Surmaajaäitien haukkuminen suututtaa! (omakohtainen kokemus pimeiltä ajoilta)
Heti alkuun huomautan, etten millään tavalla puolusta näiden äitien tekoja, mutta en myöskään ymmärrä, miten tällainen netissä repostelu ja haukkuminen mm. sairaaksi paskiaiseksi oikein hyödyttää uhreja tai tekijöitä itseään (näistä viimeisistä tosin toinen ei pääse koskaan näkemään kirjoituksia, omaksi onnekseen).
Olen aina ollut luonteeltani ailahtelevainen ja olen myös sairastanut masennusjakson vuosia ennen lapsiperhe-elämää. Ensimmäisen lapsen jälkeen en sairastunut synnytyksen jälkeiseen masennukseen, vaikka sitä jopa "odotettiin" neuvolan taholta taustani huomioiden. Mutta saatuani toisen lapseni vajosin hetkiseksi jonnekin todella pimeään paikkaan.
Kokemus oli pelottava. Olin fyysisesti ihan kunnossa, ja jaksoin hoitaa kodin ja lapset. Rakastin lapsiani yli kaiken, ja vauvakin oli todella rauhallinen ja ihana. Kuitenkin univajeen, synnytyksen jälkeisen väliaikaisen rupsahtamisen ja kotiin jumahtamisen seurauksena aloin saada outoja ajatuksia. Pelkäsin mieheni pettävän minua työaikana; koin olevani surkea ja huono äiti; podin alemmuutta verrattuna kaikkiin maailman naisiin ja äiteihin. Tunsin, ettei mieheni rakastanut minua ja että minä ja lapset olisimme pilanneet hänen elämänsä (huom. tämä oli minun aivan tuulesta tempaisema juttu). Havahduin siihen, että mietin...
jos surmaisin itseni ja lapseni, niin miten oikein tekisin sen?
Hälytyskellot alkoivat soida. Kerroin ajatuksistani miehelleni, ja yhdessä koetimme helpottaa arkea niin, että pääsisin pahimmasta väsymyksestä ja alkaisin voida paremmin. Aloin ennen kaikkea pitämään huolen itsestäni. Olin varautunut puhumaan asiasta neuvolassa, mutta oloni ja mielialani alkoi parantua ennen seuraavaa käyntiä.
Kuten sanoin, en puolustele näiden äitien tekoja. Voin kuitenkin ymmärtää, kuinka helposti yksinäisyyttä ja väsymystä potevalla ihmisellä voi ns. naksahtaa päässä. Toki varsinaisten tekojen toteuttamiseen vaaditaan jo enemmän kuin synkkiä ajatuksia, mutta...
Pidän suurimpana ongelmana nyky-yhteiskunnassa sitä, että perheet ja varsinkin äidit ovat niin yksin. Perhekerhot ja muskarit eivät riitä korvaamaan sitä sukupolvien välistä yhteisöllisyyttä ja vastavuoroisuutta, millä lapset on ennen kasvatettu (toki lapsensurmia on tapahtunut aina, kun esim. köyhiin perheisiin on syntynyt epätoivottuja lapsia - näissä on ilmeisesti ajateltu jo olemassa olevien lasten selviytymistä). Omalla kohdalla lasten sairastelu sekä isomman lapsen käytösongelmat tekivät kerhoihin ym. osallistumisesta mahdotonta. Ripustauduin mieheeni, joka aluksi ahdistui asiasta (myöhemmin ymmärsi, mistä oli kyse) mikä tietenkin sai minut ruokkimaan ikäviä ajatuksia ja epäilyjä entisestään. Tunsin olevani aivan yksin.
On helppoa sanoa, että pitäisi hakea apua. Psykologilta voi saada mielialalääkitystä ja keskusteluapua, mutta itse olisin kaivannut konkreettista arkiapua - lisäksi minun olisi pitänyt pitää esikoinen virikehoidossa vauvan syntymän jälkeen, niin karulta kuin se kuulostaakin. Perheet tarvitsevat apukäsiä - ennen lapset oli helppo lähettää ulos isompien mukana, mutta nykyään ei voida enää laittaa 2-3-vuotiaita ulkoilemaan yksinään. Jatkuva lasten tarpeiden täyttäminen aamusta iltaan ja illasta aamuun voi uuvuttaa kenet tahansa, jos lähellä ei ole tarpeeksi ihmisiä antamassa mahdollisuuden levähtää.
Ja uskokaa tai älkää, väsymys voi ajaa valmiiksi epävakaan ihmisen todella käsittämättömiin ratkaisuihin.
Kommentit (129)
Säälikää nyt vielä Jammu-setää ja kaikkia muitakin jotka päänsä pimettyä(?) ovat muita tappaneet, koska voi voi, mielen sairastuttua on niin vaikea hakea apua ja olla tekemättä sitä pahinta tekoa -.- Jos kaikki mielenterveysongelmaiset suomalaiset rupeais tappamaan lapsiaan ja toisiaan, niin meitähän ei olisi täällä enää kohta yhtään! Vittu mitä jeesustelua taas tämä "älkää haukkuko murhaajaäitiä, sille voi tulla paha mieli jos se lukee näitä juttuja joskus"
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 12:39"][quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 12:36"]
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 12:34"][quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 12:27"] [quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 12:21"][quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 12:19"] [quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 12:11"][quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 12:06"] [quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 12:02"][quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 11:57"] [quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 11:54"][quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 11:39"] Jos kyseessä olisi isän tekemä teko, olisi isän haukkuminen täysin sallittua. Mikä siinä on että äidin teko on jotenkin enemmän anteeksiannettavampi!?! Tämä, jos joku suututtaa minua. [/quote] Isä ei voi sairastua synnytyspsykoosiin. Sen asian ymmärtämättä jättäminen suututtaa minua. [/quote] Jos psykoosissa oleva nuori tappaa ihmisiä, niin ei tasan heru sinulta siinä tilanteessa myötätuntoa. Synnytyksestä johtuva psykoosi ei ole sen oikeuttavampi kuin muissakaan tapauksissa taustalla ollut psykoosi. [/quote] Ei minulta nyttekään heru äidille myötätuntoa, ymmärrystä kyllä. [/quote] Luuletko olevasi jotenkin helvetin nokkela pilkunviilaamisellasi? Sivuutit väitteeni ihan täysin ja takerruit yhteen sanaan. Hyvä on, vaihda myötätunnon tilalle ymmärrys ja vastaa uudelleen. Jos on elämä vaikeaa ja väsyttää niin tapa sitten vaikka itsesi, mutta en keksi mitään oikeutusta siihen että viattomat lapset pitää viedä mukana. [/quote] Samaa mieltä tappaisi itsensä, mutta ovat ilmeisesti narsisteja ja psykopaatteja. Meidän pitäisi sitten ymmärtää näitä sekopäitä. Minusta lastentappajat pitäisi laittaa sähkötuoliin, voitaisiin ottaa kuolemantuomio käyttöön näissä tapauksissa. [/quote] Korjaan vähän sinua, mutta sinähän sen sanoit psykopaatteja eli mielenterveysongelmista kärsiviä, jotka eivät ymmärrä tekojaan ennen kuin sumu hälvenee. Eli sinä myös olet sitä mieltä, että äiti oli mielisairas, sanoit sen juuri :) [/quote] Hitler on varmasti sinun idoli ja ymmärrystä riittää, sinun logiikan mukaan. [/quote] Adolf ei liity tähän mitenkään ja on yksi ihminen jota suuresti halveksun tekojen perusteella. Myös halveksun sitä, että äiti tappoi lapsensa, se ei tarkoita ettenkö pysty myös ymmärtämään mikä johti siihen. Äidin paha olo. Mutta tosiaan itsehän sinä sen sanoit äiti oli mielenterveysongelmainen. [/quote] Sinun logiikalla edelleen sinun pitäisi ymmärtää myös Hitleriä. Miksi sinulla ei riitä sympatiaa Hitlerille? [/quote] Koska hitlerillä ei millää tavalla voinut olla synnytyksen jälkeistä masennusta tai lapsivuodepsykoosia :D
[/quote]
Onko se jotenkin hienompi psykoosi kuin Hitlerin psykoosi? Ja sentakia sinä ymmärrät. Miksi et ymmärrä kaikkia psykooseja tasa-arvoisesti?
[/quote]
Adolfin skitsofreenia ja rajatilahäiriö ovat eriasia kuin lapsivuodepsykoosi. Ne eroavat niin paljon toisistaan, että mulla ei ole valitettavasti aikaa perehdyttää sinua niiden eroavaisuuksiin. Joten voit itse vaivautua ja hakea vaikka kirjastosta kirjat koskien niitä ja vertailla.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 12:49"]
Säälikää nyt vielä Jammu-setää ja kaikkia muitakin jotka päänsä pimettyä(?) ovat muita tappaneet, koska voi voi, mielen sairastuttua on niin vaikea hakea apua ja olla tekemättä sitä pahinta tekoa -.- Jos kaikki mielenterveysongelmaiset suomalaiset rupeais tappamaan lapsiaan ja toisiaan, niin meitähän ei olisi täällä enää kohta yhtään! Vittu mitä jeesustelua taas tämä "älkää haukkuko murhaajaäitiä, sille voi tulla paha mieli jos se lukee näitä juttuja joskus"
[/quote]
Anteeksi, kirjoitinko näin?
Lähinnä halusin tuoda esille sitä, että melkein kenellä vain voi napsahtaa ja ihmisten pitäisi ymmärtää se. Ja että sitä apua tulisi todella saada, vaan kun oikeasti se on vain sanahelinää! Moni tarvisi vain toisen käsiparin avuksi hetkeksi tai edes muutaman yön kunnon unta.
- ap
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 12:34"]
Sinun logiikalla edelleen sinun pitäisi ymmärtää myös Hitleriä. Miksi sinulla ei riitä sympatiaa Hitlerille?
[/quote]
olen eri vastaaja, ja minulta riittää ymmärrystä Hiltusellekin. Ilman 1. maailmansotaa ja asunnottomuutta hänkin olisi ollut mukavempi setyli. Olosuhteet vaikutti. Kannattaa siis vältää maailman ajamista sotaan ja ihmisten jättämistä ilman asuntoa.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 12:49"]Säälikää nyt vielä Jammu-setää ja kaikkia muitakin jotka päänsä pimettyä(?) ovat muita tappaneet, koska voi voi, mielen sairastuttua on niin vaikea hakea apua ja olla tekemättä sitä pahinta tekoa -.- Jos kaikki mielenterveysongelmaiset suomalaiset rupeais tappamaan lapsiaan ja toisiaan, niin meitähän ei olisi täällä enää kohta yhtään! Vittu mitä jeesustelua taas tämä "älkää haukkuko murhaajaäitiä, sille voi tulla paha mieli jos se lukee näitä juttuja joskus"
[/quote]
Eihän kukaan täällä sääli. Ihmettelevät vain mikä tarve ihmisillä on haukkua äiti maan rakoon. Pohdimme myös mikä saattaisi olla syy miksi äiti päätyi tappamaan lapsensa.
Säälikää nyt vielä Jammu-setää ja kaikkia muitakin jotka päänsä pimettyä(?) ovat muita tappaneet, koska voi voi, mielen sairastuttua on niin vaikea hakea apua ja olla tekemättä sitä pahinta tekoa
[/quote]
Itse asiassa en kuluta päiviäni aktiivisesti vihaamalla Jammuakaan. Pidän häntä sairaana yksilönä, johon yhteiskunnan olisi pitänyt reagoida jo paljon ennen rikoksiaan.
Ei ollut Jammullakaan psykoosia, puhumattakaan lapsivuodepsykoosista. Argh!
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 11:59"]
Mitä tämä murhaajaäidin ymmärtäminen ketään auttaa? Tällä loputtomalla ymmärtämisellä hän sai mitä halusi, huomiota. Jos tälläisiä tapauksia vaan selitellään väsymyksellä ja ymmärretään, niin eihän nämä perhesurmat tähän lopu. Näitä tulee vielä lisää koska edes julkisesti näitä ei tuomita vaan lässytetään väsymyksestä ja selitellään ties millä.
[/quote]
On ikiaikainen ihmiskunnan viisaus, että rakkaudella ja rakastamisen lisäämisellä synnytetään rakkautta, vihalla vihaa. Oli kyse mistä uskonnosta tai filosofiasta hyvänsä, Jeeskuksen opetuksista Gandhin filosofiaan, niistä aina löytyy ymmärrys rakkauden ja ymmärryksen keskeisyydestä Se, että ei edes halua ymmärtää syitä, jotka johtivat murhaan/tappoon perustuu vihaan. Kovuus ja kova tuomio eristää tai eliminoi jo rikoksen tehneen tekijän, mutta ei auta uhreja eikä ehkäise tulevia tekoja. Esimerkkkivaikutksen pelote luo kauhun tasapainon, jolla voi hallita, mutta se hallinta ei koskaan absoluuttisesti ole kantanut - ja juuri tästä oivalluksesta ovat rakkautta ja rakastavaan ihmisen kasvuun tähtävät uskonnot ja filosofiat syntyeet. Empatiakykyinen, lempelä, rakastava ihminen kohtelee lähimmäistään sillä rakkaudella ja lempeydellä jolla toivoisi itseään kohdeltavan.
Jokainen murhaaja on ihminen, vaikak tekonsa anteeksiantamaton. Ymmärrykseen pyrkiminen ei tarkoita tekojen hyväksymistä, mutta ymmärrys lisää tietoa siitä, millä tulevat teot ovat ehkäistävissä.
Eihän elämiäkään enää kasvateta pelkoon perustuvan auktoriteetin voimin. Ihmisen ja elänten välinen yhteistyö on paranatunut huomattavasti kun normiksi on tullut rakkaus, palkitseminen ja eläimen psykologian so. lajikäyttäytymisen ymmärtäminen.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 12:46"]
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 12:37"]
En tiedä miksi edes vastaan. En ymmärrä selittelyäsi, anteeksi vain, näin 1,6 vuotiaan lapsen äitinä. Mutta minullahan on vain yksi lapsi. Miksikö? Koska taustalla lapsen sairastelua, vaikea raskaus, oma masennus vuosia sitten ja tukiverkkojen puuttuminen. En ymmärrä, miksi et ole ottanut enemmän vastuuta elämästäsi? Miksi teit toisen lapsen, vaikka kerroit a) esikoisen sairastelevan paljon b) hänen olevan erikoislapsi c) sinulla ei ole tukiverkostoa? Miksi teit toisen lapsen tuohon tilanteeseen, pienellä ikäerolla? Ei kai se yllätys ole että elämstä tulee sitten rankkaa. Itse en uskaltaisi noista lähtökohdista tehdä toista lasta, ei pahalla ap.[/quote]
Teit aika jänniä oletuksia elämästäni viestin perusteella. Korostan edelleen, että juuri tämän "minun ei olisi pitänyt edes tehdä lapsia"-ajatuksen vuoksi päädyin sinne synkkyyteen. Ymmärrätkö, että kommenttisi ei olisi minua auttanut? Et varmaankaan.
Mutta ei, lapseni ei ollut erityislapsi vaan käyttäytyi hankalasti toisen lapsen syntymän myötä. Hän sairasteli ihan normaalisti. En potenut minkäänlaisia mielialaoireita ensimmäisen lapsen jälkeen, päinvastoin voin todella hyvin ja se oli hienoa aikaan. Lapsilla oli ikäeroa lähes viisi vuotta.
- ap
[/quote]
Viestäsi sai sen kuvan minkä perusteella vastasin.En kuitenkaan ymmärrä jos sinulla on oikea, diagnosoitu masennustausta toisen lapsen enkä oikeastaan ensimmäisenkään saamista ilman seurantaa. Minulle mt-toimistossa korostettiin että ottaisin yhteyttä jos tulisin joskus raskaaksi sillä raskauden ja lapsen saamisen kerrottiin minulle olevan riskitekijänä masennuksen uusiutumisessa sekä raskauspsykoosissa. Vähän sama juttu, jos ihminen, kenellä on korkea verenpaine käyttää edelleen runsaasti suolaa, kehkoahtaumaa sairastava polttaa tupakkaa jne...jos tietää riskit, mikä voi tietyllä teolla olla terveydelleen, tulee siihen mielestäni jollain tavalla pyrkiä itsekin vaikuttamaan.
Itse kävin koko raskausajan neuvolapsykologilla, sillä pelkäsin masennuksen uusituvan, kuten minulle oli kerrottu. Hän myös otti minuun yhteyttä heti viikon kuluttua synnytyksestä ja kyseli vointia, ja kävinkin vauva kainalossa tapaamassa häntä 3 kk ajan synnytyksestä.
Ei, toista kertaa en uskaltaisi riskiä ottaa, varsinkaan kun ei ole takuita siitä että lapsi olisi terve, etteikö esikoisen kanssa tulisi ongelmia yms... olen onnellinen että uskalsin kerran, riskeistä huolimatta yrittää, mutta nyt haluan keskittyä olemaan mahd. hyvä äiti tälle jo olemassaolevalle lapselle. Enää en tosiaan voi ajatella vain itseäni ja omaa haluani.Vaikka miksi teit toisen lapsen? ei sinua auttaisi siinä tilanteessa jossa olit, se voi auttaa nyt jotain toista äitiä miettimään vaikka omaa menneistyyttäsi se ei voisikaan muuttaa. Ehkä tuollaisesta voi tosiaan ottaa opiksi, niin että ymmärttä masennuksen olevan vakava sairaus,joka uudelleen puhkeaminen täytyy ottaa huomioon elämänmuutosten yhteydessää. Varsinkin, kun olet äiti.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 12:51"]
[/quote]
Lähinnä halusin tuoda esille sitä, että melkein kenellä vain voi napsahtaa ja ihmisten pitäisi ymmärtää se. Ja että sitä apua tulisi todella saada, vaan kun oikeasti se on vain sanahelinää! Moni tarvisi vain toisen käsiparin avuksi hetkeksi tai edes muutaman yön kunnon unta.
- ap
[/quote]
En ole samaa mieltä. Kenellä tahansa ei voi napsahtaa. Jos voi, on riskejä jo olemassa (univelka, masennus) joihin täytyy vastuullisena aikuisena hakea apua ennen sitä napsahdusta! Se juuri erottaa sen kuka on voi lapsensa surmata ja kuka ei ikimaailmassa.
Odotan samanlaista myötätunnon aaltoa seuraavan lastenraiskaajan ja tappajan kohdalla kun kyseessä on mies. Saamme varmasti lukea täältä useita kymmeniä avauksia kuinka heidän tekonsa ymmärretään ja keskusteluun nousee esimerkiksi univelat ja muut seikat jotka selittävät tekoja.
Mun mielestä ei ole kovinkaan tervettä haukkua ja vihata itselleen tuntemattomia ihmisiä, vieläpä kun siihen lisää sen että samat vihaajatyypit eivät näe mitään vihaamisen ja hyväksynnän välillä.
Kovasti vaaditaan saada tietää kuka teki mitä ja missä. Miksi ihmeessä? Eivätkö nämä vihaajat kaikessa itsekkyydessään ymmärrä että näillä surmaajilla ja uhreilla on läheisiä jotka kärsivät tällaisesta asioilla mässäämisestä?
Mitä se edes hyödyttää vihaajaa tietää mikä oli tekijän nimi, missä asui, mitä kirjoitti facebook seinälleen ym?
Mitten se haittaa vihaajaa jos muut haluavat estää tällaisia tapahtumasta yrittämällä ymmärtää mitkä asiat vaikuttivat tekoon?
Pelottaako näitä vihaajia niin paljon että tällaiset tapaukset loppuisivat, eviätkä enää saisi orgasmia siitä että pääsisivät osoittamaan kuinka paljon viihaavat ja kuinka "parempia" ihmisiä ovat?
Sitten ollaan olevinaan niin kriisissä kun jotain tällaista tapahtuu vaikkei edes tunneta näitä surmaajia, eikä heidän uhrejaan. On ihan ok surra ja järkyttyä tuntemattomienkin puolesta, mutta joku raja sentään.
Kaikkea ei tarvitse eikä pidäkään ymmärtää. Onko se niin vaikea päästä asioiden yli? Kuinka terveitä nämä "ei-ymmärtämättömyydessään" vellovat ja "sairasta!" hokevat ihmiset sitten mieleltänsä ovatkaan?
Välittää voi muutenkin kuin vihaamalla
Ei se loputon ymmärtäminenkään mihinkään johda, ei ainakaan hyvään. Jokaisella aikuisella ihmisellä on vastuu itsestään ja lapsistaan. Ei sitä vastuuta voi yhteiskunnalle siirtää. Meillä vaan ymmärretään ihan liikaa niin juoppoja kuin narkkejakin, murhaajista puhumattakaan, myös täysin tunnekylmiä ihmisiä on. Onko siitä jotain hyötyä, en ole huomannut. Murhaajat saavat jopa ihalijakirjeitä kasapäin vankilaan toisilta sekopäiltä. Jos ihminen tietää olevansa sairas silloin hakeutuu hoitoon ja jos on pää aivan sekaisin silloin hänet on vietävä hoitoon. Jos tämäkin murhaaja olisi ollut täysin sekaisin tai lopen uupunut niin mitä se auttoi jos joku sossu käy kerran viikossa, ei heillä ole lääkitystä mukana mutta hoitoon olisivat varmaan ohjanneet jos oli syytä. ja kuka sanoo oliko äiti edes väsynyt, naapurit eivät olleet koskaan kuulleet asunnosta lapsen itkua, luulisi että ainakin nukkua on saanut ja jaksanut kahvitella naapurien kanssa kuitenkin. Hulluja ja sekopäitä on vaikka kuinka paljon, mistä me tiedämme mitä kukakin on, kun ei aina ns asiantuntijatkaan tiedä. Ei tämä gurukaan tuntunut tietävän vaikka kuningatar ajatuksiaan toisille myi, mielen hallintaa parempaan elämään.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 13:16"]
Odotan samanlaista myötätunnon aaltoa seuraavan lastenraiskaajan ja tappajan kohdalla kun kyseessä on mies. Saamme varmasti lukea täältä useita kymmeniä avauksia kuinka heidän tekonsa ymmärretään ja keskusteluun nousee esimerkiksi univelat ja muut seikat jotka selittävät tekoja.
[/quote] Et sitten lukenut ketjua?
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 13:12"][quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 12:51"]
[/quote]
- ap
[/quote]
En ole samaa mieltä. Kenellä tahansa ei voi napsahtaa. Jos voi, on riskejä jo olemassa (univelka, masennus) joihin täytyy vastuullisena aikuisena hakea apua ennen sitä napsahdusta! Se juuri erottaa sen kuka on voi lapsensa surmata ja kuka ei ikimaailmassa.
[/quote]
Mistä äiti saa univelkaan apua?
Aloittaja voi elellä aivan rauhassa, murhaaja ei näitä lue ja missä nyt onkin saa varmasti parhaan hoidon ja ymmärtäjiä ja asiantuntijoita riittää ympärillä, pidetään hyvää huolta eikä varmasti haukuta eikä syyllistetä vaan ymmärretään ja ymmärretään, on kaiken keskipisteenä.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 13:20"]
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 13:12"][quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 12:51"] [quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 12:49"] Säälikää nyt vielä Jammu-setää ja kaikkia muitakin jotka päänsä pimettyä(?) ovat muita tappaneet, koska voi voi, mielen sairastuttua on niin vaikea hakea apua ja olla tekemättä sitä pahinta tekoa -.- Jos kaikki mielenterveysongelmaiset suomalaiset rupeais tappamaan lapsiaan ja toisiaan, niin meitähän ei olisi täällä enää kohta yhtään! Vittu mitä jeesustelua taas tämä "älkää haukkuko murhaajaäitiä, sille voi tulla paha mieli jos se lukee näitä juttuja joskus" [/quote] Anteeksi, kirjoitinko näin? Lähinnä halusin tuoda esille sitä, että melkein kenellä vain voi napsahtaa ja ihmisten pitäisi ymmärtää se. Ja että sitä apua tulisi todella saada, vaan kun oikeasti se on vain sanahelinää! Moni tarvisi vain toisen käsiparin avuksi hetkeksi tai edes muutaman yön kunnon unta. - ap [/quote] En ole samaa mieltä. Kenellä tahansa ei voi napsahtaa. Jos voi, on riskejä jo olemassa (univelka, masennus) joihin täytyy vastuullisena aikuisena hakea apua ennen sitä napsahdusta! Se juuri erottaa sen kuka on voi lapsensa surmata ja kuka ei ikimaailmassa. [/quote] Mistä äiti saa univelkaan apua?
[/quote]
Jos sellaista apua ei ole saatavilla, täytyy taas sanoa: miksi teit lapsia/lapsen? Ja kyllä, se hyödyttää kysyä sillä ihmisen omasta vastuusta tulisi puhua enemmänkin. Monissa Eu-maissa tehdään vain yksi lapsi, kun ei ole varaa useampaan eikä ole hoitajia.Suomessa ajatellaan että yhteiskunta auttaa ja hoitaa, kuten sinä kyselet mistä äiti saa apua univelkaan.Miksi yhteiskunnan tai jonkun ulkopuolisen tahon tulisi siinä auttaa, jos joku aikuinen ei osaa suunnitella omia tukiverkostojaan ennalta?En vaan tajua. Tottakai voi yllättäviä asioita sattua kaikille, mutta jonkinlainen suunnitelma ja tulevaisuuden pärjäämisen miettiminen tulisi olla itsestäänselvyys.
Minä pelkään että jatkuva ymmärtäminen ja puolusteli johtaa aina vain uusiin murhiin.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 13:32"]Minä pelkään että jatkuva ymmärtäminen ja puolusteli johtaa aina vain uusiin murhiin.
[/quote]
"Miksi teit lapsia" auttaa uupunutta äitiä enemmän.
Äh, ihmeen moni sanoo etteivät synkkiä ajatuksia ajattelevat ihmiset olisi alunperinkään saaneet tehdä lapsia.
Ymmärrättekö te, että juuri se voisi ajaa äidin/isän surmaamaan lapsensa ja itsensä? Vain niin voi "peruuttaa" koko lapsiperheyden.