Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hommaatteko orjallisesti joulupöytään kinkun jolle seuraksi nämä ikuiset lanttu -ja porkkanalaatikot? Meillä syödään jouluna(kun) sitä

Vierailija
07.10.2021 |

mistä itse oikeasti tykätään. Kuten lohta, siikaa, lohenmätiä smetanalla ja punasipulikuutioilla.
Tuoretta hiivaleipää maksapasteijalla jne.

Kommentit (154)

Vierailija
101/154 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on ihan kiva noudattaa vanhoja perinteitä ja luoda joulun tunnelmaa perinteisillä jouluruoilla. Mutta nykyäänhän on muotia, että kaikki ulkomailta tuleva on hienoa, ja sitä suomalaisuutta pitää hävetä.

Ymmärrän, että jos inhoo jotain ruokaa, niin ehkä sitä ei kannata vain perinteen vuoksi tehdä joulupöytään. Mutta yleensä jouluruuat ovat kyllä mielestäni hyvinkin maukkaita ja jos ei ole, niin vika on yleensä kokissa.

Mutta monelle tämä haettu erilaisuus on myös statusjuttu eli on "muka" hienompaa syödä jotain muuta kuin perinteisiä jouluruokia.

Minulla ei ole kyse statuksesta vaan siitä mitä pystyn syömään. En syö possua, eikä vatsa kestä muuseja. Tykkään siitä, että ruuassa on rakennetta. Jokainen syököön mitä syö. Minä en mässäile ruualla ja pääsen kyllä joulutunnelmaan kiinni ilman huhkimista keittiössä ja ns perinteisiä jouluruokiakin.

Vierailija
102/154 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmaasuolattu joulukinkku on yksi mauttomammista lihoista jonka tiedän.

Siksi sen kanssa sopii laatikot ja sinappi niin hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/154 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tykkää laatikoista, eikä ne mulle sovikaan refluksin takia. Valmistamme maukkaita ruokia, jotka päihittää 1800-luvun saksalaisen pitopöydän mennen tullen.

En minäkään syö jouluruokaa kuin muutamana päivinä vuodessa, kaikkina muina päivinä syödään muuta. Jouluna on ihania suomalaiset perinteet, jotka ovat Suomeen tulleet mikä mistäkin. Olisikin kiinnostavaa tietää, mistä eri perinteet ovat peräisin.

Vierailija
104/154 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vedän bisseä jouluna ja soittelen kännissä sukulaisille ja ystäville.

Vierailija
105/154 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vaihdoin joulukinkun jo vuosia sitten joulukenguruun 🦘 (Citymarket 30 e/kg ja Lidl 20 e/kg). Ekologisesti alkuasukkaan bumerangilla metsästämää! Uskon niin, vaikka pakkauksessa varoitellaankin hauleista!  🤭😝🤪

Strutsi kun on usein loppu 🦚.

Vierailija
106/154 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan lokakuun alussa. Pitääkö jo nyt joulua ajatella?😂

Vierailija
107/154 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin kai jonkinlainen osa suomalaisia jouluperinteitä, että on nää tyypit :D

Vierailija
108/154 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen voi viettää joulua omaan tapaansa 😁

Vierailija
109/154 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satun tykkäämään jouluruoasta, joten kyllä on kinkkua ja laatikoita. Lisäksi on kaloja ja muita herkkuja.

Vierailija
110/154 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emme ole syöneet perinteisiä jouluruokia yli kymmeneen vuoteen. Jotenkin niistä on aika ikäänkuin ajanut ohi. Joku riisipuuro oli aikojen alussa luksusruokaa, kun riisi oli kallista tuontitavaraa.

Laatikot edustivat kellarin perälle piilotettuja kasvisherkkuja pimeään vuodenaikaan. Sian pe..rse edusti yltäkylläisyyttä.

Me emme miellä näitä tuotteita mitenkään herkuisi enää. 

Lihana on naudan antrečotee. Kokoan suuren leikkellautasen, jossa on tyyliin Stockan herkun kalleimpia leikkeleitä.

Samoin majoneesipohjaisia salaatteja.

Kallis juustotarjotin

Joka vuosi vaihdellaan, mutta aina lähtee siitä ideasta, että jotain tosi hyvää, erilaista kuin arkena ja saa olla hintavaakin, kun on vain kerran vuodessa.

Että oikein antrecotee (erikoisella c:llä, jota ei löydy näppäimistöstäni) ja Stockmannissa sijaitsevan S-marketin leikkeleitä.

Vierailija
111/154 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on jouluna aina liikaa ruokaa, lähinnä siksi että mies pelkää ruoan loppuvan. No viimeisen 25 vuoden aikana kun yhdessä ollaan oltu niin ruokaa on aina jäänyt yli. Perinteinen kinkku on samoin peruna- ja porkkanalaatikot. Kaloja ja juustoja myös. Joka joulu myös jotain uusia ruokajuttuja. Eli perinteisiä ja uudempia ruokia.

Töissä on tullut keskusteltua jouluruoista. Olen ikäväkseni huomannut että reilu parikymppiset työkaverit osoittavat suurta halveksuntaa perinteisiä jouluruokia kohtaan, kommentit tasoa ”hirveetä moskaa, kauheeta kuraa”. En mäkään arvostele henkilöä, joka syö sushia jouluna. Se on ihan ok jos itse tykkää.

Mun mielestä esim. Porkkanalaatikko on hyvä kasvisruoka, jonka teen aina ilman riisiä. Tätä ei monet tajua mutta itse tykkään enemmän ja mieskin on siihen tottunut, samoin jouluvieraat.

Vierailija
112/154 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tykkää laatikoista, eikä ne mulle sovikaan refluksin takia. Valmistamme maukkaita ruokia, jotka päihittää 1800-luvun saksalaisen pitopöydän mennen tullen.

Eiköhän suurin osa pyri tekemään maukkaita ruokia.

Vierailija
113/154 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emme ole syöneet perinteisiä jouluruokia yli kymmeneen vuoteen. Jotenkin niistä on aika ikäänkuin ajanut ohi. Joku riisipuuro oli aikojen alussa luksusruokaa, kun riisi oli kallista tuontitavaraa.

Laatikot edustivat kellarin perälle piilotettuja kasvisherkkuja pimeään vuodenaikaan. Sian pe..rse edusti yltäkylläisyyttä.

Lihana on naudan antrečotee. Kokoan suuren leikkellautasen, jossa on tyyliin Stockan herkun kalleimpia leikkeleitä.

Kallis juustotarjotin

Joka vuosi vaihdellaan, mutta aina lähtee siitä ideasta, että jotain tosi hyvää, erilaista kuin arkena ja saa olla hintavaakin, kun on vain kerran vuodessa.

Että oikein antrecotee (erikoisella c:llä, jota ei löydy näppäimistöstäni) ja Stockmannissa sijaitsevan S-marketin leikkeleitä.

🤣👍

Vierailija
114/154 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija oo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kinkkua, rosollia eikä lanttulaatikkoa näkynyt pitkään aikaan, porkkanaa on vielä pieni erä perinteiden vuoksi. Syödään sitä mistä tykätään eli perunalaatikkoa, graavilohta ja muita kaloja, mätiä, keitettyjä perunoita, poroa, kalkkunaa, juustoja, hedelmiä jne. On perinteistä ja modernia sikinsokin sovussa.

Ei muuta, mutta hyppäsivät nuo "keitetyt perunat" silmään.

Kun tämä jääräpäinen kansa vihdoin aikoinaan saatiin luopumaan nauriistaan, ja vaihtamaan keitettyihin perunióihin, niin se oli menoa se. Ei ole sellaista juhlapöytää enää väsätty, missä ei pottu loistaisi

Mä en jaksaaaa... siis mitä vikaa on perunan syömisessä. Syöhän noi tuolla aasiassakin riisiä päivästä toiseen, miten juuri Suomi ja perunat on noin junttia? Ai niin se on se kirjoittajan itsetunto, joka on niin surkea, että häpeää kaikkea mitä Suomessa on.

Vierailija
115/154 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kyllästynyt jouluruokaan, koska sitä syödään vain kerran vuodessa. Joulupöytään kuuluu kuitenkin niin monet sortit, että kaikille on siinä jotain. Itse tykkään eniten rosollista ja erilaisista lohi- ja sillilautasista.

Vierailija
116/154 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein odotan niitä paria joulua edeltävää iltaa, kun valmistan lanttu- ja perunalaatikot. Jouluradio soimaan ja kynttilöitä palamaan. Aina sama jännitys, että imeltyykö se perunalaatikko nyt oikein. Aaah!, kaukana on silloin  paha maailma. Tykkään suomalaisesta joulusta hyvin paljon ja aina yrittänyt siirtää nämä traditiot lapsilleni. 

Vierailija
117/154 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi ihanaa, jouluruoat, koko perhe rakastaa niitä. Ensimmäiset perunalaatikot ja joulutortut paistetaan viimeistään itsenäisyyspäiväksi ja sitten on pieni tauko ennen joulua. Jouluksi tehdään kaikki joululaatikot, paistetaan kinkku ja vegeväelle joku kasviswellington. Erilaisia kaloja, saaristolaislimppua, ihania salaatteja laatikoiden seuraksi. Mätiä, smetanaa ja punasipulia, hyviä jälkkäreitä, jouluruoat on niin hyviä,

Vierailija
118/154 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan, kun yhden koulukaverin äiti teki sille tytölle lihapullia jouluksi, kun se ei tykännyt kinkusta. Mikäs siinä.

Me kysytään aina lapsilta mitä toivovat joulupöytään, ettei tarvii nälkäsenä olla. Jokaisella perheenjäsenellä on oikeus saada haluamaansa ruokaa joulupöytään. Itse tehdyt lihapullat on ne mitä toivovat. Mulle riittää pelkät laatikot ja puolisolle riittää pelkkä kinkku. Toisilla taas on maksalaatikko, mikäs siinä, meille se ei kuulu joulupöytään.

Vierailija
119/154 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on moderni joulupöytä. Uunijuureksia, kalkkunaa, raikkaita salaatteja ja kaloja, raikkaat maukkaat jälkiruuat

Ja ne nautitaan ikkunat auki.

Vierailija
120/154 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kallis juustotarjotin

Hallelujaa,"raikkaiden voileipien" luoja on taas joukossamme. Onko sama henkilö, joka liikehtii sirosti puutarhakutsuilla, kuka tietää.