Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rutiinien merkitys vauva-arjessa?

Vierailija
22.11.2014 |

Tiedän, että pääsääntöisesti tarkat rutiinit ovat tärkeitä ja luovat turvan ja jatkuvuuden tunnetta etenkin leikki-ikäiselle lapselle.
Minulla on 7kk vauva, jonka kanssa ei ole mitään supertarkkaa päivärytmiä, mennään vähän "sinne päin". Vauva herää yleensä 9-10, aamupuuro n. 30 min heräämisestä, 2-3 h päästä vauvaa väsyttää ja haluaa päiväunille. Ruoka-ajat on aina suht samat, riippuen ihan unista, mutta päiväunetkaan eivät ole säännöllisiä, nekin riippuvat päivän muista ohjelmista ja vauvan väsymyksestä. Iltapuuhat (puuro, hammaspesu yms) aloitetaan 20-21 aikana ja imetys (nukahtaa rinnalle) seuraavaksi.
Olenkin miettinyt, onko tämä liian repaleista vauvalle vai voinko huoletta elää arkea vauvantahtisesti ja joskus aikatauluissa venyen? Joskus ollaan kylässä niin, että tullaan vasta myöhemmin kotiin tai joskus jotain muuta aikatauluja muuttavaa. NYT vauva on iloinen, reipas, sopeutuvainen ja sosiaalinen mutta entä tulevaisuus?
Esikoisen äiti pohdiskelee, en siis etsi mitään kiveen kirjoitettua ratkaisua vaan omia kokemuksia ja mielipiteitä :)

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne lapsen rutiinit muuttuu sitä mukaa kun lapsi kasvaa. Niin kauan kun olet kotona lapsen kanssa ja yöunet sujuvat suht hyvin, en stressaisi mistään rutiineista.

Vierailija
2/8 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta teillä on ihan selkeä rutiini.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan sulla aika hyvät rutiinit. Harvoin niiden tarvitsee ollakaan mitkään minuutintarkat. Huomaisit kyllä lapsesta, jos hän tarvitsisi tarkemmat uniajat; jos hän olisi väsyneen oloinen ja nukahtaminen ja nukkuminen eivät sujuisi. Jos kaikki menee hyvin niin jatka samaan malliin! Minulla yksi lapsi hyötyi tiukoista aikatauluista (esim. jos nukkui aamulla tunnin pidempään, koko päivä ja seuraava yökin meni plörinäksi), muut kaksi taas olivat fleksiibelimpiä.

Vierailija
4/8 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin tuo on ihan selkeää. Tottakai rutiineissakin on hyvä olla joustoa. Toiset tarvitsevat tiukemmat rutiinit, toisille riittää väljemmät. Kyllä sinä tunnet lapsesi parhaiten. Jos ei häiriinny joustosta se on täysin ok.

Vierailija
5/8 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonounisen lapsen äitinä muistan lukeneeni uniajoista, että ne ei saisi heittää esim. kahta tuntia. Alle vuoden ikäisen kanssa sitä ei tapahtunutkaan, mutta nyt taaperon kanssa päiväryhtmi vaihtelee huimasti. Joskus lapsi herää jo viiden jälkeen ja luonnollisesti menee päiväunille klo 11 aikaan. Ja iltaunille sellaisena päivänä ehkä jo klo 19. Joskus hänelle uni maistuukin aamulla ja kuten tänään, hän heräsi "vasta" klo 8. Päiväunet ajoittuivat siis tukevasti iltapäivän puolelle ja yöunet alkoi vasta äsken.

Eli long story short; rutiini ei välttämättä tarvitse olla kellonaikoihin sidottu tai muutenkaan orjallinen, mutta jonkinlaiset raamit on päivässä hyvä olla.

Vierailija
6/8 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille vastauksista! Meidän rutiinit onkin muodostuneet oikeastaan todella vauvantahtisesti, itse vain seuraan perässä esim. uniaikoja. Ja nekin ovat muuttuneet, syntyessään vauva nukahti aina n. 00-01 ja pikkuhiljaa se on aikaistunut niin, että tosiaan 21 aikaan alkaa olla jo aika poikki.
Päiväunet kyllä menee miten sattuu, esim. tänään vauva vaikutti väsyneeltä ja lähdettiin ulos mutta käveltyäni 2h otti vauva vain 20min tirsat ja illemmalla nukkui 1,5h. Joinakin päivinä taas nukkuu ekat päikkärit vasta klo 15. En siis ole ottanut stressiä siitä, mutta aloinkin miettimään että pitäisikö, kun monilla äideillä tuntuu olevan tarkka rytmi ("silloin on meidän päikkäriaika") ja itse hölmistyneenä mietin että minä en osaa etukäteen sanoa moneltako on päikkäriaika :D
T. Ap

Vierailija
7/8 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vauva on ollut aina tosi huono nukkumaan päiväunia, eikä meillä ole ikinä onnistunut sellainen rutiini, että olisi tarkat päiväuniajat. Nyt ikää 8 kk ja päiväunia on päivässä yhdet ja nekin ehkä vartin mittaiset. Näin mennään, mitään en sille voi. Mielellään olisin joskus vaikka sen 2 h päivällä omissa jutuissani, minkä yleensä ilmeisesti päiväunet kestää. Menikö aiheen vierestä? Halusin vaan avautua.

Vierailija
8/8 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, kuulostaa ihan meidän arjelta (esikoinen 6kk), ja olen pohtinut samoja kysymyksiä. Meillä on tietyt rutiinit, mutta ne eivät ole kelloon sidottuja. Olen ajatellut, ettei se voi niin vaarallista olla, kun ei vauvakaan osaa kelloa katsoa. Eikä vauvankaan puolesta päivät ole kaikki samanlaisia, joskus ruoka maistuu paremmin, joskus yöllä valvottaa jne. Pääasia, että on tyytyväinen ja kasvaa. Nukkuuko teidän lapsi läpi yön?