joka vuosi vaihdellaan, mutta aina lähtee siitä ideasta, että jotain tosi hyvää, erilaista kuin arkena ja saa olla hintavaakin, kun on vain kerran vuodessa.
Voi mooses :D
Kyllä, mooses jättää vielä hintatarratkin kalliisiin leikkeleisiin kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Harmaasuolattu joulukinkku on yksi mauttomammista lihoista jonka tiedän.
Olet vain huono kokki, ei sen kummempaa.
Vierailija kirjoitti:
Emme ole syöneet perinteisiä jouluruokia yli kymmeneen vuoteen. Jotenkin niistä on aika ikäänkuin ajanut ohi. Joku riisipuuro oli aikojen alussa luksusruokaa, kun riisi oli kallista tuontitavaraa.
Laatikot edustivat kellarin perälle piilotettuja kasvisherkkuja pimeään vuodenaikaan. Sian pe..rse edusti yltäkylläisyyttä.
Lihana on naudan antrečotee. Kokoan suuren leikkellautasen, jossa on tyyliin Stockan herkun kalleimpia leikkeleitä.
Kallis juustotarjotin
Joka vuosi vaihdellaan, mutta aina lähtee siitä ideasta, että jotain tosi hyvää, erilaista kuin arkena ja saa olla hintavaakin, kun on vain kerran vuodessa.
Meille nuo ruoat ovat suht normaaleja viikonloppuruokia, joten ne vaatimattomat laatikot ovat todellista vaihtelua. En minä entrecôtea ja leikkeleitä halua jouluna, kun niitä muutenkin tulee syötyä pitkin vuotta. Paitsi, että majoneesipohjaisista ruoista en välitä, mieluummin ranskankermaan tehtynä. Juustokaupan antimista koottu juustotarjotinkaan ei ole harvinaisuus.
Kukin tietenkin kokoaa juhlapöydän antimet oman mieltymyksensä mukaan, turha niitä arvostella. Yhden luksus on toisen arkea ja päin vastoin.
Meillä syödään jouluna niin kinkkua, laatikoita kuin kalaakin eri muodoissa. Eli ei kinkun tarjoaminen estä mätiä pöytään laittamasta koska eivät toisiaan korvaavia tuotteita. Kaikki maistuu ainakin osalle ja eikä noita päiväkausia syödä joten ei kyllästymisongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, pidän jouluruuista, en pidä yhdestäkään mainitsemastasi ruuasta. En ikinä laittais joulupöytään jotain hiivaleipää ja maksamakkaraa.
Huomaan, ettet ole koskaan saanut maksapasteijaa, koska luulet sen olevan samaa, kuin maksamakkara. Maksapasteijaa ostetaankin haluttu määrä palvelutiskiltä. Toisin, kuin maksamakkara pötköt ovat makkara-altaissa. (halvalla hinnalla).
ap
Ei osteta. Maksapasteija tehdään itse. Sitten sitä voi syödäkin.
Vierailija kirjoitti:
Juu, nitriitti sen maun tekee kinkkuun 😂😂😂
Miten jouluruokiin voi kyllästyä lokakuussa. Ei niitä meillä lokakuussa syödä. Joulun tunnelma tulee nimenomaan niistä perinteisistä ruoista. Näihin kuuluvat meillä kinkku, perunalaatikko (imelletty), porkkanalaatikko, lanttulaatikko, rosolli, vihreä salaatti, lihapullat, graavilohi, uunilohi ja kotikalja. Jouluaamuna riisipuuro ja luumu-rusinakiisseli. Lisäksi tietysti piparit, maustekakut ja suklaat.
Ja en kyllästy, koska näitä ruokia syödään lähinnä vain joulunpyhinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, nitriitti sen maun tekee kinkkuun 😂😂😂
Juuri harmaasuolatussa ei sitä nitriittiä ole, entisajan punasuolatuissa oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kinkkua, rosollia eikä lanttulaatikkoa näkynyt pitkään aikaan, porkkanaa on vielä pieni erä perinteiden vuoksi. Syödään sitä mistä tykätään eli perunalaatikkoa, graavilohta ja muita kaloja, mätiä, keitettyjä perunoita, poroa, kalkkunaa, juustoja, hedelmiä jne. On perinteistä ja modernia sikinsokin sovussa.
Ei muuta, mutta hyppäsivät nuo "keitetyt perunat" silmään.
Kun tämä jääräpäinen kansa vihdoin aikoinaan saatiin luopumaan nauriistaan, ja vaihtamaan keitettyihin perunióihin, niin se oli menoa se. Ei ole sellaista juhlapöytää enää väsätty, missä ei pottu loistaisi
Itse asiassa meillä on keitettyjä perunoita vain yhden ihmisen takia: minun. Muut eivät niitä kaipaa. Ja minä en normaalisti syö keitettyjä perunoita oikein koskaan (jos uusia ei lasketa) mutta jostain syystä jouluna ne maistuvat ihanalta graavikalan kanssa. Näistä perunoista on sitten tullut minun henkilökohtainen outo jouluperinne aikuisiällä.
Meillä on moderni joulupöytä. Uunijuureksia, kalkkunaa, raikkaita salaatteja ja kaloja, raikkaat maukkaat jälkiruuat
Kinkkua ja laatikoita tykkään syödä. Rosollista en välitä. Ne ainesosat on ok mutta ei sekoitettuna.
Vierailija kirjoitti:
Kallis juustotarjotin
Kiitos! Ihana tämä nousukkaan joulupöytäpläjäys. Antrecoteestasi tulisi parempi, jos esim korvaisit alkukirjaimen E-kirjaimeksi ja siirtäisit hatun c-kirjaimen päältä o-kirjaimen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet vain huono kokki, ei sen kummempaa.
Ei siihen kyllä kokki pysty vaikuttamaan. Harmaasuolatun sianpyllyn mauste on suola ja thats it.
Sitä voi tietenkin paistaa uunissa eri pituisia aikoja ja olla huomaavinaan maussa eron. Mutta sähköuunissa paistettu sianpyrstö on mureudeltaan erilaista, ei eri makuista. Tuskin kukaan vaikkapa glaseeraa joulukinkkua.
Eri asia, jos paistaisi rosvopaistina.
Joulukinkku on mielikuva.