Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

EX-mies jättää 4v.n yksin autoon kauppareissun ajaksi!!!

Vierailija
17.11.2014 |

Mitä tehdä! Ex mies jättää siis 4 v tyttäremme lyhyen ruokakauppareissun ajaksi autoon turvaisuimeen ja ovet ilmeisesti lukkoon. Itse en tätä hyväksy ja olen sen hänelle sanonut. Lapsi itse on kyllä suostuvainen autossa odottamaan, mutta mitä jos autoon tulee vika ja syttyy palamaan, joku kolaroi parkkipaikalla autoa, lapsi hätääntyisi autossa muuten vaan jne.. Exä pitää mua ylivarovaisena ja nipona, kun asiasta sanon ja sanoo vaan,  että hänen kauppareissu kestää vaan pari minuuttia ja jatkaa varmasti edelleenkin tätä. Miten toimisit itse tilanteessa?

Kommentit (135)

Vierailija
41/135 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
42/135 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 08:55"]

"kenellä on Audi rekisterinumero XXX-123, jossa itkee täyttä päätä pieni vauva pikku tyttö?"

[/quote]

AUDI taas. Ei miksi taas AUDI.

Ps. Olisitko mainninnut merkin jos olisi ollut Toyota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/135 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
44/135 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä olisi jättänyt lastani yksin autoon tuon ikäisenä. Joku ohikulkija voi typeryyksissään säikäyttää lapsen. Nimim. itselleni on tapahtunut näin pienenä. Pitkät oli minuutit odotella iskää kaupasta

Vierailija
45/135 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on jäänyt kans niin traumat, joskus muksuna jäin autoon odottamaan kun äiti meni pikaisesti kauppaan. Yhtäkkiä tuli vain paniikki tyhjästä että mitä jos se äiti ei tulekaan takaisin. Itkin ja oksensin autossa ja lopulta lähdin pihalle harhailemaan. Kyllä oli hätä, onneksi äiti sitten tulikin. Pieniä lapsia en jätä autoon.

Vierailija
46/135 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

A

Vierailija
47/135 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

h

Vierailija
48/135 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan ne nyt saman verran kotonakin yksinään, miksei lukitussa autossa turvavöissä :D

Suurinta osaa asioista mitä voi tapahtua ei kannata lähteä ennakoimaan. Mahdotontakin vielä.

Vierailija
49/135 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 07:17"]

-Vaihde päälle saa yläpeukkuja

-Vaihteen saa pois siinä missä käsijarrunkin saa alapeukkuja.

Tyypillinen mamma palsta. Käsijarrun poisto vaatii napin painamista ja jarrun vapauttamista, vaihde sen sijaan lähtee yhdellä nykäisyllä pois.

[/quote]

Ei ainakaan mun autossa. Mulla vaatii kyllä kytkimen alaspainon jos haluaa vaihteen pois päältä, enkä usko että nelivuotias tajuaa painaa sitä kytkinät ja vetää vaihdetta yhtä aikaa. Sen sijaan käsijarrun kyllä sa yhdellä nykäisyllä pois päältä.

Vierailija
50/135 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 06:32"]Höpö oot. Jos vain piipahtaa kaupassa niin miksi olisi ongelma, jos lapsikaan ei koe eroahdistusta? Eri asia sitten kesällä. Vai että auto voi syttyä palamaan? :D No onhan se sentään turvallinen paikka ukkosella, koska voihan se salamakin yhtäkkiä iskeä sinne kauppaan siirtyessä. 
[/quote]
Meillä alkoi auto savuamaan kioskin pihassa kun isä kävi piipahtamassa ja me kolme lasta jäimme odottamaan autoon. Olin tällöin 5, ja muistan yhä sen kun isä juoksi ulos ja autolle ja purki meidät pikavauhtia samalla kun paikalle tuli ambulanssi ja paloauto. Mitään ei sattunut kellekään, mutta se on mahdollista. Olin silloin vanhin autossa olija.

Vierailija
51/135 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huhhuh! Kyllä lyhyen reissun ajaksi voi jättää jos lapsikin mielellään sinne jää. Voihan tulla vaikka maanjäristys ja te kaikki voitte kuolla siellä kaupassakin. Ja kyllä, olet ylivarovainen jos tuo on suuri ongelma.

Vierailija
52/135 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 08:45"]

Miten voi uskaltaa lähettää lapsi yksin koulumatkalle? Sen autoon kaappaaminen/houkutteleminen on paljon todennäköisempää, kun autosta lapsen kaappaaminen.

[/quote]

Koululainen on 7 -vuotias, tässsä on kyse 4 -vuotiaasta. 7 -vuotiaan voisinkin jättää muutamaksi minuutiksi autoon yksin, koska sen ikäinen osaa hätätilanteessa avata itse turvavyön, auton oven ja poistua autosta. Lisäksi jos hänelle sanoo että vieraille ei avata auton ovia uskoo, 4-vuotiaat on vielä niin sinisilmäisiä että luottavat kaikkiin.

Vierailija
53/135 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 07:36"]Repiikö teidän 4-vuotiaat autossa paikkoja :o meidän lapsilta se on ollut aina kiellettyä eikä olisi ikään uskaltanut..
[/quote]
Mun 4v ei revi. Jätän lapsen yksin autoon vain käydessäni pienessä kyläkaupassa, ilman ruuhkaa. Tämän pienen lähikaupan parkkis on tasan 4-5 auton käytössä, eikä ohikulkijoita ole paljoa. Kaupasta pääsee ulos nopeasti. Jätän lapselle usein puhelimen, niin hän voi pelata sen aikaa, kun olen kaupassa. Jos ostan enemmän ruokaa, hän tulee mukaan. Yhden maidon ja leivän takia ei tarvitse molempien mennä.

Vierailija
54/135 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 10:23"]Onhan ne nyt saman verran kotonakin yksinään, miksei lukitussa autossa turvavöissä :D

Suurinta osaa asioista mitä voi tapahtua ei kannata lähteä ennakoimaan. Mahdotontakin vielä.
[/quote]
Mä jätän lapset jopa kaksin kotiin, kun menen puutarhaan tai viemään roskia. Huutavat ikkunasta, jos tarvitsevat apua. Ovat 3 ja 4.

Vierailija
55/135 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

LähiSiwan pihaan jätän, marketin en tietenkään. Tasainen parkkis, automaattivaihde, lapset nyt 4 ja 7 ja olen tehnyt 3 ja 6 v. asti noin. Joskus jos ovat nukkuneet ole jättänyt nopean reissun ajaksi pienempänäkin. 

Vierailija
56/135 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en nyt oikein ymmärrä, mikä suuri vaiva sen neljävuotiaan lapsen ottaminen mukaan kauppaan on? Musta on kiva mennä lasten kanssa kauppaan, yhdessä ihmetellään tuotteita, jutellaan, lapset ertsivät innoissaan kauppalista tuotteita joita heille luettelen. Ok, ehkä siellä kaupassa menee sitten se viisi minuuttia enemmän kuin yksin menisi, mutta se on kivaa perheen yhteistä tekemistä. Ja oikeasti, jos se on viiden minuutin ajansäästöstä kiinni, niin kannattaisi kyllä vähän miettiä niitä omia elämän prioriteetteja ja ajankäyttöä. 

Vierailija
57/135 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätän rauhallisen nelivuotiaan autoon turvaistuimeen odottamaan muutamaksi minuutiksi, jos haluaa jäädä. Saman lapsen jätän kotiin leikkeihinsä muutamaksi minuutiksi, jos vien roskat tai päästän koirat pihalle. Kaksivuotiasta en jättäisi, ei siksi että olisi vaarallista vaan siksi ettei sen ikäinen ymmärrä parin minuutin odottamista. Vauvan voin jättää yksin tai kouluikäisten kanssa autoon, jos vauva nukkuu ja on todella lyhyt piipahdus.

Hyvin hyvin hyvin epätodennäköisenä pidän että auto syttyisi parkkipaikalla palamaan tai joku sen kolaroisi. Jos kolaroi tai syttyy niin todennäköisemmin silloin kun ollaan liikkeellä. Vielä epätodennäköisempää että joku murtautuisi autoon ja veisi auton ja lapsen. Paljon todennäköisempää että jäädään molemmat auton alle kun noustaan autosta. Mihinkään levottomalle paikalle en jättäisi, sellaiseen missä voi joku tulla kurkistelemaan ikkunoista enkä siihen jyrkkään mäkeenkään. Ovet laitan lukkoon ja soittimesta musiikkia hiljaisella soimaan. On kielletty avaamasta itse turvavöitä jos ei ole todella vaaranpaikka, ja on harjoiteltu miten autosta tullaan pois jos ei ole aikuista paikalla. Lapsi tietää missä olen.

Minusta on erittäin vastuullista vanhemmuutta antaa lapsen turvallisessa tilanteessa harjoitella sitä yksinoloa ja odottamista. Se että lasta joku asia saattaa jännittää, ei ole mikään traumatisoitumiseen verrattava asia jolta lasta pitäisi suojella. Mutta väkisin en tietysti jätä, saa tulla mukaankin jos haluaa. Kaupasta voi jonkun pikkujutun viedä tuliaisiksi, niin jää vielä hyvä mieli vaikka sitten olisikin vähän jännittänyt.

Vierailija
58/135 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 09:08"]

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 08:55"]

"kenellä on Audi rekisterinumero XXX-123, jossa itkee täyttä päätä pieni vauva pikku tyttö?"

[/quote]

AUDI taas. Ei miksi taas AUDI.

Ps. Olisitko mainninnut merkin jos olisi ollut Toyota.

[/quote]

Ootko tyhmä tai jotain? Kirjoittaja kertoi mitä huusi.. Jos olisi ollu Opel/Lada/mikä vaan, niin eiköhän olisi kirjoittanut tuohonkin, että Opel/Lada/mikä vaan rekisterinumero xxx-123?!

Sulla ongelmia Audin suhteen?

Vierailija
59/135 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 10:23"]

Onhan ne nyt saman verran kotonakin yksinään, miksei lukitussa autossa turvavöissä :D Suurinta osaa asioista mitä voi tapahtua ei kannata lähteä ennakoimaan. Mahdotontakin vielä.

[/quote]

KUKA lapsi on neljä vuotiaana YKSIN kotonaan?

Vierailija
60/135 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 10:50"]

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 08:45"]

Miten voi uskaltaa lähettää lapsi yksin koulumatkalle? Sen autoon kaappaaminen/houkutteleminen on paljon todennäköisempää, kun autosta lapsen kaappaaminen.

[/quote]

Koululainen on 7 -vuotias, tässsä on kyse 4 -vuotiaasta. 7 -vuotiaan voisinkin jättää muutamaksi minuutiksi autoon yksin, koska sen ikäinen osaa hätätilanteessa avata itse turvavyön, auton oven ja poistua autosta. Lisäksi jos hänelle sanoo että vieraille ei avata auton ovia uskoo, 4-vuotiaat on vielä niin sinisilmäisiä että luottavat kaikkiin.

[/quote]

Tässä oli musta ihan hyviä pointteja, aika saoja kuin edellisellä:

If your child is in a car seat, they shouldn't be alone. "Children in car seats are not ready to help themselves and should never be left alone in a car -- not even for one minute," Walker says. "As we’ve seen too often, it’s easy to be distracted even when paying for gas or entering the dry cleaners."
Ask yourself, "Would my older children recognize that they were sick and overheated and know what to do?" "If your children would do something like lay on a floor, cry, or wait for help, then they’re not ready to be left alone without an adult in a car," Walker warns. "Or if your children don’t know how to get out of a car on their own -- many children who climb into an unlocked car do not know to climb into the front seat and open the doors without child locks on them -- then, again, they are not ready to be left alone."
Ask yourself, "If my children did get out of the car, would they know how to safely find an adult to get help?" It's not enough to get themselves out of the car. You want to make sure they won't get hit by a car in a parking lot or head off in a direction away from help.

"If you believe your children could safely exit the car, navigate a parking lot, avoid the potential danger from strangers, and find help, then you might be ready to test their behavior to make sure they are absolutely ready to do this task without you," Walker says. "Test it out while you’re able to observe them to be sure they are following the appropriate steps that you taught them."

"You know your child best, and you should trust your instincts, whether it comes to letting you children stay alone in a car, walk to school on their own, or be near water without an adult watching (even older, more experienced swimmers should still swim with a partner every time)," Walker says. "Children mature at different rates and at different ages. It is our job as parents to talk to our kids and educate them on how to be ready for different challenges so they know what to do to stay safe when an adult is not present."