Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

EX-mies jättää 4v.n yksin autoon kauppareissun ajaksi!!!

Vierailija
17.11.2014 |

Mitä tehdä! Ex mies jättää siis 4 v tyttäremme lyhyen ruokakauppareissun ajaksi autoon turvaisuimeen ja ovet ilmeisesti lukkoon. Itse en tätä hyväksy ja olen sen hänelle sanonut. Lapsi itse on kyllä suostuvainen autossa odottamaan, mutta mitä jos autoon tulee vika ja syttyy palamaan, joku kolaroi parkkipaikalla autoa, lapsi hätääntyisi autossa muuten vaan jne.. Exä pitää mua ylivarovaisena ja nipona, kun asiasta sanon ja sanoo vaan,  että hänen kauppareissu kestää vaan pari minuuttia ja jatkaa varmasti edelleenkin tätä. Miten toimisit itse tilanteessa?

Kommentit (135)

Vierailija
61/135 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 10:44"]

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 07:17"]

-Vaihde päälle saa yläpeukkuja

-Vaihteen saa pois siinä missä käsijarrunkin saa alapeukkuja.

Tyypillinen mamma palsta. Käsijarrun poisto vaatii napin painamista ja jarrun vapauttamista, vaihde sen sijaan lähtee yhdellä nykäisyllä pois.

[/quote]

Ei ainakaan mun autossa. Mulla vaatii kyllä kytkimen alaspainon jos haluaa vaihteen pois päältä, enkä usko että nelivuotias tajuaa painaa sitä kytkinät ja vetää vaihdetta yhtä aikaa. Sen sijaan käsijarrun kyllä sa yhdellä nykäisyllä pois päältä.

[/quote]

Minulla on ollut 22v ajokortti ja tuollaiseen autoon en ole törmännyt. Jos moottori ei käy, ja auto ei ole vaihdetta vasten mäessä, se vaihde vaihtuu vapaalle 100% varmasti ilman kytkimen painamista. Kokeiles nyt ensin, ennen kun tulet keromaan "faktoja". Harmi kun ollaan anonyymejä, tästä voisi lyödä vaikka pienen vedon.

Vierailija
62/135 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 11:21"]

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 09:08"]

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 08:55"]

"kenellä on Audi rekisterinumero XXX-123, jossa itkee täyttä päätä pieni vauva pikku tyttö?"

[/quote]

AUDI taas. Ei miksi taas AUDI.

Ps. Olisitko mainninnut merkin jos olisi ollut Toyota.

[/quote]

Ootko tyhmä tai jotain? Kirjoittaja kertoi mitä huusi.. Jos olisi ollu Opel/Lada/mikä vaan, niin eiköhän olisi kirjoittanut tuohonkin, että Opel/Lada/mikä vaan rekisterinumero xxx-123?!

Sulla ongelmia Audin suhteen?

[/quote]

En vaan provoan, koska sinun kaltaisia pöllöjä on, jotka tarttuu niihin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/135 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 10:50"]

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 08:45"]

Miten voi uskaltaa lähettää lapsi yksin koulumatkalle? Sen autoon kaappaaminen/houkutteleminen on paljon todennäköisempää, kun autosta lapsen kaappaaminen.

[/quote]

Koululainen on 7 -vuotias, tässsä on kyse 4 -vuotiaasta. 7 -vuotiaan voisinkin jättää muutamaksi minuutiksi autoon yksin, koska sen ikäinen osaa hätätilanteessa avata itse turvavyön, auton oven ja poistua autosta. Lisäksi jos hänelle sanoo että vieraille ei avata auton ovia uskoo, 4-vuotiaat on vielä niin sinisilmäisiä että luottavat kaikkiin.

[/quote]

Joo mutta koululaisen vaarat koulumatkalla on 100 kertaiset verrattuna 4 vuotiaaseen joka on autossa 5 min. yksin.

Vierailija
64/135 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se auton tuleen syttyminen ole yleisyydeltään mitenkään maanjäristykseen verrattava asia. Mun tuttavapiirissä on lähivuosina palanut viisi autoa, syttyneet pysäköitynä pian ajamisen jälkeen. Onneksi vahinkoina on ollut vain tuhoutunut autokatos ja -talli, no plus autot.

http://yle.fi/uutiset/miksi_auto_syttyy_tuleen/6524683  Tuossa on, että Satakunnassa syttyi 54 henkilöautoa vuonna 2012 

http://www.autobild.fi/artikkeli/uutiset/jos_auto_syttyy_palamaan_toimi_nain    Tuossa kerrotaan, että vuosittain Suomessa syttyy noin 2600 autoa palamaan.

Juu, ihan epätavallista ja ei voi sattua just teille. Ehkäpä niitä uutisia grillatuista lapsista ei ole, koska onneksi harvat urpot jättää autoon yksin pieniä lapsia, jotka eivät osaa itse poistua autosta.

Vierailija
65/135 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 11:30"]

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 11:21"]

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 09:08"]

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 08:55"]

"kenellä on Audi rekisterinumero XXX-123, jossa itkee täyttä päätä pieni vauva pikku tyttö?"

[/quote]

AUDI taas. Ei miksi taas AUDI.

Ps. Olisitko mainninnut merkin jos olisi ollut Toyota.

[/quote]

Ootko tyhmä tai jotain? Kirjoittaja kertoi mitä huusi.. Jos olisi ollu Opel/Lada/mikä vaan, niin eiköhän olisi kirjoittanut tuohonkin, että Opel/Lada/mikä vaan rekisterinumero xxx-123?!

Sulla ongelmia Audin suhteen?

[/quote]

En vaan provoan, koska sinun kaltaisia pöllöjä on, jotka tarttuu niihin...

[/quote]

Köyhä elämä sit sulla :)

Vierailija
66/135 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 12:04"]

Köyhä elämä sit sulla :)

[/quote]

Töissä katso ei aina ole tekemistä, niin voi hieman "kalastella" ja katsoa kuka tarttuu koukkuun.

Vierailija
67/135 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kysyä että millaisia teräslapsia tai autoja teillä on jos käsijarru lähtee tuosta vain vähän vetämällä? Itse joudun joskus nykäisemään ihan kaksin käsin omaani kun ei liikahda mihinkään ja edellisessä oli nappi niin tiukka että sitä ei kyllä yksikään lapsi olisi saanut painettua.

Vierailija
68/135 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 12:24"]

Pakko kysyä että millaisia teräslapsia tai autoja teillä on jos käsijarru lähtee tuosta vain vähän vetämällä? Itse joudun joskus nykäisemään ihan kaksin käsin omaani kun ei liikahda mihinkään ja edellisessä oli nappi niin tiukka että sitä ei kyllä yksikään lapsi olisi saanut painettua.

[/quote]

No seisontajarruja (ei käsi) on erilaisia. esim. Mersuissa ja toisissa Volvoissa se painetaan jalallla eli siellä on pieni poljin, se taas vapautetaan koetaulussa olevasta kahvasta ja siihen ei tarvitse voimaa lainkaan. Osa jättää seisontajarrun vetämättä ylös asti, jolloin se ei ole tiukka ja sen saa helposti vapautettua. Uusissa autoissa on sähköinen ja se ei ole kun nappi koetaulussa, tosin sitä ei saa vapautettua ellei autossa ole virrat päällä...onhan näitä.

Vierailija
69/135 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 07:26"]

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 07:02"]

Teep, ap, parin päivän päästä aloitus toisin päin. Nyt olet sinä se, joka kipaisee kaupassa ja ex-mies kieltää jättämmästä lasta autoon.

Arvaapa vaan, kenen puolella ollaan ja mitä saat vastaukseksi...

[/quote]

Täytyy muistaa kun "tämä pöly" on laskeutunut. Olen mies ja huolissani kun ex. vaimoni jättää lapsen hetkeksi autoon. Sitten vertaillaan ketjuja ja vastauksia. en ole ap. siis

[/quote]

Kokeile mieluummin niin päin, että olet nainen ja jätät lapsesi autoon, etkä voi ymmärtää, miksi exäsi pillastuu.

Vierailija
70/135 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 00:13"]

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 19:56"]

Mitä ihmettä nyt taas. Mitäs te supermammat teette silloin, kun olette lähdössä kotoa autolla, ja juuri kun painat kytkkimen pohjaan huomaat, että olet unohtanut jotakin kotiin? Irrottatte lapset turvavöistä, menette kotiin lasten kanssa, etsit unohtuneen tavaran, otat sen, haet lapsen, joka on jo kerennyt karata leikkihuoneeseen ja vetänyt kengät ja takit päältä, puette ne takaisin, menette autolle ja lapset turvaistuimeen? Eikun supermamma ei koskaan unohda mitään.

[/quote]

kaipaisin edelleen vastausta tähän 

[/quote]

Siihen yhden asian hakemiseen kotoota menee vähemmän aikaa kuin kaupassa käyntiin. Joskus olen kyllä raahannut lapsen takaisin sisään, istuttanut ovelle leikkimään puhelimellani / lukemaan lehteä tai kirjaa samalla kun etsin jotain mikä jäi. Tai sitten lähtöön menee tupla-aika kun kengät on ehditty potkia pois ja ne pitää laittaa uudelleen. Lasten kanssa on aina joka tapauksessa kiire, ei parin minuutin myöhästyminen ketään tapa. Yleensä siihen yhden asian hakemiseen menee alle minuutti, koska se on joku valmiiksi mukaan pakattu ja odottaa esim eteisessä ulko-ovella. Siinä menee suurinpiirtein yhtä kauan, kun jos käyn ovi lukossa vessassa. Alepassa menee kauemmin. 

Vierailija
71/135 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 20:19"]

Alepassa menee kauemmin. 

[/quote]

Mikä on mielestäsi kriittinen aika mitä lapsi ei voi olla yksin. Minuutti ok. mutta viisi liikaa?

Vierailija
72/135 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 20:28"]

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 20:19"]

Alepassa menee kauemmin. 

[/quote]

Mikä on mielestäsi kriittinen aika mitä lapsi ei voi olla yksin. Minuutti ok. mutta viisi liikaa?

[/quote]

Riippuu iästä. Alle kouluikäinen voi olla sen minuutin turvaistuimessa, mutta ei viittä. Kouluikäinen voi olla autossa viisi minuuttia, kotona kauemmin. Autoon en jättäisi yli 5 minuutiksi. En vaan näe miksi ottaisin sen riskin, että jätän lapsen ylin autoon kunnon ottaa mukaan kauppaan. 

Vierailija
73/135 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapuri joutui kerran paniikkiin, kun roskia pikaisesti viemään lähtiessä oli omien avainten sijaan ottanut työpaikkansa avaimet ja lapsi sisällä, eikä puhelinta mukana, mutta miehen kanssa tulimme juuri pihaan. Huoltomies oli onneksi lähellä hommissa ja tuli vartissa. Lapsi oli ollut leikeissään niin, että ei ollut huomannut asiaa. Tuossa oli vain tuuria. 

[/quote]

Näin kävi äidilleni kun hän oli siskoni lapsia hoitamassa. Hän ei edes tuntenut aluetta ja aina omakotitalossa asuneena ei tuntenut kerrostalon systeemiä. Onneksi löytyi avulias naapuri. Tämä tuli ilmi vasta myöhemmin kun huhu kulkeutui siskoni korviin ja äitini tunnusti asian. 

Vierailija
74/135 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 00:13"][quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 19:56"]

Mitä ihmettä nyt taas. Mitäs te supermammat teette silloin, kun olette lähdössä kotoa autolla, ja juuri kun painat kytkkimen pohjaan huomaat, että olet unohtanut jotakin kotiin? Irrottatte lapset turvavöistä, menette kotiin lasten kanssa, etsit unohtuneen tavaran, otat sen, haet lapsen, joka on jo kerennyt karata leikkihuoneeseen ja vetänyt kengät ja takit päältä, puette ne takaisin, menette autolle ja lapset turvaistuimeen? Eikun supermamma ei koskaan unohda mitään.

[/quote]

kaipaisin edelleen vastausta tähän 
[/quote]
Ensinnäkin koitan olla unohtamatta mitään. Jos jotain jää ja mies on kotona niin soitan ja pyydän tuomaan. Muuten mietin että pärjättäiskö kuitenkin reissu ilman unohtunutta juttua.
Ja jos ei pärjätä niin kyllä. Otan 2 ja 4 vuotiaat mukaan ja lähden hakemaan. Pidän lapset tosin kotona eteisessä enkä anna riisua vaatteita. Kerrostalossa asutaan.

Vierailija
75/135 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 06:05"]Mitä tehdä! Ex mies jättää siis 4 v tyttäremme lyhyen ruokakauppareissun ajaksi autoon turvaisuimeen ja ovet ilmeisesti lukkoon. Itse en tätä hyväksy ja olen sen hänelle sanonut. Lapsi itse on kyllä suostuvainen autossa odottamaan, mutta mitä jos autoon tulee vika ja syttyy palamaan, joku kolaroi parkkipaikalla autoa, lapsi hätääntyisi autossa muuten vaan jne.. Exä pitää mua ylivarovaisena ja nipona, kun asiasta sanon ja sanoo vaan,  että hänen kauppareissu kestää vaan pari minuuttia ja jatkaa varmasti edelleenkin tätä. Miten toimisit itse tilanteessa?
[/quote]
nii tai mitäs jos vaikka Venäjä hyökkää sillävälin kun exä käy kaupassa, tai haihurrikaani!

Vierailija
76/135 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 20:42"]

Naapuri joutui kerran paniikkiin, kun roskia pikaisesti viemään lähtiessä oli omien avainten sijaan ottanut työpaikkansa avaimet ja lapsi sisällä, eikä puhelinta mukana, mutta miehen kanssa tulimme juuri pihaan. Huoltomies oli onneksi lähellä hommissa ja tuli vartissa. Lapsi oli ollut leikeissään niin, että ei ollut huomannut asiaa. Tuossa oli vain tuuria. 

[/quote]

Näin kävi äidilleni kun hän oli siskoni lapsia hoitamassa. Hän ei edes tuntenut aluetta ja aina omakotitalossa asuneena ei tuntenut kerrostalon systeemiä. Onneksi löytyi avulias naapuri. Tämä tuli ilmi vasta myöhemmin kun huhu kulkeutui siskoni korviin ja äitini tunnusti asian. 

[/quote]

Minullekin kävi kerran. Unohdin avaimet kun lähdin viemään roskia.  Soitin ovikelloa ja kuulin kun lapsi huusi, että äiti joku on ovella (ei edes muistanut, että olin viemässä roskia), huusin, että avaa ovi, lapsi päästi sisälle. Onneksi oli lapsi kotona, muuten olisi pitänyt soittaa naapurin ovikelloa, soittaa huoltoyhtiöön tai tilata taksi ja lähteä hakemaan vara-avainta ja laittaa vielä vastaanottaja maksamaan taksi, kun ei ollut rahaakaan. 

Vierailija
77/135 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 21:14"][quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 20:35"]

Kun googlaa tulee vastaan huomattavasti enemmän onnettomuuksia lasten jäämisestä auton alle parkkipaikalla kuin auton syttymisestä palamaan parkkipaikalla kun lapset kyydissä. Hellekuolemat ei kuulu näihin lyhyisiin kauppareissuihin.

[/quote]

No tota, se nelivuotias voikin lähteä yksin sieltä autosta hortoilemaan ja kuolla siihen parkkipaikalle peruuttavan auton alle, kun ei olen äitiä pitämässä kädestä kiinni ja valvomassa. Pouinttisi ei nyt oikein toimi.
[/quote]
ootko ikinä kuullu lapsilukoista

Vierailija
78/135 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 21:03"]Itse en jätä kissaanikaan autoon yksin vaikka kotona hän voi olla yksin vuorokaudenkin. Tästä voinette päätellä kantani lasten suhteen (6-7 vuotias voisi mahdollisesti jäädä yksin autoon "muutamaksi minuutiksi (mitä lie tarkoittaakaan, kun aina siellä kaupassa voi olla joku ruuhka tai ongelma kassakoneen kanssa))
[/quote]
"Aina voi olla joku ruuhka". Tule tänne katsomaan meidän kyläkauppaa ja kerro, milloin siellä on ruuhkaa tai ei voi käydä kesken ostosten vilkaisemassa lasta parkkiksella. Huokaus. Joo, siellä ei oikeasti ruuhkaa ole nähtykään. Ja auto on myymälän lasin vieressä.

Vierailija
79/135 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 21:35"]En todellakaan jättäisi 4 v lasta yksin autoon. Vaikka riski onkin pieni, niin aina on mahdollista, että auto syttyisi tuleen. 4 v istuu vielä turvaistuimessa, eikä osaa itse avata vöitä.  (En itse ole halua opettaakaan omaa 4-vuotiasta avaamaan ettei avaa kesken automatkan.) Enkä myöskään jättäisi tuon ikäistä lasta kotiin yksin hetkeksikään vaan vasta kouluikäisen. 4 v on ihan eri kuin 7 v.

Ja just tosi hienolta kuulostaa tuokin, että lapsi jätetään yksin pelaamaan autoon. Kun lapsi haluaa. Lapsi voi ehkäpä halutessaan pelailla päivän aikana paljonkin... Onhan se nyt vanhemmallekin helpompaa niin! Mitä sitä nyt vaivaa näkisi, ja lasta kauppaan mukaan ottaisi, ei kun vain laitteet käteen ja pelaamaan! Ja joo: mun 4 v ei muuten pelaa kuin lautapelejä. Ehtii kyllä vanhemapana pelaamaan muutakin, mutta halutaan mieleuummin vielä rajoittaa tuon ikäisen ruutuaikaa. Ja it-alalla itse toimin, joten en ole nyt varsinaisesti kehityksestä pudonnut vaikka lapselleni toistaiseksi niitä lautapelejä tarjoankin.
[/quote]
Ihme asioista säkin päänsärkyä saat :D

Vierailija
80/135 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 21:39"]

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 21:14"][quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 20:35"] Kun googlaa tulee vastaan huomattavasti enemmän onnettomuuksia lasten jäämisestä auton alle parkkipaikalla kuin auton syttymisestä palamaan parkkipaikalla kun lapset kyydissä. Hellekuolemat ei kuulu näihin lyhyisiin kauppareissuihin. [/quote] No tota, se nelivuotias voikin lähteä yksin sieltä autosta hortoilemaan ja kuolla siihen parkkipaikalle peruuttavan auton alle, kun ei olen äitiä pitämässä kädestä kiinni ja valvomassa. Pouinttisi ei nyt oikein toimi. [/quote] ootko ikinä kuullu lapsilukoista

[/quote]

Ne on vain takaovissa, pääseehän se etuovesta ulos jos se siellä autossa pyörii. Salpalukitus on se joka lukitsee kaikki ovat niin, että niitä ei saa sisältä auki. Sitä nyt ei ole kun uudemmissa autoissa ja se on tarkoitettu rosvoja ei lapsia varten. Tosin voi sitä käyttää lapsillekin ei se ole kielleyttyä. Sehän vaan hidastaa rosvoja kun tarvitsee kulkea sisään/ulos ikkunan kautta, ei estä heitä.