Lapsuutesi herkkuja tai tavallisia ruokia, mistä tykkäsit mutta aniharva enää tekee?
Mannavelli, riisimurosuklaat. Eikä ranskanleipää enää taida olla kaupoissa, vai onko jossain?
Kommentit (735)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pullasoppa - makeaan maitokakviin sekoitettiin pullapitkon siivuja
Vatkuli- Mukaeltu kermavaahto
Vettä, ruisjauhoja, puolukkaa, sokeria
Vatkataan vaahdoksiPullavanukas
Makaronivelli
Paitsi että kalopsi tehdään naudanlihasta
Vatkuli??? Oikeastihan se on possunliharuoka, toiselta nimeltään kalopsi.
Pullasoppa on meillä ollut ihan pullamössöä tai pullasuttua. Siitä tulee parasta vesirinkeliin tehtynä.
Pullasoppaa en ole koskaan kuullutkaan aiemmin. Pullamössö on tullut kuulusta sukupolvesta tutuksi.
Meillä käytettiin nimeä pullasuttu. (Ihan kuvaava nimi, kun lapset sitä innoissaan tekivät niin että nesteet tuliat yli laidan ja vahakangas oli sokerimuruja tulvillaan.)
Perunavelli ja jälkkäriksi paahtokiisseli kirpeän makean hillon kera.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin tehdään säännöllisesti kaalilaatikkoa, itse asiassa aion tehdä huomenna seuraavan kerran. Jauhelihamureketta löytyy kyllä kaupoista, jos ei itse tee alusta asti, meillä sekin on ihan normaali arkiruoka.
Suklaapuuroa olen tehnyt useasti lapsilleni, samoin riisipuuroa, joka on toisen lapseni herkkua läpi vuoden. Vispipuuroa kyllä löytyy kaupasta ja teen sitäkin usein itse, eri marjoista ja hedelmistä.
Riisisuklaa on mieheni herkkua ja teen hänelle sitä lahjaksi usein jouluna, sillä sitä on helppo tehdä aivan itse.
Joku kyseli, että tehdäänkö lapsiperheissä makkarakeittoa. Olen tehnyt, mutta siskonmakkarakeittoa, joka on lasten herkkua. Nakkikeitto, jauhelihakeitto ja porkkana-perunasosekeitto ovat osa arkiruokiamme. Sen sijaan en ole kaivannut oman lapsuuteni jauhelihakeittoa, joka ui rasvassa, tai kesäkeittoa, jonka äitini valmisti niin, ettei se maistunut miltään. Tillilihaa taas on ikävä.
Olen varma
Kerro että sinulla on äiti-ongelmia sanomatta että sinulla on äiti-ongelmia.
Leipälämmitys. Kuumennettiin maito, siihen suolaa ja voinokare ja kuivunutta ruisleipää pieninä kuutioina. Namia lounasruokaa mummolassa.
Merimiespihviä, eli maksakastiketta perunoiden kanssa. Tykkäsin siitä lapsena äidin tekemänä tosi paljon. Itse olen kerran yrittänyt tehdä maksasta ruokaa, mutta ei siitä tullut hyvää. Pari kertaa olen ravintolassa saanut ihan kelvollista maksapihviä muusilla, mutta ei ole äidin tekemän vertaista.
Vierailija kirjoitti:
Frettipaisti oli meidän perheen ykkösjuhlaruoka minun lapsuudessani. Kaipaan sitä vieläkin, mutta frettiä ei saa enää oikein mistään.
Kuumenna paistinpannu ja loruta siihen öljyä. Paistele fretin osia niin, että ne saavat kunnon paistopinnan. Lado palaset uunipataan ja ripottele päälle suolaa ja mustapippuria.
Kuori neljä porkkanaa ja leikkaa ne renkaiksi ja kaksi sipulia pieniksi lohkoiksi. Lisää muutama pieni pala palsternakkaa Lisää porkkana-, palsternakka- ja sipulipalat pataan. Kaada lihojen päälle vettä niin että ne peittyvät.
Laita pata 200 asteiseen uuniin ja anna olla siellä noin 2 tuntia, laske lämpöä tämän jälkeen 180 asteeseen ja hauduta kannen alla 1,5-2 tuntia.
Kun liha alkaa irrota luista, lisää runsas desilitra kermaa ja sekoittele. Laita vielä 150 asteeseen ja anna olla noin 45 min.
En ole kuullut koskaan, että tämän nimistä eläintä olisi ruuaksi laitettu. Eikös nämä ole lemmikkieläimiä eikä tuotantoeläimiä?
Vierailija kirjoitti:
Hei. Minun täytyy itse tehdä kaikki suomalaiset herkut koska niitä ei saa täällä länsiruotsissa. Esim: karjalanpiirakoita(saa nykyään kaupasta mutta eivät maistu), karjalan paistia, Tippaleivät, kinuskikakkua, Pasha ja sen kanssa makea leipä, kotiolutta, simaa, ynnä paljon muuta.
Etsin nyt nimeä tälle ruoalle:
Vehnästä tehtyjä pyöryleitä johon levyllä paistoksen jälkeen levitetään sulattua voita. Sitten keitetään kattilallisen mannaryynipuuroa.
Pöytä katetaan näillä ja sitten emäntä ottaa yhden levyn ja laittaa siihen puuroa. Taittaa levyn jotta puuro ei pääse pohjalta valumaan. Tämä syödään lämpimänä tai kylmänä olueen tai siman keraa. Ihana maku ja vaihtelua karjalan piirakalle!!!
Mutta mikä sen nimi on. Kuka tietää? Kiitos jos saisin vastauksen. Anneli Göteborgissa
En ole koskaan kuullutkaan tuollaisista leivonnaisista. Tiedän sellaiset jotka tehdään ruistaikinasta kauilitaan ohuiksi paistetaan ja sitten ne syödessä täytetään riisipuurolla ja syödään. Ne ovat nimeltään sultsinat ja kotoisin Pohjois-Karjalasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sultsina.
Ei tehdä enää karjalassa?
Tehdään edelleenkin.
Vierailija kirjoitti:
Leipälämmitys. Kuumennettiin maito, siihen suolaa ja voinokare ja kuivunutta ruisleipää pieninä kuutioina. Namia lounasruokaa mummolassa.
Leipäressu tai leipäressi tuo on. Vaaleasta leivästä tehtynä käy jälkiruokanakin sokerin ja voin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Metsopaisti ja uunijuusto
Tuo uunijuusto ternimaidosta. Onnistuu myös maitojauheesta valmistaa.
Vierailija kirjoitti:
Merimiespihviä, eli maksakastiketta perunoiden kanssa. Tykkäsin siitä lapsena äidin tekemänä tosi paljon. Itse olen kerran yrittänyt tehdä maksasta ruokaa, mutta ei siitä tullut hyvää. Pari kertaa olen ravintolassa saanut ihan kelvollista maksapihviä muusilla, mutta ei ole äidin tekemän vertaista.
Merimiespihvi ei ole maksakastiketta. Kvg.
Ootko vähän tyhmä?
K V G
tai vanhasta keittokirjasta.