Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pirkko, 78, jäi etelän lomalennolta myöhäisen tiedottamisen vuoksi – oleellinen tieto tuli vasta lennon jälkeen

Vierailija
27.09.2021 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/819578de-13c6-42cf-94d1-5fb687ae55ff

Summa summarum:

Pirkolla ei ollut kaikkia kohdemaahan tarttavia matkustusdokumentteja.

Syytä tästä matkatoimistoa.
Syytä tästä lentokentän lähtöselvitysvirkailijoita.
Uhriudu iltalehtiin.

vs.

Selvitä itse, mitä tarvitset maahan pääsemiseksi. Jos et osaa etsiä tietoa itse, pyydä apua joltain toiselta, äläkä luota siihen että matkatoimisto tekee kaiken puolestasi. Matkatoimistolla on tuhansia asiakkaita, joten ei siellä nyt jokaisen pirkon perään voida soitella.

Kommentit (154)

Vierailija
61/154 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"78-vuotias Pirkko maksoi matkatoimistolle 15 euroa siitä, että hän saa kaikki asiakirjat postitse kotiinsa, sillä hänellä ei ole lainkaan sähköpostiosoitetta."

Detur on laskuttanut asiakasta palvelusta, että toimittavat tarvittavat tiedot postitse. Kyllä tämä on täysin Deturin vika eikä asiakkaan.

Entä jos säännöt muuttuvat 1-2 päivää ennen lähtöä? Posti kulkee sitten seuraavan kerran ensi tiistaina. Äkillisistä muutoksista tiedotetaan usein sähköpostilla. On kyllä jo mennyttä maailmaa, että saisi postia matkatoimistolta kirjeenä kotiin.

Puhelinkin on keksitty. Sen avulla olisivat saaneet välitettyä tiedon asiakkaalle saman tien.

Ehkäpä sen matkatoimiston työntekijä ei osaa käyttää puhelinta sen alkuperäiseen tarkoitukseen. Sitähän on ihan tutkittukin, että nykyään on paljon ihmisiä, jotka ei osaa tai uskalla soittaa, vaan käyttävät puhelinta ainoastaan viestittelyyn.

Jos tulee äkillinen muutos tai tiedote, niin tietenkin käytetään silloin tekstiviestiä. Massapostitus! Samoin kohteessa pidetään yhteyttä tekstareilla.

Vierailija
62/154 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koneen olisi pitänyt odottaa matkustajia, suurella osalla oli kaavake täyttämättä, koska mitään etukäteisilmoitusta ei ollut tullut.

Olen lähdössä Aurinkomatkojen kautta Teneriffalle. Hankala on tuo kaavake täyttää tällaiselle työikäisellekin.

Kone ei odota. Lähtöajasta on pidettävä kiinni tai menettää ''slot''-ajan kentällä. Sitten uutta slottia voikin joutua odottamaan jopa tunteja joillakin kentällä, jos ei ehdi omaan slottiinsa ruuhka-aikaan. (Slottiaika = se etukäteen ostettu aikaikkuna, jolloin koneen tulisi nousta ilmaan kentältä.) 

Jossain kentillä saa myös sanktioita, jos ei pidä kiinni noista sloteista. Lisäksi voi olla, että koneen miehistö lentää myös paluulennon, joten jos aletaan myöhästyä reippaammin, voi olla että on myöhemmin vaarana miehistön työtuntien ylittyminen. Niistäkin on tarkat rajoitukset, kuinka monta tuntia saa lentää. Työtuntien ylittyminen johtaa pahimmillaan paluulennon peruutukseen, ja se on riski, jota ei kukaan yhtiö halua tahallaan auttaa.

Taustalla on _paljon_ kaikkea mitä ei usein ajatellakaan. Ei lentoyhtiöt huvikseen noista lähtöajoista tarkkoja ole. Siksi jos kone on lähtenyt jo lähtöportilta, ketään ei koskaan palata enää hakemaan sieltä portilta, jos on tullut myöhässä. Vaikka olisikin portilla "vain" 5 min lähtöajan jälkeen, tai näkisi että kone vasta rullaa pois.

t. lentoyhtiön työntekijä, joka on kohdannut monet asiakkaat ja "sinä pilasit meidän matkan!!!" -huudot  :-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/154 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli nykyään ei saa palvelua edes siitä maksamalla, vaan aina pitää olettaa, että vaikka jotkut asiat hoidetaan palveluntarjoajan puolelta, osa pitääkin tajuat hoitaa itsepalveluna?

Vierailija
64/154 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkatoimiston virhe. Se oli pakettimatka.

Lisäksi on ärsyttävää, että lentoasemalla ei saa enää minkäänlaista apua, jos tulee jotain ongelmia.

Itse ihmettelin, miksei lentoa näy ruudulla, vaikka lähtöön oli hyvin vähän aikaa ja ruudussa oli ruudun täydeltä seuraavia lähtöjä. Omani olisi pitänyt olla ensimmäisenä. Pelkäsin, että se tulee niin viime tipassa, että jos portti on kaukana, en ehdi mukaan, kun olen huonohko liikkumaan.

Kentällä ei ollut ainuttakaan infopistettä. (joku Finnairin piste oli, mutta siellä sanottiin, että tällaiset ei kuulu heille)

Ennen lentokone odotti myöhästyviä matkustajia. Enää ei odoteta.

Kuinka kauan arvioit että Pirkolla oli kestänyt ennen kuin olisi lyllertänyt koneeseen? Tunti-kaksi? Ja muut odottaa?

Vierailija
65/154 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän moni tuon ikäinen ja huomattavasti vanhempikin on netissä.

Nykyään se vaan on jo ihan peruskansalaistaito, ja asioiden hoito verkon ulkopuolella on sekä hankalaa ja kallista.

Nyt vaan Pirkko senioreiden digikurssille, niitä järjestetään runsaasti ympäri Suomea.

Vierailija
66/154 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei kerro mitään muuta kuin sen, että Pirkko oli kaiken hyvän lisäksi kentällä liian myöhään. Korona-aikana ohje on kolme tuntia ennen lähtöä. Matkatoimisto laittoi ryhmäviestin silloin, kun he tiedon saivat. Miksi he olisivat Pirkolle erikseen laittaneet postia vkoa aiemmin vaikka heillä ei tietoa edes ollut? Ja lähtöselvitys ei ole matkatoimiston tiski, pakettimatkat käyttävät ihan samoja lentoja kuin muutkin.

Eikös tämä lähtöselvitys avata vasta kun ihmisiä aletaan lastata koneeseen? Lähtöselvityksessähän tämä puuttuva dokumentti vasta huomattiin. Hän on saattanut olla kentällä jo vaikka kuinka monta tuntia odottelemassa, että boordaus alkaa. 

Mitähän hel*ettiä? 😅 Näinkö pihalla ihmiset on oikeasti? Lähtöselvitys menee kiinni selvästi ennen koneeseen nousua. Miten se voisi vasta avautua silloin, kuk ihmisten pitäisi mennä jo koneeseen? Ja yläpeukut tälle idiotismille taas.

Vierailija
67/154 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Miksi he myyvät matkoja sellaisille, joilla ei ole sähköpostia? Tein ihan selväksi, kun tilasin matkat, että minulla ei sitä ole, hän sanoo."

Sitä sähköpostia ei kai voinut tehdä kun varsin hyvin tietää miten Posti toimii?

Ihmettelen miten saa mitään matkoja enää edes varattua ilman sähköpostia. Sinnehän ne e-liput tosiaan tulee. Mutta Pirkko on varmaan sitä tyyppiä, joka ei varaile itse lentoja tai hotelleja mistään. Harmi juttu että matka meni sivu suun, mutta tänä aikana on kyllä syytä ITSE seurata jatkuvasti, miten kohdemaan rajoitukset muuttuvat. Ei siinä välttämättä matkatoimistokaan ehdi raportoida realiajassa kaikille, he kun seuraavat useamman maan tilannetta ja ne tunnetusti elävät koko ajan.

Kyllä siinä pikkupräntissäkin lipussa lukee, että matkustaja on itse vastuussa kaikista maahan tarvittavista dokumenteista.

Pirkko on sitä ikäpolvea, joka on tottunut asiakaspalveluun.

"78-vuotias Pirkko maksoi matkatoimistolle 15 euroa siitä, että hän saa kaikki asiakirjat postitse kotiinsa." Silti ei tullut asiakirjoja matkatoimistolta.

Yleensä ihmiset varaavat matkansa matkatoimiston kautta, jotta ei tarvitsisi itse huolehtia matkaan liittyvästä byrokratiasta. Ei kait kenellekään mitään muuta syytä edes ole matkatoimistossa asioimiseen.

Itse en käytä matkatoimistoja, sillä haluan varata matkat ja yöpymiset itse ja pystyn selvittämään myös byrokratiaan liittyvät asiat. Ymmärrän silti, että kaikki eivät ole samalla tavalla omatoimisia.

Vähän off topic, mutta kyllä itsekin sujuvana digin käyttäjänä välillä hyödynnän matkatoimiston paketteja, ihan kohteesta riippuen. Esim joihinkin Välimeren perusturistikohteisiin saattaa olla turhan työlästä ja usein kalliimpaa omatoimimatkailla.

Vierailija
68/154 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän moni tuon ikäinen ja huomattavasti vanhempikin on netissä.

Nykyään se vaan on jo ihan peruskansalaistaito, ja asioiden hoito verkon ulkopuolella on sekä hankalaa ja kallista.

Nyt vaan Pirkko senioreiden digikurssille, niitä järjestetään runsaasti ympäri Suomea.

Kysehän ei ollut vain Pirkosta vaan siitä, että Detour ei ollut ilmoittanut asiasta matkustajille, ilmoitus tuli vasta sitten, kun matkustajat olivat jo Turkissa. Osa oli etsinyt tiedon kotona täytettävästä kaavakkeesta Ulkoministeriön sivuilta, suurin osa täytti sen kentällä, mutta sivut ruuhkautuivat, eivätkä kaikki ehtineet mukaan.

Vierailija
69/154 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pirkka-Pekka olisi voinut ajaa Pirkon kohteeseen Lexuksellaan.

Vierailija
70/154 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole mitään älylaitetta , niin mihin sen sähköpostin tekee?

Menee vaikka kirjaston tietokoneella tekemään ja sitten käy siellä kerran viikossa katsomassa viestit ja printtaa ne lentoliput kun ne tulee.

Mun anoppi on tätä Pirkkoa nuorempi ja hänellä ei ole minkäänlaista älylaitetta. Lankapuhelin (sellainen feikki eli näyttää lankapuhelimelta, mutta on kyllä mobiiliverkossa) löytyy, eli ei ole edes minkään tasoista älypuhelinta. Täysin ehdottomasti kieltäytyy sellaisia kotiinsa huolimasta. Laskut maksaa pankissa/niillä kuorilla kuten joskus muinoin. Pankkikortin on sentään suostunut hommaamaan. Yksi hänen lapsistaan kuitenkin asuu ulkomailla, joten reissaa jonkin verran. Ei hän todellakaan kykenisi mitään sähköpostia kirjaston koneella avaamaan vaikka jostain syystä nöyrtyisi sellaisen tekemään. On ilmoittanut että sitten kun ei enää asioitaan voi ilman tietokonetta hoitaa niin jääkööt hoitamatta.

Veikkaisin että matkatoimistojen asiakkaista iso osa on juuri tämän tapaisia henkilöitä. Lentojen ja hotellien varaamisesta on tullut nykyään niin helppoa, että mihin muut matkatoimistojen palveluita yleensä edes tarvitsisivat.

No tällainen henkilö jää sit kotiin, jos ei suostu edes pysymään kärryillä nykytilanteesta eikä kukaan sukulainen ole kiinnostunut auttamaan.

Miksi haluat sulkea osan väestöstä väkisin ulkopuolelle? Jos kerran matkatoimisto on olemassa ja he vielä erikseen laskuttavat siitä että asiakkaalla ei ole spostia niin ei matkatoimisto voi mitenkään olettaa että kyseinen asiakas hoitaisi muut matkustamiseen liittyvät asiat verkossa! Mikään pakko ei ole näitä asiakkaita palvella, mutta ihan turha sitten on noita lippuja postissakaan lähetellä.

Luuletko sä, että heillä on siellä koneella Pirkon tiedot koko ajan auki ja kone hälyttää silloin, kun jokin uusi tieto tulee järjestelmään. Siellä virkailija sit näkee, että ”Ai niin, se Pirkko, muita tärkeämpi matkustaja ei osaa käyttää konetta”. Soitanpas ja varmistan, että hän on tänään syönyt, pyyhkinyt per*eensä, muistanut pakata Tenat, lähtee ajoissa ja käy tätä kautta hakemassa tän valmiiksi täytetyn asiakirjan. Niin ja täällää lukee myös, että Pirkolla on peräpukamat, käväisempäs vielä apteekista hakemassa hänelle voidetta matkaan”.

Ylihauskaa! Stand up tasoista veistelyä! Noooot. Haluaisin nähdä tämänkin draamalaaman rättikauppajonossa kun koko xxl on taas loppu. Siinä vaatimalla vaaditaan reaaliaikaista varastojärjestelmää, kuriiripalveluja ja ilmaista ripsiliimaa.

Niin Pirkon? Vai sut? Mä en, onneksi ei liikuta samoissa paikoissa. Sen verran otat vitsit raskaasti, että taidat viettää aikasi noissa jonoissa rähisemässä.

Vierailija
71/154 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koneen olisi pitänyt odottaa matkustajia, suurella osalla oli kaavake täyttämättä, koska mitään etukäteisilmoitusta ei ollut tullut.

Olen lähdössä Aurinkomatkojen kautta Teneriffalle. Hankala on tuo kaavake täyttää tällaiselle työikäisellekin.

Onko sinulla oppimisvaikeuksia tai muita ongelmia, jotka tekevät tuon lomakkeen täyttämisestä hankalaa? Siinähän kysytään henkilötiedot, miten ja milloin saapuu ja missä oleskelee.

Vierailija
72/154 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"78-vuotias Pirkko maksoi matkatoimistolle 15 euroa siitä, että hän saa kaikki asiakirjat postitse kotiinsa, sillä hänellä ei ole lainkaan sähköpostiosoitetta."

Detur on laskuttanut asiakasta palvelusta, että toimittavat tarvittavat tiedot postitse. Kyllä tämä on täysin Deturin vika eikä asiakkaan.

Hän ei maksanut siitä, että hänelle toimitetaan uusimmat koronatiedot. Miten voi edes kuvitella, että matkatoimisto printtaa hänelle koronarajoitukset/ohjeet matkustustasiakirjoista, kun ne olisi pitänyt postin kyytiin laittaa vkoa aikaisemmin ja silti ne olisivat saattaneet muuttua siinä ajassa? Ei ole matkatoimiston vika, jos ihminen ei osaa etsiä tietoa netistä. Lause: ”Tarkasta kohdemaan koronatiedotteet viimeistään vuorokausi ennen matkaasi” on aika selvä. Jos Pirkko osaa nousta koneeseen, hän liene osaa myös lukea?

Sinä tässä et vaikuta osaavan lukea. Puuttuvalla asiakirjalla ei ollut mitään tekemistä koronan kanssa.

Vierailija
73/154 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tämä menee omaan piikiiin. Jos välttämättä haluaa matkustaa Euroopan ulkopuolisiin prsläpimaihin, niin kannattaa selvittää tarvittavat asiakirjat ja kaikki rajoitukset hyvin tarkoin. Kieltämättä tuollaista palvelua odottaa matkatoimistolta, kun matkan yksityiskohdat on annettu sen haltuun, mutta siitä huolimatta on syytä olla myös itse aktiivinen.

Vierailija
74/154 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkatoimiston virhe. Se oli pakettimatka.

Lisäksi on ärsyttävää, että lentoasemalla ei saa enää minkäänlaista apua, jos tulee jotain ongelmia.

Itse ihmettelin, miksei lentoa näy ruudulla, vaikka lähtöön oli hyvin vähän aikaa ja ruudussa oli ruudun täydeltä seuraavia lähtöjä. Omani olisi pitänyt olla ensimmäisenä. Pelkäsin, että se tulee niin viime tipassa, että jos portti on kaukana, en ehdi mukaan, kun olen huonohko liikkumaan.

Kentällä ei ollut ainuttakaan infopistettä. (joku Finnairin piste oli, mutta siellä sanottiin, että tällaiset ei kuulu heille)

Ennen lentokone odotti myöhästyviä matkustajia. Enää ei odoteta.

Lentokentällä on Finavian infopiste, mutta se on yhdyskäytävällä matkalla terminaali ykköseen. 

Finnairin aspa ei tietenkään auta, koska ei heillä ole sen enempää tietoa toisen yhtiön lennoista kuin sinullakaan. Et varmaan mene sokoksellekaan kysymään miksei stokka ole vielä avannut.

Lentokoneella tai -yhtiöllä ei ole mitään velvollisuutta odottaa yksittäistä matkustajaa. Tuossa aiemmin olikin pitkä litania, miksi niin. Jos oikeasti tarvitsee apua liikkumiseen, kannattaa tilata (ilmaiseksi!) se palvelu, jossa joku työntää sinut pyörätuolissa koneelle. Ihan siis vaan vinkkinä, jos täällä on joku joka oikeasti tarvitsisi moista palvelua, niin sellaisen saa kyllä.

Vierailija
75/154 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän ei maksanut siitä, että hänelle toimitetaan uusimmat koronatiedot. Miten voi edes kuvitella, että matkatoimisto printtaa hänelle koronarajoitukset/ohjeet matkustustasiakirjoista, kun ne olisi pitänyt postin kyytiin laittaa vkoa aikaisemmin ja silti ne olisivat saattaneet muuttua siinä ajassa? Ei ole matkatoimiston vika, jos ihminen ei osaa etsiä tietoa netistä. Lause: ”Tarkasta kohdemaan koronatiedotteet viimeistään vuorokausi ennen matkaasi” on aika selvä. Jos Pirkko osaa nousta koneeseen, hän liene osaa myös lukea?

Sinä tässä et vaikuta osaavan lukea. Puuttuvalla asiakirjalla ei ollut mitään tekemistä koronan kanssa.

Kyllä on. Aiemmin on riittänyt, kun se on ollut täytettynä laskeutuessa, nyt (koronan vuoksi) se tulee olla täytettynä jo lähdettäessä.

Vierailija
76/154 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Miksi he myyvät matkoja sellaisille, joilla ei ole sähköpostia? Tein ihan selväksi, kun tilasin matkat, että minulla ei sitä ole, hän sanoo."

Sitä sähköpostia ei kai voinut tehdä kun varsin hyvin tietää miten Posti toimii?

Ihmettelen miten saa mitään matkoja enää edes varattua ilman sähköpostia. Sinnehän ne e-liput tosiaan tulee. Mutta Pirkko on varmaan sitä tyyppiä, joka ei varaile itse lentoja tai hotelleja mistään. Harmi juttu että matka meni sivu suun, mutta tänä aikana on kyllä syytä ITSE seurata jatkuvasti, miten kohdemaan rajoitukset muuttuvat. Ei siinä välttämättä matkatoimistokaan ehdi raportoida realiajassa kaikille, he kun seuraavat useamman maan tilannetta ja ne tunnetusti elävät koko ajan.

Kyllä siinä pikkupräntissäkin lipussa lukee, että matkustaja on itse vastuussa kaikista maahan tarvittavista dokumenteista.

Pirkko on sitä ikäpolvea, joka on tottunut asiakaspalveluun.

"78-vuotias Pirkko maksoi matkatoimistolle 15 euroa siitä, että hän saa kaikki asiakirjat postitse kotiinsa." Silti ei tullut asiakirjoja matkatoimistolta.

Yleensä ihmiset varaavat matkansa matkatoimiston kautta, jotta ei tarvitsisi itse huolehtia matkaan liittyvästä byrokratiasta. Ei kait kenellekään mitään muuta syytä edes ole matkatoimistossa asioimiseen.

Itse en käytä matkatoimistoja, sillä haluan varata matkat ja yöpymiset itse ja pystyn selvittämään myös byrokratiaan liittyvät asiat. Ymmärrän silti, että kaikki eivät ole samalla tavalla omatoimisia.

Vähän off topic, mutta kyllä itsekin sujuvana digin käyttäjänä välillä hyödynnän matkatoimiston paketteja, ihan kohteesta riippuen. Esim joihinkin Välimeren perusturistikohteisiin saattaa olla turhan työlästä ja usein kalliimpaa omatoimimatkailla.

Kyllä matkatoimiston suora lento Karpathosin saarelle on paljon kätevämpi kuin omatoimimatka. Koettu on molemmat.

Vierailija
77/154 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä vissiin niin. ” Koronavirusuutiset Turkissa

Turkki on käyttänyt voimakkaita rajoitustoimenpiteitä koronatilanteen hillitsemiseksi ja siirtyi avaamaan yhteiskuntaa uudelleen kesäkuun matkailusesongin alettua. Todistus vaadittavista koronarokotteista tai sairastetusta koronaviruksesta oikeuttaa matkustamaan Turkkiin ilman testi- ja karanteenivaatimuksia. Mikäli henkilö ei voi antaa tällaista todistusta, hän voi hankkia negatiivisen PCR-testituloksen tai negatiivisen pika-antigeenitestituloksen. Yli 6-vuotiaiden lentomatkustajien tulee täyttää lisäksi sähköinen ‘Form for Entry to Turkey’ aikaisintaan 72 tuntia ennen lennon lähtöä.”

Vierailija
78/154 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko tuo kaavake juuru tullut muutos vai oliko se jo aiemmin tiedossa, mutta siitä ei vain mainittu mitään?

Vierailija
79/154 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on. Aiemmin on riittänyt, kun se on ollut täytettynä laskeutuessa, nyt (koronan vuoksi) se tulee olla täytettynä jo lähdettäessä.

Tuo tulikin yllätyksenä lähes kaikille. Detourin nettiohjeen mukaan kaavake jaetaan koneessa, jossa se täytetään. Eivät siellä tienneet, että se pitää nyt täyttää sähköisenä ennen lentoa. Oli vissiin eka lento tällä kaudella.

Vierailija
80/154 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

78v ei ole nykymittapuulla ikäloppu. Jopa reilusti päälle kasikymppinen mummoni osaa käyttää s-postia, whatsappia ja osaa maksaa laskut verkkopankissa.

Esim sähköposti ja verkkopankki ovat olleet olemassa niin kauan, että kyllä niiden käytön on ehtinyt seitsemänkymppiset opetella. Ei voi olettaa että yhteiskunta holhoaa loputtomiin