Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

EX-mies jättää 4v.n yksin autoon kauppareissun ajaksi!!!

Vierailija
17.11.2014 |

Mitä tehdä! Ex mies jättää siis 4 v tyttäremme lyhyen ruokakauppareissun ajaksi autoon turvaisuimeen ja ovet ilmeisesti lukkoon. Itse en tätä hyväksy ja olen sen hänelle sanonut. Lapsi itse on kyllä suostuvainen autossa odottamaan, mutta mitä jos autoon tulee vika ja syttyy palamaan, joku kolaroi parkkipaikalla autoa, lapsi hätääntyisi autossa muuten vaan jne.. Exä pitää mua ylivarovaisena ja nipona, kun asiasta sanon ja sanoo vaan,  että hänen kauppareissu kestää vaan pari minuuttia ja jatkaa varmasti edelleenkin tätä. Miten toimisit itse tilanteessa?

Kommentit (135)

Vierailija
121/135 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 08:53"][quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 08:47"]

No ei tähän tarvita tilastoja, ihan on kuule yleistietoa. Eikä tässä nyt kannatta ruveta viisastelemaan, että kyllä jossain Islannissakin varmaan jätetään lapsia autoon... Olkaamme onnellisia, että täällä on edelleen suhteellisen turvallista. Ja varmasti lapsia kaapataan vähemmän, kuin muualla, mutta lohduttaako tilasto, kun omalle kohdalle sattuu?? Tai kun rattijuoppo kolaroi parkkiksella? Niitä nyt varmaan ihan tilastollisestikin löytyy Suomesta. Tai se muuten niin tottelevainen lapsi pelästyy jotain ja lähtee harhailemaan ja jää peruuttavan auton alle? Eikö näinkään voi Suomessa käydä?

[/quote]

Kuten yllä on kirjoitettu koulumatka voi olla vaarallinen. Miten selviät näistä vaaroista? Kuljetatko lapsesi kouluun kunnes he ovat aikuisia ja pystyvät puolustamaan itseään? Olisit nyt vielä maininnut itsemurhapommittajan mahdollisen parkkipaikalle tulon ja meteoriitin tippumisen auton katolle.
[/quote]
Hieman on kuitenkin eroa onko 4-vuotias vai 7-vuotias. ..

Vierailija
122/135 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan jättäisi 4 v lasta yksin autoon. Vaikka riski onkin pieni, niin aina on mahdollista, että auto syttyisi tuleen. 4 v istuu vielä turvaistuimessa, eikä osaa itse avata vöitä.  (En itse ole halua opettaakaan omaa 4-vuotiasta avaamaan ettei avaa kesken automatkan.) Enkä myöskään jättäisi tuon ikäistä lasta kotiin yksin hetkeksikään vaan vasta kouluikäisen. 4 v on ihan eri kuin 7 v.

Ja just tosi hienolta kuulostaa tuokin, että lapsi jätetään yksin pelaamaan autoon. Kun lapsi haluaa. Lapsi voi ehkäpä halutessaan pelailla päivän aikana paljonkin... Onhan se nyt vanhemmallekin helpompaa niin! Mitä sitä nyt vaivaa näkisi, ja lasta kauppaan mukaan ottaisi, ei kun vain laitteet käteen ja pelaamaan! Ja joo: mun 4 v ei muuten pelaa kuin lautapelejä. Ehtii kyllä vanhemapana pelaamaan muutakin, mutta halutaan mieleuummin vielä rajoittaa tuon ikäisen ruutuaikaa. Ja it-alalla itse toimin, joten en ole nyt varsinaisesti kehityksestä pudonnut vaikka lapselleni toistaiseksi niitä lautapelejä tarjoankin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/135 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 21:27"]

Hieman on kuitenkin eroa onko 4-vuotias vai 7-vuotias. ..

[/quote]

Niin eli 4-vuotiaan yksin istuminen autossa 5 minuuttia on vaarallisempaa, kun 7 vuotiaan koulumatka? Näinkö ajattelit kun tuon kirjoitit? Vai tuijotitko vain ikää etkä ajatellut muuta?

Vierailija
124/135 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 21:14"]

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 20:35"]

Kun googlaa tulee vastaan huomattavasti enemmän onnettomuuksia lasten jäämisestä auton alle parkkipaikalla kuin auton syttymisestä palamaan parkkipaikalla kun lapset kyydissä. Hellekuolemat ei kuulu näihin lyhyisiin kauppareissuihin.

[/quote]

No tota, se nelivuotias voikin lähteä yksin sieltä autosta hortoilemaan ja kuolla siihen parkkipaikalle peruuttavan auton alle, kun ei olen äitiä pitämässä kädestä kiinni ja valvomassa. Pouinttisi ei nyt oikein toimi.

[/quote]

No laittaa ovet lukkoon (salpalukitus) niin ei pääse hortoilemaan.

Vierailija
125/135 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavani on onnistunut "polttamaan" kaksi autoaan. Molemmat syttyivät sillä aikaa kun hän kävi kaupassa. Arvatkaa vaan jättääkö kukaan meistä, jotka tietää nämä tarinat lapsiaan autoon. Ekalla kerralla siellä olis ollut lapsi, ellei lapsi olis kiukutellut niin paljon, että hänet otettiin mukaan. No toisella kerralla oli ihan tyhjä auto.

Vierailija
126/135 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 21:42"]

Tuttavani on onnistunut "polttamaan" kaksi autoaan. Molemmat syttyivät sillä aikaa kun hän kävi kaupassa. Arvatkaa vaan jättääkö kukaan meistä, jotka tietää nämä tarinat lapsiaan autoon. Ekalla kerralla siellä olis ollut lapsi, ellei lapsi olis kiukutellut niin paljon, että hänet otettiin mukaan. No toisella kerralla oli ihan tyhjä auto.

[/quote]

Alkaa haiskahtaa vakuutuspetokselta, tai sitten se ajaa todella romu-pommi-autoilla. Yksi vielä, mutta kaksi samalle henkilölle on jo liikaa.

Vierailija
127/135 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin maailmaa ei voi lapselle täysin silottaa, mutta aina voi itse laittaa omassa mielessä itsensä lapsen asemaan. Lukitussa tilassa olo, josta ei ole mahdollista päästä pois niin halutessaan ei kai kenellekään ole mukavaa. Oli nyt syy sitten tulipalo, toisen auton kolhaisu, ikävä, ahtaan paikan kammo jne. Ja miksi ihmeessä se lapsi pitää sinne autoon jättää? Antaisitko itse itsellesi anteeksi koskaani jos kuitenkin tuottamusellisesti aiheuttaisit lapsen menehtymisen esim autopalon seurauksena? Joo ja 4 v ja 7 v. ovat kypsyystasoltaan jo täysin toista luokkaa eli se siitä koulmatka vertauksesta. Juuri sen takia 4 - vuotiaat eivät vielä kouluun menekään ;). Joku fiksu kysyi myös onko 4v. lapseni autossa turvaistuimessa, niin kyllä vaan ja onko se jotenkin epänormaalia? Niin ja itse en ole jättänyt lasta autoon vielä yksin, enkä jätä, ennenkuin hän turvallisesti osaa sieltä itse tulla hätätilassa pois. Ja taas se jos lapsen jättää kotiin muutamaksi minuutiksi roskien viennin ajaksi yksin on myös eri asia, kun autoon jättäminen. Ovenhan voi jättää raolleen ja roskien vienti ei juuri minuuttia kauempaa vie ja jos hätä lapselle tuon minuutin aikana tulee voi hän tulla jo vanhempaa vastaan. Tosin tätä ei ole tarvinnut juuri tehdä, kun vie roskat kun lähtee muutenkin liikenteeseen lapsen kanssa. - ap

Vierailija
128/135 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhdasta laiskuutta se on, jos ei jaksa ottaa 4-vuotiasta mukaan kauppaan. Joko osaat ennakoida ja ostat kerralla niin paljon, ettei sitä yksittäistä maitolitraa tarvitse lähteä erikseen hakemaan, tai sitten otat sen lapsen mukaan. Olen jättänyt minuutiksi pariksi 6- ja 8-vuotiaan autoon, jos molemmat haluavat jäädä. Jos 8-vuotias ei halua, niin 6-vuotias lähtee myös mukaan kauppaan. Vaihtoehtoa ei ole. Ja nyt on vielä vauva, jonka nostan ihan joka kerta autosta nukkuvana mukaan, kun haetaan vaikka isoveli eskarista tms. Vaikka auto olis suoraan oven edessä. Onneksi ollaan miehen kanssa samaa mieltä tästä asiasta, niin ei tarvitse riidellä.

Vierailija
129/135 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sukulaistyttö sai käsijarrun pois myös samanikäisenä. Auto lähti mäkeä alas kun äiti vei ruokaostoksia sisälle. Olen kyllä jöttänyt lapsen talvella (kesällä ei missään nimessä saa!), kun olen hakenu maitopurkin siwasta, muuten en.

Vierailija
130/135 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja meidän 4 v on ainakin puoli vuotta osannut avata turvavyön vaikken ole koskaan opettanut.

Vierailija
131/135 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 22:43"]

Olen kyllä jöttänyt lapsen talvella (kesällä ei missään nimessä saa!), kun olen hakenu maitopurkin siwasta, muuten en.

[/quote]

Jos haet vain maitopurkin siwasta, se on ihan sama mikä vuodenaika on. Siinä ajassa ei kukaan palellu/saa lämpöhalvausta.

Vierailija
132/135 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ottaisin mukaan kauppaan MUTTA en tuomitse heitä ketkä jättävät autoon.
Jokainen tehköön omat päätökset.

Ja nuo "mitä vaan voisi tapahtua" voi tapahtua ihan milloin vain muutenkin. Ettekö pelkää että teidän kouluikäiselle jää traumat jos toinen autoo törmää? Ihan yhtälailla hänellekkin voi jäädä traumat

Ja vielä... kyllä on ihan totta että suurin osa pienistä peltikolareista tapahtuu parkkipaikalla. Mutta usein kyseessä on kaksi liikkuvaa autoa. Eikä yksi parkkeerattu ja yksi liikkuva

Vierailija
133/135 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä jättäisi 4 v autoon yksin. Miksi ei voi mennä kauppaan yhdessä? 

Vierailija
134/135 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 20:04"]

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 18:47"]

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 08:45"]

Miten voi uskaltaa lähettää lapsi yksin koulumatkalle? Sen autoon kaappaaminen/houkutteleminen on paljon todennäköisempää, kun autosta lapsen kaappaaminen.

[/quote]

4-vuotias EI KÄY KOULUA. Mitä jos lähtee autosta hortoilemaan parkkikselle ja jää auton yliajamaksi?????

[/quote]

7v käy koulua ja hänen koulumatkalla on 100 kertainen vaara jäädä auton alle, verrattuna parkkipaikkaan. Miten yli 7v lapsen uskaltaa lähettää kouluun, jos 4v ei uskalla jättää autoon 5 minuutiksi?

[/quote] en uskaltaisi päästää Hgissä kulkemaan 7 v yksin jos pitää ylittää vilkasliikenteisiä katuja. 

Vierailija
135/135 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 19:56"]

Mitä ihmettä nyt taas. Mitäs te supermammat teette silloin, kun olette lähdössä kotoa autolla, ja juuri kun painat kytkkimen pohjaan huomaat, että olet unohtanut jotakin kotiin? Irrottatte lapset turvavöistä, menette kotiin lasten kanssa, etsit unohtuneen tavaran, otat sen, haet lapsen, joka on jo kerennyt karata leikkihuoneeseen ja vetänyt kengät ja takit päältä, puette ne takaisin, menette autolle ja lapset turvaistuimeen? Eikun supermamma ei koskaan unohda mitään.

[/quote]

kaipaisin edelleen vastausta tähän