Hei te joilla autoissa "Baby on board"-kyltti
Kuvitteletteko ihan oikeasti, että muut liikenteessä nyt ajattelevat sitä teidän pientä kullannuppuanne ja ajavat hiljempaa/varovaisemmin? Vai minkä takia sellaisen olette autonne lasiin kiinnittäneet?
Kommentit (190)
No jos se ei edes näy, niin miksi se ärsyttää niin paljon? Tai jos näkyy, niin miksi kuvittelet ketään kyltillistä kiinnostavan juuri sinun mielenterveytesi?
En oo koskaan nähnytkään tuollaisia kylttejä. Turusta oon.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 12:37"]
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 12:33"]
Mielestäni jokaikinen kämmenenkokoinen tarralappu on TURVALLISUUSRISKI. Aivan sama onko kyseessä varokaa vauvaa-kyltti, superhauska kiroileva siili tai joku muu nokkeluus. Usein ne pikkupräntit vaativat tihrustamista, jolloin huomio on turhanpäiväisessä lappusessa liikenteen sijasta.
[/quote]
Täällä mammat hokee, että se näkyy. Olen kysynyt minkä kokoinen ja minkä kokoiset kirjaimet siinä on. Yhtään vastausta en ole saanut. He vaan hokevat sen edesauttavan turvallisuutta/turvavälejä, mutta eivät itse ymmärrä, että ei sitä kukaan edes näe, muuta kun liikennevaloissa ja parkkipaikalla.
[/quote]
Ihan totta, ei siitä tekstistä saa selvää ellei keskity lukemaan. Tekstin korkeus on varmaan muutaman sentin. En ole varma, koska katson liikennettä. Täällä mammat kuvittelevat, että satasen vauhdissa kanssa-autoilijat keskittyvät lueskelemaan autojen takaluukkuja. Tai, että heidän pitää kouluttaa muita.
Naurattaa lukea syitä tuon lapun pitämiseen. "Muut autoilijat tietävät, että kuski voi olla väsynyt vauvan takia". Jos olet niin väsynyt ettet pysty autoa turvallisesti ajamaan jää kotiin, mene bussilla tai tilaa taksi. Muiden tehtävä ei ole varoa autoilevia vanhempia! Lisäksi ihmettelen miten te oikeasti ajatte, jos ajatte varovaisemmin lasten ollessa kyydissä? Itse ajan tasan tarkkaan samalla tavalla oli kyydissä ketä tahansa eli sopivalla tilannenopeudella sää ja muu liikenne huomioiden.
Alapeukuttaakaa rauhassa.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 13:44"]
Mitä vittua sillä halutaan viestiä? Olen onnistunut saamaan lapsia?
[/quote]
Se juuri. Sitä ei kumminkaan kehdata myöntää, vaan keksitään jotain turvaväli vitsejä selitykseksi. Ihan kun kukaan sellaiseen kärpäsenpaskaan takaikkunassa kiinnittäisi huomiota.
Onneksi niitä vaunujen rekisterikilpiä ei juurikaan enää näe...Nico-Petteri 2014
Kyltti on sitä varten että yhteiskuntavaaralliset henkilöt sokeutuvat raivosta, ajavat ulos ja poliisi ottaa ajokortin pois jotta eivät ole enää vaarantamassa liikennettä. Tämä on vihanhallinta kurssien salajuoni.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 14:05"]
Onneksi niitä vaunujen rekisterikilpiä ei juurikaan enää näe...Nico-Petteri 2014
[/quote]
Onneksi en ole nähnyt koskaan, tai edes tiennyt sellaisia olevan. Onko joku kehdannut sellaisenkin laittaa? Joillain lapsen saaminen tuntuu sekoittavan pään täydellisesti, eikä mitään rajaa noissa tempuissa.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 11:13"]
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 10:44"][quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 10:25"] [quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 10:07"]Jotta siitä kyltistä olisi mitään hyötyä, sen olisi oltava niin iso, että näkyy sinne turvavälin päähän. Nyt kun se on semmonen kärpäslätkän kokoinen, pitää ajaa lähelle lukeakseen mitä siinä lukee, eli kyltin asettaja aiheuttaa itse itselleen sen vaaratilanteen houkuttelemalla tyhmät sitä lukemaan. [/quote] Suosittelen silmälääkäriin menoa jos ei näe sen kokoista värikästä tarraa edessä/ohi ajavan takalasissa - varsinkin jo omistat ajokortin. Ettet sitten ole vaaraksi liikenteessä kun tuskin näet pitämään turvavälejäkään. [/quote] Urpå. Olisit lukenut lainaamasi tekstin kokonaan tai ainakin lainannut sen sitten kokonaan tai edes ymmärtänyt lukemaasi. MInä jätän turvavälin, koska en ole kiinnostunut edessä ajavien heippalapuista. En aja puskurissa kiinni, enkä aja puskuriin kiinni lukeakseni jotain viestejä. Kirjoitin viestiini, että fiksut pitävät turvavälin heippalapuista huolimatta, mutta sitä sinä et vaivautunut lainaukseesi jättämään. [/quote] Vau, kypsää. Ja ilmeisesti kyvyissä loogiseen ajatteluun on myös puutteita, joten rautalangasta vääntämällä: en usko että ihminen joka ei näe värikästä tarraa edessä/ohi ajavan takalasissa pystyisi havaitsemaan oman auton etäisyyttäkään. Jopa minä - silmäsairauden takia elinikäisessä ajokiellossa oleva - kykenen sen liikkuvan menopelin kyydissä havaitsemaan, kuten myös riittävän turvavälin.
[/quote]
Mä oon nyt kyllä täysin sanaton. Mistä näitä urpoja sikiää? Sä et siis todellakaan lukenut sitä lainaamaasi tekstiä?
TÄN KETJUN OTSIKOSSA ON LIEKKIKUVAKE = YLLÄPIDON ALOITTAMA. IGNOORATKAA TÄLLASET FEIKKIKETJUT!
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 20:07"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 19:31"]
Alkuperäinen ideahan kyltissä oli se, että kolaritilanteessa pelastushenkilökunta on tietoinen että kyydissä on lapsi. Ideana erittäin hyvä. Joku täällä ulkomailla kertoi juttua, jossa lapsi lentänyt kauas autosta. jos kuski/autossa olijat tajuttomia/kuolleita/pahasti loukkaantuneita ettei pysty lapsen läsnäoloa ilmaisemaan niin hyvä juttuhan se olisi (jos toimisi).
[/quote]
Mutta useimmilla on se kyltti silloinkin kun lasta ei ole kyydissä. Viime viikollakin näin huoltoasemalle tulevassa autossa tuollaisen kyltin, vaikka autossa oli vain kuski ja tyhjä lastenistuin.
[/quote]
joka kertako se otetaan pois, jos käy vaikka autolla huoltsikalta maitoa hakemassa? :D
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 14:06"]
Kyltti on sitä varten että yhteiskuntavaaralliset henkilöt sokeutuvat raivosta, ajavat ulos ja poliisi ottaa ajokortin pois jotta eivät ole enää vaarantamassa liikennettä. Tämä on vihanhallinta kurssien salajuoni.
[/quote]
Ei se raivoa aiheuta kun AV:llä, live-elämässä se aiheuttaa vain syvää myötähäpeää.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 11:13"]
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 10:44"][quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 10:25"] [quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 10:07"]Jotta siitä kyltistä olisi mitään hyötyä, sen olisi oltava niin iso, että näkyy sinne turvavälin päähän. Nyt kun se on semmonen kärpäslätkän kokoinen, pitää ajaa lähelle lukeakseen mitä siinä lukee, eli kyltin asettaja aiheuttaa itse itselleen sen vaaratilanteen houkuttelemalla tyhmät sitä lukemaan. [/quote] Suosittelen silmälääkäriin menoa jos ei näe sen kokoista värikästä tarraa edessä/ohi ajavan takalasissa - varsinkin jo omistat ajokortin. Ettet sitten ole vaaraksi liikenteessä kun tuskin näet pitämään turvavälejäkään. [/quote] Urpå. Olisit lukenut lainaamasi tekstin kokonaan tai ainakin lainannut sen sitten kokonaan tai edes ymmärtänyt lukemaasi. MInä jätän turvavälin, koska en ole kiinnostunut edessä ajavien heippalapuista. En aja puskurissa kiinni, enkä aja puskuriin kiinni lukeakseni jotain viestejä. Kirjoitin viestiini, että fiksut pitävät turvavälin heippalapuista huolimatta, mutta sitä sinä et vaivautunut lainaukseesi jättämään. [/quote] Vau, kypsää. Ja ilmeisesti kyvyissä loogiseen ajatteluun on myös puutteita, joten rautalangasta vääntämällä: en usko että ihminen joka ei näe värikästä tarraa edessä/ohi ajavan takalasissa pystyisi havaitsemaan oman auton etäisyyttäkään. Jopa minä - silmäsairauden takia elinikäisessä ajokiellossa oleva - kykenen sen liikkuvan menopelin kyydissä havaitsemaan, kuten myös riittävän turvavälin.
[/quote]
Sulla siinä apukuskin paikalla ei olekaan muuta tekemistä kuin kyttäillä heippalappuja edessä ajavissa autoista. Se kuljettaja joutuu keskittymään ehkä hieman laajempaan kokonaisuuteen, kuin edessä ajavan kyltteihin.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 14:16"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 20:07"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 19:31"]
Alkuperäinen ideahan kyltissä oli se, että kolaritilanteessa pelastushenkilökunta on tietoinen että kyydissä on lapsi. Ideana erittäin hyvä. Joku täällä ulkomailla kertoi juttua, jossa lapsi lentänyt kauas autosta. jos kuski/autossa olijat tajuttomia/kuolleita/pahasti loukkaantuneita ettei pysty lapsen läsnäoloa ilmaisemaan niin hyvä juttuhan se olisi (jos toimisi).
[/quote]
Mutta useimmilla on se kyltti silloinkin kun lasta ei ole kyydissä. Viime viikollakin näin huoltoasemalle tulevassa autossa tuollaisen kyltin, vaikka autossa oli vain kuski ja tyhjä lastenistuin.
[/quote]
joka kertako se otetaan pois, jos käy vaikka autolla huoltsikalta maitoa hakemassa? :D
[/quote] No jos sen alkuperäinen idea (jota en usko) on tuo mitä yllä on kirjoitettu, eli pelastuslaitoksen helpottaminen onnettomuustilanteessa, niin tottakai se pitää aina ottaa pois jos lasta ei ole kyydissä. Pelastuslaitos saattaa muuten ihan turhaan haravavoida lähimaastoa. Jos kerran tähän uskoo ja sen autoonsa kiinittää, niin luulisi hänen olevan velvollisuudentuntoinen ja poistavan sen jos lasta ei ole kyydissä.
Tosin se tarkoitus on ilmoittaa "olen saanut lapsen" joten yllä oleva on täyttä soopaa.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:29"]
Vauva on arvokkaampi, arvokkainta mitä meillä on, ja arvokas myös teille lapsettomille.
Joten pliis, ei yritetä tehdä ihmisisä samanarvoisia, koska se on itsestäänselvää normaalille ihmiselle, että vauvat on tärkeimpiä yhteiskunnassa <3
[/quote]
Kerrotko tarkemmin, minkä ikäisenä lapsesta tulee arvottomampi ihminen? :)
Kuules ap, sinua kun tuntuu harmittavan vain se että jonkun kyydissä sattuu olemaan nimenomaan lapsi, niin voit ostaa tai jopa ihan itse askarrellapaskarrella itsellesi kyltin "MINÄ olen kyydissä!!" tai "raivopää ratissa". Ei enää itketä ja kiukuta "kun muillakin on miksei mulle osteta". :D
Ap, sinäkin pidät tyhmänä meitä, joilla tuo kyltti on!
Taidat olla sellainen totuudentorvi, joka saa sanoa mitä idioottimaisuuksia tahansa, mutta kun sinulle sanoo saman, se on mielestäsi kohtuutonta.;) Kuudesluokkalainen?
Vaikka ap oletkin hölmö, etkä tiedä miksi meillä on se kyltti niin sillä on merkitys. Et vain ymmärrä:)
Ei vittu mä vihaan niitä kylttejä, ja niitä helvetin perheenjäsentikku-ukkotarroja joissa on isi ja äiti ja pienet lapset Esa-Petteri ja Hulda-Maria, sekä se pakollinen Tessu-koira. Ei saatana.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 19:54"]
Mun vanhemmillani on kyltti jossa lukee "Teacher on Board"
toin sen niille 80-luvulla Usa:sta. Se on makee vieläkin :)
[/quote]
Kun on seurannut AV:n opettajavihamielisiä keskusteluja, tuollainen kyltti on suorastaan yllytys ajaa päälle täällä Suomessa.
Teetän tarran ihan suomeksi "rattijuoppo ratissa" ja laitan sen ikkunaan.
Riippuu varmaan tarrasta, mutta pelkkä fontin koko ei ole ratkaiseva tekijä, vaan ne on designattu niin että ne näkee ja ymmärtää kaukaakin (esim. fonttityyli, värit, yksinkertainen kuvitus). Suomessa voisi toimia joku valkoisen kolmion tapainen, sehän on tehty melko tunnetuksi? Olettaen ettei sekin ole liian pieni, jotta nämä kuskit näkee "lukemaan".