Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ostitko asunnon kun oli kallista

Vierailija
27.04.2026 |

https://www.hs.fi/visio/art-2000011960465.html

Nyt ei kyllä saa omiaan takaisin 

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin velkavivulla 5 kämppää ja nyt olen lopun elämäni veloissa.

- nero

Vierailija
2/26 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

2006 ostin. Turhan paljon maksoin, en oikeastaan itse olisi edes halunnut ostaa asuntoa, mutta akka pakotti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2006 ostin. Turhan paljon maksoin, en oikeastaan itse olisi edes halunnut ostaa asuntoa, mutta akka pakotti.

Ajattelitko asua  kuusen alla silloin ?

Vierailija
4/26 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin ja hirvitti, kun oli kallis. No sitten hinnat alkoi nousta entisestään. Nykyhintoihin verrattuna ei ollut kallis, mutta silloin oli.

Vierailija
5/26 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin minäkin ja nyt asuntoja myydään kaksinkertaisella hinnalla. 

Vierailija
6/26 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä halusi vuokrata.

Vierailija
7/26 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli yksi kämppä kiikarissa, mitä rakennuttaja myi alihintaan 2 vuotta sitten, mutta silloin siihen piti hakea yli 50 % lainaa. Raja menee siinä 50 %. En uskaltanut ostaa. Meni sijoittajalle. 

Huomasin, että sama kämppä on tullut pari viikkoa sitten myyntiin ja hintaan oli lätkäisty +40k, millä myyntiin. 

Nyt kun on säätöjä enemmän kertynyt, voisin ostaa sen samalla hinnalla mitä rakennuttaja on myynyt, mutta en +40k voitolla yksiöstä.

Vierailija
8/26 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne piirtää kenellä on liitua

Vierailija
9/26 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin kalliina aikana, mutta ostoa ennen myin edellisen kalliina aikana. Meni ihan hyvin, koska myin suuremman ja kalliimman.

Vierailija
10/26 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on syklistä tuo asunnon hinta. Ensin eletään kulutusjuhlaa lainarahalla ja kämppien hinnat nousevat ihan pilviin, sitten 10v maksellaan niitä lainoja ja kulutusluottoja takaisin kunnes ollaan siinä pisteessä että kansakunnalla on taas hetkeksi varaa ottaa velkaa.

Sitten eletään kulutusjuhlaa lainarahalla ja kämppien hinnat nousevat ihan pilviin, sitten 10v maksellaan niitä lainoja ja kulutusluottoja takaisin.

Yhteiskuntateknisesti olisi järkevää että laki sallisi vain 30% asunnosta rahoitettavan lainalla, mutta pankkien bisnes ja osinkopolittikka mielessä parempi on että lainaa pusketaan 150% arvosta.

Voi miettiä kumpi puoli voittaa nykypäivän politiikassa.

Vierailija
11/26 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minun tarvitse saada samaa hintaa takaisin. Toivottavadti ei tarvitse muuttaa ennen kuolemaa.

Vierailija
12/26 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä halusi vuokrata.

Jep.  Jos vuokra olisi 500€/kk tuon 20 vuotta niin 120 000€ on siihen mennyt.

Vierailija
13/26 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Nyt on kämppä velaton. Onneksi 20 vuotta tuli lyhennettyä oman kämpän lainaa, eikä vuokraloordin sijoutusasuntolainaa. Kun katsoo nykyistä hinta tasoa, niin noin 1,5 kertaiseen hintaan toteutuneen kaupat täällä siitä mitä itse maksoin.

Vierailija
14/26 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä halusi vuokrata.

Jep. Ja ottamalla 250k€ lainaa sen asunnon ostamiseksi on tuossa 20 vuodessa on maksanut korkoja 120000€.

Vierailija
15/26 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä halusi vuokrata.

Sijoituksiin olisi jäänyt mukavasti rahaa kahdelta hengeltä.

Vierailija
16/26 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä halusi vuokrata.

Jep. Ja ottamalla 250k€ lainaa sen asunnon ostamiseksi on tuossa 20 vuodessa on maksanut korkoja 120000€.

Otitko huomioon nollakorkoajan?

Vierailija
17/26 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin ikävä kyllä aikana, jolloin oli valtava hypetys, että kohta sataa vihreän siirtymän työpaikkoja juuri tälle seudulle, työttömyys poistuu, tiet ja junradat laitetaan kuntoon! Kaikki tuo olikin pelkkä poliitikkojen valetta. Toisin sanoen, kauheaan ylihntaan ostin asunnon konkurssikypsältä kylältä.

Vierailija
18/26 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ostanut, mutta en silti saa rahojani takaisin.

Vierailija
19/26 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakensin itse. Ei ole tarkoitus myydä, mutta kyllä siitä saisi edelleen ne rahat takaisin, mitä siihen on laittanut, jos ei omalle työlle laske palkkaa.

Vierailija
20/26 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa asunnon ostajista ostaa  kuitenkin itselleen kotia,  eikä sijoitusta, ihan samalla tavalla kuin  ostaa kesämökin, auton tai veneen ja siitä antava hyöty on  suurempi, kuin sijoutuksen arvo.

Huvittavaa edes ajatella ap. logiikalla, kun asunto on kuluerä.  En osta edes polkupyörää sillä perusteella mikä on joskus myöhemmin sen jälleenmyyntiarvo. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kuusi