Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Narsismista pari kysymystä

Vierailija
26.02.2024 |

Miksi narsisti näkee uhrissan vain vikoja rakkauspommityksen jälkeen?

Siis sellaisia asioita tai ominaisuuksia, jotka helposti ymmärrettävissä narsistin omiksi haavoiksi, eli uhri näkee ne suoraan valheiksi tai totuuden vastaisiksi, eli mistä uhria muut ihmiset esimerkiksi kehuneet tai sanoneet positiivisiksi ominaisuuksiksi.

Narsisti ei ymmärrä, että häneltä puuttu itsereflektiokyky, ymmärtääkö narsisti, että muilta sitä ei puutu?

Narsisti ei ymmärrä omaa draamahakuisuuttaan, hän saa riidan aikaiseksi ihan joka asiasta. Oletteko huomanneet, että narsisti tavallaan riitelee itsensä kehittämien/ sanomisensa asioiden kanssa?

Kommentit (292)

Vierailija
1/292 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/292 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti peilaa omat huonot puolensa toiseen, suojatakseen heikkoa itsetuntoaan ja minuuttaan. Olen kyllä joskus miettinyt, kuinka paljon tällainen ihminen kykenee lopulta tajuamaan, että vika löytyy sieltä itsestä eikä toisista. Narsisti osaa riidellä erinomaisesti ihan yksikseen ja itsensä kanssa. Haukkuessaan toisen, hän kertoo siinä samalla millainen hän itse oikeasti on. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/292 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos narsisti sanoo huonoiksi puoliksi kaikki asiat, mitä olet kuullut positiivisina asioina usein itsestäsi on aika vaikea uskoa, että narsisti olisi normaali ja muut narsisteja, jotka valehtelisivat sinulle?

Vierailija
4/292 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tullut kahden vahvasti narsisti piirteisen jättämäksi. Epäilen suurimpana syynä sitä, etten ole mennyt heidän dissausansaan mukaan eikä minua juuri koskaan muutenkaan ole kenenkään mielipiteet heilauttanut. Tapelkoot itsensä kanssa 😅

Vierailija
5/292 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
6/292 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä on rakkauspommitus?

Vierailija
7/292 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa splitting.

Narsisti näkee ihmiset mustavalkoisesti joko hyvinä tai pahoina, ei yksilöinä vaan itselleen tarpeellisina tai tarpeettomina.

Vierailija
8/292 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti kokee syvällä sisimmässään itseinhoa, mutta purkaa sen inhon toiseen ihmiseen tarttumalla niihin piirteisiin, joista hän vihaa itseään. Vaikka narsisti kykenisi tiedostamaan toimintansa, hän ei muuta sitä. Hän pyrkii suojelemaan itseään ja piilottamaan heikkoutensa. Niinpä hänellä on käytössään "hyökkäys on paras puolustus"-taktiikka. 

Vierailija
9/292 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti projisoi omat heikkoutensa uhriin. Eli on ihan sama onko uhrissa näitä vikoja vai ei. Narsisti vain päättää, että kyseinen vika on oltava uhrissa. Ja sitten hän alkaa päättäväisesti puhumaan tämän tarinan mukaisesti.

Narsisti ei ymmärrä, että häneltä puuttuu itsereflektiokyky. Eikä hän ymmärrä, että muilla se on. Hän ei myöskään yhtään käsitä mitä itsereflektio tarkoittaa.

Ja kyllä, olen huomannut, että narsisti elää todellisuudessa, jota itse kutsun mielikuvitusmaailmaksi. Siellä mielikuvitusmaailmassaan hän voi päättää asioita, joilla ei reaalimaailmassa ole totuuspohjaa, ja alkaa riitelemään siitä. Hän jälleen vain päättää, että sinulla on vaikkapa päihdeongtlma, ja siitähän riitaa ja draamaa syntyy. Todellisuudessa narsisti paljastaa tuossa, että hänellä itsellään on päihdeongelma, jonka hän pitää piilossa.

Vierailija
10/292 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä ymmärtää, että narsismi on kehitysvamma eli siinä mielessä on ihan sama, sattuuko se yksilö ymmärtämään ja kuinka paljon. Hän on silti pysyvästi ja rakenteellisesti kehitysvammainen. Jätä hänet taaksesi ja anna olla.

Vierailija
11/292 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääset narsistin pään sisälle Youtube-kanavilla Mental Healness, Raw motivations, ClusterB milkshake.

Vierailija
12/292 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persuissa on enemmän narsisteja kuin muissa puolueissa yhteensä. Sen ideologia vetää puoleensa tuollaisia itsekritiikittömiä urpoja. Jokaisen perhetaustalta löytyvät ne tyypilliset: uraputki- tai alkoholistivanhemmat, jotka viis piittasivat lapsistaan. 

Vierailija
13/292 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aina näitä narsismialoituksia? Tai puhukaa vain, ihmettelen vain kun näitä otsikoita on niin usein. Eikö se ole psykiatri joka diagnosoi?

Vierailija
14/292 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti rakentaa sitä mielikuvitusmaailmaansa myös näin: tuntemani narsisti ei kuuntele, reagoi tai edes katso silmiin, jos kerron jotakin positiivista itsestäni tai menneisyydestäni, tai jostakin onnistumisestani. 

Jos kerron vioistani, tai epäonnistumisestani, hän herää eloon ja alkaa neuvoa, miten minun kannattaisi muuttua. Hän siis pyrkii vahvistamaan uskoani siihen, etten pärjää päästäkseen kontrolloimaan minua. En tiedä tekeekö hän tätä tietoisesti.

Tämä kaikki olisi vahingollista, jos hän olisi ainoa ihminen, jonka kanssa olen tekemisissä. Mutta koska minulla on useita, pitkiä ja hyviä, terveitä ystävyyssuhteita, pystyn vertaamaan hänen käytöstään normaalin käytökseen.

Vierailija
15/292 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllähän sitä vikaa on muissakin. Luuletteko että vain narsisti on viallinen? Jokaisessa meissä on vikamme. 

Vierailija
16/292 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi aina näitä narsismialoituksia? Tai puhukaa vain, ihmettelen vain kun näitä otsikoita on niin usein. Eikö se ole psykiatri joka diagnosoi?

Ei täällä jaeta diagnooseja vaan keskustellaan ilmiöstä ja ihmisistä.

Vierailija
17/292 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllähän sitä vikaa on muissakin. Luuletteko että vain narsisti on viallinen? Jokaisessa meissä on vikamme. 

Katoppa, narsistit ovat taas tapansa mukaan löytäneet keskustelun, jonka otsikossa viitataan narsismiin.

Vierailija
18/292 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että narsisti on ainoa viallinen ja kaikki muut on täydellisiä ihmisiä :D ! Höpönlöpön.

Vierailija
19/292 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katoppa, narsistit ovat taas tapansa mukaan löytäneet keskustelun, jonka otsikossa viitataan narsismiin.

No en tiedä olenko narsisti mutta tiedostan omat hyvät ja huonot puoleni. Myönnän virheeni. Mutta en todellakaan voisi sanoa että kaikki muut ovat täydellisiä ja vain joku yksi ei. Eli jokaisessa meissä on hyvät ja huonot puolemme. Niin se vaan menee. Eli en usko missään nimessä että narsistien haukkujat ovat itse jotakin täydellisiä ihmisiä ja joilla ei itsellään olisi jotakin vikaa pääkopassa. Täydellistä ihmistä ei ole olemassakaan.

Vierailija
20/292 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsisti rakentaa sitä mielikuvitusmaailmaansa myös näin: tuntemani narsisti ei kuuntele, reagoi tai edes katso silmiin, jos kerron jotakin positiivista itsestäni tai menneisyydestäni, tai jostakin onnistumisestani. 

Jos kerron vioistani, tai epäonnistumisestani, hän herää eloon ja alkaa neuvoa, miten minun kannattaisi muuttua. Hän siis pyrkii vahvistamaan uskoani siihen, etten pärjää päästäkseen kontrolloimaan minua. En tiedä tekeekö hän tätä tietoisesti.

Tämä kaikki olisi vahingollista, jos hän olisi ainoa ihminen, jonka kanssa olen tekemisissä. Mutta koska minulla on useita, pitkiä ja hyviä, terveitä ystävyyssuhteita, pystyn vertaamaan hänen käytöstään normaalin käytökseen.

Minä olen kohdannut taas narsistin, joka halusi tuoda esille, että hän ei pärjää ilman puolisoaan. Kontrolloida voi myös syyllisyyden kautta.