Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

EX-mies jättää 4v.n yksin autoon kauppareissun ajaksi!!!

Vierailija
17.11.2014 |

Mitä tehdä! Ex mies jättää siis 4 v tyttäremme lyhyen ruokakauppareissun ajaksi autoon turvaisuimeen ja ovet ilmeisesti lukkoon. Itse en tätä hyväksy ja olen sen hänelle sanonut. Lapsi itse on kyllä suostuvainen autossa odottamaan, mutta mitä jos autoon tulee vika ja syttyy palamaan, joku kolaroi parkkipaikalla autoa, lapsi hätääntyisi autossa muuten vaan jne.. Exä pitää mua ylivarovaisena ja nipona, kun asiasta sanon ja sanoo vaan,  että hänen kauppareissu kestää vaan pari minuuttia ja jatkaa varmasti edelleenkin tätä. Miten toimisit itse tilanteessa?

Kommentit (135)

Vierailija
101/135 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei tullut mieleenkään mitkään tulipalot vaan se isä. Mitä jos isälle tapahtuu jotain kaupassa eikä kukaan tiedä et hänellä on auto parkissa pihalla ja/tai siellä lapsi? Mitä jos isä viedään tajuttomana sairaalaan ja lapsi jää autoon lukkojen taakse?

Aivoverenvuodon, sydärin tai puukosta voi saada nykyään kuka vaan. Isä äitiä todennäköisemmin. =(

Vierailija
102/135 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 11:24"][quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 10:23"]

Onhan ne nyt saman verran kotonakin yksinään, miksei lukitussa autossa turvavöissä :D Suurinta osaa asioista mitä voi tapahtua ei kannata lähteä ennakoimaan. Mahdotontakin vielä.

[/quote]

KUKA lapsi on neljä vuotiaana YKSIN kotonaan?
[/quote]
Siis sen muutaman minuutin kuin kaupassa käynnissä kestää? En tiedä mutta toivottavasti kaikki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/135 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 18:47"]

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 08:45"]

Miten voi uskaltaa lähettää lapsi yksin koulumatkalle? Sen autoon kaappaaminen/houkutteleminen on paljon todennäköisempää, kun autosta lapsen kaappaaminen.

[/quote]

4-vuotias EI KÄY KOULUA. Mitä jos lähtee autosta hortoilemaan parkkikselle ja jää auton yliajamaksi?????

[/quote]

7v käy koulua ja hänen koulumatkalla on 100 kertainen vaara jäädä auton alle, verrattuna parkkipaikkaan. Miten yli 7v lapsen uskaltaa lähettää kouluun, jos 4v ei uskalla jättää autoon 5 minuutiksi?

Vierailija
104/135 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 19:57"]

Mulle ei tullut mieleenkään mitkään tulipalot vaan se isä. Mitä jos isälle tapahtuu jotain kaupassa eikä kukaan tiedä et hänellä on auto parkissa pihalla ja/tai siellä lapsi? Mitä jos isä viedään tajuttomana sairaalaan ja lapsi jää autoon lukkojen taakse?

Aivoverenvuodon, sydärin tai puukosta voi saada nykyään kuka vaan. Isä äitiä todennäköisemmin. =(

[/quote]

Aika pieni todennäköisyys, että muutamassa minuutissa ehtii tapahtua. No, ihan hyvin voi kotonakin saada aivoverenvuodon. Ja lapset sitten saattaa olla kotona pitkään ruumiin kanssa. Kyllä jos jotain sattuisi ja lapset odottaisivat autossa pitkään ja rupeaisi itkemään ikävää, joku huomaisi. Ja toisaalta, mielummin lapset eivät ole näkemässä kun isi saa puukosta vatsaan, vaan odottavat autossa.

Vierailija
105/135 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

4v en koskaan jättäisi yksin autoon. Joku sanoi, että jos kotona voi olla yksin niin voi odottaa autossakin, itse oon joskus pieenenä odottanut autossa eikä ole tullut traumoja, mutta en varmaan alle 7 vuotiaana... Toi on musta hyvä sääntö, jos lapsi voisi olla kotona odottamassa kauppareissun ajan niin luotan että pärjää autossa 5min  

Itse olen parhaassa tapauksessa kantanut sylissä puoliunessa olevaa kaksivuotiasta, toisessa kädessä 4v ja toisessa kauppakassi ja vieressä kävelee 7v, kun en suostu jättämään autoon vaikka lapset itse sanoo, että kyllä pärjäävät. En uskalla. Mieluummin mennään rauhassa siihen Alepaan hakemaan maitoa kaikki yhdessä, kun että paniikissa juoksen kun lapset on autossa. Mieluummin en ota riskiä. 

Vierailija
106/135 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei tullut mieleenkään mitkään tulipalot vaan se isä. Mitä jos isälle tapahtuu jotain kaupassa eikä kukaan tiedä et hänellä on auto parkissa pihalla ja/tai siellä lapsi? Mitä jos isä viedään tajuttomana sairaalaan ja lapsi jää autoon lukkojen taakse?[/quote]

Onko 4v niin avuton vielä, että jos näin kävisi niin hän istusi siellä autossa niin kauan kunnes kuolisi janoon? Eli hän ei osaisi mitenkään ilmaista ohi käveleville ihmisille että on hätä, vaan istusi vain siellä hiljaa ja kuolisi pois?

Vierailija
107/135 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Tämän suuntaista olin itsekin tulossa kommentoimaan. Ehkä teidän lapset osaavat istua kiltisti sen aikaa kun käytte kaupassa, mutta entä jos jotain tapahtuu _teille_? Talvipakkasilla liukastutte ja lyötte päänne? Taju menee ja sut kiidätetään sairaalaan, eikä kukaan saa tietoa, että siellä on autossa lapsi oottamassa? 

Vaikka sitä kuinka kuvittelee, ettei mitään satu, niin kyllä vaan sattuu. Ja toisinaan myös huonosti. 

Vierailija
108/135 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen autoon jättämisestä voi saada syytteen jos poliisit sattuu paikalle.

Vierailija
109/135 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla se riippuu siitä, haluaako lapsi jäädä. Mun 4-vuotiaani ei halua jäädä ja meillä lapsen sanaa kuunnellaan. Siksi en jätä. Mutta jos tyttöni olisi sanonut, että suostuu jäämään, niin jos ostan vain kaksi asiaa ja on hiljainen hetki, niin käyn kyllä nopeasti S-marketissa. 

Vierailija
110/135 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 20:10"]

4v en koskaan jättäisi yksin autoon. Joku sanoi, että jos kotona voi olla yksin niin voi odottaa autossakin, itse oon joskus pieenenä odottanut autossa eikä ole tullut traumoja, mutta en varmaan alle 7 vuotiaana... Toi on musta hyvä sääntö, jos lapsi voisi olla kotona odottamassa kauppareissun ajan niin luotan että pärjää autossa 5min  

Itse olen parhaassa tapauksessa kantanut sylissä puoliunessa olevaa kaksivuotiasta, toisessa kädessä 4v ja toisessa kauppakassi ja vieressä kävelee 7v, kun en suostu jättämään autoon vaikka lapset itse sanoo, että kyllä pärjäävät. En uskalla. Mieluummin mennään rauhassa siihen Alepaan hakemaan maitoa kaikki yhdessä, kun että paniikissa juoksen kun lapset on autossa. Mieluummin en ota riskiä. 

[/quote]

Todennäköisempää  (jollei sulla ole kolmea kättä ja viittä silmää..) on unisen kaksivuotiaan putoaminen väkisin huonosta otteestasi kauppakassin lomasta. Tai unisen kaksivuotiaan rimpuilu, jolloin kätesi lipeää 4 vuotiaan kädestä ja 4v.  juoksee tielle. Tai 7v.  jota et ehdi mitenkään seurata  (lampsii kaksi kohtalokasta askelta perässä) jää peruuttavan auton alle. Ei tarvitse ottaa riskejä, tuollainen karavaani parkkipaikalla on itsesään riski.

Vierailija
111/135 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut vietiin tuon ikäisenä monestikin autoon istumaan, kun aloin itkuraivota karkkihyllyillä kesken kauppareissun.

Vierailija
112/135 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 20:17"]

Lapsen autoon jättämisestä voi saada syytteen jos poliisit sattuu paikalle.

[/quote]

Mikä rikosnimike? ja koskeeko kaikkia alle 18v?

Eli laita linkki kyseiseen lakipykälään.

Vierailija
113/135 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 20:23"]

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 20:10"]

[/quote]

Todennäköisempää  (jollei sulla ole kolmea kättä ja viittä silmää..) on unisen kaksivuotiaan putoaminen väkisin huonosta otteestasi kauppakassin lomasta. Tai unisen kaksivuotiaan rimpuilu, jolloin kätesi lipeää 4 vuotiaan kädestä ja 4v.  juoksee tielle. Tai 7v.  jota et ehdi mitenkään seurata  (lampsii kaksi kohtalokasta askelta perässä) jää peruuttavan auton alle. Ei tarvitse ottaa riskejä, tuollainen karavaani parkkipaikalla on itsesään riski.

[/quote]

4v ja 7v kävelevät nätisti ja varovaisesti vieressä. Kaksivuotias nukkuu olkapäätä vasten, kauppakassi on yhdessä kädessä ja 4v pitää kädestä myös kiinni. Tai isosiskon kädestä kiinni, siskon joka kävelee itse kouluun eli osaa myös varoa autoja. Pienempi riski mun karavaani parkkipaikalla on, kun että koko karavaani on autossa lukkojen takana jos jotain sattuu. 

7v voisin jättää yksin kotiin tai auto, mutta en sisaruksia hänen vastuulleen. Jos ollaan kotimatkalla ja pysähdytään kauppaan niin otan kaikki mukaan, 7v osaa vahtia 4 vuotiasta kunha omat silmäni on myös apuna. Kotiin en jättäisi kahdestaan, mutta yhdessä ollessa siitä 7 vuotiaasta on apua. 

Vierailija
114/135 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun googlaa tulee vastaan huomattavasti enemmän onnettomuuksia lasten jäämisestä auton alle parkkipaikalla kuin auton syttymisestä palamaan parkkipaikalla kun lapset kyydissä. Hellekuolemat ei kuulu näihin lyhyisiin kauppareissuihin.

Vierailija
115/135 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istuuko lapsi jo turvavyöistuimessa? Minun lapseni osaa avata turvavyön, on 4 v. En kyllä ikinä jättäisi yksin autoon. Edes pariksi minuutiksi

Vierailija
116/135 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hyvää päivää näitä juttuja taas!!! :O 4-vuotias on normaalisti sellaisilla vöillä kiinni, joita ei itse saa auki, saati sitten mitään käsijarruja tai vaihteita!! Saati se mahdollisuus että auto syttyisikin palamaan tai rattijuoppo törmäisi, melko häviävän pieni. Ihan sama mahdollisuus varmasti olisi että te curlingmammat saatte sydärin kun olette lastenne kanssa kotona.. Ihan tasan jätän 3v8kk edelleenkin autoon pelaamaan IPadia, kun käyn hakemassa maitoa tms nopeaa kaupasta. Sama lapsi myös jää sisälle, kun vien roskat, haen puita tms. 7- vuotiaan pitäisi jo selvitä koulumatkoista, sekä yksinolosta kunnes vanhemmat tulee kotiin, ihan sairasta että niitäkin hyysätään kuin jotain 1-vuotiaita.. :O 

Vierailija
117/135 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex-miehesi on huomaavainen. Voi, kunpa muutkin jättäisivät ne rääkyvät kakarat autoon.

Vierailija
118/135 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en jätä kissaanikaan autoon yksin vaikka kotona hän voi olla yksin vuorokaudenkin. Tästä voinette päätellä kantani lasten suhteen (6-7 vuotias voisi mahdollisesti jäädä yksin autoon "muutamaksi minuutiksi (mitä lie tarkoittaakaan, kun aina siellä kaupassa voi olla joku ruuhka tai ongelma kassakoneen kanssa))

Vierailija
119/135 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 20:35"]

Kun googlaa tulee vastaan huomattavasti enemmän onnettomuuksia lasten jäämisestä auton alle parkkipaikalla kuin auton syttymisestä palamaan parkkipaikalla kun lapset kyydissä. Hellekuolemat ei kuulu näihin lyhyisiin kauppareissuihin.

[/quote]

No tota, se nelivuotias voikin lähteä yksin sieltä autosta hortoilemaan ja kuolla siihen parkkipaikalle peruuttavan auton alle, kun ei olen äitiä pitämässä kädestä kiinni ja valvomassa. Pouinttisi ei nyt oikein toimi.

Vierailija
120/135 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 21:03"]

Itse en jätä kissaanikaan autoon yksin vaikka kotona hän voi olla yksin vuorokaudenkin. Tästä voinette päätellä kantani lasten suhteen (6-7 vuotias voisi mahdollisesti jäädä yksin autoon "muutamaksi minuutiksi (mitä lie tarkoittaakaan, kun aina siellä kaupassa voi olla joku ruuhka tai ongelma kassakoneen kanssa))

[/quote]

Jos on ruuhka ja kassakone rikki niin, että reissu venyy yli viiteen minuuttiin, jätän maidon ja palaan autoon. Ellei nyt juuri silloin ala jono vetää, ehkä se 7v pärjää esim 7 minuuttia viiden sijaan. Mutta jos on ihan tukossa niin sitten lähden. Ei me mitään niin kipeästi voida tarvita.