Te joilla on kaunis koti ja olette tyylikkäitä jne..
Kommentit (142)
Säästän kaikessa mahdollisessa, mutta en jätä säästäväisyyteni takia mitään ostamatta. Esim. jos haluan jonkun tietyn pöydän tai tietyt kengät, niin etsin alesta, mutta jos ei löydy, niin ostan normaalihinnalla. Leivon leivät itse, enjkä koskaan osta valmiita juustosiivuja, mutta ostan juuri niitä juustoja joita haluan, en halvinta. Yritän löytää halvimmat mahdolliset lennot, mutta jos haluan lomalle Pariisiin, en säästön vuoksi lähde esim. Riikaan.
Ostan omat vaatteeni kirpputoreilta. Kirpputorit pursuavat hyviä ja kestäviä vaatteita, merkkituotteitakin. Kirppiksiltä ostan vain laatua. Pellavaa, silkkiä, laadukkaita takkeja, farkkuja, työvaatteet. Aivan turhaa ostaa uutena. Lasten vaatteet, etenkin ulkovaatteet ostan useimmiten uusina.
Kosmetiikan ostan tarjouspäiviltä, outleteistä tai kesäisin tehtaanmyymälöistä. Siivoustuotteet, wc- ja talouspaperit aina halpahalleista.
Mulla on niin paljon mihin haluisin panostaa. En ole aikoihin käynyt kampaajalla, haluisin ajattoman ja tyylikkään vaatekaapin ja suosia hyviä materiaaleja. Haluan eroon korkeakiiltoisuudesta ja lastulevystä. En tietenkään saa kaikkea kerralla. Nyt löysin yhden ihanan ruokapöydän mihin ihastuin. Täyspuuta ja kuultovalkoinen, teetetty. Hinta yli 600€. Sitten tarvisin uuden villakangastakin ja ajattomia neuleita talvea varten. Jotain olen ajatellut nyt jouluksi hankkia.
ap
En nyt ehdi enkä jaksa lukea ketjua loppuun, joten pahoittelen jos tämä neuvo on jo tullut. Mutta vaatepulmiin suosittelen erittäin lämpimästi Rinna Saramäen kirjaa Hyvän mielen vaatekaappi. Sen kun luet ja sisäistät siinä olleet asiat, opit tunnistamaan laadukkaita vaatteita, miettimään itsellesi sopivan vaatekaapin jne.
- Mulle ei tule juurikaan laskuja: puhelinlaskun maksaa työnantaja ja puhelimen netin jaan myös tietokoneelle. Kotona on vain pieni jääkaappi eikä muita kodinkoneita ja sähkölasku on 3kk välein ehkä 30€
- Syön aika halvasti.
- Harrastukset maksan työnantajan tarjoamilla liikuntaseteleillä vaikka ne eivät muutenkaan kalliita ole.
- Ostan kaiken kosmetiikan ja hygieniatuotteet sieltä mistä saa halvimmalla enkä suosi mitään kalliita merkkejä vaan ihan halppikset käy
- en käy koskaan kampaajalla enkä värjää edes itse hiuksia (kasvatan pitkiä ja luonnollinen värini on kaunis)
- olen kerännyt vuosien varrella ajattomat ja sellaset huonekalut mitä rakastan ja nää nykyiset kestää varmasti vielä vuosia eteenpäin.
- en matkustele paljoa ja käytän julkisia.
Juhlimiseen ja vaatteisiin tuhlaan.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 15:13"]Säästän juuri siinä, etten osta kotiini ylimääräistä roinaa.
[/quote]
Sama. Ostetaan niin huonekaluissa kuin vaatteissa laatua. Ei välttämättä aina kalleinta, vaan laadukkaita materiaaleja. Ei osteta kertakäyttöä. On myös entisöity muutamia huonekaluja itse miehen kanssa verstaalla. Ystävät luulevat meitä rikkaiksi vaikka ollaan keskituloisia.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 18:11"]
Kuinkakohan moni meistä (oikeasti teistä) tyylikkäistä olisi tyylikäs myös muiden mielestä?
[/quote]Aika moni ;)
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 18:51"]
Ja kannattaa muistaa puuseppien tekemät huonekalut. Jos ei löydä mieleistä/tarpeeksi laadukasta kalustetta valmiina, puuseppä tekee sellaisen. Itse ollaan teetetty huonekaluja ja ollaan saatu täydellisiä, ajattomia ja täyspuisia huonekaluja. Eikä hintakaan ole kovin paljon korkeampi kuin kaupassa.
[/quote]tekevätköhän niissä oppilaitoksissa oppilastyönä? Olisi vielä edullisempaa ja opiskelijat saisivat kokemusta ja kuvia portfolioonsa.
600 ei ole paha hinta ruokapöydästä, mutta kuultovalkoista miettisin vielä. Puunvärinen olisi ajattomampi ja lämpimämpi, toki riippuen siitä mitä puulajia pöytä on. Tammi on aina tyylikäs ihan omanvärisenään.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 21:59"]
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 16:34"]
No kun en ole täysin selvillä siitä tyylistä mistä pidän. Nyt asunto sistustettu semi modernisti. Paljon korkeakiilto huonekaluja ja lastulevyä. En ehkä kuitenkaan pidä siitä vaan täysipuisista mutta en kuitenkaan pidä täysin romnattisestakaan tyylistä. Sellainen tyylikäs olisi hakusessa ja sama vaatteissa. Kun en ole koskaan oikein oppinut millainen on laadukas vaate. Kun tuntuu että sekin on vähän hakuammuntaa. Vaatteissa tiedän selvemmin kyllä mistä tyylistä pidän. Aika klassisesta mutta jotain ns. muotia olisi myös kiva olla. Ettei aivan ole jämähtänyt tiettyyn tyyliin. Olisi myös kiva että koko perhe jakaisi tämän saman aatteen ja lapset ja mieskin olisivat tyylikkäitä.
ap
[/quote]
Olet 36v...? Wou, sukupolvien välinen kuilu on kyllä suuri. Jotenkin hassua, että mietit tuollaista - edes netissä anonyymiteetin suojissa. Luulisi, että elämässä olisi paljon tärkeämpiäkin asioita pohdittavana, ja ettei mitään kodin ja perheen "tyylisuuntausta" tarvisi hakea. Eikös kaikilla ole muutenkin oma tyyli? Miten voit ajatella, että lapsesi ja miehesi pitäisi olla samasta muotista? No anyways, en näe ainakaan itseäni tai oman ikäisiäni enää n.10v päästä murehtimassa tuollaisia. Kulutushysteria ja markkinatalous ovat lähteneet ihan käsistä. Voisitteko mieluummin keskittyä vaikka siihen, miten teidän lapset ja heidän lasten tulevaisuus olisi turvattu ja kestävä kehitys taattu teidän kulutuskäyttäytymisellä... Ja ainiin, olen 22v.
[/quote]
Niin, parikymppisethän eivät edistä kulutushysteriaa bloggaamalla merkkilaukuista ynnä muista elämälle välttämättömistä ostoksista.... ;DD
Ei taida olla sukupolvikysymys tämä asia, ainakaan kolmikymppisten ja parikymppisten välillä.
Säästetään esimerkiksi bilettämisessä (monella kaverilla menee joka kerta baarissa 50-100e ja he käyvät baarissa joka viikonloppu! Me ei viihdytä baarissa vaan istutaan mielummin iltaa ystävien luona tai kotona).
Meillä ei myöskään ole lapsia tai autoa tai mökkiä.
Ei heitetä ruokaa roskiin, ei osteta koskaan valmisruokaa.
Yritetään myös pitää tolkku vaatteiden ostossa, mies shoppailee n. 2krt/vuodessa vaatteita ja minä n.6krt/vuodessa.
Lähtökohtana kaikelle on se että ostaa vain kivoja juttuja.
Rahat menee asuntoon, sen sisustamiseen, ravintoloihin, purjeveneen ylläpitoon ja matkusteluun.
Mulla on osa perintöhuonekaluja ja aitoja tauluja, suurin osa kuitenkin itse ostettu. Kuten edeltävät sanoneet: ajan kanssa ja laadukasta ja kestävää. Unhohda trendit ja sisustusmuoti. Unohda blogisisustukset ja villitykset. Osta täyspuisia, klassisia ajattomia huonekaluja, joita ei tarvitse vaihtaa muutaman vuoden välein. Osta kerralla kalliimpaa ja sellaista, mistä todella pidät ja mikä kestää aikaa.
Vaatteiden suhteen kannattaa mennä Haloselle tai Sokokselle tai Stockalle mielluummin kuin HM. HM-vaatteet nuhjuuntuu, halvan, ohuen ja huonostileikatun näköisiä, eivät kestä. Pysy samassa painossa vuosikaudet, että voit käyttää samoja vaatteita jopa vuosikymmeniä.
Törmäsin kerran bussissa erääseen vanhaan mummoon, jolla oli kirkkaanpunaiset nahkahousut. kerroin ihailevani hienoja pöksyjä ja mummeli kertoi, että housut ovat 35 vuotta vanhat ja koko ajan olleet käytössä. Että kannattaa ostaa laatuvaatteita ja pysytellä samassa painossa.
Ihmisillä on muotipäälliköide ja trendien vuoksi kyvyttömyys sitoutua materiaan. Jatkuvasti pitäisi vaan shoppailla ja shoppaila, ei tajuta, että kerralla voi ostaa kunnollista. Tavarat pitäisi käyttää loppuun kun on kerran ostettu, vaihtaa vasta kun on kunnolla rikki.
Esim. itse olen nelikymppinen nainen ja ajattelen, että mulla on nyt ne lopun elämän huonekalut.
Kun olet hankkinut sisustuksen ja perusvaatevaraston niin se on sit siinä. Ei tarvitse miettiä enää mistä pihistää ja mihin panostaa, koska rahat voi käyttää vaikka matkusteluun.
lisään vielä, että onpa onia outoja neuvoja "Meikkaa hillitysti" tai "älä pukeudu väreihin tai liian paljastavasti". Höpöhöpö. Meikkaa niin paljon kuin haluat ja pukeudu juuri niihin väreihin kun lystäät! Tyylikkyys ei ole värittömyyttä ja seksittömyyttä ja meikittömyyttä, niin kuin jotkut ilmeisesti harmaahiirulaist haluavat antaa ymmärtää. Elämästä pitää nauttia!!
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 08:06"]lisään vielä, että onpa onia outoja neuvoja "Meikkaa hillitysti" tai "älä pukeudu väreihin tai liian paljastavasti". Höpöhöpö. Meikkaa niin paljon kuin haluat ja pukeudu juuri niihin väreihin kun lystäät! Tyylikkyys ei ole värittömyyttä ja seksittömyyttä ja meikittömyyttä, niin kuin jotkut ilmeisesti harmaahiirulaist haluavat antaa ymmärtää. Elämästä pitää nauttia!!
[/quote]
Paljastava asu ei ole tyylikyyttä, sitähän tässä kysyttiin. Seksikäs voi olla kaikki vaatteet päällä :)
Siskoni on juuri tuollainen. Ja säästää ruoassa. Ostaa juuri niitä halvimpia ja ei välttämättä niin laadukkaita ruokia. Tienaa tosin myös hyvin.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 08:06"]lisään vielä, että onpa onia outoja neuvoja "Meikkaa hillitysti" tai "älä pukeudu väreihin tai liian paljastavasti". Höpöhöpö. Meikkaa niin paljon kuin haluat ja pukeudu juuri niihin väreihin kun lystäät! Tyylikkyys ei ole värittömyyttä ja seksittömyyttä ja meikittömyyttä, niin kuin jotkut ilmeisesti harmaahiirulaist haluavat antaa ymmärtää. Elämästä pitää nauttia!!
[/quote]
No jokainen saa tehdä tietysti niinkuin huvittaa ja hyvältä tuntuu. Mutta se on tosiasia että paksu meikki, tekokynnet ja -tukat sekä värikartan kaikki värit yhtäaikaa päällä paljastavassa asussa ei ole tyylikästä. Ja siihen tyylikkyyteen tässä vinkkejä haettiin. Mutta tietysti nekin jotka pukeutuvat edellä mainitusti luulevat olevansa tyylikkäitä. Ja ei se mitään, minun puolestani saavat pukeutua just niinku haluavat. Jos kaikki pukeutuisivat tyylikkäästi ja esteettistä silmää miellyttävästi, niin tyylikkyydellä ei voisi erottautua.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 17:08"]
Sikäli turha aloitus, että todennäköisesti keskusteluun vastaajat eivät olisi toistensa tai muiden lukijoiden mielestä kovinkaan tyylikkäitä. Kertovat vain oman subjektiivisen näkemyksensä tyylikkyydestä.
[/quote]
Minut on jo lukioikäisenä valittu yksimielisesti luokan tyylikkäimmäksi. Olen päätynyt sisustusalalle, joten esteettistä silmääni on koulittu vuosikymmeniä. Se että pukeudun tyylikkäästi ja kotini on tyylikäs, ei ole oma mielipiden vaan muidenkin. Tietenkin tyylikkyys on kulttuurillinen asia, mutta niinpä samassa kulttuurissa siitä on aika yhtenevä käsitys, mikä on klassisen tyylikästä.
Totta, että värittömyys vaatteissa ei ole tae tyylikkyydestä. Punainen huulipunakaan ei ole tyylitöntä oikeassa kokonaisuudessa. Tyyli on se, mikä löytyy ajan kanssa ja joka voi olla ihan mitä vain klassisesta preppystä ns. Marimekko-äitiin ja ihan mitä vain siltä väliltä. Se, että kantaa itsensä kunnialla ja on ylpeä siitä mitä on, on tyylikästä. Vaikka et laittaisi jalkaasi koskaan Chanelin ballerinoja etkä omistaisi yhtään kotelomekkoa.
Kodin tyylikkyyskin on "ajatonta", joskin aina on olemassa myös ajattomia trendejä, jotka kuitenkin muuttuvat ajan mukana. Sisustustakin voi ja kannattaa uusia välillä, se piristää. Yleinen käsitys tyylikkyydestä näyttää persoonattomalta, kunnes kohdetta tarkastelee lähempää. Minusta siis persoonaa tuovat esiin ne esille laitetut kirjat, esineet, värit, sommittelu.
Itse sulkisin korvani niiltä huutelijoilta, joiden mielestä tyylintöntä on aina se joka on parhaillaan muodissa :)
Meillä on kaunis koti. Ei ehkä ajaton, mutta kaunis. Huonekalut on osa perittyjä ja tiedostan olevani etuoiketettu sen suhteen. Mutta en ole perinyt Artekkia vaan talonpoikauskalusteita, eivätkä ne ole valkoisia vaan mustia ja sinisiä enimmäkseen. Ja rakastan niitä! Pieni harmitus iski Deko-lehteä ja Ikean uusinta kuvastoa selatessa, kun sama sininen pomppasi silmille usealta sivulta. Mutta minkäs teet? Räsymatotkin tulivat osittain muotiin hieman sen jälkeen kun itse keksin niiden ihanuuden. Minä vain satun olemaan tällainen :D
Ja on meillä Ikeaakin vielä, sillä huonekaluja olemme vaihdelleet sitä mukaan kun niiden tarve loppuu (pinnasänky, pieni senkki vaatteille) ja ostaneet uusia, kuten lapsille talonpoikaisvaatekaapit antiikkiliikkeestä. Sohva on Askosta, ja itse väitän että sieltäKIN löytyy kaikenlaista tyylikästä, kun osaa vain etsiä. Laadusta en sano mitään, vaikka oma sohvamme on Suomessa, suomalaisesta puusta ja suomalaisista kankaista valmistettu.
Pointti tässä jorinassa oli, että tyyli on jokaisella oma, ja että tavalliseltakin vaikuttava tyyli on persoonallinen kun vähän tarkemmin katsoo. Vähemmän leimakirvestä, enemmän uteliaisuutta. Ja kaikkein entien rohkeutta olla juuri sitä, mitä on.
En juo viinaa enkä tupakoi, minulla ei ole autoa
en ostele kenkiä huvikseni vaan minulla on muutamat hyvin simppelit kengät ja niitä käytän, ostan uusia vasta kun edelliset kuluu puhki
en syö ravintoloissa tai kahviloissa