Hommaatteko orjallisesti joulupöytään kinkun jolle seuraksi nämä ikuiset lanttu -ja porkkanalaatikot? Meillä syödään jouluna(kun) sitä
mistä itse oikeasti tykätään. Kuten lohta, siikaa, lohenmätiä smetanalla ja punasipulikuutioilla.
Tuoretta hiivaleipää maksapasteijalla jne.
Kommentit (154)
Kinkkua ei, olen niin erkaantunut lihansyönnistä ja kinkunsyönti tuntuu pahalta, erityisesti ajatus tehokinkusta. Muuten tykkään perinteistä sekä myös niiden varioimisesta. Esim. kyseiset juurekset jouluisesti maustettuina uunijuureksina ja kylkeen vaikka lohta.
Mekin ollaan päätetty viettää lihaton joulu. Vain savulohta perunaa, silliä. Juustotarjotin.
Mitäs orjallista perinteisissä ruuissa on? Kaikki ei niistä välitä, ja heille on tarjolla jotain muuta. Ap ei varmaankaan ota Juhannuksena viinaa, kun se on niin orjallista perinteiden noudattamista? Samoin saunajuomaa ei oteta, kun se on niin orjallista. Lauantaina ei voi käydä saunassa, koska sekin on niin orjallista perinteiden noudattamista? Jne, jne…
Onkohan se raskasta tuollainen elämä, ettei saa tehdä mitä halua, vaan aina joutuu miettimään, että mitähän ne muut ajattelee tästäkin?
Perinteissä ei mielestäni ole mitään pahaa. Kinkkua meillä ei ole, kun kukaan ei sitä syö kotona. Meidän jouluperinteisiin kuuluu laatikot, piparit ja suklaa. Tosin ei yleensä syödä kotona jouluaattona eikä -päivänä, koska vanhemmat pyytävät vierailulle ja mennään mielellään.
Enemmän minua ärsyttää jouluna hirveä materialismi, kaikkea turhaa krääsää on kaupat pullollaan lokakuusta lähtien ja se, että lahjoja pitäisi ostaa monella sataa per saaja.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin tähän väliin mainita, kun monet näsäviisastelee sillä joulun pääateriasta, että joulun sanoma ei ole ruuissa eikä siinä mitä syö. Tärkeintä on tunnelma. Joulu tulee vaikka olisit sammuttamassa parhaillaan tulipaloa, synnyttämässä lasta tai saattohoitamassa kuolemansairasta ihmistä tai töissä kassalla. Se sanoma on unohtunut monilla kaiken krääsän, kiireen ja "joulun tekemisen" alle. Mutta tiedätkö? Et voi tehdä joulua. Se tulee itse. Aikaa ei voi hallita. Hiljentykää ihmiset miettimään mikä se joulun sanoma on. Se ei ole kilpavarustelua, stressiä tms. Joulu tulee vankilaankin, jos sen ottaa vastaan
Tämä oli niin ihana viesti, että tuli melkein tippa silmään. Kiitos tästä.
Itse tykkään, että vuodessa on edes yksi "perinneruokapäivä". Lanttulaatikko ja porkkanalaatikko mummon ohjeella on hyvää!
Suklaaöverit ja ruokaähkyt puolestaan ei ole koskaan olleet "mun juttu".
pipareita ja mallaslimppua ym. on pakko leipoa ihan tunnelman takia.
Uutena vuotena, jos ei huvita lähteä mihinkään, teen varmaan pitsaa tai jotain kiinalaista tai sushia.
Oi, ap.
Mistä saisi tuoretta hiivaleipää ?
Kaikki leivät ovat nykyään kovakuorisia erikoisuuksia täynnä pähkinää, viikunaa, rosmariinia jne, mutta vanhaa kunnon hiivaleipää ei saa mistään eikä ranskista eikä saksansämpylöitä.
Vieläkin kaiholla muistelen Maanviljeliäin maitokaupan ihanaa hiivaleipää.
Uunia ei ole käytössä, joten en voi itse leipoa, vaikka tahtoisin.
Täällä on jo kymmeniä vuosia vietetty herkullisia vegejouluja.
Kenenkään ei tarvitse kuolla meidän herkuttelumme takia.
Koulu on kerran vuodessa joten perinneruoat maistuvat, niihin kyllästyy viikossa mutta sitten on vuosi aika toipua. Minusta suomalaiset perinteet ovat arvokkaita ja säilyttämisen arvoisia, nautin niistä.
Vierailija kirjoitti:
Koulu on kerran vuodessa joten perinneruoat maistuvat, niihin kyllästyy viikossa mutta sitten on vuosi aika toipua. Minusta suomalaiset perinteet ovat arvokkaita ja säilyttämisen arvoisia, nautin niistä.
Tarkoitin siis joulu😊
Joulun tunnelma tulee nimen omaan siitä, että tehdään perinteisiä jouluruokia ja syödään niitä. Monipuolisesta pöydästä löytyy kaikille syötävää, ei kaikkien tarvitse pitää jokaisesta laatikosta, mutta voi niitä silti pöydässä olla, kun syöjä löytyy kaikille ruokalajeille.
Minulle joulu ei olisi joulu, jos siihen liittyviä perinteitä ei pidettäisi yllä.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi kyllästyä ruokaan, jota syödään kerran vuodessa?
Ennemmin makaronilaatikot ja jauhelihakastikkeet kyllästyttää.
Kun sitä kinkkua sitten syödään päivätolkulla, monta päivää putkeen. Pikkukinkut ei maistu kinkulle. Kunnon potka luineen pitää paistaa että saa mehevän kinkun.
Karjalanpaisti on meillä vaihtoehto aina kinkulle. Useampi tunti uunissa siinä aattona niin mureutuu ihanaksi ja tulee tuoksua kotiin. Laatikoiden tilalla uunijuurekset: perunaa, lanttua, porkkanaa, sipulia ja päälle hyvää suolaa, yrttejä ja öljyä.
Jälkkärinä juustoja, hilloja, keksejä tai luumurahkaa, perinteistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi kyllästyä ruokaan, jota syödään kerran vuodessa?
Ennemmin makaronilaatikot ja jauhelihakastikkeet kyllästyttää.Kun sitä kinkkua sitten syödään päivätolkulla, monta päivää putkeen. Pikkukinkut ei maistu kinkulle. Kunnon potka luineen pitää paistaa että saa mehevän kinkun.
Karjalanpaisti on meillä vaihtoehto aina kinkulle. Useampi tunti uunissa siinä aattona niin mureutuu ihanaksi ja tulee tuoksua kotiin. Laatikoiden tilalla uunijuurekset: perunaa, lanttua, porkkanaa, sipulia ja päälle hyvää suolaa, yrttejä ja öljyä.
Jälkkärinä juustoja, hilloja, keksejä tai luumurahkaa, perinteistä.
Ihania just noi uunivihannekset ja luumurahka. Taidankin tehdä jo tänään.
Kiitos inspiksestä.
Tulee kaikki perinteiset, mutta vegaaniversioina.