Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei te joilla autoissa "Baby on board"-kyltti

Vierailija
15.11.2014 |

Kuvitteletteko ihan oikeasti, että muut liikenteessä nyt ajattelevat sitä teidän pientä kullannuppuanne ja ajavat hiljempaa/varovaisemmin? Vai minkä takia sellaisen olette autonne lasiin kiinnittäneet?

Kommentit (190)

Vierailija
81/190 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipa mieleen, että harvemmin on kansansurua ollut, kun joku satunnainen Audimies on autokolarissa loukkaantunut tai kuollut. Mutta kun pieni vauva tai lapsi kuolee peräänajossa tai oikeastaan missä tilanteessa vaan, niin kyllä suurin osa normi-ihmisistä tuntee surua ja myötätuntoa ihan henkilökohtaisesti vaikkei uhria tuntisikaan. Että on niillä kuitenkin tietty ero. 

Sille hullulle, joka ajaa kyltin vuoksi kiinni puskuriin, niin aja vaan. Hiljennän tarvittaessa vauhtini vaikka 40km/h motarilla, jos koen sen olevan lapselleni turvallisempaa. Ei se sun provosointiyrityksesi saa mua huomioimaan sua ressukkaa sen enempää vaan keskityn vielä intensiivisemmin lapseeni. Mutta siitähän sinä et tiedä mitään, kun mitä ilmeisemmin et ole omilta vanhemmiltasi vastaavaa rakkautta ja välittämistä saanut.

Vierailija
82/190 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 10:25"]

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 10:07"]Jotta siitä kyltistä olisi mitään hyötyä, sen olisi oltava niin iso, että näkyy sinne turvavälin päähän. Nyt kun se on semmonen kärpäslätkän kokoinen, pitää ajaa lähelle lukeakseen mitä siinä  lukee, eli kyltin asettaja aiheuttaa itse itselleen sen vaaratilanteen houkuttelemalla tyhmät sitä lukemaan. [/quote] Suosittelen silmälääkäriin menoa jos ei näe sen kokoista värikästä tarraa edessä/ohi ajavan takalasissa - varsinkin jo omistat ajokortin. Ettet sitten ole vaaraksi liikenteessä kun tuskin näet pitämään turvavälejäkään.

[/quote]

Urpå. Olisit lukenut lainaamasi tekstin kokonaan tai ainakin lainannut sen sitten kokonaan tai edes ymmärtänyt lukemaasi. MInä jätän turvavälin, koska en ole kiinnostunut edessä ajavien heippalapuista. En aja puskurissa kiinni, enkä aja puskuriin kiinni lukeakseni jotain viestejä. Kirjoitin viestiini, että fiksut pitävät turvavälin heippalapuista huolimatta, mutta sitä sinä et vaivautunut lainaukseesi jättämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/190 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 10:07"]Jotta siitä kyltistä olisi mitään hyötyä, sen olisi oltava niin iso, että näkyy sinne turvavälin päähän. Nyt kun se on semmonen kärpäslätkän kokoinen, pitää ajaa lähelle lukeakseen mitä siinä  lukee, eli kyltin asettaja aiheuttaa itse itselleen sen vaaratilanteen houkuttelemalla tyhmät sitä lukemaan. [/quote] Suosittelen silmälääkäriin menoa jos ei näe sen kokoista värikästä tarraa edessä/ohi ajavan takalasissa - varsinkin jo omistat ajokortin. Ettet sitten ole vaaraksi liikenteessä kun tuskin näet pitämään turvavälejäkään.

[/quote]

On se luetun ymmärtäminen vaan niin vaikeeta...

Vierailija
84/190 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen silmälääkäriin menoa jos ei näe sen kokoista värikästä tarraa edessä/ohi ajavan takalasissa - varsinkin jo omistat ajokortin. Ettet sitten ole vaaraksi liikenteessä kun tuskin näet pitämään turvavälejäkään.

[/quote]

Jos näkee edellä ajavan auton rekisterikilven kirjaimet 80-100km/h nopeudessa on liian lähellä, autokoulussa opettu nyrkkisääntö. Rekisterikilven kirjaimet on 7.5cm korkeat, eli aika suuret. Sen tarran kirjaimet täytyy olla todella suuret, tai sitten sinä ajat aivan liian lähellä jos näet ne. Tämä ei tietysti koske ruuhkassa ajamista, koska siellä kaikki ajaa toistensa perseessä kiinni oli kyltti tai ei.

Vierailija
85/190 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ja erityisesti kaikki nää "Varo! Kissoja/Lapsia/Koiria/Vauva autossa." Varo???
Miksi mun pitäisi varoa sitä, että jonkun autossa on lapsia?
Hyvä, että näin viime hetkellä "Varo! Lapsia autossa"- kyltin, muuten olisin ajanut suoraan perään kiinni.

Vierailija
86/190 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 10:51"]

Suosittelen silmälääkäriin menoa jos ei näe sen kokoista värikästä tarraa edessä/ohi ajavan takalasissa - varsinkin jo omistat ajokortin. Ettet sitten ole vaaraksi liikenteessä kun tuskin näet pitämään turvavälejäkään.

[/quote]

Jos näkee edellä ajavan auton rekisterikilven kirjaimet 80-100km/h nopeudessa on liian lähellä, autokoulussa opettu nyrkkisääntö. Rekisterikilven kirjaimet on 7.5cm korkeat, eli aika suuret. Sen tarran kirjaimet täytyy olla todella suuret, tai sitten sinä ajat aivan liian lähellä jos näet ne. Tämä ei tietysti koske ruuhkassa ajamista, koska siellä kaikki ajaa toistensa perseessä kiinni oli kyltti tai ei.

[/quote]

Eli tyypillinen minä-minä Suomalainen autoilija. Hän kuuluttaa "Baby on board" kyltillä turvaväliä häneen, mutta ajaa itse liian lähellä.

Vierailija
87/190 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 10:44"][quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 10:25"]

[/quote]

Urpå. Olisit lukenut lainaamasi tekstin kokonaan tai ainakin lainannut sen sitten kokonaan tai edes ymmärtänyt lukemaasi. MInä jätän turvavälin, koska en ole kiinnostunut edessä ajavien heippalapuista. En aja puskurissa kiinni, enkä aja puskuriin kiinni lukeakseni jotain viestejä. Kirjoitin viestiini, että fiksut pitävät turvavälin heippalapuista huolimatta, mutta sitä sinä et vaivautunut lainaukseesi jättämään.
[/quote]

Vau, kypsää. Ja ilmeisesti kyvyissä loogiseen ajatteluun on myös puutteita, joten rautalangasta vääntämällä: en usko että ihminen joka ei näe värikästä tarraa edessä/ohi ajavan takalasissa pystyisi havaitsemaan oman auton etäisyyttäkään. Jopa minä - silmäsairauden takia elinikäisessä ajokiellossa oleva - kykenen sen liikkuvan menopelin kyydissä havaitsemaan, kuten myös riittävän turvavälin.

Vierailija
88/190 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 19:31"]Alkuperäinen ideahan kyltissä oli se, että kolaritilanteessa pelastushenkilökunta on tietoinen että kyydissä on lapsi. Ideana erittäin hyvä. Joku täällä ulkomailla kertoi juttua, jossa lapsi lentänyt kauas autosta. jos kuski/autossa olijat tajuttomia/kuolleita/pahasti loukkaantuneita ettei pysty lapsen läsnäoloa ilmaisemaan niin hyvä juttuhan se olisi (jos toimisi).
[/quote]

Kolaritilanteessa sen näkee myös siitä, että autossa on turvaistuin. Ja kummassakaan tapauksessa ei voida taata, että lapsi oli kyydissä.

Vierailija
89/190 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 11:13"]

Jopa minä - silmäsairauden takia elinikäisessä ajokiellossa oleva - kykenen sen liikkuvan menopelin kyydissä havaitsemaan, kuten myös riittävän turvavälin.

[/quote]

Jos sinä todella näet mitä siinä lukee ja turväväli on ok. miin kuinka suuret kirjaimet siinä on? En ole koskaan nähnyt ko. tarraa ja siksi kysyn. Se ei riitä, että näkee sen värikkään tarran, se myös pitää pystyä lukemaan mitä siinä lukee, että asia menee perille.

Vierailija
91/190 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 11:16"]

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 19:31"]Alkuperäinen ideahan kyltissä oli se, että kolaritilanteessa pelastushenkilökunta on tietoinen että kyydissä on lapsi. Ideana erittäin hyvä. Joku täällä ulkomailla kertoi juttua, jossa lapsi lentänyt kauas autosta. jos kuski/autossa olijat tajuttomia/kuolleita/pahasti loukkaantuneita ettei pysty lapsen läsnäoloa ilmaisemaan niin hyvä juttuhan se olisi (jos toimisi). [/quote] Kolaritilanteessa sen näkee myös siitä, että autossa on turvaistuin. Ja kummassakaan tapauksessa ei voida taata, että lapsi oli kyydissä.

[/quote]

Kai se idea on ollut, että se lentää istuimineen sieltä ulos. Kuten olen tuolla aiemmin (kommentti 93) kirjoittanut, en usko tähän.

Vierailija
92/190 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 05:40"]Se on merkki siitä että kyseinen autoilija ajaa itse hiljempaa. Minusta pitäisi olla erikseen sellaisia "raivopää liikenteessä" varoitustarroja, kun kerta idiooteilta ei voi evätä ajokortteja. Suomessa vähänkin nopeusrajoituksia hiljempaa ajajat (oli syy sitten vanhus ratissa tai vaikka se lapsi kyydissä) saavat muissa autoilijoissa aikaan käsittämätöntä raivoa ja juuri silloin otetaan riskejä. Lapsuudesta mieleen jäänyt kuinka isäni kirosi hissukseen ajavia, piti tööttikonserttia, lähti vaarallisiin ohituksiin keskisormi tuulilasissa/avonaisesta ikkunasta, eteenpäin katsomisen sijaan mulkoili kuskia ja lopuksi kuittasi "Tiesinhän minä, nainen/mikävaan kuskina". Mikäli äiti oli kuskina ja isä pelkääjänpaikalla, isä painosti tätä ohittamaan ja roikkui keskisormensa kanssa jopa kuskin puolella. Myötähäpeä oli suuri, pelotti turvallisuuden lisäksi isän agressiivinen käytös ja jäi paha mieli siitä miten muista ihmisistä puhui esim. sukupuolen mukaan. MUTTA tällaista ei kuitenkaan tapahtunut jos edellä ajoi tarroitettu ajo-opetuskäytössä oleva auto. Vähentäisikö tarrat tällaista tieraivoa?
[/quote]

Hyi hitto. :( (Entinen) ystäväni haukkui hitaasti kitkuttelujoita myös ja sanoi että ajaisi mielellään jokasta lapsiperheellisen autoa päin koska vitutti ja autolla kuuluu mennä lujaa. Sillä oli auto lunastuskunnossa aika usein. Kuvitelkaa että tommosillekin annetaan kortit.

Vierailija
93/190 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kertokaa nyt sen kyltin kirjaimien koko, niin arviodaan onko teillä muuttohaukan näkökyky, ajatteko itse liian lähellä vai onko kirjaimet SUURET. Googlettamalla tulee ties kuinka monta erilaista kylttiä, niin ei voi tietää mitä täällä neuvolassa jaetaan.

Vierailija
94/190 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 23:22"]

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 21:29"]

Pointti mulla ainakin on turvaväli. Vetoa. Perseessä kihnuttaviin että kunnioittaisivat edes vauvan hentoa niskaa. Ei ole ihan sama ajaa liikenteessä aikuisena ja vauvana, sikäli tyhmää puhua että "kaikkia liikenteessä olevia pitää varoa". Toki, mutta heikompia erityisesti..

ei voi liikaa muistuttaa kanssa-autoilijoita, että liikenteessä on esimerkiksi näitä vauvoja. Kunpa ei tarvitsisi.:( Tuntuu että ap: lla on aikas ahdas mieli kun tästä häiriintyy. Olisiko taustalka lapsettomuus ja kateus ku ei itse voi autoon tällaista laittaa? Ei muuten selity näin voimakkaat tunteet.

[/quote]

Baby on board -kyltissä taitaa porukkaa eniten ärsyttää se, että se ikään kuin toitottaa kaikille, että vauva olisi muita tielläliikkujia arvokkaampi. Näinhän ei ole (vaikka toki tuoreista vanhemmista siltä varmasti tuntuu), vaan myös ne keski-ikäiset Audi-miehet ovat ihan yhtä arvokkaita kuin vauvat - kukaan ei ole toista tärkeämpi. Jos haluaa muistuttaa turvaväleistä, jokin Muista turvaväli -kyltti olisi varmaan aika paljon parempi kuin Baby on board.

[/quote]

Vain suomalaiset ajattelevat näin... Kyllä vauvan hengen kuuluisi olla arvokkaampi, koska hänellä on enemmän elinvuosia edessään. Eläimetkin älyävät suojella ensisijaisesti poikasiaan, jotka ovat lajin tulevaisuus. Suomalaiset syöttäisivät vauvat ensimmäisiä villipedoille, jotta keski-ikäiset audimiehet saisivat säilyttää elämänsä. Sitten olisi liian myöhäistä ihmetellä, kun ei olisi enää nuorta polvea huolehtimassa vanhoista ja ihmiskunta lakkaisi olemasta.

Vierailija
95/190 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 11:31"]

Suomalaiset syöttäisivät vauvat ensimmäisiä villipedoille, jotta keski-ikäiset audimiehet saisivat säilyttää elämänsä.

[/quote]

Menes nyt ajatuksinesi vaikka takaisin nukkumaan. Suomihan on todella lapsivihainen maa, sitäkö yrität toitottaa?

Vierailija
96/190 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 11:38"]

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 11:31"]

Suomalaiset syöttäisivät vauvat ensimmäisiä villipedoille, jotta keski-ikäiset audimiehet saisivat säilyttää elämänsä.

[/quote]

Menes nyt ajatuksinesi vaikka takaisin nukkumaan. Suomihan on todella lapsivihainen maa, sitäkö yrität toitottaa?

[/quote]

Voi sua raukkaa, pitää yrittää lähettää totuuden puhuja pois, kun et keksi parempaa vastaväitettä.

Vierailija
97/190 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 11:48"]

Voi sua raukkaa, pitää yrittää lähettää totuuden puhuja pois, kun et keksi parempaa vastaväitettä.

[/quote]

Kerros nyt kuinka lapsivihainen maa Suomi sinun mielestä on? Ei minun tarvitse esittää mitään vastaväitettä, kun itse en ole huomannut mitään lapsivihaa.

Vierailija
98/190 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea koko ketjua, koska tämä on pelkkää jankkaamista puolin ja toisin. Tämä ketju todistaa sen ettei kukaan edes tiedä mitä tuo kyltti tarkoittaa. Jokaisella on oma tulkinta merkityksestä.

Mielestäni jokaikinen kämmenenkokoinen tarralappu on TURVALLISUUSRISKI. Aivan sama onko kyseessä varokaa vauvaa-kyltti, superhauska kiroileva siili tai joku muu nokkeluus. Usein ne pikkupräntit vaativat tihrustamista, jolloin huomio on turhanpäiväisessä lappusessa liikenteen sijasta.

Vierailija
99/190 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 12:33"]

Mielestäni jokaikinen kämmenenkokoinen tarralappu on TURVALLISUUSRISKI. Aivan sama onko kyseessä varokaa vauvaa-kyltti, superhauska kiroileva siili tai joku muu nokkeluus. Usein ne pikkupräntit vaativat tihrustamista, jolloin huomio on turhanpäiväisessä lappusessa liikenteen sijasta.

[/quote]

Täällä mammat hokee, että se näkyy. Olen kysynyt minkä kokoinen ja minkä kokoiset kirjaimet siinä on. Yhtään vastausta en ole saanut. He vaan hokevat sen edesauttavan turvallisuutta/turvavälejä, mutta eivät itse ymmärrä, että ei sitä kukaan edes näe, muuta kun liikennevaloissa ja parkkipaikalla.

Vierailija
100/190 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin ajan varovaisemmin silloin, kun on vauva kyydissä. Siksi kyltti voisi olla ihan hyvä idea, että puskurissa roikkuvat ylinopeutta kaahaavat tyypit ymmärtäisivät, miksi minä EN kaahaa, kuten he. Ehkä he saisivat siitä vähän kärsivällisyyttä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan viisi