Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsuutesi herkkuja tai tavallisia ruokia, mistä tykkäsit mutta aniharva enää tekee?

Vierailija
05.10.2021 |

Mannavelli, riisimurosuklaat. Eikä ranskanleipää enää taida olla kaupoissa, vai onko jossain?

Kommentit (735)

Vierailija
221/735 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesäkeitto. Viimeksi tätä söin ala-asteella monta kymmentä vuotta sitten.

Tuolloin sitä syötiin kotonakin joskus.

Koulussa söin ensimmäisen kerran, lisänä karjalanpiirakka ja munavoi.

Vierailija
222/735 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riisimurosuklaa

Ruisleivästä tehty kastike

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/735 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nakkimakaroni

Minulla tulee joskus pikaruokana tehtyä. Laitan voita ja ketsuppia sekaan. Lapsille maistuu.

Vierailija
224/735 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riisivelli ja ruisleipää voilla sen kanssa.

Juu, mutta tuota herkkua voi tehdä vielä tänäkin päivänä. Aikoinaan meijeriin lähetetystä maidosta saatiin ns. kurri takaisin. (nykyisinhän ihmiset juovat kurrin)

Kurri oli pasteroimatonta ja siitä äitimuori teki piimäkokkelia. Se valmistettiin uunissa ja kun sen uunivuoan piimän veitsellä leikkasi neliön muotisiksi niin valmistuessaan lohkeili kauniiksi kuutioiksi. Kylmän maidon ja ruisleivän kera olivat meikäläisen pääravintoa lapsuus aikaan. Kyllähän niitä ravinnon ja kovan ruumiillisen työn aiheuttamia puutosseurauksia ilmeni, (anemiaa ja lyhytkasvuisuutta) mutta vieläkin mieli tekee tätä lapsuusajan arkiruokaa. Nykyisin sitä ei voi valmistaa juurikin syystä ettei pastoroimatonta kurria mistään saa.

Nykyaikana sekä aikuiset että varsinkin petterieveliinat ovat täysin avuttomia ylensyöneitä vetelyksiä.  Mitä vetelämpiä sen utakampia lisääntymään kuin täit ja russakat liassa.

Vierailija
225/735 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jauhelihalla ja sipulilla täytetyt lätyt 80-90-luvulla - näitä ei hirveästi näytä kukaan tekevän nykyään.

Voisikin taas tehdä itse. :)

Meillä tehdään. Sipulia en käytä. Juustoraastetta kylläkin.

Vierailija
226/735 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain reseptissä se ero taisi lukea, että mokkapaloiss aon tumma kaakaopohja ja tuulomantortussa vaalea pohja, ei kai niissä juuri muuta eroa ole?

Minä laitaan vaaleaan pohjaan kahvikuorrutteen ja suklaapohjaan sen kahvikaakao kuorrutteen.

Vierailija
227/735 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihakastike ja keitetyt perunat. Nam!

Vierailija
228/735 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos oli tuttava- tai sukulaisperheen kesken saunailta, meidän äiti teki usein sellaista lihapiirakkaa (pelti), jossa oli voitaikinakuori ja riisi-jauheliha-kananmunapalatäyte. Kiinnostaisi vilpittämästi oliko tämä kasarimättö jengin herkkua? Isoveli tykkäsi suunnattomasti, itselleni ei uponnut, sama pannarin kanssa. Mutta hernarista olen tykännyt aina, etenkin potkasta ja itseliotetuista herneistä ajan kanssa tehtynä.

Oli kasariherkkua! Äiti teki taikinan itse.

Vierailija
229/735 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Röstiperunat.

Vierailija
230/735 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunapuuro! (EI siis Helmi-puuro). Tehdään perunasurvos ilman maitoa, lisätään ruisjauhoja, vettä, ripaus suolaa ja keitellään ainakin 1 - 1,5 h. Syödään hieman jäähtyneenä maidon ja pienen voisilmän kanssa. Ihan parasta perunapuuro on, kun se on ollut jääkaapissa ja jähmettynyt. Leikataan siitä viipaleita ja paistetaan pannulla rapsakaksi.  On ihan hurjan hyvää!

Vierailija
231/735 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohrauunipuuro. Piiitkään uunissa muhinut, päällä kivan ruskeaksi paistunut pehmeä kuori. Tätä ei tule tehtyä, koska ei ole aikaa. :( Joskus vielä!

Ittekseenhän se siellä uunissa muhii. Ei se sun aikaa kuluta kuin sen verran, että laitat aineet vuokaan ja vuoka uuniin.

" Lapset, odetetaan nyt vielä tunti, että saadaan aamupalaa." "Ei, älkää vielä laittako kenkiä jalkaan. Odotellaan vielä uunipuuroa." 

Muutenkin vaikeaa saada lapsia syömään puuroa murojen sijaan. Odottavan aika käy pitkäksi.

Minustakin uunipuuro olisi hyvää, mutta ehkä joskus viikonloppuna jaksaisi. Harmi vaan, että pitäisi herätä tunti ennen lapsia, ja ne pikku pirulaiset muutenkin herää liian aikaisin.

Mikä estää tekemästä esim. päivälliseksi la tai su?

Mielestäni puuro on enemmän aamiaisruokaa ja päivälliselle sopisi jotain enemmän lautasmallin mukaista. Vaikka ketjun inspiroimana perunoita munakastikkeella (ja salaattia).

Vierailija
232/735 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunavelli ja sinne pilkotaan voilla voideltu ruisleipä

Vierailija
233/735 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juustokeitto.

Vierailija
234/735 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vispipuuro, ahvenkeitto, kuumien perunoiden päällä kypsennetyt sulasilakat, läskisoosi, perunajauhelihalaatikko, lihakeitto...onhan näitä.

Vierailija
235/735 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdoton lemppari oli suklis manna. Mutta se jäi koska tuli keliakia :(

236/735 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sianpääsyltty, jossa myös kieltä. Todella hyvää, teen itse  joskus. Sianpää vaan pitää erikseen tilata

Vierailija
237/735 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena sain jopa koulussa todella hyvää kanaviillokkia joka oli tehty koulun omassa keittiössä (oikeasta kanasta, ei broilerista) ja joka tarjottiin viinimarjahyytelön kanssa paksussa kermakastikkeessa. Se oli yksi lempiruuista

Valitetyavasti kanaviillokin nimellä tarjottiin jo yläasteella limaista nahasta ja teurasjätteistä keiteltyä sotkua joka oli ehdoton inhokkiruokani heti tillilihan jälkeen.

Kuulin vasta myöhemmin että tillilihakin oli alunperin parhaista raaka-aineista tehtyä juhlaruokaa mutta tätä versiota en ole koskaan maistanut.

Kun olen itse kokenut kanaviillokin ja "kanaviillokin" eron niin olisi mielenkiintoista maistaa sitä oikeaa tillilihaa. Tai saada edes kanasta tehtyä kanaviillokkia. Kaikkialla on vain broileria joten mistä aivan erilaiselta maistuvaa kanaa edes nykyään saa?

Vierailija
238/735 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostalgian huumassa ostin suklismanna-paketin. Keitin puuron ja voi kamala, kuinka pahalta se aikuisen suussa maistuikaan! Heitin paketin roskiin.

Vierailija
239/735 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilliliha + keitetyt perunat.

En ymmärrä, miksi on monien mielestä pahaa, inhokki.

Minulla on makumuisti kansakoulusta - tilliliha oli ihanaa.

Vierailija
240/735 |
08.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

talkkunapuuro ja tirripaisti. Vielä 70-luvulla Savossa hyvin yleistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yhdeksän