Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko työkyvyttömyyseläkkeellä opiskella?

Vierailija
27.09.2021 |

Ja saako siihen jotain tukea tai menettääkö eläkettä? Nyt näyttäisi pahasti siltä että olen jäämässä työkyvyttömyyseläkkeelle. Olen aina halunnut opiskella tiettyä alaa, mutta ikinä siihen ei ole ollut varaa. Jos eläke ei merkittävästi pienenisi opiskelusta, voisin hyödyntää aikani keskittymällä opintoihin. Menisin avoimen yliopiston kursseille aluksi ja keväällä hakisin oppiaineeseen.

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Ei vaikuta eläkkeeseen.

Vierailija
2/40 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pystyy. Ei ole kielletty. Tukia et saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemp 👍🏻

Vierailija
4/40 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tsempistä. Yritän ainakin. En ole tottunut olemaan joutenkaan. Itselleni ei olisi väliä vaikka en pystyisikään opiskelemaan samaan tahtiin nuorten kanssa, voisin ottaa alusta asti pidemmän aikavälin tavoitteen valmistumiselle. 

Vierailija
5/40 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea saat tehdä mikä ei ylitä tulorajaa (kerrotaan eläkepäätöksessä, voi muuttua) tai riko lakia. Hyvä vain pitää nuppi kuosissa ja ties vaikka jotain pientä tienestiäkin aikanaan kehittyisi, tai jopa paluu työelämään.

Onnea hankkeeseen!

Vierailija
6/40 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihailtavaa

Vierailija
7/40 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit opiskella kyllä, mutta joudut ilmoittamaan tutkinnon suorittamisesta eläkelaitokselle. Tällöin oikeutesi työkyvyttömyyseläkkeeseen arvioidaan uudelleen, ja pahimmassa tapauksessa menetät eläkkeesi, mikäli sinut katsotaan työkykyiseksi uuteen ammattiin.

Minulle kävi näin.

Vierailija
8/40 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit opiskella kyllä, mutta joudut ilmoittamaan tutkinnon suorittamisesta eläkelaitokselle. Tällöin oikeutesi työkyvyttömyyseläkkeeseen arvioidaan uudelleen, ja pahimmassa tapauksessa menetät eläkkeesi, mikäli sinut katsotaan työkykyiseksi uuteen ammattiin.

Minulle kävi näin.

Eikö se ole paras tapaus, jos saa uuden ammatin, johon kykynee?

Vierailija
9/40 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle kävi näin.

Eikö se ole paras tapaus, jos saa uuden ammatin, johon kykynee?

Voi ei. Tätä hiukan pelkään ja vastauksena kysymykseen, minulla ei olisi varaa opiskella ilman työkyvyttömyyseläkettä. Ei vaan valitettavasti onnistu. Olen yhteydessä eläkelaitokselle ja kyselen sieltä lisää. 

Vierailija
10/40 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkyvyttömyyseläkeelle ei pitäisi päästä, jos pystyt opiskelemaan tai tekemään töitä.

Vierailija
11/40 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle kävi näin.

Ei pidä paikkaansa. Soita ap omaan eläkeyhtiöösi niin saat oikeaa tietoa.

Vierailija
12/40 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkyvyttömyyseläkeelle ei pitäisi päästä, jos pystyt opiskelemaan tai tekemään töitä.

Katsos kun olen työkyvytön nykyiseen työhöni. Ja en minä kokopäiväisesti pystykään opiskelemaan, mutta omaan tahtiini pystyisin hyvin suorittamaan tutkinnon. Voisin opiskella 4h/pv nykyisellä voinnillani. Myöhemmin ehkä enemmän. 

Vierailija
13/40 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olet onnistunut pääsemään työkyvyttömyyseläkkeelle jos sinulla on toimintakykyä jäljellä? Mulla on kaksi eri ammattia joista kumpaakaan en pysty tekemään enkä oikein mitään muutakaan mutta nyt tuli päätös että toimintakykyä on jäljellä (oikeasti ei edes ole koska kärsin tämän fyysisen vamman seurauksena myös masennuksesta) ja luultavasti joudun työttömäksi. Ikinä en tule työllistymään tässä kunnossa. Vaikea kuvitella että eläkkeelle pääsee jos pystyy opiskelemaan uuden ammatin.

Vierailija
14/40 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut eivät pysty opiskelemaan normaalia tahtia. Meidän läheiselle on myönnetty eläke ja silti mietitään sopivaa opintoa, tarkoitus on että eläke lopetetaan jossain vaiheessa. Mutta hän ei jaksa 8 tunnin päiviä, lääkkeet ovat väsyttäviä. Ei mielenterveysongelmia. 

Vierailija
15/40 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opinnoista ei tarvitse ilmoittaa ennen valmistumista, eli omaan tahtiin saa opiskella. Tutkinnosta pitää ilmoittaa, joilloin eläke harkitaan uusiksi. 

Vierailija
16/40 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsos kun olen työkyvytön nykyiseen työhöni. Ja en minä kokopäiväisesti pystykään opiskelemaan, mutta omaan tahtiini pystyisin hyvin suorittamaan tutkinnon. Voisin opiskella 4h/pv nykyisellä voinnillani. Myöhemmin ehkä enemmän. 

Ja siis tähän vielä vastauksena että se ettet voi tehdä omaa työtäsi ei kyllä riitä siihen että eläkkeelle pääsisi. Minulla tosiaan 2 eri ammattia joihin en kykene enää koskaan mutta ei puhettakaan että pysyvälle työkyvyttömyyseläkkeelle pääsisi siltikään

Vierailija
17/40 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut eivät pysty opiskelemaan normaalia tahtia. Meidän läheiselle on myönnetty eläke ja silti mietitään sopivaa opintoa, tarkoitus on että eläke lopetetaan jossain vaiheessa. Mutta hän ei jaksa 8 tunnin päiviä, lääkkeet ovat väsyttäviä. Ei mielenterveysongelmia. 

Tämä minullakin. Ei ole mitään mt- ongelmia taustalla, mutta työkykyni on nyt rajoittunut. Tein pitkään töitä osasairaslomalla, mutta palautuminen työstä jota teen vie kohtuuttomasti aikaa. En vain kykene siihen nyt. Lääkäri päätyi suosittelemaan tuota työkyvyttömyyseläkettä. Hän myös vinkkasi, että ehkä joku kevyempi työ sopisi paremmin terveydentilaani, joten kun pystyn opiskelemaan, suositteli kokeilemaan. Tavoitteena on tietenkin että pääsen joskus vielä takaisin työelämään. 

Vierailija
18/40 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja siis tähän vielä vastauksena että se ettet voi tehdä omaa työtäsi ei kyllä riitä siihen että eläkkeelle pääsisi. Minulla tosiaan 2 eri ammattia joihin en kykene enää koskaan mutta ei puhettakaan että pysyvälle työkyvyttömyyseläkkeelle pääsisi siltikään

Minulla on 1 ammatti ja juuri tällä hetkellä en kykene siihen. Myöhemmin ehkä kykenisinkin, mutta toistaiseksi en. Tapauksemme ovat varmaankin aika erilaisia, koska minä näyttäisin pääsevän työkyvyttömyyseläkkeelle. Ehkä tilanteesi on lievempi. 

Vierailija
19/40 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille. Sain eläkeyhtiön puhelinpalvelusta nopean vastauksen asiaan. Opiskelu itsessään ei vaikuta eläkkeeseeni, mutta kuten täälläkin arveltiin, valmistuttuani arvioidaan olenko työkykyinen uuteen ammattiini. Luultavasti olen. 

Vierailija
20/40 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkyky ja toimintakyky ovat kaksi eri asiaa