Niina menetti 300 euroa Nordean mokan vuoksi.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/fb8e5f3b-7ebb-4fff-99be-1a2c4e562d3f
MOKAN? Mitään ihanne maailmaa ei ole jossa kaikki menisi aina tismalleen oikein niin kuin ohjekirjoissa sanotaan. Siksi pitää va-rau-tu-a ja en-na-koi-da. Toivottavasti tästä tehdään sitä elävää oppimateriaalia, jota ei kannata ohittaa, eikä korvauksia makseta kun joku tuli julkisuuteen lähinnä omasta mokastaan johtuen.
Kommentit (250)
Minua ihmetyttää ne monet kommentit siitä, miten pitäisi suhteuttaa tulot ja menot ja niin edelleen. Itselleni ei ainakaan ole tullut edes mieleen, että näinkin voisi käydä kuten nyt kävi. Että rahaa on, mutta pankki ottaa ne jemmaan, eikä omia rahoja omalta tililtä voi käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyyppi jolla ei ole tilillä rahaa olisi juuri tuona päivänä tienannut 300 euroa. Uskottavaa...
Kun työpäiviä on keskimäärin 21 päivässä tienaisi hän siis nettona n. 6300,00 eur / kk.
Ei huono palkka.
Oliko se nimenomaan netto?
Hänhän vaatii Nordeaa korvaamaan 300 euroa väittäen että olisi saanut sen verran rahaa, jos vaan olisi saanut sen parin euron lipun maksettua. Tuskinpa tosiaan olisi.
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää ne monet kommentit siitä, miten pitäisi suhteuttaa tulot ja menot ja niin edelleen. Itselleni ei ainakaan ole tullut edes mieleen, että näinkin voisi käydä kuten nyt kävi. Että rahaa on, mutta pankki ottaa ne jemmaan, eikä omia rahoja omalta tililtä voi käyttää.
Missä pahvilaatikossa sinä olet elänyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää enempi se että miksi ihmiset on noin persaukisia.
Tämän kyseisen henkilön palkkaa en tiedä, mutta kyllä minä ainakin olen persaukinen koska työstäni henkilökohtaisena avustajana maksetaan vähän alle kymmenen euroa tunnilta. Rahat ovat aika lopussa aina vähän ennen seuraavaa palkkapäivää. Minulle "ei ole rahaa" tarkoittaa todellakin sitä, että rahaa EI OLE, toisin kuin ns. normaalisti tienaaville joilla harvemmin on sitä tilannetta, että tilillä olisi ihan konkreettisesti nolla euroa. Kaikki tällaiset yllärit, kuten tämä Nordean sotku, ovat meikäläisille aika isoja ongelmia koska sitä vararahastoa ei vain ole näin pienillä tuloilla.
Onpa tosiaan ihmeellistä, että joillakin meistä on vain tosi pieni palkka.
Ei ne tulot vaan ne menot.
Ai että, oikein odotin tätä suurta viisautta. Sitähän voi itse kukin kokeilla, kuinka pieniksi ne menot oikein saa kun jossain on kuitenkin asuttavakin (ja autoton työssäkäyvä ihminen ei voi asua missä tahansa) ja maksettava esimerkiksi monen vyöhykkeen matkakortti. Hyvätuloisen on helppo antaa säästövinkkejä vähävaraisille ja vaatia näitä tilille siitä, että mihinkäs kaikkeen sitä rahaa meneekään, ettei vain olisi Netflixiä ja pikaruokaakin ostettu.
Joku, en enää muista kuka, teki joskus tällaisen kokeilun josta oli julkisuudessa, että miten pärjää aivan pienillä tuloilla. Hän sanoi, että kyllähän hän pärjäsi sen kokeilujakson ihan hyvin koska pystyi siirtämään kaikki laskunsa siihen kun palasi taas normaaleilla tuloillaan elämiseen. Mutta ei voinut kuvitella, millaista olisi jos se tulotaso olisi jatkuva tila ja niistä tuloista pitäisi maksaa tosiaan ihan kaikki.
Mistä sinä esim tiedät minun tilanteeni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme asenne monella.
Mä maksan pankille siitä joka kuukausi, että pitää mun rahoja tilillä, ja todellakin oletan, että ne myös siellä pysyvät. Ja jos eivät pankin mokan takia pysy, olisi enemmän kuin kohtuullista korvata aiheutunut haitta.
Ei mulla ainakaan niin paljon rahaa ole, että mulle olisi ihan sama paljonko siellä tilillä rahaa on. Mutta toisaalta vauvapalsta onkin täynnä miljonäärejä, joille tilien miinukselle menot ei paljon paina, ihan unohdin tämän.
Ei ne rahat sieltä mihkään lähteneet, joten 🤷♀️. Ei tarvitse olla miljonääri jotta tili ei ylity.
Lähtiväthän. Kyllä mun kaverilla oli lapsiperheessä kaksi päivää jääkaappi tyhjä ja rahat jossain Nordean kätköissä ja tili miinuksilla, ennenkuin sai omansa takaisin.
Eivät lähteneet, katevaraus vain oli kahteen kertaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä pahvilaatikossa sinä olet elänyt?
Onko sinulle sitten pankin kanssa käynyt aiemmin näin? Mikä pankki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme asenne monella.
Mä maksan pankille siitä joka kuukausi, että pitää mun rahoja tilillä, ja todellakin oletan, että ne myös siellä pysyvät. Ja jos eivät pankin mokan takia pysy, olisi enemmän kuin kohtuullista korvata aiheutunut haitta.
Ei mulla ainakaan niin paljon rahaa ole, että mulle olisi ihan sama paljonko siellä tilillä rahaa on. Mutta toisaalta vauvapalsta onkin täynnä miljonäärejä, joille tilien miinukselle menot ei paljon paina, ihan unohdin tämän.
Ei ne rahat sieltä mihkään lähteneet, joten 🤷♀️. Ei tarvitse olla miljonääri jotta tili ei ylity.
Lähtiväthän. Kyllä mun kaverilla oli lapsiperheessä kaksi päivää jääkaappi tyhjä ja rahat jossain Nordean kätköissä ja tili miinuksilla, ennenkuin sai omansa takaisin.
Eli on ostettu jotakin tili tyhjäksi, mutta ei ruokaa? Mielenkiintoista, voi lapsi raukat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme asenne monella.
Lähtiväthän. Kyllä mun kaverilla oli lapsiperheessä kaksi päivää jääkaappi tyhjä ja rahat jossain Nordean kätköissä ja tili miinuksilla, ennenkuin sai omansa takaisin.[/qu
Käytännössä sama asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän kyseisen henkilön palkkaa en tiedä, mutta kyllä minä ainakin olen persaukinen koska työstäni henkilökohtaisena avustajana maksetaan vähän alle kymmenen euroa tunnilta. Rahat ovat aika lopussa aina vähän ennen seuraavaa palkkapäivää. Minulle "ei ole rahaa" tarkoittaa todellakin sitä, että rahaa EI OLE, toisin kuin ns. normaalisti tienaaville joilla harvemmin on sitä tilannetta, että tilillä olisi ihan konkreettisesti nolla euroa. Kaikki tällaiset yllärit, kuten tämä Nordean sotku, ovat meikäläisille aika isoja ongelmia koska sitä vararahastoa ei vain ole näin pienillä tuloilla.
Ai että, oikein odotin tätä suurta viisautta. Sitähän voi itse kukin kokeilla, kuinka pieniksi ne menot oikein saa kun jossain on kuitenkin asuttavakin (ja autoton työssäkäyvä ihminen ei voi asua missä tahansa) ja maksettava esimerkiksi monen vyöhykkeen matkakortti. Hyvätuloisen on helppo antaa säästövinkkejä vähävaraisille ja vaatia näitä tilille siitä, että mihinkäs kaikkeen sitä rahaa meneekään, ettei vain olisi Netflixiä ja pikaruokaakin ostettu.
Joku, en enää muista kuka, teki joskus tällaisen kokeilun josta oli julkisuudessa, että miten pärjää aivan pienillä tuloilla. Hän sanoi, että kyllähän hän pärjäsi sen kokeilujakson ihan hyvin koska pystyi siirtämään kaikki laskunsa siihen kun palasi taas normaaleilla tuloillaan elämiseen. Mutta ei voinut kuvitella, millaista olisi jos se tulotaso olisi jatkuva tila ja niistä tuloista pitäisi maksaa tosiaan ihan kaikki.
Yhden lauseen vastauksilla keskustelevan kirjoittajan tilannetta on tosiaan vähän vaikea tietää ja pahoitteluni jos olen virheellisesti olettanut sinut hyvätuloiseksi, mutta yleisesti ottaen tuollaisia neuvoja jakavat ihmiset, joilla ei itsellään ole hirveästi kosketuspintaa pienituloisuuteen. Toki tältäkin palstalta löytyy näitä jotka väittävät kuinka käytännössä tulottominakin pystyvät tekemään vaikka mitä kun kuulemma osaavat kuluttaa niin fiksusti, mutta en ihan usko, että niissä on kerrottu ihan kaikkea omaisuutta ja tulonlähteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme asenne monella.
Eli on ostettu jotakin tili tyhjäksi, mutta ei ruokaa? Mielenkiintoista, voi lapsi raukat.
Voihan tuossa olla tilanne, että tilillä pitäisi olla vaikka monta sataa euroa. On ostettu vaikka lapsille kenkiä ja syksyvaatteita ja kaikki veloitetaan kahteen kertaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme asenne monella.
Lähtiväthän. Kyllä mun kaverilla oli lapsiperheessä kaksi päivää jääkaappi tyhjä ja rahat jossain Nordean kätköissä ja tili miinuksilla, ennenkuin sai omansa takaisin.[/qu
Käytännössä sama asia.
Tähän vastaus. ” Mä maksan pankille siitä joka kuukausi, että pitää mun rahoja tilillä, ja todellakin oletan, että ne myös siellä pysyvät.” Kyllä ne siellä pysyvät, eli ihan on saanut sen mistä maksaa.
Mä en edes huomaisi katevarauksia, en edes tiedä onko niitä koskaan. Väittäisin, että tääkin on ollut hyvin marginaalisen porukan ongelma. Ja joku sit jättää menemättä töihin sen vuoksi 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uutisen mukaan kyseinen henkilö väittää että olisi saanut 300 euroa työstään, johon muutaman euron hintaisen lipun ostovaikeuden takia jätti menemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme asenne monella.
Voihan tuossa olla tilanne, että tilillä pitäisi olla vaikka monta sataa euroa. On ostettu vaikka lapsille kenkiä ja syksyvaatteita ja kaikki veloitetaan kahteen kertaan.
Mutta ei ruokaa, tosi uskottavaa.
Miten tuollaista voi edes sattua? Jotenkin tuntuu, että se on tehty tahallaan, kun pankilla on ollut varanto vähissä ja on kikkaillen lainattu asiakkaiden rahoja. Mutta päättäjät eivät tajua, että kaikilla ei ole koko ajan varsinkaan käyttötilillä isoja rahoja. En itsekään pidä kovin suuria summia käyttötilillä, vaan ihan sen verran mitä tarvitsee, muuten rahat siirtyy sijoituksiin ja säästöihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhden lauseen vastauksilla keskustelevan kirjoittajan tilannetta on tosiaan vähän vaikea tietää ja pahoitteluni jos olen virheellisesti olettanut sinut hyvätuloiseksi, mutta yleisesti ottaen tuollaisia neuvoja jakavat ihmiset, joilla ei itsellään ole hirveästi kosketuspintaa pienituloisuuteen. Toki tältäkin palstalta löytyy näitä jotka väittävät kuinka käytännössä tulottominakin pystyvät tekemään vaikka mitä kun kuulemma osaavat kuluttaa niin fiksusti, mutta en ihan usko, että niissä on kerrottu ihan kaikkea omaisuutta ja tulonlähteitä.
Mutta millä todennäköisyydellä tämä Nina nyt on älyttömän pienituloinen, jos hän on tehnyt useamman sadan euron ostoksen pari päivää aiemmin? Ja yhdestä työvuorosta saa 300€ lapaan.
Kyllä näissä tilanteissa voi ihan pulaan joutua, vaikka jotkut väittävät osaavansa varautua ihan kaikkeen. Meidän piti kerran ajaa melkoinen matka hakemaan oma lapsi opiskelupaikkakunnalta kotiin viikonlopuksi. Tämä ei koskenut Nordeaa, vaan ihan toista pankkia, jonka mitään korttia ei pystynyt käyttämään useaan päivään. Lapsemme ei voinut jäädä koulun asuntolaan, koska ei ollut ruokaa, korttia ei voinut käyttää kaupassa, eikä nostaa rahaa automaatista. Kotiinkaan ei voinut matkustaa, kun matkaa ei voinut maksaa millään. Eikä kukaan voinut lainatakaan, kun niillä ainoilla opiskelukavereilla oli sama pankki.
Vierailija kirjoitti:
Olin joskus palkanlaskijana kun mulle yritettiin soittaa aamukuudelta työpuhelimeen. Soittelin sitten takaisin kun työaika alkoi, että mikä hätänä.
Tyyppi soitti bensapumpulta että ei voi mennä töihin kun palkka ei ole tilillä. No ei kyllä ollut yleensäkään klo kuudelta.
En löytänyt tesistä mainintaa siitä että palkan pitäisi olla perillä heti puolen yön jälkeen.
Meillä palkanmaksun ehto on ajoissa palautettu tunti-ilmoitus. Kun eräs työntekijä ei palauttanut sitä, hän ei myöskään saanut palkkaa. Tuli sitten kiukkuinen puhelu, että ei tule töihin, kun ei ole rahaa ostaa polttoainetta. Annettiin vähän matkaennakkoa, että pääsi töihin ja oli hyvä opetus hänelle, että hoitaa asiat ajallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Voit maksaa lipun pankki- tai luottokortilla, jonka olet liittänyt sovellukseen. Sovelluksessa kelpaavat VISA, VISA Electron, Mastercard ja Amex. Voit valita, maksatko lipun credit- vai debit-ominaisuudella. "
Niinalla ei ole pankkikortissa VISAa?
Minullakaan ei ole Visaa. Miten ihmeessä te saatte ihan selvän Nordean mokan asiakkaan syyksi?
Jos työskentelet raksalla vaikka sähkärinä tai putkimiehenä, päiväansio voi olla 300€ ja se voi olla iso tulonmenetys jos on joku tärkeä asiakas ja projekti sovittu sille päivälle. Yhtäkkiä pankki päättää vetää tilin tyhjäksi ja mokan takia etkä pääse töihin.
Ei kaikilla pienituloisilla tai edes keskituloisilla ole varaa sellaiseen että ostokset veloitetaankin tuplana, varsinkin jos on tehnyt kalliimman hankinnan.
Vähän ristiriitainen vastaus. Jos tienaa 300€ päivässä, ei todellakaan ole pienituloinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme asenne monella.
Mutta ei ruokaa, tosi uskottavaa.
No meillä ainakin käydään kerran tai kahdesti viikossa kaupassa, mikä tarkoittaa sitä, että juuri kauppareissua ennen kaapissa ei ole oikeastaan mitään.
Kuka ehtii aamulla ennen töihin menoa kerätä kymmeniä pulloja? Eikös tuo Nordeajuttu tullut aika äkkiä yllätyksenä.