Mielipiteitä nirsoista aikuisista?
Eilinen illanvietto ystäväporukan kesken pisti miettimään. Ystävän miehen kaveripariskunnasta löytyi taas monta näitä nirsoilijoita jotka eivät suostuneet edes maistamaan ystävän vaivalla tekemiä herkkuja. Ei ollut edes mitään erityisen eksoottisia juttuja, vaan esim. vuohenjuustoa, erilaista sushia nje. Tuli paha mieli ystävän puolesta ja itseäni ärsytti.
Tottakai ymmärrän että löytyy joitakin ruokia mistä ei pidä, itse en syö tonnikalaa. Mutta jotenkin näillä nirsoilijoilla se lista on todella pitkä ja edes maistamaan ei suostu. Minä pystyn kyllä maistamaan tonnikalaakin. Ja muutenkin kerätään liikaa huomioita itseensä.
Yleensä en lähde luokittelemaan ihmisiä, mutta pakko sanoa että oman kokemukseni mukaan nämä nirsot eivät pahemmin ole matkustelleet, käyneet ravintoloissa tai ole erityisen koulutettuja. Käytöstapojen puute on aika ilmeistä myös.
Mitä havaintoja olette itse tehneet nirsoista ihmisistä? Tai muita mieipiteitä? Miten heidät pitäisi kohdata?
Kommentit (82)
Ellei tavallinen kotiruoka kelpaa tarjolle, niin kyllä on nirso emäntä.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 16:20"]
Syön päivässä 1400 kcal ja haluan todellakin valita, mitä suuhuni tuolla kalorimäärällä laitan. En syö mitään, mitä en halua. En tee tästä numeroa, osaan ihan itse vaivihkaa valita ne asiat, jotka syön, mutta aina löytyy joku ap:n kaltainen, joka nostaa älämölön siitä, että en ole kohtelias.
Tämä on minun kroppani enkä harrasta sellaista väkivaltaa, jossa tungen itseeni ruokaa siksi, että joku toinen saa nautintoa ruuan laittamisesta. Syön tai en syö, minusta on kummallista arvottaa ihmisiä sen mukaan, miten paljon he kitaansa tarjoiluja ahtavat.
[/quote]
Tuijottele rauhassa kaloritaulukoitasi. Älä mene kylään, jos et osaa käyttäytyä. Ei kai sinua kukaan pakota ahtamaan ruokaa kyläpaikassa? Ole syömättä, mutta näköjään et osaa kohteliaasti olla. Ihmettelen kyllä jos sinua ylipäätään kutsutaan mihinkään?
Ärsyttää tuo "snobi" kortti. Jotkut tykkäävät ruoanlaitosta ja kokeilla uusia juttuja, ilman tarvetta "snobbailla". Okei: jos tarjoillaan kullalla päällystettyä kaviaaria niin voisi kieltämättä ollakin, mutta vuohenjuusto on kyllä aika tavallinen tarjottava tänä päivänä. Sen Pirkkakin tietää. ;)
Kyllähän nuo snobit tarjottavat on, saakin ärsyttää. Moniko syö sushia kotonaan? Nirso emäntä.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 17:20"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 16:54"]
Syön päivässä 1400 kcal ja haluan todellakin valita, mitä suuhuni tuolla kalorimäärällä laitan. En syö mitään, mitä en halua. En tee tästä numeroa, osaan ihan itse vaivihkaa valita ne asiat, jotka syön, mutta aina löytyy joku ap:n kaltainen, joka nostaa älämölön siitä, että en ole kohtelias.
Tämä on minun kroppani enkä harrasta sellaista väkivaltaa, jossa tungen itseeni ruokaa siksi, että joku toinen saa nautintoa ruuan laittamisesta. Syön tai en syö, minusta on kummallista arvottaa ihmisiä sen mukaan, miten paljon he kitaansa tarjoiluja ahtavat.
[/quote]
On väkivaltaa itseään kohtaan olla tarkasti kaloreita rajoittavalla ruokavaliolla, jossa ei voi missään tilanteessa mitenkään joustaa. Kuulostaa syömishäiriöltä tai juttadieetiltä.
Ollaanko me sivistyneet juhlasyöjät sitten väkivaltaisia itseämme kohtaan?
[/quote]
Taidan kertoa tuon väkivaltajutun ensi viikolla lääkärilleni. Sinun ajattelutavallasi on OK olla läski, koska on syönyt vain miellyttääkseen muita ja joustaakseen tilanteen mukaan.
[/quote]
Miten usein käydään kylässä syömässä tarjoiluja? Ihan oikeasti? Jos käyt vaikka kerran kuukaudessa kylässä ja maistelet tarjoiluja, oletko läski sen jälkeen? Kerro sille lääkärillesi myös, miten paljon sulla viiraa päässä.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 20:32"]
[/quote]
Tuijottele rauhassa kaloritaulukoitasi. Älä mene kylään, jos et osaa käyttäytyä. Ei kai sinua kukaan pakota ahtamaan ruokaa kyläpaikassa? Ole syömättä, mutta näköjään et osaa kohteliaasti olla. Ihmettelen kyllä jos sinua ylipäätään kutsutaan mihinkään?
[/quote]
Täällä toinen kalorinlaskija, se on elämäntapa, voihan sitä ottaa omat eväät mukaan, vai mitä.
Vai että kasvatuksesta.
Olen nirso.
Vanhemmat pakottivat mut syömään "kaikkea paskaa" kun olin pieni. Kuten maksalaatikkoa ja muita valmisruokia. Mä yökkään jos ruoassa on kokkareita ja sattumia.
Mä en tajua miksi kastike täytyy laittaa ruoan päälle, vaikka sen voisi laittaa viereen. En syö mitään, mikä on pahaa.
Kiitos vaan vanhemmat.
Olen 26v ja ruokavammainen.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 20:25"]Nirsoilu on huonon kasvatuksen tulos, syy on vanhemmissa. Valitettavasti nirsot pistävät vahingon kiertämään omien lastensa ruokakasvatuksen laiminlyönnin kautta.
[/quote]
Olen eri mieltä. Olin itse todella nirso lapsi, kun taas sisarukseni söivät lähes kaikkea mitä äiti keksi tarjoilla. Edelleenkin sisarukseni ovat "kaikkiruokaisia", kun taas minä todella valikoiva sen suhteen mitä syön. Silti en koskaan mainosta syömättömyyttäni, jos en jostain pidä niin jätän ottamatta. Ja omille lapsilleni valmistan myös niitä ruokia joista en itse niin välitä. En siis usko että vanhempani ovat kaavattaneet minut eri tavalla kuin sisarukseni.
Miksei voi kokata itse lasagnea, eikö ole riittävän erikoista. Ohjaa se emäntä tänne opiskelemaan kotiruoan salaisuuksia. Aloitetaan perunoiden keittämisestä...
Minä en saa kurkustani alas vuohenjuustoa ilman oksentamista, mutta varmasti olisin ainakin maistanut tarjottavaa noin muuten. Ymmärrän yliherkkyydet ja yöks-kohteet, mutta sellaista järjetöntä nirsoilua en.
Esim. eräs tuttavani naureskeli, kun ostin luomukaupasta teetä, jossa oli useampaa ainesosaa. "No just, tollasta". Vein tuon teen lahjaksi tuttavan äidille joka tarjosi sitä tietenkin heti; tuttava totesi ETTEI USKALLA MAISTAA, "kun ei noista tiedä mitä niissä on". Kuulostaako keski-ikäiseltä mieheltä? KYSEESSÄ OLI PARIKYMPPINEN, TRENDEJÄ SEURAAVA NAINEN. Joimme sitten teetä, me joille se maistui, ja kun emäntä huokaisi että "kivan mausteista", niin tuttava puuskahti "no just, onneks en ottanut!". Kyselin vähän tarkemmin ja sama tapaus "uskaltaa" syödä vain noin kymmentä eri ruokaa ja juo vain kolmea teelaatua...
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 19:55"]
Mitä se kenelläkään kuuluu, jos joku on nirso jonkin ruuan suhteen? En tajua miksi ihmisten pitää tunkea nenänsä toisten asioihin. Millä tavalla se on sinulta pois, jos joku ei jotain syö? Jääpähän sinulle sitten enemmän sitä herkkuasi.
[/quote]
Kaksi sanaa: Sivistys ja käytöstavat. Mietiskele kaikessa rauhassa.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 20:41"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 19:55"]
Mitä se kenelläkään kuuluu, jos joku on nirso jonkin ruuan suhteen? En tajua miksi ihmisten pitää tunkea nenänsä toisten asioihin. Millä tavalla se on sinulta pois, jos joku ei jotain syö? Jääpähän sinulle sitten enemmän sitä herkkuasi.
[/quote]
Kaksi sanaa: Sivistys ja käytöstavat. Mietiskele kaikessa rauhassa.
Miten emäntä osoitti sivistystä?? Arvostelemalla.
[/quote]
67 jatkaa.
En mä sitä meinaa etten voi syödä mitään eksoottista.
Pahimpia on valmisruoat ja huonoista raaka-aineista tehdyt syötävät.
Olen nirso. En tee asiasta numeroa. Muut ihmiset tekevät sen puolestani.
Arvostan kyllä vaivannäköä, mutta ruoka on minulle sellainen juttu, että jos jostain en tykkää, tulee oksennus. On siis mielestäni parempi olla maistamatta. Pitäkää moukkana. Me nirsot olemme yleensä häviävän pieni vähemmistö vierasjoukossa, joten en ymmärrä, mikä ongelma nirsoilu on. Jos muille maistuu ja nirso on tyytyväinen närppiessään jotain yhtä ruokalajia, niin fine.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 20:36"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 17:20"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 16:54"]
[/quote]
On väkivaltaa itseään kohtaan olla tarkasti kaloreita rajoittavalla ruokavaliolla, jossa ei voi missään tilanteessa mitenkään joustaa. Kuulostaa syömishäiriöltä tai juttadieetiltä.
Ollaanko me sivistyneet juhlasyöjät sitten väkivaltaisia itseämme kohtaan?
[/quote]
Taidan kertoa tuon väkivaltajutun ensi viikolla lääkärilleni. Sinun ajattelutavallasi on OK olla läski, koska on syönyt vain miellyttääkseen muita ja joustaakseen tilanteen mukaan.
[/quote]
Miten usein käydään kylässä syömässä tarjoiluja? Ihan oikeasti? Jos käyt vaikka kerran kuukaudessa kylässä ja maistelet tarjoiluja, oletko läski sen jälkeen? Kerro sille lääkärillesi myös, miten paljon sulla viiraa päässä.
[/quote]
Juuri tuon takia palsta mammat on lihavia: mikä tahansa on syynä siihen, että voi ja saa syödä ylettömästi. 100 g vuohenjuustoa = noin 250 kcal eli lähes 20% koko vuorokauden kaloreista. Tietty ei ole pakko syödä 100 grammaa, mutta miksi käyttää vuorokauden 1400 kcal:sta yhtään mitään ruokaan, josta ei pidä ja jota syö vain siksi, että on kohtelias? Tai miksi täytyy ottaa sushia (a´ 40 kcal) vain siksi, että joku on keksinyt, että se on juuri nyt sitä, mitä on syötävä? Mieluummin 5 viinirypälettä. Ai niin, kun niitä ei ole tarjolla, koska "kaikkien tulee maistaa kaikkea".
Mä olen todella nirso. Mun vanhemmat eivät koskaan pakottaneet maistamaan mitään uutta, ja lapsena söinkin ehkä kolmea eri ruokalajia. Parikymppisenä ruokavaliooni tuli paljon uutta lisää, mutta sen jälkeen en ole enää löytänyt mitään mistä pitäisin. Ja olen nirso kaikkien suhteen, herkkujen, alkoholin jne. En pidä mitään meteliä nirsoudestani, mutta tosiaan, muut kyllä jaksavat siitä aina huomautella. "Mikset syö sitä ja mikset syö tätä". Joten antakaa meidän nirsojen olla, etenkin jos emme itse tee numeroa asiasta.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 20:54"]
Olen nirso. En tee asiasta numeroa. Muut ihmiset tekevät sen puolestani.
Arvostan kyllä vaivannäköä, mutta ruoka on minulle sellainen juttu, että jos jostain en tykkää, tulee oksennus. On siis mielestäni parempi olla maistamatta. Pitäkää moukkana. Me nirsot olemme yleensä häviävän pieni vähemmistö vierasjoukossa, joten en ymmärrä, mikä ongelma nirsoilu on. Jos muille maistuu ja nirso on tyytyväinen närppiessään jotain yhtä ruokalajia, niin fine.
[/quote
Muutamat ovat niin herkkänahkaisia, että on suorastaan loukkaus jos heidän tekemänäs ruoka ei kelpaa. Loukkaantuvat verisesti. Mutta siitä vaan, otetaan omat eväät ja mussutetaan niitä.
Minä en saa kurkustani alas vuohenjuustoa ilman oksentamista, mutta varmasti olisin ainakin maistanut tarjottavaa noin muuten. Ymmärrän yliherkkyydet ja yöks-kohteet, mutta sellaista järjetöntä nirsoilua en.
Esim. eräs tuttavani naureskeli, kun ostin luomukaupasta teetä, jossa oli useampaa ainesosaa. "No just, tollasta". Vein tuon teen lahjaksi tuttavan äidille joka tarjosi sitä tietenkin heti; tuttava totesi ETTEI USKALLA MAISTAA, "kun ei noista tiedä mitä niissä on". Kuulostaako keski-ikäiseltä mieheltä? KYSEESSÄ OLI PARIKYMPPINEN, TRENDEJÄ SEURAAVA NAINEN. Joimme sitten teetä, me joille se maistui, ja kun emäntä huokaisi että "kivan mausteista", niin tuttava puuskahti "no just, onneks en ottanut!". Kyselin vähän tarkemmin ja sama tapaus "uskaltaa" syödä vain noin kymmentä eri ruokaa ja juo vain kolmea teelaatua...
[/quote]
En juo luomukauppojen teetä. Niissä on hurjia määriä ympäristömyrkkyjä tyyliin kadmium.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 20:58"]
[/quote]
En juo luomukauppojen teetä. Niissä on hurjia määriä ympäristömyrkkyjä tyyliin kadmium.
[/quote]
Onhan se paljon fiksumpaa suosia luomua, vaikka tieteellisesti ei ole.
Ruoalla brassailu on nirsoilua pahimmillaan, koska en kai mä nyt mitään tavallisia aterioita tarjoa!