Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitänyt opetella valehtelemaan ja se ei tunnu kivalta

Vierailija
08.07.2026 |

Onko se sitten sitä että kun olen autismin kirjolla niin aina puhunut aikalailla suoraan mutta alkanut havaita että siitä on vain hankaluuksia joissakin asioissa niin pitänyt opetella valehtelemaan en nyt tiedä onko sille muuta sanaa mutta esimerkiksi jos soittaa joku remonttimyyjä niin pitänyt oppia sanomaan "joo tehty remppa muutama vuosi sitten jne" vaikka ei ole koska muuten alkaa hirveä kaupustelu jne. ja myös joissakin muissa asioissa pitänyt opetella että kiertää jonkin asian tai välttelee sen koska ettei tarvitsisi siitä puhua.

En tiedä mutta tuollainen tuntuu itsestä pahalta vai olenko väärässä jos tuntee tuollaisista asioista valehtelusta huonoa omatuntoa.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, jos sanoo toden vaikka remontti tapauksessa että remonttia ei ole tehty aikoihin, ja myyjä alkaa tuputtaa remonttia niin siihen voi keksiä muita tosia syitä, joilla kieltäytyä, kuten: "ei ole rahaa", "en katso tarpeelliseksi koska..." "Ei on ei."

Vierailija
2/12 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en tykkää valehdella. Jommostakin aivojumppaa vaatii nopeasti muotoilla repliikki joka on totta, vaikkakin sisältäisi jonkinlaista venkoilua. Niinkun, remonttia tarjoavalle voisi sanoa että asunnonhaltija ei ole valmis maksamaan mitään remonttia, mainitsematta sitä faktaa että on itse se asunnonhaltija eikä mikään vuokralainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei pakota valehtelemaan. Se on ihan oma valintasi. Deal with it.

Vierailija
4/12 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä kutsutaan valkoiseksi valheeksi. Ei ole oikeaa valehtelua, on tilanteen tehostamista. 

Jos ei ole ostamassa, niin mieluummin heittää hyvän syyn kuin sen, että minä tässä vähän jahkailen. Silloin saavat vettä myllyyn ja alkavat tyrkyttää.

Vierailija
5/12 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoo, että ei halua remonttia ja jos myyjä jatkaa, niin sanoo siihen uudelleen, että ei kiitos ja heipat ja sulkee puhelimen. Ei tarvitse valehdella, mutta ei ole pakko jäädä kuuntelemaankaan. 

Vierailija
6/12 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
7/12 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nykyään enää edes vastaa näihin spämminumeroihin vaan laitan ne estoon. Puhelimyynnillä et saa oikeasti mitään edullista vaan kalleimmasta päästä olevaa, laadusta ei mitään takuuta.

Vierailija
8/12 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele ensin pitämään puolesi. Jos et halua remppaa, sanot suoraan päin naamaa, ettei halua remppaa, kiitos ja moido. Ja luuri kiinni.

Vierailija
9/12 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mulla sama ja olen myös autisti. En tiedä, onko se huono omatunto, mutta mulle tulee kummallinen, epämiellyttävä olo, jos puhun palturia. Niin kuin pettäisin jonkun. Käytännössä puhun tosi vähän, koska ihmiset eivät halua kuulla (ikäviä) totuuksia. Sekin rassaa, että joutuu pitämään sisällään kaiken. Copetan olemalla erakko. Mutta sekään ei tunnu hyvältä ratkaisulta, kun on päiviä jopa viikkoja näkemättä ja puhumatta kelleen.

Vierailija
10/12 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://tieku.fi/ihminen/miten-usein-ihminen-valehtelee

Luepa tuo.

Koskee neurotyypillisiä eli valtaenemmistöä.  Tajutkaa nyt itsekin, miten hankalia olette. Valehtelu on teille arkista hupia. Omg.

Vierailija
11/12 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, mulla sama ja olen myös autisti. En tiedä, onko se huono omatunto, mutta mulle tulee kummallinen, epämiellyttävä olo, jos puhun palturia. Niin kuin pettäisin jonkun. Käytännössä puhun tosi vähän, koska ihmiset eivät halua kuulla (ikäviä) totuuksia. Sekin rassaa, että joutuu pitämään sisällään kaiken. Copetan olemalla erakko. Mutta sekään ei tunnu hyvältä ratkaisulta, kun on päiviä jopa viikkoja näkemättä ja puhumatta kelleen.

Miksi haluat puhua ikäviä totuuksia? Oletko pohtinut, että nämä "totuudet" ovat usein vain sinun näkemyksiäsi asioista eli mielipiteitä, eikä oikeasti totuuksia ollenkaan.

Vierailija
12/12 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa olla poliitikko-, erityisesti persuainetta. Petteriäkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yhdeksän