Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi pitäisi "mennä epämukavuusalueelle"?

Vierailija
19.11.2014 |

En oikein ymmärrä tätä viime vuosien vouhotusta, että kaikkien pitäisi väkisin pakottaa itsensä tekemään epämiellyttäviä asioita muuten vain. Minä ainakin nautin elämästäni eniten, kun saan keskittyä niihin asoihin, joista pidän, joita osaan ja jotka ovat minulle tärkeitä. Toisaalta minulla ei ole myöskään mitään erityistä tarvetta olla erilainen kuin olen, vaan kelpaan itselleni tällaisena. Ehkä tämä liittyy jotenkin asiaan?

Kommentit (131)

Vierailija
21/131 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 13:40"]

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 13:28"]

Pointti ei olekaan siinä, jos olet tyytyväinen siihen mitä olet. Jos sinä haluat muutosta, tulee sinun tehdä asioita eri tavalla kuin ennen. Ja yleensä se tarkoittaa omalta mukavuusalueelta poistumista.

[/quote]

Ja mitä sitten, kun olet muuttunut? Ihminen, joka ei hyväksy itseään, löytää aina jotakin muutettavaa. -ap

[/quote]

Itsensä kanssa on hyvä olla sinut, mutta kehitys loppuu siihen kun on täysin tyytyväinen. Kukaan ei ole täydellinen ja se on tervettä tiedostaa. ohis

Vierailija
22/131 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tekee mm. aivoille ja itsetunnolle hyvää. 

Esimerkki turismista (tosi lapsellinen): voi lähteä lomalle Fuengirolaan, jossa on Suomi-baareja, paljon suomalaisia ja meno vähän niinkuin kotopuolessa. TAI voi lähteä esim. jonnekin päin Aasiaa, jossa kulttuuri,  kieli, aakkoset, tavat on ihan erilaiset kuin kotona. Ihmiset on niin eri näköisiä ja heitä on niin paljon, että valkoinen länsimaalainen voi kerrankin tuntea, millaista on olla vähemmistöä. On oltava vähän avoimemmalla asenteella kuin muuten, että tajuaa meiningin, sopeutuu ja pärjää. Se tekee hyvää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/131 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 13:41"]

Ettekö te lue kirjoja, tutkiskele tai pohdiskele elämän eri ilmiöitä?

[/quote]

Joka päivä! Mutta minulle tuo on juuri se mukavuusalue, jossa parhaiten viihdyn. Lapsesta saakka olen nauttinut eniten juuri lukemisesta, väittelyistä, asioiden pohtimisesta, kirjoittamisesta, taiteesta. Minulle epämukavuusalue olisi vaikkapa työyhteisö, jossa älyllisyyttä ei arvostettaisi, asiat olisivat mustavalkoisia ja puheenaiheet ihmisistä juoruilua tai puhdasta konkretiaa. Tällainenkin on tullut koettua, eikä se kyllä lisännyt onnellisuuttani millään tapaa. -ap

Vierailija
24/131 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No töissä ainakin meillä voi joko jämähtää siihen omaan osaamisalueeseen (ja saada siitäkin tyydytystä) tai opetella uusia asioita jotka ovat vaikeita, haastavia ja epämukava tehdä alkuaan. Kun sitten on tarpeeksi harjoitellut, yrittänyt ja saanut kokemusta, niin puolen vuoden kuluttua huomaakin, että alkaakin olla tämän alueen todellinen osaaja. Osa porukasta töissä jämähtänyt vain pienelle osaamisalueelle, ja ne porskuttaa eteenpäin, jotka uskaltava ja näkevät vaivaa itsensä kouluttautumisessa. En kyllä tässä YT-Suomessa edes uskaltaisi jäädä jumittamaan yhden tuotealueen expertiksi, vaan pakko tulevaisuutta varmistaakseen opetella niitä taitoja ja uusia hommia mahd. paljon.

Vierailija
25/131 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 13:25"]

Mutta jos on ok ujoutensa tai ylipainonsa kanssa, ei hirveästi löydy syytä mennä epämukavuusalueelle.

[/quote]

Jos on todella ok kaikkien heikkouksiensa kanssa, niin silloin ei tarvitse edes tehdä tällaisia aloituksia, eikä ihmetellä sitä, mikseivät muut ole samaa mieltä.

Vierailija
26/131 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 13:42"]

Pointti ei olekaan siinä, jos olet tyytyväinen siihen mitä olet. Jos sinä haluat muutosta, tulee sinun tehdä asioita eri tavalla kuin ennen. Ja yleensä se tarkoittaa omalta mukavuusalueelta poistumista.

[/quote]

Ja mitä sitten, kun olet muuttunut? Ihminen, joka ei hyväksy itseään, löytää aina jotakin muutettavaa. -ap

[/quote]

Itsensä kanssa on hyvä olla sinut, mutta kehitys loppuu siihen kun on täysin tyytyväinen. Kukaan ei ole täydellinen ja se on tervettä tiedostaa. ohis

[/quote]

Sepä olisikin kamalaa, jos tyytyväisyys edellyttäisi täydellisyyttä! Mutta kuulostaa siltä, että sinulle kehittyminen on tärkeämpää kuin se, että on tyytyväinen. Itse en ajattele näin. Niin paljon kuin oppimista arvostakin, sillä on minulle vain välinearvo. Onnellisuus on kaikkein tärkeintä. -ap

Vierailija
27/131 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 13:46"]

Ettekö te lue kirjoja, tutkiskele tai pohdiskele elämän eri ilmiöitä?

[/quote]

Joka päivä! Mutta minulle tuo on juuri se mukavuusalue, jossa parhaiten viihdyn. Lapsesta saakka olen nauttinut eniten juuri lukemisesta, väittelyistä, asioiden pohtimisesta, kirjoittamisesta, taiteesta. Minulle epämukavuusalue olisi vaikkapa työyhteisö, jossa älyllisyyttä ei arvostettaisi, asiat olisivat mustavalkoisia ja puheenaiheet ihmisistä juoruilua tai puhdasta konkretiaa. Tällainenkin on tullut koettua, eikä se kyllä lisännyt onnellisuuttani millään tapaa. -ap

[/quote]

No nyt se selvisi. Et puhu edes samasta asiasta. No miksi ihmeessä ihmisen pitäisi tehdä jotain mistä ei pidä? Ei miksikään.

Kehitykseen liittyy usein epämukavuusalueelle menemistä ja se on eri asia.

Vierailija
28/131 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 13:16"]

Onko uusien asioiden oppiminen sinusta epämukavaa? Minusta se on päinvastoin erittäin mukavaa, kunhan opittava asia on minusta kiinnostavaa ja saan oppia omilla ehdoillani. -ap

[/quote]

Eihän tuo kommentoija niin sanonut (että olisi epämukavaa).

Et ehkä itse huomaa, että aikamoisen ehdon olet tuohon kuitenkin asettanut: kaiken pitää olla sinua kiinnostavaa. Ts. et voi itsekään väittää, että oppiminen olisi sinusta aina mukavaa.

Vierailija
29/131 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 13:46"]

Esimerkki turismista (tosi lapsellinen): voi lähteä lomalle Fuengirolaan, jossa on Suomi-baareja, paljon suomalaisia ja meno vähän niinkuin kotopuolessa. TAI voi lähteä esim. jonnekin päin Aasiaa, jossa kulttuuri,  kieli, aakkoset, tavat on ihan erilaiset kuin kotona. Ihmiset on niin eri näköisiä ja heitä on niin paljon, että valkoinen länsimaalainen voi kerrankin tuntea, millaista on olla vähemmistöä. On oltava vähän avoimemmalla asenteella kuin muuten, että tajuaa meiningin, sopeutuu ja pärjää. Se tekee hyvää. 

[/quote]

Tähän tuntuu liittyvän sellainen taustaoletus, että rentoutumiseen, lämmöstä ja perheen seurasta nauttimiseen tähtäävä Fuengirola-turismi on jotenkin vähäarvoisempaa kuin Aasiaan suuntautuva reppureissailuturismi. Jälimmäinen on varmasti antoisampaa, jos arvostaa immersiomatkailua ja kokemusta vähemmistönä olemisesta. Ymmärrät kuitenkin varmaan, että monelle jälkimmäinen reissu olisi vain epämiellyttävä. Kaikki palautuu siihen, minkälainen ihminen on ja mitä arvostaa. -ap

Vierailija
30/131 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 13:50"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Sepä olisikin kamalaa, jos tyytyväisyys edellyttäisi täydellisyyttä! Mutta kuulostaa siltä, että sinulle kehittyminen on tärkeämpää kuin se, että on tyytyväinen. Itse en ajattele näin. Niin paljon kuin oppimista arvostakin, sillä on minulle vain välinearvo. Onnellisuus on kaikkein tärkeintä. -ap

[/quote]

Haluan olla aina vaan parempi ihminen. En koskaan ole tyytyväinen itseeni ja se on hyvä asia. Kamala ajatus että olisin samanlainen kuin 10 vuotta sitten. Tai että 30 vuodessa en olisi muuttunut juurikaan. Vierivä kivi ei sammaloidu.

Vierailija
31/131 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 13:16"][quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 13:11"]

Epämukavuusalue tarkoittaa sitä, että oppii uusia asioita. Jos tekee aina vain sitä, mitä jo osaa, ei koskaan kehity eikä opi lisää. Tuskin sä niin täydellinen olet, ettei siihen olisi varaa, vaikka itsestäsi tykkäätkin.

[/quote]

Onko uusien asioiden oppiminen sinusta epämukavaa? Minusta se on päinvastoin erittäin mukavaa, kunhan opittava asia on minusta kiinnostavaa ja saan oppia omilla ehdoillani. 

Kyllä tämä "jargon", niin kuin yllä sanottiin, liittyy minusta nimenomaan oman persoonallisuuden muutamiseen: rauhallisen pitäisi pakottautua räväkäksi, harkitsevan opetella spontaaniksi heittäytyjäksi, ekstrovertin erakoksi. -ap
[/quote]

Ei liity, olet ymmärtänyt väärin.

Vierailija
32/131 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se on vain toinen ilmaisu sille, ettei saa heti luovuttaa vastoinkäymisen edessä. Muodikkaampi termi vain.

Vierailija
33/131 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän tietenkään kenenkään tarvitse mennä epämukavuusalueelle, mutta jos haluaa oppia/kokea jotain uutta, niin silloin pitää yleensä suorittaa jotain joka vääjäämättä siirtää sinut epämukavuusalueelle.

Jos et halua oppia uusia asioita, vaan tahdä vain niitä asioita jotka jo osaat, niin silloin et joudu tuntemaan itseäsi epämukavaksi. Jos osaa jotain, niin sen tekeminen ei jännitä tai tee sinua epämukavaksi.

Mutta jos haluat oppia jotain taitoja tai jotain itsestäsi, niin silloin sinun pitää tehdä jotain uutta. Ja sellaiset asiat aiheuttavat yleensä epämukavuutta koska olet niisä epävarma. Jos esim. haluaa oppia puhumaan suuren yleisön edessä, niin ainoa keino tehdä se on nousta yleisön eteen. Alussa se tuntuu epämukavalta koska sitä ei osaa, mutta mitä paremmaksi tulee, sen enemmän siitä tulee osa sinun mukavuusaluetta, ja epämukavuudentunne vähitellen katoaa.

Vierailija
34/131 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty käsittämään miten joku ei välitä ihmeemmin kehittyä ihmisenä. Ettekö te lue kirjoja, tutkiskele tai pohdiskele elämän eri ilmiöitä? Ettekö te harjoittele mitään? Katsotteko koskaan peiliin?

[/quote]On eri asia lukea kirjoja ja pohtia asioita kuin vastoin omaa persoonaa ja mieltymyksiä alkaa tehdä asioita. Esim huomiota kaihtava vetäisisi stand up-shown koska se olisi hänelle epäluonnollista ja vastenmielistä. Mitä hän sillä voittaisi tai "kehittyisi"? Kypsyyttä on myös tuntea itsensä ja omat vahvuutensa ja hyödyntää niitä. Jossain vaiheessa kai saa jo nauttia olostaan ja elämästään eikä vain kilvoitella itseänsä kanssa?

Vierailija
35/131 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 13:52"]

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 13:16"]

Onko uusien asioiden oppiminen sinusta epämukavaa? Minusta se on päinvastoin erittäin mukavaa, kunhan opittava asia on minusta kiinnostavaa ja saan oppia omilla ehdoillani. -ap

[/quote]

Eihän tuo kommentoija niin sanonut (että olisi epämukavaa).

Et ehkä itse huomaa, että aikamoisen ehdon olet tuohon kuitenkin asettanut: kaiken pitää olla sinua kiinnostavaa. Ts. et voi itsekään väittää, että oppiminen olisi sinusta aina mukavaa.

[/quote]

Minusta epämukavuusalueen vähimmäismääritelmä on se, että siellä koetaan epämiellyttäviä tunteita.

Kaikki oppiminen ei tosiaan ole mukavaa. Välillä joudun opettelemaan asioita, joista en ole kiinnostunut. Etenkin opiskeluaikoina oppiminen tuntui välillä pakkopullalta. Luontainen uteliaisuus ja hyvät opiskelutaidot tosin auttavat paljon. Aikuisena saa onneksi suunnata mielenkiintonsa hyvin vapaasti siihen, mikä itseä kiinnostaa. -ap

Vierailija
36/131 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 13:54"][quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 13:46"]

[/quote]

Tähän tuntuu liittyvän sellainen taustaoletus, että rentoutumiseen, lämmöstä ja perheen seurasta nauttimiseen tähtäävä Fuengirola-turismi on jotenkin vähäarvoisempaa kuin Aasiaan suuntautuva reppureissailuturismi. Jälimmäinen on varmasti antoisampaa, jos arvostaa immersiomatkailua ja kokemusta vähemmistönä olemisesta. Ymmärrät kuitenkin varmaan, että monelle jälkimmäinen reissu olisi vain epämiellyttävä. Kaikki palautuu siihen, minkälainen ihminen on ja mitä arvostaa. -ap
[/quote]

Epämukavuusalueella oleminen voi olla tosiaan epämiellyttävää. Mutta joskus sitä tarvitsee kokeakseen ja oppiakseen jotain uutta. Jos aina menee Fuengirolaan, koska se on miellyttävää (ts. ei uskalla lähteä muuallekaan) niin ei saa esim. sitä kokemusta vähemmistönä olemisesta. Ei opi mitään tai saa uusia katsantokantoja. Onhan elämä niin varmasti miellyttävää. Mutta myös tylsää ja ahdastakin.

Vierailija
37/131 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tän epämukavuusalue-diskurssin ongelma on se, että ihmiset tarkoittavat sillä eri asioita ja jos esimerkiksi joku tykkää opetella uusia asioita, hän saattaa koko ajan käydä itselleen epämukavalla alueella sopivasti.

Jollekin rämäpäälle se taas tarkoittaa benji-hyppyä, mikä taas on jollekulle toisenlaiselle persoonallisuudelle lähinnä järkytys eikä mitenkään avartava kokemus.

Ja sitten on myös muodikasta sanoa, että jos vaikka työelämässä on rajuja muutoksia, organisaatio muuttuu ja työnkuvasi muuttuu niin tällainen voidaan laittaa epämukavuusaluepuheen alle. Että kyllä itse pitäisi tajuta että tässä mennään uusia haasteita kohti epämukavuusaluetta uhmaten, vaikka totuus olisi ihan jotain muuta.

Mutta pointtina se, että se, mitä se epämukavuusalueelle meneminen on yhden ihmisen kohdalla, ei välttämättä ole sitä toiselle.

Vierailija
38/131 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vaikuttaa hieman katkeralta ja kateelliselta. Toiset ovat uteliaita ja eloisia ja elävät toisin. Tutkijoita luonteeltaan. Tunnen erään viitseliään miehen jonka elämä on aivan uskomatonta. Hän jaksaa ottaa selvää asioista, järjestää ja näkee vaivaa. Se ilmenee upeina tarinoina ja työ- sekä rakkauselämässä menestymisenä. Hänestä näkee päälle päin että hän on kokenut ja kypsä. Esimerkillinen ihminen.

Itse juuri etsiskelen työpaikkaa maasta jossa en ole koskaan käynyt. Ajattelin myös opetella jonkin uuden taidon.

Vierailija
39/131 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 13:54"]

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 13:50"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Haluan olla aina vaan parempi ihminen. En koskaan ole tyytyväinen itseeni ja se on hyvä asia. Kamala ajatus että olisin samanlainen kuin 10 vuotta sitten. Tai että 30 vuodessa en olisi muuttunut juurikaan. Vierivä kivi ei sammaloidu.

[/quote]

Aivan oikein. Minulle riittää, että olen ihan hyvä ihminen. Minulle on okei, etten osaa tai uskalla kaikkea, pidä kaikesta tai olla erilainen kuin olen. En varmastikaan ole samanlainen ihminen nyt kuin olin kymmenen vuotta sitten tai olen kymmenen vuoden päästä, mutta se ei ole minulle itsetarkoitus. Minusta on kamala ajatus, etten kelpaisi itselleni sellaisena kuin olen. -ap

Vierailija
40/131 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 14:00"]

En pysty käsittämään miten joku ei välitä ihmeemmin kehittyä ihmisenä. Ettekö te lue kirjoja, tutkiskele tai pohdiskele elämän eri ilmiöitä? Ettekö te harjoittele mitään? Katsotteko koskaan peiliin?

[/quote]On eri asia lukea kirjoja ja pohtia asioita kuin vastoin omaa persoonaa ja mieltymyksiä alkaa tehdä asioita. Esim huomiota kaihtava vetäisisi stand up-shown koska se olisi hänelle epäluonnollista ja vastenmielistä. Mitä hän sillä voittaisi tai "kehittyisi"? Kypsyyttä on myös tuntea itsensä ja omat vahvuutensa ja hyödyntää niitä. Jossain vaiheessa kai saa jo nauttia olostaan ja elämästään eikä vain kilvoitella itseänsä kanssa?

[/quote]

Väärinymmärrys on taitolaji. Epämukavuus ei ole itseisarvo vaan toisinaan välttämätön askel kohti päämäärää.

Sinulla on täysi lupa levätä laakereillasi kehittymättä mitenkään.