Mielipiteitä nirsoista aikuisista?
Eilinen illanvietto ystäväporukan kesken pisti miettimään. Ystävän miehen kaveripariskunnasta löytyi taas monta näitä nirsoilijoita jotka eivät suostuneet edes maistamaan ystävän vaivalla tekemiä herkkuja. Ei ollut edes mitään erityisen eksoottisia juttuja, vaan esim. vuohenjuustoa, erilaista sushia nje. Tuli paha mieli ystävän puolesta ja itseäni ärsytti.
Tottakai ymmärrän että löytyy joitakin ruokia mistä ei pidä, itse en syö tonnikalaa. Mutta jotenkin näillä nirsoilijoilla se lista on todella pitkä ja edes maistamaan ei suostu. Minä pystyn kyllä maistamaan tonnikalaakin. Ja muutenkin kerätään liikaa huomioita itseensä.
Yleensä en lähde luokittelemaan ihmisiä, mutta pakko sanoa että oman kokemukseni mukaan nämä nirsot eivät pahemmin ole matkustelleet, käyneet ravintoloissa tai ole erityisen koulutettuja. Käytöstapojen puute on aika ilmeistä myös.
Mitä havaintoja olette itse tehneet nirsoista ihmisistä? Tai muita mieipiteitä? Miten heidät pitäisi kohdata?
Kommentit (82)
Aikuiset ihmiset saa jättää syömättä mitä eivät halua syödä.
Voi olla muillakin kuin raskaana olevilla syitä vältellä kypsentämättömiä kaloja ja juustoja. Kuvatuista tarjoiluista taisi jäädä jäljelle pelkkää kurkkua sisältävä sushi. Voihan sitäkin syödä, jos mieli tekee. Vaikka tuskin se miltään maistuu ilman soijakastiketta, jota voi myös olla syitä vältellä...
Eikö voitais olla tekemättä sen isompaa numeroa siitä, mitä ihmiset syö tai jättää syömättä? Ei kenenkään ole velvollisuus tehdä toisille selkoa, jos on jotain terveydellisiä tai uskomuksellisia tai vaikka luulosairaussyitä olla syömättä jotain.
En jaksa nirsoja, en sitten yhtään. Ja kyllä nirsoilu kulkee vahvasti käsikkäin sivistyksen ja koulutuksen kanssa. Käytöstavoilla ON väliä.
Tuntemillani nirsoilijoilla on myös muita ongelmia esim Sosiaalista kömpelyyttä, korostunutta pidättäytyneisyyttä ja pakko-oireiden kirjoa. Lapsella nirsoilu kuuluu asiaan, nirsolla aikuisella jäänyt joku kehitysvaihe vajaaksi.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 19:23"]
En jaksa nirsoja, en sitten yhtään. Ja kyllä nirsoilu kulkee vahvasti käsikkäin sivistyksen ja koulutuksen kanssa. Käytöstavoilla ON väliä.
[/quote]
Minä käsitän asiat niin, että nirso on ihminen, joka ei välttämättä pidä jostakin, mutta ei välttämättä tee siitä numeroa. Ei minua ainakaan haittaa jos joku ei halua jotakin syödä, kunhan ei sitten valita tarjottavista. Eli nirso ei tarkoita automaattisesti käytöstavatonta.
Vähän koominen ketju. Haukutaan nirsoja epäsosiaalisiksi, nirppanokiksi, pakko-oireisiksi, lapselliseksi, tyhmiksi sekä sivistymättömiksi. Kannattaisiko katsoa peiliin...
Minkälainen emäntä tosiaan brassailee sushilla ja vuohenjuustolla, muuta ei siis ollut tarjolla, aika köyhää mukamas hienoa. Missä suolapalat, juomat, paskan emännän paskamukahienotarjoilu. Ohjaa tänne lukemaan.
Mun perheen lisäksi kaikki parhaat ystävät syövät lähes kaikkea ennakkoluulottomasti ja arvostavat muutenkin hyvää ruokaa ja ruoanlaittoa. Ovat sivistyneitä ja maailmaa nähneitä tyyppejä. Leppoisia ja äärimmäisen mukavia. Sattumaa? En usko. Minusta nirsoilijat ovat muutenkin vähän ankeita ja rajoittuneita tyyppejä.
Minä olen todella nirso aikuinen. Lista kaikesta, mitä en mielelläni syö, on loputon. Ruoka-aineiden lisäksi löytyy erilaisia koostumuksia ja yhdistelmiä.
Silti syön kylässä/matkalla/juhlissa just sitä mitä tarjotaan. Aina voi mättää äkkiä ja niellä paljon vettä päälle. Reissun päällä on pakko syödä kun muutakaan ei ole ja vieraisilla on vaan hyvä tapa ottaa edes jotain tarjolla olevaa.
Numeroa en ruokarajoitteistani tee koskaan.
Minusta on äärettömän epäkohteliasta ja rumaa käytöstä, jos aikuinen nirsoilee muualla kuin kotonaan. Aina pystyy syömään, vaikka hengittämättä sitten samaan aikaan (vastine nenästä kiinni pitelylle).
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 12:23"]
Nirsoilu on mielestäni ihan ok, jos ruoka on pahaa. En minäkään alkaisi mitä tahansa jätettä syömään, vaikka hyvä ystävä tarjoaisi. On myös ystäväsi vika, jos tarjoaa kavereilleen sellaista roskaa, joka ei kelpaa. Ystäväsi kannattaisi katsoa peiliin ja miettiä, kannattaisiko hankkiutua vaikkapa kansalaisopiston kokkauskurssille tai tilata ruokansa suosiolla valmiiksi ammattikokilta illanistujaisia varten.
[/quote]
tuleeko mieleen että sinunkin tarjoamasi ruoka voi ola pahaa.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 17:20"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 16:54"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 16:20"]
Syön päivässä 1400 kcal ja haluan todellakin valita, mitä suuhuni tuolla kalorimäärällä laitan. En syö mitään, mitä en halua. En tee tästä numeroa, osaan ihan itse vaivihkaa valita ne asiat, jotka syön, mutta aina löytyy joku ap:n kaltainen, joka nostaa älämölön siitä, että en ole kohtelias.
Tämä on minun kroppani enkä harrasta sellaista väkivaltaa, jossa tungen itseeni ruokaa siksi, että joku toinen saa nautintoa ruuan laittamisesta. Syön tai en syö, minusta on kummallista arvottaa ihmisiä sen mukaan, miten paljon he kitaansa tarjoiluja ahtavat.
[/quote]
On väkivaltaa itseään kohtaan olla tarkasti kaloreita rajoittavalla ruokavaliolla, jossa ei voi missään tilanteessa mitenkään joustaa. Kuulostaa syömishäiriöltä tai juttadieetiltä.
Ollaanko me sivistyneet juhlasyöjät sitten väkivaltaisia itseämme kohtaan?
[/quote]
Taidan kertoa tuon väkivaltajutun ensi viikolla lääkärilleni. Sinun ajattelutavallasi on OK olla läski, koska on syönyt vain miellyttääkseen muita ja joustaakseen tilanteen mukaan.
[/quote]
Ainoastaan ihmisellä, jolla on painonsa ja syömisensä kanssa ongelmia kertoisi tuon jutun lääkärillensä. Miten selität, että aika useat usein ulkona ja juhlissa syövät seurapiiri-ihmiset ovat hoikkia, esim. kuninkaalliset?
Kuinka ap:n ystävä oli huomioinut, allergiat, oliko mitenkään? Olisiko varalla antihistamiinia tai Epiphen-kynää. Todella häikäilemätöntä tarjota sushia!
Voi mammaset sentään <3
Tässä tarjoilut enskerralle, niin maistuu kaikille:
-Hk:n valmislihapullia
-Nakkeja (Jotain popsi iso vitosta paloina)
-Juustoa kuutioina (tavallista edamia)
-viinirypäleitä (kivettämiä!)
-Sipsejä (tavallisia)
- Karkkia aakosia, merkkareita, liitulakuja yms, mitä ollu kaupassa viimeset 20-vuotta myynnissä.
-Juomaksi keltasta jaffaa ja colaa.
Kelpais kaikille äitimammasille, mitkä pelkää kaikkea "eksoottista".. Tälläiset tarjoilut muistan, että oli kun kävin ala-asteikäisenä 90-luvun alussa.. Joidenkin makutottumukset jäänyt samalle tasolle, vaikka aikaa kuluisi. Sillä mitä sitä hyvää vaihtamaan, kun on jo löytänyt oman suosikin.. Jokun uusi juttu kun voi olla pahaa.. Etenkin silloin, jos ei edes maista..
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 19:44"]
Syön päivässä 1400 kcal ja haluan todellakin valita, mitä suuhuni tuolla kalorimäärällä laitan. En syö mitään, mitä en halua. En tee tästä numeroa, osaan ihan itse vaivihkaa valita ne asiat, jotka syön, mutta aina löytyy joku ap:n kaltainen, joka nostaa älämölön siitä, että en ole kohtelias.
Tämä on minun kroppani enkä harrasta sellaista väkivaltaa, jossa tungen itseeni ruokaa siksi, että joku toinen saa nautintoa ruuan laittamisesta. Syön tai en syö, minusta on kummallista arvottaa ihmisiä sen mukaan, miten paljon he kitaansa tarjoiluja ahtavat.
[/quote]
On väkivaltaa itseään kohtaan olla tarkasti kaloreita rajoittavalla ruokavaliolla, jossa ei voi missään tilanteessa mitenkään joustaa. Kuulostaa syömishäiriöltä tai juttadieetiltä.
Ollaanko me sivistyneet juhlasyöjät sitten väkivaltaisia itseämme kohtaan?
[/quote]
Taidan kertoa tuon väkivaltajutun ensi viikolla lääkärilleni. Sinun ajattelutavallasi on OK olla läski, koska on syönyt vain miellyttääkseen muita ja joustaakseen tilanteen mukaan.
[/quote]
Ainoastaan ihmisellä, jolla on painonsa ja syömisensä kanssa ongelmia kertoisi tuon jutun lääkärillensä. Miten selität, että aika useat usein ulkona ja juhlissa syövät seurapiiri-ihmiset ovat hoikkia, esim. kuninkaalliset?
[/quote]
Et ole koskaan lukenut juttuja kuninkaallisista? Hehän ovat todenneet, että ennen juhlia kannattaa syödä hyvin, koska päivällisillä se harvoin onnistuu. Pitää keskustella, pitää puheita jne. ja ruuat kulkevat eteen ja siitä pois.
Seurapiiriväki ottaa lautaselle juuri sen verran ruokaa, että saa sitä edestakaisin siirtelemällä näyttämään siltä, kuin olisi syönyt. Aika harvassa seurapiiritilaisuudessa kukaan ryhtyy kyttäämään, mitä muut syövät toisin kuin palstalla, missä omat syömiset on sivussa kun katsotaan, kuka loukkaa emäntää jättämällä mätipateen väliin.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 19:12"]
Lapsuudenystäväni ei halua mennä ulkomaanmatkalle Viron tai Ruotsinlaivaa pidemmälle.. Koska kohdemaassa voi olla pahaa ruokaa, eikä niissä pärjää suomella... :DD
[/quote]
Mua naurattaa kun miehen sisko lähtee perheineen lomamatkalle jonnekin Turkin Alanyaan tms. Niin varataan hotelli missä on suomalainen henkilökunta, suomalainen matkaopas.. pakataan omat ruuat mukaan koska kuollaan jos pitää olla viikko ilman fazerin sinistä, salmiakkia ja ruisleipää.. Illalla mennään syömään hotellin suomalaiseen ravintolaan lihapullia.. Ja illaksi mennään laulamaan baariin suomikaraokea.. Sielä juuaan sit jotain koffia..
Mitä hemmettiä oikeasti? Itse menen ulkomaille, siksi että tekisin jotain arjesta poikkeavaa..
Minusta jokaisella ihmisellä kannattaa olla takataskussa jokin kikka, millä selviää epämieluisista tarjottavista. Pahaa ruokaa tarjotaan ihan varmasti silloin tällöin. Minusta nenännyrpistely ja hyihkyminen eivät välttämättä ole paras tapa kuin silloin, kun haluaa tehdä selväksi, että samaan paikkaan ei ikinä enää tulla syömään.
Ja toki sen mukaan, kuinka epämieluisasta ruoasta on kyse. Jos ruoka saa välittömästi aikaan oksennusreflektin, niin ehkäpä on suotavaa sanoa vaikka olevansa yliherkkä. Mutta jos uskoo selviävänsä vain vähän epämieluisammalla ruokakokemuksella, voi varmasti ottaa edes muodon vuoksi vähän ja syödä tai olla syömättä vähäeleisesti. Ruoan pahuuden mainostaminen on ikävää, vaikka sitä ei emännälle/isännälle loukkauksena tarkoitakaan.
Mitä se kenelläkään kuuluu, jos joku on nirso jonkin ruuan suhteen? En tajua miksi ihmisten pitää tunkea nenänsä toisten asioihin. Millä tavalla se on sinulta pois, jos joku ei jotain syö? Jääpähän sinulle sitten enemmän sitä herkkuasi.
Kyllä niiden pitäisi nähdä todellinen nälänhätä että arvostaisivat ruokaa! Terveisin kaikkiruokaiseksi opetettu.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 19:55"]
Kyllä niiden pitäisi nähdä todellinen nälänhätä että arvostaisivat ruokaa! Terveisin kaikkiruokaiseksi opetettu.
[/quote]
Taidat olla melkoisen tyhmä. Minutkin on opetettu kaikkiruokaiseksi, silti esim. äyriäiset saa aikaan oksennusrefleksin, samoin toimii raaka kala ja jotkut juustot. Minulla on erittäin herkkä makuaisti ja suun tuntoaisti, tietyn koostumuksen omaava ruoka ei mene alas, ei edes maistamisen jälkeen. Senhän tiesit että ruuan maku maistetaan suulla, ei nielaistessa.
Luojan kiitos en tee tästä megaluokan nirsoilustani mitään showta kylässä tai muualla. Otan vaivihkaa sitä mitä pystyn syomään, ja jätän muut ottamatta. Mutta valitettavasti on aina niitä kyyliä jotka sitten suureen ääneen kailottavat, että voi hyvänen aika, ota nyt tätä sushiakin, kala siinä on niiiiiiin hyvää. Ja minä sanon mielessäni, voi helvatta.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 19:51"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 19:44"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Et ole koskaan lukenut juttuja kuninkaallisista? Hehän ovat todenneet, että ennen juhlia kannattaa syödä hyvin, koska päivällisillä se harvoin onnistuu. Pitää keskustella, pitää puheita jne. ja ruuat kulkevat eteen ja siitä pois.
Seurapiiriväki ottaa lautaselle juuri sen verran ruokaa, että saa sitä edestakaisin siirtelemällä näyttämään siltä, kuin olisi syönyt. Aika harvassa seurapiiritilaisuudessa kukaan ryhtyy kyttäämään, mitä muut syövät toisin kuin palstalla, missä omat syömiset on sivussa kun katsotaan, kuka loukkaa emäntää jättämällä mätipateen väliin.
[/quote]
En usko, että esim. valtiovierailulla on kohteliasta jättää maistamatta ja pyöritellä paikallista perinneruokaa haarukalla ympäriinsä. Tuskin kellään on pokkaa jättää huippukokin vartavasten valmistamaa kallista annosta syömättä.