Niina menetti 300 euroa Nordean mokan vuoksi.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/fb8e5f3b-7ebb-4fff-99be-1a2c4e562d3f
MOKAN? Mitään ihanne maailmaa ei ole jossa kaikki menisi aina tismalleen oikein niin kuin ohjekirjoissa sanotaan. Siksi pitää va-rau-tu-a ja en-na-koi-da. Toivottavasti tästä tehdään sitä elävää oppimateriaalia, jota ei kannata ohittaa, eikä korvauksia makseta kun joku tuli julkisuuteen lähinnä omasta mokastaan johtuen.
Kommentit (250)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Voit maksaa lipun pankki- tai luottokortilla, jonka olet liittänyt sovellukseen. Sovelluksessa kelpaavat VISA, VISA Electron, Mastercard ja Amex. Voit valita, maksatko lipun credit- vai debit-ominaisuudella. "
Niinalla ei ole pankkikortissa VISAa?
Minullakaan ei ole Visaa. Miten ihmeessä te saatte ihan selvän Nordean mokan asiakkaan syyksi?
Jos työskentelet raksalla vaikka sähkärinä tai putkimiehenä, päiväansio voi olla 300€ ja se voi olla iso tulonmenetys jos on joku tärkeä asiakas ja projekti sovittu sille päivälle. Yhtäkkiä pankki päättää vetää tilin tyhjäksi ja mokan takia etkä pääse töihin.
Ei kaikilla pienituloisilla tai edes keskituloisilla ole varaa sellaiseen että ostokset veloitetaankin tuplana, varsinkin jos on tehnyt kalliimman hankinnan.
En huomannut jutussa sellaista kohtaa, missä olisi kerrottu, että kyseessä olisi jokapäiväinen palkka.
Vähän ristiriitainen vastaus. Jos tienaa 300€ päivässä, ei todellakaan ole pienituloinen.
Vierailija kirjoitti:
Ninalla ei ollut
-käteistä
-luottokorttia
-puhelinta
-ketään tuttua jolta olisi vipannut muutaman euron
Aika ankeaa elämää.
Koronan vuoksi ei voi maksaa käteisellä joten siitä ei olisi ollut hyötyä vaikka sitä olisi ollut kuinka paljon tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme asenne monella.
Mä maksan pankille siitä joka kuukausi, että pitää mun rahoja tilillä, ja todellakin oletan, että ne myös siellä pysyvät. Ja jos eivät pankin mokan takia pysy, olisi enemmän kuin kohtuullista korvata aiheutunut haitta.
Ei mulla ainakaan niin paljon rahaa ole, että mulle olisi ihan sama paljonko siellä tilillä rahaa on. Mutta toisaalta vauvapalsta onkin täynnä miljonäärejä, joille tilien miinukselle menot ei paljon paina, ihan unohdin tämän.
Ei ne rahat sieltä mihkään lähteneet, joten 🤷♀️. Ei tarvitse olla miljonääri jotta tili ei ylity.
Lähtiväthän. Kyllä mun kaverilla oli lapsiperheessä kaksi päivää jääkaappi tyhjä ja rahat jossain Nordean kätköissä ja tili miinuksilla, ennenkuin sai omansa takaisin.
Eli on ostettu jotakin tili tyhjäksi, mutta ei ruokaa? Mielenkiintoista, voi lapsi raukat.
Voihan tuossa olla tilanne, että tilillä pitäisi olla vaikka monta sataa euroa. On ostettu vaikka lapsille kenkiä ja syksyvaatteita ja kaikki veloitetaan kahteen kertaan.
Mutta ei ruokaa, tosi uskottavaa.
No meillä ainakin käydään kerran tai kahdesti viikossa kaupassa, mikä tarkoittaa sitä, että juuri kauppareissua ennen kaapissa ei ole oikeastaan mitään.
Mutta ei se katevaraus siellä tyhjästä syntynyt, eli kaupoilla oli käyty
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakennuksillahan tehdään nimenomaan usein noita urakoita. Jännä, että kuvitellaan kaikkien saavan aina stabiilia tuloa tai että jokaikiseen tilanteeseen voisi varautua.
En itse saisi vaikka luottotiedottomana luottokorttia ja jos työpaikka on vaikka 30 km päässä sinne on hyvin raskasta polkea. Toki yritän jotain extrakassaa pitää käteisenä, mutta ei sekään mene aina yksi yhteen, että on ylimääräistä.
Nimenomaan pitäisi voida luottaa siihen, että pankissa on se summa rahaa kuin pitäisikin olla. Ihme kiusaamista todella monelta, suomalaiset vihaavat näemmä toisiaan nykyään.
Kyllä siellä nytkin oli se raha mitä kuuluikin, katevaraus heitti tilin miinukselle, ei sieltä rahaa lähtenyt. Ja ei tollaisessa tilanteessa (kun eletään kädestä suuhun) jäädä kotiin ihmettelemään ja menettämään palkkansa.
Niin? Sillä hetkellä ei rahaa hänellä kuitenkaan ollut joten todella huono tuuri. Itse laittaisin matkakortille arvoa tällaisia tilanteita varten, koska en jaksaisi tuollaisena työpäivän aamuna puljata tällaisten ongelmien kanssa.
Monelta tuntuu kuitenkin menevän pointti ohi, että pankki osoitti sen epäluotettavuutensa palvelussa jonka PITÄISI toimia, mutta koska suomalaiset eivät pidä toistensa puolta tässäkään ei korvata asiakkaille juuri mitään. Haetaan vain syytä niinoista. Inhottavaa porukkaa.
Korvaahan ne, tilinylityksestä koituvan sanktion ja vähän päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme asenne monella.
Mä maksan pankille siitä joka kuukausi, että pitää mun rahoja tilillä, ja todellakin oletan, että ne myös siellä pysyvät. Ja jos eivät pankin mokan takia pysy, olisi enemmän kuin kohtuullista korvata aiheutunut haitta.
Ei mulla ainakaan niin paljon rahaa ole, että mulle olisi ihan sama paljonko siellä tilillä rahaa on. Mutta toisaalta vauvapalsta onkin täynnä miljonäärejä, joille tilien miinukselle menot ei paljon paina, ihan unohdin tämän.
Ei ne rahat sieltä mihkään lähteneet, joten 🤷♀️. Ei tarvitse olla miljonääri jotta tili ei ylity.
Lähtiväthän. Kyllä mun kaverilla oli lapsiperheessä kaksi päivää jääkaappi tyhjä ja rahat jossain Nordean kätköissä ja tili miinuksilla, ennenkuin sai omansa takaisin.
Eli on ostettu jotakin tili tyhjäksi, mutta ei ruokaa? Mielenkiintoista, voi lapsi raukat.
Voihan tuossa olla tilanne, että tilillä pitäisi olla vaikka monta sataa euroa. On ostettu vaikka lapsille kenkiä ja syksyvaatteita ja kaikki veloitetaan kahteen kertaan.
No meillä ainakin käydään kerran tai kahdesti viikossa kaupassa, mikä tarkoittaa sitä, että juuri kauppareissua ennen kaapissa ei ole oikeastaan mitään.
Niin? Kai sitä omilla rahoillaan saa ostoksilla käydä.
Vierailija kirjoitti:
"HSL:n sovelluksessa raha lippuun menee suoraa tililtä, joten lippua ei saa ostettua jos tili on miinuksella."
Mitä ihmettä. Mulla on ainakin LSL:n apissa mahdollisuus maksaa matka puhelinlaskussa, eli luotolla. Sama appi HSL:llä näyttää olevan?
Kyllä, lipun voi ostaa laskulle, paitsi jos olet hoitanut asiasi niin ettei sinulla ole luottotietoja, jolloin liittymästä on mobiilimaksaminen estetty.
Miksei tämä henkilö vaikka pyytänyt muutamaa euroa lainaan joltakin mobile payn kautta, ei edes olisi tarvinnut nolostella sitä että on tili tyhjä, kun kyseisenä päivänä oli tuo Nordean moka sattunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme asenne monella.
Rautalangasta: Käyttötilillä on ollut 1200 euroa. Viikonloppuna on tehty joku isompi ostos, joka maksaa esim. 800 euroa. Ruokaan jää vielä 400 euroa. Ruokakaupassa huomataan, että tilillä ei olekaan rahaa, vaikka siellä pitäisi olla 400 euroa, kun tililtä on mennyt katevarausta 1600 euroa ja tilillä ei olekaan 400 euroa plussaa, vaan 400 euroa miinusta. Joko nyt ymmärsit? Eli tili on voinut mennä miinukselle, vaikka siellä olisi pitänyt olla vielä ihan hyvin rahaa ruokaankin.
Kuten sanottu, ihmisillä voi olla useita tilejä. Esim. itselläni on yksi tili, mihin ei ole ollenkaan korttia. Siihen säästelen isompia ostoksia varten ja siitä maksan laskut, pidän huolta että raha riittää. Käyttelytilillä mulla sen sijaan saattaa olla vain pari sataa, vaikka ihan keskituloinen ole.
Vierailija kirjoitti:
Puhelimella maksaminen mainittu, kaksi eri pankkia ja tiliä, luottokortti, kimppakyyti, lainaaminen, käteinen. Mitä vielä?
Marjojen ja sienien poimiminen. Vakioratkaisu rahaongelmiin. Kenties puolukat olisivat suoraan kelvanneet maksuksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää enempi se että miksi ihmiset on noin persaukisia.
Tämän kyseisen henkilön palkkaa en tiedä, mutta kyllä minä ainakin olen persaukinen koska työstäni henkilökohtaisena avustajana maksetaan vähän alle kymmenen euroa tunnilta. Rahat ovat aika lopussa aina vähän ennen seuraavaa palkkapäivää. Minulle "ei ole rahaa" tarkoittaa todellakin sitä, että rahaa EI OLE, toisin kuin ns. normaalisti tienaaville joilla harvemmin on sitä tilannetta, että tilillä olisi ihan konkreettisesti nolla euroa. Kaikki tällaiset yllärit, kuten tämä Nordean sotku, ovat meikäläisille aika isoja ongelmia koska sitä vararahastoa ei vain ole näin pienillä tuloilla.
Onpa tosiaan ihmeellistä, että joillakin meistä on vain tosi pieni palkka.
Ei ne tulot vaan ne menot.
Ai että, oikein odotin tätä suurta viisautta. Sitähän voi itse kukin kokeilla, kuinka pieniksi ne menot oikein saa kun jossain on kuitenkin asuttavakin (ja autoton työssäkäyvä ihminen ei voi asua missä tahansa) ja maksettava esimerkiksi monen vyöhykkeen matkakortti. Hyvätuloisen on helppo antaa säästövinkkejä vähävaraisille ja vaatia näitä tilille siitä, että mihinkäs kaikkeen sitä rahaa meneekään, ettei vain olisi Netflixiä ja pikaruokaakin ostettu.
Joku, en enää muista kuka, teki joskus tällaisen kokeilun josta oli julkisuudessa, että miten pärjää aivan pienillä tuloilla. Hän sanoi, että kyllähän hän pärjäsi sen kokeilujakson ihan hyvin koska pystyi siirtämään kaikki laskunsa siihen kun palasi taas normaaleilla tuloillaan elämiseen. Mutta ei voinut kuvitella, millaista olisi jos se tulotaso olisi jatkuva tila ja niistä tuloista pitäisi maksaa tosiaan ihan kaikki.
Mistä sinä esim tiedät minun tilanteeni?
Yhden lauseen vastauksilla keskustelevan kirjoittajan tilannetta on tosiaan vähän vaikea tietää ja pahoitteluni jos olen virheellisesti olettanut sinut hyvätuloiseksi, mutta yleisesti ottaen tuollaisia neuvoja jakavat ihmiset, joilla ei itsellään ole hirveästi kosketuspintaa pienituloisuuteen. Toki tältäkin palstalta löytyy näitä jotka väittävät kuinka käytännössä tulottominakin pystyvät tekemään vaikka mitä kun kuulemma osaavat kuluttaa niin fiksusti, mutta en ihan usko, että niissä on kerrottu ihan kaikkea omaisuutta ja tulonlähteitä.
Mutta millä todennäköisyydellä tämä Nina nyt on älyttömän pienituloinen, jos hän on tehnyt useamman sadan euron ostoksen pari päivää aiemmin? Ja yhdestä työvuorosta saa 300€ lapaan.
Ehkä tulot vaihtelevat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme asenne monella.
Voisin siis lupaa kysymättä lainata sun rahat pariksi päiväksi, ja palauttaessani sanoisin, että eihän ne mihinkään hävinneet, kai sä nyt pari päivää ilman rahoja pärjäät.
Pointti menee aika monelta ohi.
Iltalehti uutisoi, että lähes miljoonan suomalaisen veroprosentti pielessä ja loppu vuodesta voi olla ”yllätys” luvassa. Suurin osa suomalaista on solminut kalleimman sähkösopimuksen, ruokaostokset jää kassalle, jos kortit ei toimi, jne. Tämä kertoo vaan sitä miten huonosti ihmiset hoitaa raha-asioitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme asenne monella.
Niin? Kai sitä omilla rahoillaan saa ostoksilla käydä.
Saa, mutta ruokaa sit ei tullut mieleen ostaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"HSL:n sovelluksessa raha lippuun menee suoraa tililtä, joten lippua ei saa ostettua jos tili on miinuksella."
Mitä ihmettä. Mulla on ainakin LSL:n apissa mahdollisuus maksaa matka puhelinlaskussa, eli luotolla. Sama appi HSL:llä näyttää olevan?
Kyllä, lipun voi ostaa laskulle, paitsi jos olet hoitanut asiasi niin ettei sinulla ole luottotietoja, jolloin liittymästä on mobiilimaksaminen estetty.
Miksei tämä henkilö vaikka pyytänyt muutamaa euroa lainaan joltakin mobile payn kautta, ei edes olisi tarvinnut nolostella sitä että on tili tyhjä, kun kyseisenä päivänä oli tuo Nordean moka sattunut.
Ei kaikilla ole älypuhelinta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme asenne monella.
Verkkokaupat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyyppi jolla ei ole tilillä rahaa olisi juuri tuona päivänä tienannut 300 euroa. Uskottavaa...
Kun työpäiviä on keskimäärin 21 päivässä tienaisi hän siis nettona n. 6300,00 eur / kk.
Ei huono palkka.
Oliko se nimenomaan netto?
Hänhän vaatii Nordeaa korvaamaan 300 euroa väittäen että olisi saanut sen verran rahaa, jos vaan olisi saanut sen parin euron lipun maksettua. Tuskinpa tosiaan olisi.
Öö, jos mut hälytetään töihin, 300e päivältä ei ole mahdottomuus kutsu- ja ylityörahojen kanssa.
tämä oli kyllä kulmakarvoja nostattava juttu. Kenellä ei ole varakassassa kotona edes sen vertaa, että voi maksaa bussimatkan käteisellä tai käyttää taksia. Tästä luetaan pois kaikki rahakroonikot, eli "köyhät", jotka eivät edes viitsi säästää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kas jos tili on 100 miinuksella tarvii kaverilta vipata "vain" 100 ja siihen lippuhinta päälle että pääsee matkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme asenne monella.
Voisin siis lupaa kysymättä lainata sun rahat pariksi päiväksi, ja palauttaessani sanoisin, että eihän ne mihinkään hävinneet, kai sä nyt pari päivää ilman rahoja pärjäät.
Pointti menee aika monelta ohi.
Sinultahan se aloituksen pointti menee ohi. Niina ei ollut varautunut elämän yllätyksiin. Hyvät ajat ei ole ikuiseksi ajoiksi ansaittua. Yllätykset, vahingot jne ei tule kello kaulassa.
Vierailija kirjoitti:
tämä oli kyllä kulmakarvoja nostattava juttu. Kenellä ei ole varakassassa kotona edes sen vertaa, että voi maksaa bussimatkan käteisellä tai käyttää taksia. Tästä luetaan pois kaikki rahakroonikot, eli "köyhät", jotka eivät edes viitsi säästää.
Tuossa tapauksessa kannattaisi olla sen verran aktiivinen että vaikka soittaa naapurin ovikelloa ja pyytää bussirahat. Mutta helpompi se tietenkin on ottaa uhrin/passiivisen rooli ja narista asiaa somessa. Itse en olisi ikinä jäänyt tumput suorina ihmettelemään tilannetta .
Niin? Sillä hetkellä ei rahaa hänellä kuitenkaan ollut joten todella huono tuuri. Itse laittaisin matkakortille arvoa tällaisia tilanteita varten, koska en jaksaisi tuollaisena työpäivän aamuna puljata tällaisten ongelmien kanssa.
Monelta tuntuu kuitenkin menevän pointti ohi, että pankki osoitti sen epäluotettavuutensa palvelussa jonka PITÄISI toimia, mutta koska suomalaiset eivät pidä toistensa puolta tässäkään ei korvata asiakkaille juuri mitään. Haetaan vain syytä niinoista. Inhottavaa porukkaa.