Lapsuutesi herkkuja tai tavallisia ruokia, mistä tykkäsit mutta aniharva enää tekee?
Mannavelli, riisimurosuklaat. Eikä ranskanleipää enää taida olla kaupoissa, vai onko jossain?
Kommentit (735)
Vierailija kirjoitti:
Kaalilaatikko
Kaalikääryleet
Mulla sama! Olen muutaman kerran kotona yrittänyt tehdä kaalilaatikkoa, joka siis on myös onnistunut hyvin, mutta kukaan muu ei tykkää siitä. En ymmärrä, minusta se on niin hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Ai niin ja helmipuuro. Siihen oli omat ryynitkin. Helmi-nimiset.
Onhan niitä vieläkin saatavana. Minusta peruna syödään lihan/kalan kanssa, ei siitä puuroa tarvitse keittää.
Köyhät ritarit tehtiin ylijääneistä pulla viipaleista . Niiden päällä mansikkahilloa ja kermavaahtoa . Eikä enää ole missään kermamunkkeja . Oikeasta kermasta. Eikä banaanikakkua näy missään ! Käpykakkuja on joskus harvoin . Banaanikakkua oli aina ennen . Mansikkakermakakku paloja sai kahviloissa ei enää näy missään.
Kanaviillokki siihen kuuluu keitetyt perunat oikeasti . Kunnolla kanan rintaa ja kastike . Mustaherukka hillo . Mistään ei sitäkään saa ilman lisäaineita . Pitää perustaa kansan ravintolat ja keittäjät töihin. Mitään säilöntä aine sotkuja kukaan syö !
Miksei lisä aineetonta paistijauhelihaan tehtyä siis lehmää , kaalilaatikkoa ei saa ravintoloista ? Punajuuria . Ei kukaan osta noita tuhansia säilöntä lisä väri paranne puujauho sotkuja .
Maitoperunat. Mummoni kuoli kun olin aika pieni ja yksi harvoja muistoja on aina kylään mennessä kuinka hän oli keittelemässä maitoperunoita. Ja ne olivat aivan suosikkiruokaani.
Olin perhepäivähoidossa koko lapsuuden ja en suostunut lähtemään kerhoon muiden kanssa vaan jäin perheen isännän kanssa aina syömään tirripaistia. Sekin suurta herkkua.
Jauhemaksapihvit, äidin tekemät
Muistan mummin tekemää sianliha kastiketta,oli hyvää!:) Jos itse osaisin tehdä niin tekisin!
Italianpata, en ole itse syönyt ainakaan 15 vuoteen
Vierailija kirjoitti:
Muistan mummin tekemää sianliha kastiketta,oli hyvää!:) Jos itse osaisin tehdä niin tekisin!
Pekonista saa tehtyä tosi herkullisen ruskean kastikkeen, eikä ole niin rasvaista kuin oikea läskisoosi
Makaronivelli. Lapsena isoäiti teki sitä aina minulle kun kävimme heillä ja se on minusta todella suurta herkkua. Vanhemmatkin oppivat, että minulle ei kannata syöttää hirveästi mitään ennen mummon luokse menoa koska siellä on kuitenkin aina makaronivelli odottamassa ja minä söin sitä hyvällä halulla. Äiti kun yritti tehdä sitä saman reseptin mukaan niin se ei ollut minusta jostain syystä lainkaan yhtä hyvää kuin mummon tekemä. Tämä oli 1980-luvulla.
Nykyaikana tuntuu, että monet eivät edes tiedä, että mitä se on. Varsinkin nuoremmat, joskus 1990-luvulla saati 2000-luvulla syntyneet. He ovat ihan ihmeissään, että "Mitä se on"?
Äiti teki 70-luvulla tajuttoman hyvää banaanipiirakkaa, jossa banaani soseutettiin, niin että se upposi puoliksi pehmeän taikinan sisään pellillä paistettaessa. Päälle vielä tomusokeria. Ohje on hävinnyt kauan sitten eikä äitikään enää muista. Olen yrittänyt toisintaa, mutta ei vaan toimi. Onkohan vika siinä, että banaanit ovat nykyään toista lajiketta? Jokin kasvitautihan tuhosi ennen käytetyn lajikkeen, ja nykyistä uhkaa kuulemma sama.
Talkkunamössö eli talkkunajauhoja ja piimää lautaselle sekoitettuna ja sokeria ronskisti. Rakastin tätä mössöä lapsena.
Vierailija kirjoitti:
Ranskanleipää on Lidlissä patonkina ja sämpylöinä paistopisteessä.
Mitä horiset,eivät nuo ole ranskanleipää! Patonki on patonki ja sämpylä on sämpylä!
Vierailija kirjoitti:
Jauhemaksapihvit, äidin tekemät
Sama!
Veriletut ja puolukkahillo ja maksalaatikko (itse tehty, ei eines!)
Käyttäjä7294 kirjoitti:
Munakastike. Laita maito kiehumaan ja suurusta vehnäjauholla, suola,valkopippuri.keitetyt munat palasiksi ja niihinkin se suola pippuri ja sekaan. Vetele naamaan perujen ja etikkapunajuurten kanssa. Herkkua!
Vaalea kastike tehdään näin, kiehautetaan jauhot ja voi, sitten neste.
Eri tapoja, mutta perinteisesti tämä on oikein.
Kaikille ranskanleivän ystäville tiedoksi että ranskanleipää saa ainakin Prismasta vaikka joka päivä.
Lapsuuden harvoja herkkuja taisi olla riisipuuro ja siitä mä vieläkin tykkään.
Makarooni ja makkarakastike. Tätä söin lapsena ja joskus teen sitä vieläkin. Siis ihan ruskea kastike. Tosin vaimo ei sitä syö.