Pirkko, 78, jäi etelän lomalennolta myöhäisen tiedottamisen vuoksi – oleellinen tieto tuli vasta lennon jälkeen
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/819578de-13c6-42cf-94d1-5fb687ae55ff
Summa summarum:
Pirkolla ei ollut kaikkia kohdemaahan tarttavia matkustusdokumentteja.
Syytä tästä matkatoimistoa.
Syytä tästä lentokentän lähtöselvitysvirkailijoita.
Uhriudu iltalehtiin.
vs.
Selvitä itse, mitä tarvitset maahan pääsemiseksi. Jos et osaa etsiä tietoa itse, pyydä apua joltain toiselta, äläkä luota siihen että matkatoimisto tekee kaiken puolestasi. Matkatoimistolla on tuhansia asiakkaita, joten ei siellä nyt jokaisen pirkon perään voida soitella.
Kommentit (154)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän moni tuon ikäinen ja huomattavasti vanhempikin on netissä.
Nykyään se vaan on jo ihan peruskansalaistaito, ja asioiden hoito verkon ulkopuolella on sekä hankalaa ja kallista.
Nyt vaan Pirkko senioreiden digikurssille, niitä järjestetään runsaasti ympäri Suomea.
Netti, sähköposti ja älypuhelin eivät olisi tässä tilanteessa auttaneet tippaakaan, koska Detour tiedotti tarvittavasta lomakkeesta tunteja liian myöhään. Varmaan valtaosalla samasta syystä kentälle jääneistä oli viimeisen päälle olevat älyvimpaimet, mutta koneesta hekin jäivät.
Se ei ollut Detourin vika, että porukka oli lähtöselvityksessä liian myöhään ja täyttämässä lomaketta yhtäaikaa. Ei se Detourin lomake ollut. Ne, jotka tiedon saivat ollessaan kaksi tuntia ennen koneen lähtöä, ehtivät sen täyttää. Sit oli nää muutamat, jotka ihan itse törttöilivät hommansa.
Miten niin liian myöhään? Check-in avautuu normaalisti aika viime tipassa että siinä ehtii juuri ja juuri jonottaa checkauksen sekä turvatarkastuksen ja juosta boardaus-jonoon. Jonon ekat ehtivät täyttää lomakkeen, mutta jonon hännille jääneillä ei ollut mitään mahdollisuutta ja sitten kirjausjärjestelmäkin tilttasi.
Lentoasemalla lähtöselvitys avautuu viimeistään kaksi tuntia ennen lennon lähtöä, korona-aikana kolme se on auennut kolme tuntia ennen.
Finnairin reittilennoille kyllä, mutta muiden toimijoiden lomalennoille check-in avautuu viime tipassa tunnin tai puolitoista ennen lähtöä. Siinä kun olet check-in jonossa puoli tuntia ja turvatarkastusjonossa tunnin, niin ylimääräistä aikaa ei juurikaan jää. Toki nyt kentällä on hiljaista enkä usko että jonot ovat näin pitkiä, mutta olen aivan varma että juuri sen vuoksi check-in avautuu vielä myöhemmin.
Ei ole lentoyhtiön sääntö vaan kenttäsääntö.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se olisi niin, että nämä nykyajan Laurat ja Larit olisivat täysin avuttomia jos älykännykät ja läppärit menisivät tilttiin.
Puhelimeen ei osata puhua, kirjoitustaito ja laskutaito on mitä on, käytännön taidot usein nolla.
Pirkko oli maksanut ja ottanut matkan matkatoimiston kautta.
Se on silti vielä nykyäänkin ihmisen oikeus. Eikä ole pakko käyttää sähköpostia tai olla älykännykkää. Suomessa ei ole älylaitepakkoa.Minulla on monta noin 70vuotiasta -kaveria joilla ei ole mitään älylaitetta. Itse olen ollut sellaisessa työssä jossa oli pakko opetella niin sähköpostin kuin verkkopankin käyttö ja muut jutut.
Mutta ymmärrän hyvin, että jos työ on ollut aikoinaan sellaista missä ATK-taitoja ei ole millään lailla vaadittu niin ei niistä kaikki kiinnostu vanhanakaan.Ei elämää voi ihmiseltä kieltää jos ei ole näitä taitoja. Maksamalla palvelusta pitäisi saada palvelua.
Ihmisiä ovat nekin ihmiset vaikka on pelkkä peruskännykkä.
On tämä hirmuista aikaa kun ihmisarvo on kiinni sähköpostista.
Myös tiedoksi, että sinne kentälle jäi myös useita muita kuin Pirkko.
Tuskin nämä kaikki muut olivat "taidottomia".Pirkko nyt otti asian julkisuuteen ja hyvä niin. Että tähän myöhästymiseen, asiakirjaan ja sen tarpeellisuuteen kiinnitettäisiin huomiota.
Matkatoimisto toimitti hänelle kaiken mitä pystyivät, tuota Form for Entry to Turkey ei voi täyttää etukäteen ja puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän moni tuon ikäinen ja huomattavasti vanhempikin on netissä.
Nykyään se vaan on jo ihan peruskansalaistaito, ja asioiden hoito verkon ulkopuolella on sekä hankalaa ja kallista.
Nyt vaan Pirkko senioreiden digikurssille, niitä järjestetään runsaasti ympäri Suomea.
Netti, sähköposti ja älypuhelin eivät olisi tässä tilanteessa auttaneet tippaakaan, koska Detour tiedotti tarvittavasta lomakkeesta tunteja liian myöhään. Varmaan valtaosalla samasta syystä kentälle jääneistä oli viimeisen päälle olevat älyvimpaimet, mutta koneesta hekin jäivät.
Se ei ollut Detourin vika, että porukka oli lähtöselvityksessä liian myöhään ja täyttämässä lomaketta yhtäaikaa. Ei se Detourin lomake ollut. Ne, jotka tiedon saivat ollessaan kaksi tuntia ennen koneen lähtöä, ehtivät sen täyttää. Sit oli nää muutamat, jotka ihan itse törttöilivät hommansa.
Miten niin liian myöhään? Check-in avautuu normaalisti aika viime tipassa että siinä ehtii juuri ja juuri jonottaa checkauksen sekä turvatarkastuksen ja juosta boardaus-jonoon. Jonon ekat ehtivät täyttää lomakkeen, mutta jonon hännille jääneillä ei ollut mitään mahdollisuutta ja sitten kirjausjärjestelmäkin tilttasi.
Lentoasemalla lähtöselvitys avautuu viimeistään kaksi tuntia ennen lennon lähtöä, korona-aikana kolme se on auennut kolme tuntia ennen.
Finnairin reittilennoille kyllä, mutta muiden toimijoiden lomalennoille check-in avautuu viime tipassa tunnin tai puolitoista ennen lähtöä. Siinä kun olet check-in jonossa puoli tuntia ja turvatarkastusjonossa tunnin, niin ylimääräistä aikaa ei juurikaan jää. Toki nyt kentällä on hiljaista enkä usko että jonot ovat näin pitkiä, mutta olen aivan varma että juuri sen vuoksi check-in avautuu vielä myöhemmin.
Ihan mielenkiinnosta kysyn, kuinka monesti olet ollut Helsinki-Vantaalla turvatarkastusjonossa tunnin?
Mun vanhemmat on 75-vuotiaita eivätkä ole matkustaneet työelämässään, eivätkä olleet kansainvälisessä ammatissa (vaan työskentelivät kunnalla täysin suomenkielisessä kunnassa). Koulussa lukivat pitkän ruotsin, jonkunlaisen saksan ja minimaalisen englannin. Itse pystyn asettumaan omien vanhempien asemaan matkustaessa kun mietin, että mun pitäisi selviytyä kaikesta matkoilla venäjäksi (kuten tilanne useimmiten on Venäjällä). Se oli mulla D-kieli lukiossa 25v sitten. Senpä takia en mieluusti matkusta sinne yksin, enkä varsinkaan tällaisina korona-aikoina kun voi tulla ties mitä selvitettävää viranomaisten kanssa ja mun kielitaito loppuu kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se olisi niin, että nämä nykyajan Laurat ja Larit olisivat täysin avuttomia jos älykännykät ja läppärit menisivät tilttiin.
Puhelimeen ei osata puhua, kirjoitustaito ja laskutaito on mitä on, käytännön taidot usein nolla.
Se on silti vielä nykyäänkin ihmisen oikeus. Eikä ole pakko käyttää sähköpostia tai olla älykännykkää. Suomessa ei ole älylaitepakkoa.Minulla on monta noin 70vuotiasta -kaveria joilla ei ole mitään älylaitetta. Itse olen ollut sellaisessa työssä jossa oli pakko opetella niin sähköpostin kuin verkkopankin käyttö ja muut jutut.
Mutta ymmärrän hyvin, että jos työ on ollut aikoinaan sellaista missä ATK-taitoja ei ole millään lailla vaadittu niin ei niistä kaikki kiinnostu vanhanakaan.Ei elämää voi ihmiseltä kieltää jos ei ole näitä taitoja. Maksamalla palvelusta pitäisi saada palvelua.
Tuskin nämä kaikki muut olivat "taidottomia".Pirkko nyt otti asian julkisuuteen ja hyvä niin. Että tähän myöhästymiseen, asiakirjaan ja sen tarpeellisuuteen kiinnitettäisiin huomiota.
Jep. Taito se on hyvä asiakaspalvelukin. Hyvä asiakaspalvelija voisi laittaa esim. tekstiviestin tai soittaa asiakkaalle ja pyytää tulemaan toimistolle. Tekstiviestiinkin voi kopioida kaikki tiedot mitä sähköpostissakin.
Kenen tässä olisi pitänyt soittaa Pirkolle ja milloin?
Lipun myynyt henkilö on myynyt matkan kenties kuukausia, tai jopa vuotta aiemmin. Pirkko on vaatinut lipun postittamista kotiinsa ja se on hoidettu.
Lentoyhtiö viestii matkaan liittyvistä asioista sähköpostitse kaikille muille.
Missä vaiheessa joku matkatoimistosta muistaisi Pirkon olemassaolon, ja sen, ettei hän saa näitä sähköpostiviestejä? Jos matkatoimistossa on töissä vaikka 10 ihmistä, heistä 9 ei ole kuullutkaan koko Pirkosta.
Olisiko lipun myyneen henkilön pitänyt laittaa työpaikan ilmoitustaululle tms. tieto: Pirkko Sukunimi matkalla Turkkiin 24.9.2021 lennolla XXXX. SOITA HÄNELLE 23.9.!!
Entä jos lipun myynyt henkilö lomautettiin/irtisanottiin sen jälkeen, kun Pirkko oli ostanut lipun. Miten tieto Pirkon erikoistarpeista kulkee muille työntekijöille, jos hän ei heti ostohetkellä tehnyt jotain julkista ulostuloa niistä?
En tiedä, montako henkilöä Deturilla on töissä, mutta viime aikoina esimerkiksi Kanarialla tapahtunut tulivuorenpurkaus on varmasti aiheuttanut paljon kyselyitä sinne suuntaan. Aina kun maailmalla tapahtuu, ihmiset huolestuvat ja alkavat kysellä, vaikuttaako se jotenkin minun matkaani. Kanarialle menevät lomalaiset ovat varmasti työllistäneet matkatoimiston väkeä kysymyksillään ihan kiitettävästi. Joku tällainen tapaus voi viedä yhden ihmisen pois vahvuuksista koko vuoroksi. Sitten sinne jää yksi henkilö, muistaako hän soittaa Pirkolle?
Kyllä asiakasta pitää pystyä palvelemaan oli tilanne aivan mikä vaan.
Tietojärjestelmistä virkailija näkee, onko spessu henkilö, tarvitseeko erikoisavustusta esim lentokoneessa tms.
Järjestelmästä katsotaan että kaikki on informoitu.
Peikolle kaikkea hyvää. On törkeää, jos ihminen syrjäytetään yhteiskunnasta koska hänellä ei ole digitaitoja.
En ole töissä matkatoimistossa mutta yhdessä lentoyhtiössä, joten järjestelmät ovat tuttuja.
Lentoyhtiöillä on avustettaville matkustajille omat merkinnät, mutta avustettava matkustaja ei ole sellainen, jolla ei ole älypuhelinta tai sähköpostia, vaan sellainen joka tarvitsee fyysistä apua matkan aikana.
Matkatoimisto kerää kyllä tiedot vaikka pyörätuolin tarvitsevista, kuuroista, sokeista ym. mutta en ole kuullut, että kerättäisiin tietoja, "matkustaja x ei omista sähköpostiosoitetta." Fyysiset rajoitteet ja kommentit nimittäin tulevat meidänkin järjestelmiin näkyville.
Ja vaikka siellä olisi kommentti, ei se mitenkään hyppää esille, jos tarkastelee koko lennon matkustajalistoja. Pirkon varausta pitäisi erikseen mennä kaivelemaan, mutta kuka tajuaisi tehdä niin, jos päälle päin kaikki näyttää olevan kunnossa.
Anteeksi, kun sanon näin, mutta ulkopuolisen on todella helppo huudella, miten heidän olisi pitänyt soittaa, mutta käytännön asioita katsoen, en ihmettele yhtään, miksei pirkolle ole tajuttu soittaa. Kuten joku tuonne aiemmin jo listasi, oliko tieto tästä soiton tarpeesta riittävän selkeästi esillä.
- eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo oli matkatoimiston moka. Matkatoimistoja käyttävät ihmiset, jotka eivät jostain syystä pysty tai halua varata matkoja omatoimisesti ja jotka luottavat siihen, että matkatoimisto auttaa heitä kaikissa matkaan liittyvissä asioissa. Jos matkatoimisto ei tiedota asiakkailleen edes kaikista matkaa varten tarvittavista dokumenteista, mitä virkaa sellaisella turhalla välikädellä on?
Kyllä se on matkustajan vastuulla ottaa selvää kohdemaan säännöistä ja rajoituksista. Matkatoimisto ei voi koko ajan päivittyviä matkustustiedotteita joka maasta kyttäillä. Täysin oma moka.
Pitäisi voida, kun se on heidän ydinpalvelua josta heille maksetaan. Tai sitten voi siirtyä johonkin toiseen työhön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Taito se on hyvä asiakaspalvelukin. Hyvä asiakaspalvelija voisi laittaa esim. tekstiviestin tai soittaa asiakkaalle ja pyytää tulemaan toimistolle. Tekstiviestiinkin voi kopioida kaikki tiedot mitä sähköpostissakin.
Kenen tässä olisi pitänyt soittaa Pirkolle ja milloin?
Lipun myynyt henkilö on myynyt matkan kenties kuukausia, tai jopa vuotta aiemmin. Pirkko on vaatinut lipun postittamista kotiinsa ja se on hoidettu.
Lentoyhtiö viestii matkaan liittyvistä asioista sähköpostitse kaikille muille.
Missä vaiheessa joku matkatoimistosta muistaisi Pirkon olemassaolon, ja sen, ettei hän saa näitä sähköpostiviestejä? Jos matkatoimistossa on töissä vaikka 10 ihmistä, heistä 9 ei ole kuullutkaan koko Pirkosta.
Olisiko lipun myyneen henkilön pitänyt laittaa työpaikan ilmoitustaululle tms. tieto: Pirkko Sukunimi matkalla Turkkiin 24.9.2021 lennolla XXXX. SOITA HÄNELLE 23.9.!!
Entä jos lipun myynyt henkilö lomautettiin/irtisanottiin sen jälkeen, kun Pirkko oli ostanut lipun. Miten tieto Pirkon erikoistarpeista kulkee muille työntekijöille, jos hän ei heti ostohetkellä tehnyt jotain julkista ulostuloa niistä?
En tiedä, montako henkilöä Deturilla on töissä, mutta viime aikoina esimerkiksi Kanarialla tapahtunut tulivuorenpurkaus on varmasti aiheuttanut paljon kyselyitä sinne suuntaan. Aina kun maailmalla tapahtuu, ihmiset huolestuvat ja alkavat kysellä, vaikuttaako se jotenkin minun matkaani. Kanarialle menevät lomalaiset ovat varmasti työllistäneet matkatoimiston väkeä kysymyksillään ihan kiitettävästi. Joku tällainen tapaus voi viedä yhden ihmisen pois vahvuuksista koko vuoroksi. Sitten sinne jää yksi henkilö, muistaako hän soittaa Pirkolle?
Kyllä asiakasta pitää pystyä palvelemaan oli tilanne aivan mikä vaan.
Tietojärjestelmistä virkailija näkee, onko spessu henkilö, tarvitseeko erikoisavustusta esim lentokoneessa tms.
Järjestelmästä katsotaan että kaikki on informoitu.
Peikolle kaikkea hyvää. On törkeää, jos ihminen syrjäytetään yhteiskunnasta koska hänellä ei ole digitaitoja.
En ole töissä matkatoimistossa mutta yhdessä lentoyhtiössä, joten järjestelmät ovat tuttuja.
Lentoyhtiöillä on avustettaville matkustajille omat merkinnät, mutta avustettava matkustaja ei ole sellainen, jolla ei ole älypuhelinta tai sähköpostia, vaan sellainen joka tarvitsee fyysistä apua matkan aikana.
Matkatoimisto kerää kyllä tiedot vaikka pyörätuolin tarvitsevista, kuuroista, sokeista ym. mutta en ole kuullut, että kerättäisiin tietoja, "matkustaja x ei omista sähköpostiosoitetta." Fyysiset rajoitteet ja kommentit nimittäin tulevat meidänkin järjestelmiin näkyville.
Ja vaikka siellä olisi kommentti, ei se mitenkään hyppää esille, jos tarkastelee koko lennon matkustajalistoja. Pirkon varausta pitäisi erikseen mennä kaivelemaan, mutta kuka tajuaisi tehdä niin, jos päälle päin kaikki näyttää olevan kunnossa.
Anteeksi, kun sanon näin, mutta ulkopuolisen on todella helppo huudella, miten heidän olisi pitänyt soittaa, mutta käytännön asioita katsoen, en ihmettele yhtään, miksei pirkolle ole tajuttu soittaa. Kuten joku tuonne aiemmin jo listasi, oliko tieto tästä soiton tarpeesta riittävän selkeästi esillä.
- eri
Vaikka Pirkolla olisi ollut sähköposti, niin mitä se olisi auttanut, kun Detour ei ilmoittanut kenellekään maahantulotodistuksen täyttämisestä ennen matkaa. Tässä juututaan Pirkon sähköpostin puutteeseen, vaikka virhe on selvästi matkatoimiston. Siellä kentällähän oli paniikki, kun matkustajat yrittivät saada todistusta kännykkäänsä kaikkien siinä onnistumatta järjestelmävian vuoksi.
No lopulta Detour heräsi ja lähetti matkustajille sähköposti- ja tekstiviestin asiasta. Matkustajat olivat siinä vaiheessa jo hotellissa Turkissa ja toistakymmentä sadattelemassa kotimaassa.
Voi ei. Soittiko Pirkko Iltalehden toimitukseen lankapuhelimella? Jos sähköpostia ei ole, sitähän ei ehdi saada ennen matkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"hän liene osaa myös lukea"
hän osannee myös lukea (suom.huom.)
Ömmömmöö (pilkunnussijan vihaajan huom.)
Huomautus oli aivan asiallinen. Tyyppi ei osaa kirjoittaa suomea, mutta silti tuli palstalle kertomaan, mitä 78-vuotiaan pitää osasta tehdä. Kaikilla on jonkin sortin osaamisvaje, niilläkin jotka luulevat olevansa muita parempia.
- eri
Vierailija kirjoitti:
"Miksi he myyvät matkoja sellaisille, joilla ei ole sähköpostia? Tein ihan selväksi, kun tilasin matkat, että minulla ei sitä ole, hän sanoo."
Sitä sähköpostia ei kai voinut tehdä kun varsin hyvin tietää miten Posti toimii?
Miten se sähköposti olis asiaa muuttanut, kun viesti tuli vasta lennon lähdettyä??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkatoimiston virhe. Se oli pakettimatka.
Lisäksi on ärsyttävää, että lentoasemalla ei saa enää minkäänlaista apua, jos tulee jotain ongelmia.
Itse ihmettelin, miksei lentoa näy ruudulla, vaikka lähtöön oli hyvin vähän aikaa ja ruudussa oli ruudun täydeltä seuraavia lähtöjä. Omani olisi pitänyt olla ensimmäisenä. Pelkäsin, että se tulee niin viime tipassa, että jos portti on kaukana, en ehdi mukaan, kun olen huonohko liikkumaan.
Kentällä ei ollut ainuttakaan infopistettä. (joku Finnairin piste oli, mutta siellä sanottiin, että tällaiset ei kuulu heille)
Ennen lentokone odotti myöhästyviä matkustajia. Enää ei odoteta.
Lentokentällä on Finavian infopiste, mutta se on yhdyskäytävällä matkalla terminaali ykköseen.
Finnairin aspa ei tietenkään auta, koska ei heillä ole sen enempää tietoa toisen yhtiön lennoista kuin sinullakaan. Et varmaan mene sokoksellekaan kysymään miksei stokka ole vielä avannut.
Lentokoneella tai -yhtiöllä ei ole mitään velvollisuutta odottaa yksittäistä matkustajaa. Tuossa aiemmin olikin pitkä litania, miksi niin. Jos oikeasti tarvitsee apua liikkumiseen, kannattaa tilata (ilmaiseksi!) se palvelu, jossa joku työntää sinut pyörätuolissa koneelle. Ihan siis vaan vinkkinä, jos täällä on joku joka oikeasti tarvitsisi moista palvelua, niin sellaisen saa kyllä.
Tällä "kyydillä" tullut kerran tuloportilta laukkuhihnalle, kun teloin jalkani lomalla. Mietin vielä koneessa, että köpöttelenkö itse vai kehtaanko kysyä apua. Sen verran lento sattui jalkaan, että päätin "nöyrtyä" ja kysyä lentoemolta asiasta. Ja onneksi kysyin: tultiin varmaan kauimmaiseen mahdolliseen porttiin kentällä ja matka laukuille oli pitkä. En olisi ikinä selvinnyt siitä, eikä öisellä lähes tyhjällä asemalla näkynyt missään henkilökuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tulee noista sähköpostittomista vanhemmista ihmisistä mieleen, että kuinka monta vuosikymmentä he oikein odottavat, että yhteiskunnan pitäisi heitä edelleen pitää kädestä ja mahdollistaa normaalissa kehityksessä mukana oleminen. Sähköpostin käyttö ei ole mitään rakettitiedettä. Jos haluaa elää yhteiskunnan ulkopuolella, niin se on ihan ok, mutta turha vaatia palveluita jotka kattavat kaikki mahdolliset vanhentuneet tavat.
Kerropa omat taitosi sitten kun olet 80 v.
Monilla muisti pätkii ja vanhat opitut taidot häviää.
T.hoitsu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tulee noista sähköpostittomista vanhemmista ihmisistä mieleen, että kuinka monta vuosikymmentä he oikein odottavat, että yhteiskunnan pitäisi heitä edelleen pitää kädestä ja mahdollistaa normaalissa kehityksessä mukana oleminen. Sähköpostin käyttö ei ole mitään rakettitiedettä. Jos haluaa elää yhteiskunnan ulkopuolella, niin se on ihan ok, mutta turha vaatia palveluita jotka kattavat kaikki mahdolliset vanhentuneet tavat.
Kerropa omat taitosi sitten kun olet 80 v.
Monilla muisti pätkii ja vanhat opitut taidot häviää.
T.hoitsu
Sitten ei ole oikea aika matkustaa yksin ulkomaille.
Ihan on kuule koronatoimi, että se vaaditaan jo lähtiessä.