Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Niina menetti 300 euroa Nordean mokan vuoksi.

Vierailija
28.09.2021 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/fb8e5f3b-7ebb-4fff-99be-1a2c4e562d3f

MOKAN? Mitään ihanne maailmaa ei ole jossa kaikki menisi aina tismalleen oikein niin kuin ohjekirjoissa sanotaan. Siksi pitää va-rau-tu-a ja en-na-koi-da. Toivottavasti tästä tehdään sitä elävää oppimateriaalia, jota ei kannata ohittaa, eikä korvauksia makseta kun joku tuli julkisuuteen lähinnä omasta mokastaan johtuen.

Kommentit (250)

Vierailija
121/250 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakennuksillahan tehdään nimenomaan usein noita urakoita. Jännä, että kuvitellaan kaikkien saavan aina stabiilia tuloa tai että jokaikiseen tilanteeseen voisi varautua.

En itse saisi vaikka luottotiedottomana luottokorttia ja jos työpaikka on vaikka 30 km päässä sinne on hyvin raskasta polkea. Toki yritän jotain extrakassaa pitää käteisenä, mutta ei sekään mene aina yksi yhteen, että on ylimääräistä.

Nimenomaan pitäisi voida luottaa siihen, että pankissa on se summa rahaa kuin pitäisikin olla. Ihme kiusaamista todella monelta, suomalaiset vihaavat näemmä toisiaan nykyään.

Pitäisi, mutta kun ei voi.

Vierailija
122/250 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo on taas tarina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/250 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakennuksillahan tehdään nimenomaan usein noita urakoita. Jännä, että kuvitellaan kaikkien saavan aina stabiilia tuloa tai että jokaikiseen tilanteeseen voisi varautua.

En itse saisi vaikka luottotiedottomana luottokorttia ja jos työpaikka on vaikka 30 km päässä sinne on hyvin raskasta polkea. Toki yritän jotain extrakassaa pitää käteisenä, mutta ei sekään mene aina yksi yhteen, että on ylimääräistä.

Nimenomaan pitäisi voida luottaa siihen, että pankissa on se summa rahaa kuin pitäisikin olla. Ihme kiusaamista todella monelta, suomalaiset vihaavat näemmä toisiaan nykyään.

Olet oikeassa siinä, että vihaan tätä nykyihmisen uusavuttomuutta ottaa sitä todellista vastuuta. Tuossa olisi ollut useampi vaihtoehto hoitaa ongelma, mutta henkilö päätti mennä siitä mistä aita on matalin.

Vierailija
124/250 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosissanneko olette sitä mieltä, että töistä saa jäädä pois jos ei ole varaa muutaman euron bussilippuun ja sen jälkeen itkeä, että jäi 300 euroa saamatta kun jätti työt tekemättä ja jäi kotiin makoilemaan?

Kiinnostaisi tietää työnantajan mielipide työntekijästä, joka noin vain jättää tulematta töihin.

No meillä ei kukaan ihmettelisi mitään, kun ilmoittaisi olevansa sairaana ja jättäisi todellisen syyn kertomatta. 

Ja teillä ei makseta sairastamisesta vai?

Vierailija
125/250 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menot on pitänyt osata suhteuttaa tuloihin niin, että pärjää tulojen laskiessa kautta aikojen, mutta siitä on tosiaan tullut nykyään ongelma kun ihmiset luulee, että rahaa, korvauksia, jne saa kun vaan pyytää.

Eihän tässä ollenkaan ole kyse siitä, etteikö kyseinen henkilö olisi osannut suhteuttaa menojansa tuloihin. Hänellähän oli riittävästi rahaa seuraavaan palkkapäivään saakka. Se, mihin hän ei ollut varautunut, oli se, että yhtäkkiä pankki veisi hänen kaikki loput rahansa.

Vierailija
126/250 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme asenne monella.

Mä maksan pankille siitä joka kuukausi, että pitää mun rahoja tilillä, ja todellakin oletan, että ne myös siellä pysyvät. Ja jos eivät pankin mokan takia pysy, olisi enemmän kuin kohtuullista korvata aiheutunut haitta.

Ei mulla ainakaan niin paljon rahaa ole, että mulle olisi ihan sama paljonko siellä tilillä rahaa on. Mutta toisaalta vauvapalsta onkin täynnä miljonäärejä, joille tilien miinukselle menot ei paljon paina, ihan unohdin tämän.

Ei ne rahat sieltä mihkään lähteneet, joten 🤷‍♀️. Ei tarvitse olla miljonääri jotta tili ei ylity.

Vierailija
127/250 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siellä nytkin oli se raha mitä kuuluikin, katevaraus heitti tilin miinukselle, ei sieltä rahaa lähtenyt. Ja ei tollaisessa tilanteessa (kun eletään kädestä suuhun) jäädä kotiin ihmettelemään ja menettämään palkkansa.

Vierailija
128/250 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme asenne monella.

Mä maksan pankille siitä joka kuukausi, että pitää mun rahoja tilillä, ja todellakin oletan, että ne myös siellä pysyvät. Ja jos eivät pankin mokan takia pysy, olisi enemmän kuin kohtuullista korvata aiheutunut haitta.

Ei mulla ainakaan niin paljon rahaa ole, että mulle olisi ihan sama paljonko siellä tilillä rahaa on. Mutta toisaalta vauvapalsta onkin täynnä miljonäärejä, joille tilien miinukselle menot ei paljon paina, ihan unohdin tämän.

Ei ne rahat sieltä mihkään lähteneet, joten 🤷‍♀️. Ei tarvitse olla miljonääri jotta tili ei ylity.

Lähtiväthän. Kyllä mun kaverilla oli lapsiperheessä kaksi päivää jääkaappi tyhjä ja rahat jossain Nordean kätköissä ja tili miinuksilla, ennenkuin sai omansa takaisin.

Vierailija
129/250 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ihmetyttää enempi se että miksi ihmiset on noin persaukisia.

Tämän kyseisen henkilön palkkaa en tiedä, mutta kyllä minä ainakin olen persaukinen koska työstäni henkilökohtaisena avustajana maksetaan vähän alle kymmenen euroa tunnilta. Rahat ovat aika lopussa aina vähän ennen seuraavaa palkkapäivää. Minulle "ei ole rahaa" tarkoittaa todellakin sitä, että rahaa EI OLE, toisin kuin ns. normaalisti tienaaville joilla harvemmin on sitä tilannetta, että tilillä olisi ihan konkreettisesti nolla euroa. Kaikki tällaiset yllärit, kuten tämä Nordean sotku, ovat meikäläisille aika isoja ongelmia koska sitä vararahastoa ei vain ole näin pienillä tuloilla.

Onpa tosiaan ihmeellistä, että joillakin meistä on vain tosi pieni palkka.

Vierailija
130/250 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä itsekään tiedä mitä vastaavassa tilanteessa tekisin, jos yhtään käteistä ei kotoa löytyisi. Ei auttaisi, jos pyytäisi kaveria lähettämään Mobile paylla 3 e tilille, koska tili olisi silti edelleen sen satasen miinuksella. Eli ainoa keino olisi ruinata kolikoita tuntemattomilta.

Vierailija
131/250 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme asenne monella.

Lähtiväthän. Kyllä mun kaverilla oli lapsiperheessä kaksi päivää jääkaappi tyhjä ja rahat jossain Nordean kätköissä ja tili miinuksilla, ennenkuin sai omansa takaisin.

Nyt pitäisi empatia ja sympatian säteillä?

Vierailija
132/250 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin HSL-sovelluksen ohjeita. Siellä ei sanallakaan mainita miten maksutapa valitaan.

Vierailija
133/250 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä itsekään tiedä mitä vastaavassa tilanteessa tekisin, jos yhtään käteistä ei kotoa löytyisi. Ei auttaisi, jos pyytäisi kaveria lähettämään Mobile paylla 3 e tilille, koska tili olisi silti edelleen sen satasen miinuksella. Eli ainoa keino olisi ruinata kolikoita tuntemattomilta.

Paitsi että HSL ei ota enää käteismaksuja.

Vierailija
134/250 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän kyseisen henkilön palkkaa en tiedä, mutta kyllä minä ainakin olen persaukinen koska työstäni henkilökohtaisena avustajana maksetaan vähän alle kymmenen euroa tunnilta. Rahat ovat aika lopussa aina vähän ennen seuraavaa palkkapäivää. Minulle "ei ole rahaa" tarkoittaa todellakin sitä, että rahaa EI OLE, toisin kuin ns. normaalisti tienaaville joilla harvemmin on sitä tilannetta, että tilillä olisi ihan konkreettisesti nolla euroa. Kaikki tällaiset yllärit, kuten tämä Nordean sotku, ovat meikäläisille aika isoja ongelmia koska sitä vararahastoa ei vain ole näin pienillä tuloilla.

Ei ne tulot vaan ne menot.

Vierailija
135/250 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lipun voi tosiaan ostaa puhelinlaskulle tai maksaa kertalipun - itse olisin mennyt pummilla tuossa tilanteessa tai kerännyt pulloja ja saanut muutaman euron lippurahat. Tosi moni ostaa kertalippuja jos tekee keikkatöitä. Se kuukausilippu on jo AB-vyöhykkeellä ihan hirveän hintainen jos ei oikeasti kulje jatkuvasti. Luottotiedottomana olen ehkä kekseliäämpi kuin jutun henkilö ja tiedostan eri tilanteita paremmin kun on ollut pakko opetella.

Vierailija
136/250 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi että HSL ei ota enää käteismaksuja.

HSL on useita pisteitä, joista lipun voi ostaa käteisellä.

Vierailija
137/250 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin HSL-sovelluksen ohjeita. Siellä ei sanallakaan mainita miten maksutapa valitaan.

Sovelluksessa maksutavat ovat lueteltuna allekkain, siitä voi vain klikata, ihan esillä ovat.

Vierailija
138/250 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyyppi jolla ei ole tilillä rahaa olisi juuri tuona päivänä tienannut 300 euroa. Uskottavaa...

Kun työpäiviä on keskimäärin 21 päivässä tienaisi hän siis nettona n. 6300,00 eur / kk.

Ei huono palkka.

Oliko se nimenomaan netto?

Vierailija
139/250 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne tulot vaan ne menot.

Ai että, oikein odotin tätä suurta viisautta. Sitähän voi itse kukin kokeilla, kuinka pieniksi ne menot oikein saa kun jossain on kuitenkin asuttavakin (ja autoton työssäkäyvä ihminen ei voi asua missä tahansa) ja maksettava esimerkiksi monen vyöhykkeen matkakortti. Hyvätuloisen on helppo antaa säästövinkkejä vähävaraisille ja vaatia näitä tilille siitä, että mihinkäs kaikkeen sitä rahaa meneekään, ettei vain olisi Netflixiä ja pikaruokaakin ostettu.

Joku, en enää muista kuka, teki joskus tällaisen kokeilun josta oli julkisuudessa, että miten pärjää aivan pienillä tuloilla. Hän sanoi, että kyllähän hän pärjäsi sen kokeilujakson ihan hyvin koska pystyi siirtämään kaikki laskunsa siihen kun palasi taas normaaleilla tuloillaan elämiseen. Mutta ei voinut kuvitella, millaista olisi jos se tulotaso olisi jatkuva tila ja niistä tuloista pitäisi maksaa tosiaan ihan kaikki.

Vierailija
140/250 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllähän siinä Nordeakin jotain menetti. Tuskin tuo Nina tulee enää koskaan olemaan Nordean asiakas.