Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielipiteitä nirsoista aikuisista?

Vierailija
15.11.2014 |

Eilinen illanvietto ystäväporukan kesken pisti miettimään. Ystävän miehen kaveripariskunnasta löytyi taas monta näitä nirsoilijoita jotka eivät suostuneet edes maistamaan ystävän vaivalla tekemiä herkkuja. Ei ollut edes mitään erityisen eksoottisia juttuja, vaan esim. vuohenjuustoa, erilaista sushia nje. Tuli paha mieli ystävän puolesta ja itseäni ärsytti.

Tottakai ymmärrän että löytyy joitakin ruokia mistä ei pidä, itse en syö tonnikalaa. Mutta jotenkin näillä nirsoilijoilla se lista on todella pitkä ja edes maistamaan ei suostu. Minä pystyn kyllä maistamaan tonnikalaakin. Ja muutenkin kerätään liikaa huomioita itseensä.

Yleensä en lähde luokittelemaan ihmisiä, mutta pakko sanoa että oman kokemukseni mukaan nämä nirsot eivät pahemmin ole matkustelleet, käyneet ravintoloissa tai ole erityisen koulutettuja. Käytöstapojen puute on aika ilmeistä myös.

Mitä havaintoja olette itse tehneet nirsoista ihmisistä? Tai muita mieipiteitä? Miten heidät pitäisi kohdata?

Kommentit (82)

Vierailija
1/82 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nirsoilu on mielestäni ihan ok, jos ruoka on pahaa. En minäkään alkaisi mitä tahansa jätettä syömään, vaikka hyvä ystävä tarjoaisi. On myös ystäväsi vika, jos tarjoaa kavereilleen sellaista roskaa, joka ei kelpaa. Ystäväsi kannattaisi katsoa peiliin ja miettiä, kannattaisiko hankkiutua vaikkapa kansalaisopiston kokkauskurssille tai tilata ruokansa suosiolla valmiiksi ammattikokilta illanistujaisia varten.

Vierailija
2/82 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 12:23"]

Nirsoilu on mielestäni ihan ok, jos ruoka on pahaa. En minäkään alkaisi mitä tahansa jätettä syömään, vaikka hyvä ystävä tarjoaisi. On myös ystäväsi vika, jos tarjoaa kavereilleen sellaista roskaa, joka ei kelpaa. Ystäväsi kannattaisi katsoa peiliin ja miettiä, kannattaisiko hankkiutua vaikkapa kansalaisopiston kokkauskurssille tai tilata ruokansa suosiolla valmiiksi ammattikokilta illanistujaisia varten.

[/quote]

Mistä tietää että ruoka on pahaa jos ei edes maista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/82 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sen ulkonäöstä huomaa, jos on amatööri ollut asialla.

Vierailija
4/82 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 12:28"]

[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 12:23"]

[/quote]

Mistä tietää että ruoka on pahaa jos ei edes maista?

[/quote]

Ihminen joka kutsuu ruokaa roskaksi tai jätteeksi, ei ansaitse kutsua kenenkään ruokapöytään. Häpeäisit. 

Vierailija
5/82 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nirsot aikuiset ovat mielestäni todella lapsellisia ja outo ja.

Vierailija
6/82 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei nirsoilu hirveästi haittaa, toki, jos siitä tehdään numeroa, niin vähän ärsyttää, mutta muutoin ei. Onneksi en ollut itse eilen paikalla, sillä sushit ja vuohenjuusto ovat inhokkilistallani... sori, en vaan tykkää.

Vierailija
7/82 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinkauan kun siitä ei tee numeroa, niin siedän. Mutta ärsyynnyn kovaäänisistä " en voi syödä sisäelimiä, papuja, juustoa, pähkinöitä, kalaa, piirakkaa, oliiveja jne.jne " Jäättää hiljaa lautasen reunalle mistä ei pidä, ei siitä tarvitse muiden tietää.

Vierailija
8/82 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuo ruoan haukkuminen jätteeksi ja roskaksi on tätä käytöstapojen puutetta mitä tarkoitin, ja se että ylipäätänsä erikseen kovaan ääneen ilmoitetaan ettei tykkää jostain ruoasta. Ystäväni oli nähnyt paljon vaivaa ja oli kyllä erinomaiset tarjoilut, enemmän mallia suolainen naposteltava kuin mikään varsinainen illallinen. Joten en olisi edes noteerannut nirsoilua jos ei siitä olisi tehty numeroa.

En omissa kaveripiireissäni törmää näin huonoon käytökseen, joten pääsi vähän yllättämään. Kyseessä oli siis muutama ystävän miehen kaveri ja parin kaverin tyttöystävät. AP.

Vierailija
9/82 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on niitä samoja ihmisiä, jotka muutenkin pilaavat illanistujaiset kaikenlaisella valituksella. Päätä särkee, väsyttää ja niin edes päin. Hirveä numero kaikesta. Menisivät kotiin ja jättäisivät muut pitämään hauskaa.

Vierailija
10/82 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen nirso mutta en ikinä itse tee siitä numeroa, vaan valitettavasti sen tekevät muut ihmiset. Minulle ei ole mikään ongelma mennä juhliin ja syödä siellä vaikka vain sitä kinkkua ja perunalaatikkoa (kuten eilisissä pikkujouluissa), mutta aina löytyy joku joka alkaa taivastelemaan että no minkä takia et ottanut sitä rosollia ja graavilohta ja sitä ja tota, että kyllä sun ilta nyt menee pilalle ja voi kun sun lautanen näyttää ankealta yms yms. Keskittykää vaan ihan niihin omiin syömisiin, jos minua häiritsisi se että en saa yhtä montaa ruokalajia syödäkseni kuin muut niin varmasti opettelisin niitä syömään!

Vierailija
11/82 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä illan emännän olisi pitänyt ymmärtää, että nuo mainitsemasi tarjoomukset jakavat voimakkaasti mielipiteitä. Hän olisi voinut noiden lisäksi valmistaa jonkun takuuvarman ruokalajin, joka olisi maistunut näille nirsoiksi mainitsemillesikin. Monet eivät vaan saa alas vuohenjuustoa. Minä esim. kuulun niihin. Ei se siellä teidän kyläpaikassa olisi ollut yhtään sen herkullisempaa kuin muuallakaan. Maistettu siis on. Moni on myös allerginen kalalle ja sitähän sushissa on, peräti raakana. Otan taas itseni esimerkiksi. En ole allerginen kalalle, vaan syön hyvällä ruokahalulla kypsennettyä, siis keitettyä, paistettua ja lämminsavustettua kalaa, mutta raaka ei uppoa, ei edes kylmäsavustettu, graavattu tai happokypsennetty. Puistattavat. Olen joskus saanut niin pahaa graavilohta, että sen jälkeen en enää edes halua maistaa, vaikka se muiden mielestä olisi miten erinomaista ja herkullista.

Siellä teidän kekkereillänne olisi hyvin voinut olla tarjolla esim. savukalaa tai vaikka maukas kinkkupiiras noiden muiden ohella. Salaatteja varmasti olikin tarjolla. En voi mitään, että mieleen tulee ajatus, että illatsujen emäntä halusi brassailla hienoilla ruuilla eikä käsittänyt, että heidän hienot herkut eivät olekaan kaikille herkkuja. Mutta niinhän se on, että av-palstalla ei saa olla eri mieltä ruuista ja kaikkea pitää syödä vaikka henki menisi, sillä muuten on moukka ja sivistymätön ja ties mitä!

Vierailija
12/82 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kyllä ole kovin kummoinen emäntä sellainen, joka tarjoaa samassa menussa vuohenjuustoa ja sushia.

Vierailija
13/82 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nirsoilu on mielestäni ihan ok, jos ruoka on pahaa. En minäkään alkaisi mitä tahansa jätettä syömään, vaikka hyvä ystävä tarjoaisi. On myös ystäväsi vika, jos tarjoaa kavereilleen sellaista roskaa, joka ei kelpaa. Ystäväsi kannattaisi katsoa peiliin ja miettiä, kannattaisiko hankkiutua vaikkapa kansalaisopiston kokkauskurssille tai tilata ruokansa suosiolla valmiiksi ammattikokilta illanistujaisia varten."

Millaisia ystäviä sinulla on? Mitä odotat tarjottavan?  Kyllä minäkin tarjosin viisivuotiaana naapurin tytölle hiekkakakkua ja kuravettä päälle. Hän kiitti ja hymyili, mutta ymmärsi olla syömättä ja juomatta, ainakaan  kaikkea tarjottavaa. Nyt vähänn vanhempana, en edes muista koska minulle olisi tarjottu roskaa. Toki kelaakikkona on joskus käynyt mielessä, että onko perheeni jätetty kutsumatta johonkin siksi, että meillä on perheessä, jokunen "ravitsemusvamma" ts. 2 keliaakikkoa ja yksi maidoton/ kananmunaton. - Mistään nirsoilusta ei ole kyse, mutta edelleen on ihmisiä, joille valitettavasti tuntuu olevan mahdoton ajatus ymmärtää, että terveydellisistä syistä voi joutua kieltäytymään, jostai ah niin herkulliselta näyttävästä ja ehdottoman varmasti, myös herkulliselta maistuvastakin.   

Vierailija
14/82 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No totta puhuen tuollaisia ihmisiä on vaikea ymmärtää. Usein heillä on (anteeksi nyt vain) rasittava asenneongelma. Valitetaan, tehdään omista syömisistä iso numero, saatetaan kovaan ääneen epäillä, kyseenalaistaa, haukkua ja hyikytellä. Se ei ole fiksua, aikuismaista eikä millään tavoin ymmärrettävää käytöstä. On aivan älyttömän noloa haukkua joku ruoka, jota ei ole aiemmin edes maistanut.

Usein tällaisten ihmisten ruokavalio koostuu lähinnä ruskeasta, mauttomasta mössöstä (tyyliin (jauhe)liha, kastike, peruna, makaronilaatikko...). Makumieltymykset eivät ole kehittyneet sitten lapsuuden, eikä mitään uutta uskalleta tai haluta kokeilla. En ymmärrä tätä. Tuollaisilta ihmisiltä jää tosi monet ihanat makuelämykset kokematta.

Vaikka kaikesta ei välttämättä pitäisi, ruokaa voi silti maistaa. Jos ei jostain jutusta pidä, sitten voi vaikka jättää syömättä, mutta tuonkin asian voi hoitaa fiksusti. Mitä kauheaa sitä paitsi tapahtuu, jos nyt sitten ei satukaan pitämään jostain oliivista? En usko, että kovin monella kuitenkaan on sen verran pahoja aistiyliherkkyyksiä, etteikö tuollaisesta tilanteesta voisi selviytyä.

Ymmärrän kuitenkin, jos joku ei halua syödä (tai edes maistaa) vaikka äyriäisiä, raakaa lihaa ja sisäelimiä, mutta usein nirsoilijat tuntuvat karsastavan etenkin kasviksia. Eiväthän ne yleensä edes ole kovin voimakkaan makuisia eikä suutuntumakaan ole "outo", kuten vaikka sienissä. Sekin ihmetyttää, jos mitään mausteita suolan lisäksi ei saisi käyttää.

Sushi ja vuohenjuusto jakavat kyllä voimakkaasti mielipiteet, mutta kyllä niitäkin voisi kohteliaisuudesta maistaa, varsinkin jos niistä ei ole aikaisempaa kokemusta. Sitä paitsi uusiin makuihin pitää totutella, harvoin niihin kertaheitolla ihastutaan.

Ai niin, erityisruokavaliot eivät tietenkään ole nirsoilua.

Vierailija
15/82 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni on tuollainen, sushi on  pahaa, vaikka sitä ei ikinä sen hirveeeen raaan kalan takia ole maistanutkaan. Ainoastaan menee pizza ja hk makkara. Ja lapset ovat oppineet samanlaisiksi tuleviksi ruokavammaisiksi. Ymmärtäisin jos tarjottaisiin etanoita ja ötököitä, mutta normiruokaa kyllä voi maistaa.

Vierailija
16/82 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntemani nirsot ihmiset ovat todellakin sosiaalisesti aika kömpelöitä ja vähän sellaisia jäykkiä töksäyttelijöitä.

Vierailija
17/82 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kamalia!

Vierailija
18/82 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ystäväni on nirso, mutta hän ei onneksi tee numeroa siitä. Olen jo tottunut siihen, etten tarjoa hänelle mitään, kun hän tulee kylään. Joskus harvoin olen unohtanut, mutta hän sanoo samantien ettei ota ja asia on sillä selvä. Itseäni lähinnä ärsyttää nämä nirsot, jotka tekevät nirsoilustaan suuren jutun eli kysyvät, mitä missäkin ruuassa on, sorkkivat jotain pieniä ananaspaloja ruuan seasta pois.

Vierailija
19/82 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olimme menossa erään kaverini kanssa matkalle, joka on vain joidenkin ruoka-aineiden kohdalla nirso. Hän oli tilannut lennolle aterian ja odotti sitä nälkäisenä. Kun se tuotiin hänen eteensä, hän ehti sanomaan "kunhan siellä ei ole paprikaa, ananasta tai sieniä, niin mulle kelpaa". Siellä oli sienirisottoa ja kaaliraastetta, jonka seassa oli paprikaa  ja ananasta. Nauratti minua, kaveria ei. Hän nyppisi yksitellen sienet, ananakset ja paprikat, söi vain riisin ja kaaliraasteen.

Vierailija
20/82 |
15.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön päivässä 1400 kcal ja haluan todellakin valita, mitä suuhuni tuolla kalorimäärällä laitan. En syö mitään, mitä en halua. En tee tästä numeroa, osaan ihan itse vaivihkaa valita ne asiat, jotka syön, mutta aina löytyy joku ap:n kaltainen, joka nostaa älämölön siitä, että en ole kohtelias.

Tämä on minun kroppani enkä harrasta sellaista väkivaltaa, jossa tungen itseeni ruokaa siksi, että joku toinen saa nautintoa ruuan laittamisesta. Syön tai en syö, minusta on kummallista arvottaa ihmisiä sen mukaan, miten paljon he kitaansa tarjoiluja ahtavat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi viisi