Mielipiteitä nirsoista aikuisista?
Eilinen illanvietto ystäväporukan kesken pisti miettimään. Ystävän miehen kaveripariskunnasta löytyi taas monta näitä nirsoilijoita jotka eivät suostuneet edes maistamaan ystävän vaivalla tekemiä herkkuja. Ei ollut edes mitään erityisen eksoottisia juttuja, vaan esim. vuohenjuustoa, erilaista sushia nje. Tuli paha mieli ystävän puolesta ja itseäni ärsytti.
Tottakai ymmärrän että löytyy joitakin ruokia mistä ei pidä, itse en syö tonnikalaa. Mutta jotenkin näillä nirsoilijoilla se lista on todella pitkä ja edes maistamaan ei suostu. Minä pystyn kyllä maistamaan tonnikalaakin. Ja muutenkin kerätään liikaa huomioita itseensä.
Yleensä en lähde luokittelemaan ihmisiä, mutta pakko sanoa että oman kokemukseni mukaan nämä nirsot eivät pahemmin ole matkustelleet, käyneet ravintoloissa tai ole erityisen koulutettuja. Käytöstapojen puute on aika ilmeistä myös.
Mitä havaintoja olette itse tehneet nirsoista ihmisistä? Tai muita mieipiteitä? Miten heidät pitäisi kohdata?
Kommentit (82)
Ruokiahan voi ottaa lautaselle pieniä määriä ja sitten hieroa niitä pitkin lautasta. Kohteliasta näin osoittaa, että tarjoilut on maistuneet. Mitään ei silti tarvitse syödä.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 16:20"]
Syön päivässä 1400 kcal ja haluan todellakin valita, mitä suuhuni tuolla kalorimäärällä laitan. En syö mitään, mitä en halua. En tee tästä numeroa, osaan ihan itse vaivihkaa valita ne asiat, jotka syön, mutta aina löytyy joku ap:n kaltainen, joka nostaa älämölön siitä, että en ole kohtelias.
Tämä on minun kroppani enkä harrasta sellaista väkivaltaa, jossa tungen itseeni ruokaa siksi, että joku toinen saa nautintoa ruuan laittamisesta. Syön tai en syö, minusta on kummallista arvottaa ihmisiä sen mukaan, miten paljon he kitaansa tarjoiluja ahtavat.
[/quote]
On väkivaltaa itseään kohtaan olla tarkasti kaloreita rajoittavalla ruokavaliolla, jossa ei voi missään tilanteessa mitenkään joustaa. Kuulostaa syömishäiriöltä tai juttadieetiltä.
Ollaanko me sivistyneet juhlasyöjät sitten väkivaltaisia itseämme kohtaan?
Mä olin viikon reissussa kavereiden kanssa, jotka lähtiessään sanoivat, että juujuu tykätään tosi paljon kreikkalaisesta ruuasta ja ollaan maisteltu vaikkasunmitä. No. Käytännössä sen viikon he elivät vesimelonilla, valkoisella leivällä ja ranskalaisilla kun kaikki muu maistui/haisi oudolta. Vähän hävetti noiden puolesta!!! Ylinoloo.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 16:54"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 16:20"]
Syön päivässä 1400 kcal ja haluan todellakin valita, mitä suuhuni tuolla kalorimäärällä laitan. En syö mitään, mitä en halua. En tee tästä numeroa, osaan ihan itse vaivihkaa valita ne asiat, jotka syön, mutta aina löytyy joku ap:n kaltainen, joka nostaa älämölön siitä, että en ole kohtelias.
Tämä on minun kroppani enkä harrasta sellaista väkivaltaa, jossa tungen itseeni ruokaa siksi, että joku toinen saa nautintoa ruuan laittamisesta. Syön tai en syö, minusta on kummallista arvottaa ihmisiä sen mukaan, miten paljon he kitaansa tarjoiluja ahtavat.
[/quote]
On väkivaltaa itseään kohtaan olla tarkasti kaloreita rajoittavalla ruokavaliolla, jossa ei voi missään tilanteessa mitenkään joustaa. Kuulostaa syömishäiriöltä tai juttadieetiltä.
Ollaanko me sivistyneet juhlasyöjät sitten väkivaltaisia itseämme kohtaan?
[/quote]
Taidan kertoa tuon väkivaltajutun ensi viikolla lääkärilleni. Sinun ajattelutavallasi on OK olla läski, koska on syönyt vain miellyttääkseen muita ja joustaakseen tilanteen mukaan.
Mulla oli joskus poikaystävä, joka suostui syömään ainoastaa vaaleaa patonkia, pihvilihaa ja ranskalaisia. Niin jatietty limsaa ja karkkia. Siilä oli jatkuvia vatsavaivoja eikä suostunut hyväksymään ruokavalion vaikutusta. Nirso ja tyhmä tyyppi.
Olen matkustellut, olen kouluttautunut, olen fiksu, suostun lähes aina maistamaan uusia asioita. Siitä huolimatta on paljon herkkuina pidettyjä ruokia, joista en pidä ja joita en halua syödä. En tee syömättömyydestäni numeroa, joten en ymmärrä miksi jotkut sitten kovasti päivittelevät jos en jotain tarjottavia syö. En välttämättä maista kohteliaisuussyistäkään sellaisia ruokia, joista tiedän etten niistä pidä, kuten sieniruoat. Musta on typerää tuhlausta sellainen "kohteliaisuus", että ruokaa otetaan lautaselle, siirrellään sitä ympäriinsä hämäykseksi ja esitetään että hyvää oli. Voin ottaa pienen määrän jotain ja syödä sen, mutta en ala pelleillä ruoalla.
Nirsous ei vielä kerro ihmisen koulutuksesta tai älystä mitään. Nirsouden näyttäminen voi kertoakin.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 16:28"]
Kuuluu hyviin käytöstapoihin maistaa tarjottuja ruokia, ei niitä tarvitse mättää lusikkakaupalla. Aikuinen ihminen, joka arvostelee kutsujen tarjoiluja ääneen, tai käyttäytyy mielenosoituksellisesti, on sosiaalisesti rajoittunut ja on lapsuudenkodissaan jäänyt vaille tapakasvatusta.
[/quote]
Minä maistan aina kaikkea. Valitettavasti olen herkästi oksentavaa tyyppiä, joten nielemistä seuraa usein oksennusrefleksi ja kakominen. Ei ole kerta eikä kaksi, kun olen onnistunut pilaamaan päivälliskutsut tällä tavalla. Muille vieraille on turha selittää, että vika ei ole ruuassa. Mutta koska lapsuudenkodin tapakasvatus onnistui, niin uudestaan ja uudestaan maistan ruokia ja ihan yhtä usein oksennan.
Lapsuudenystäväni ei halua mennä ulkomaanmatkalle Viron tai Ruotsinlaivaa pidemmälle.. Koska kohdemaassa voi olla pahaa ruokaa, eikä niissä pärjää suomella... :DD
Tuollaiset sosiaalisesti kömpelöt ihmiset kannattaa jättää jatkossa kutsumatta. Kyseessä ei lopultakaan ole muu kuin jotkut haluavat kerätä huomiota itseensä ja käyttää valtaa kutsujen järjestäjää kohtaan nirsoamalla tarjottavien suhteen. Onneksi oma tuttavapiiri ainakin maistaa kaikkea tarjottavaa ja ilmeisesti ovat pitäneet, sillä reseptejä pyydetään usein mukaan.
Naurattaa nämä jotkut kommentit. Joku kuvittelee ilmeisesti että tarjolla oli vuohenjuustoa pelkällään? Ystäväni oli tehnyt sellaisen italialaistyyppisen leipäsalaatin jossa oli vuohenjuustoa ja lisäksi muutamaa erityyppistä sushia, huom. myös sellaista jossa oli vain kurkkua ja osassa oli katkarapua. Kaikki olivat kyllä erittäin herkullisia.
Viinit upposivat siihen malliin että kukaan ei ollut kyllä raskaana eikä kukaan maininnut mistään allergioista. En minä vahdannut kaikkien syömistä, nämä nirsot itse pitivät ääntä. AP.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 20:09"]
Mitä vikaa kinkkupiiraassa, itse tehdyssä perunasalaatissa, lämpimissä voileivissä, uuniperunoissa. Siinä mallia, ei tarvitse yökkiä.
[/quote]
Niinpä. Ja lapsille muuten VAIN JA AINOASTAAN nauravia nakkeja, ranskiksia eikä mitään salaattia. Kun meillä ei tykätä. Eikä muuten sitten mitään turhia mausteita. Mutta suolaa pitää olla kunnolla.
Vai?
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 12:36"]
Niinkauan kun siitä ei tee numeroa, niin siedän. Mutta ärsyynnyn kovaäänisistä " en voi syödä sisäelimiä, papuja, juustoa, pähkinöitä, kalaa, piirakkaa, oliiveja jne.jne " Jäättää hiljaa lautasen reunalle mistä ei pidä, ei siitä tarvitse muiden tietää.
[/quote]
Juuri näin. Nirsoilu on käytöstapojen puutetta aikuiselta. Jos on allerginen, ymmärrän. Mutta jos itse olisin kutsuttuna vieraana jossain ja ruokaa tarjotaan, pitäisin todellakin mölyt mahassani, jos en tykkäisi tarjoiluista. Apua miten epäkohteliasta ja junttia porukkaa! Mä taidan olla liian vanha tänne (40+). Mutta teille nuoremmille: yrittäkää nyt jotenkin alkaa opettelemaan edes alkeellisia käytöstapoja. Moi ja kiitti. Tämä av- palstailu oli hämmentävä ja opettavainen kokemus.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 20:20"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 12:36"]
Niinkauan kun siitä ei tee numeroa, niin siedän. Mutta ärsyynnyn kovaäänisistä " en voi syödä sisäelimiä, papuja, juustoa, pähkinöitä, kalaa, piirakkaa, oliiveja jne.jne " Jäättää hiljaa lautasen reunalle mistä ei pidä, ei siitä tarvitse muiden tietää.
[/quote]
Juuri näin. Nirsoilu on käytöstapojen puutetta aikuiselta. Jos on allerginen, ymmärrän. Mutta jos itse olisin kutsuttuna vieraana jossain ja ruokaa tarjotaan, pitäisin todellakin mölyt mahassani, jos en tykkäisi tarjoiluista. Apua miten epäkohteliasta ja junttia porukkaa! Mä taidan olla liian vanha tänne (40+). Mutta teille nuoremmille: yrittäkää nyt jotenkin alkaa opettelemaan edes alkeellisia käytöstapoja. Moi ja kiitti. Tämä av- palstailu oli hämmentävä ja opettavainen kokemus.
[/quote]
Tervemenoa, itse olen moniallerginen 52 vuotias nainen. Perusruoka on riittävää, ei tarvitse leikkiä snobia.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 20:15"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 20:09"]
Mitä vikaa kinkkupiiraassa, itse tehdyssä perunasalaatissa, lämpimissä voileivissä, uuniperunoissa. Siinä mallia, ei tarvitse yökkiä.
[/quote]
Niinpä. Ja lapsille muuten VAIN JA AINOASTAAN nauravia nakkeja, ranskiksia eikä mitään salaattia. Kun meillä ei tykätä. Eikä muuten sitten mitään turhia mausteita. Mutta suolaa pitää olla kunnolla.
Vai?
[/quote]
Osa ei osaa edes kokata itse, ei edes kinkkupiirasta apuuuuuuuua hiilareita, peruna siinäkin on hiilareita,
Nirsoilu on huonon kasvatuksen tulos, syy on vanhemmissa. Valitettavasti nirsot pistävät vahingon kiertämään omien lastensa ruokakasvatuksen laiminlyönnin kautta.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 12:23"]
Nirsoilu on mielestäni ihan ok, jos ruoka on pahaa. En minäkään alkaisi mitä tahansa jätettä syömään, vaikka hyvä ystävä tarjoaisi. On myös ystäväsi vika, jos tarjoaa kavereilleen sellaista roskaa, joka ei kelpaa. Ystäväsi kannattaisi katsoa peiliin ja miettiä, kannattaisiko hankkiutua vaikkapa kansalaisopiston kokkauskurssille tai tilata ruokansa suosiolla valmiiksi ammattikokilta illanistujaisia varten.
[/quote]
Ammattikokkikin voi kieltäytyä tekemästä tarjoiluja kaltaisellesi, joka kutsuu ruokaa jätteeksi ja roskaksi.
Terv. Ammattikokki
Kuuluu hyviin käytöstapoihin maistaa tarjottuja ruokia, ei niitä tarvitse mättää lusikkakaupalla.
Aikuinen ihminen, joka arvostelee kutsujen tarjoiluja ääneen, tai käyttäytyy mielenosoituksellisesti, on sosiaalisesti rajoittunut ja on lapsuudenkodissaan jäänyt vaille tapakasvatusta.