Työkaveri saikulla tunturivaelluksella.
Saiken syynä kipeä kyynärpää. Meillä töissä se ei rasitu millään lailla; enimmäkseen istutaan paikallaan. Kävelyä on jonkun verran päivässä. Muuten saa liikkua tai olla paikallaan oman mielen mukaan.
Tuo kyynärpää on hänellä kipuillut jo vuosia. Siitä erikoinen vaiva, että paranee aina sunnuntaivuoron ajaksi. Maanantaina on taas liian kipeä töissä istumiseen.
Kyllä, ottaa pannuun. Ja ei, ei ole minun bisnekseni. Kyllä, siitä huolimatta moinen loislusmuilu syö omaa työmotivaatiota.
Laiskurit pois duunista. Pitäisi tehdä joku kansalaisaloite.
Kommentit (548)
Miksi tässä ei ole tarjottu korvaavaa työtä? Olisi varmasti työpaikalla hommia, missä ei käsi rasitu..
Minä olen esimiehenä näissä pitemmissä saikku tapauksissa käyttänyt sellaista tulevaisuus polkua missä palveluntuottaja etsii työntekijälle uuden työpaikan, kaikki voittaa koska usein näissä on myös motivaatio aika nollassa työntekijällä ja esimiehellä/työnantajalla.
Mistä aloittaja tietää työkaverinsa sairasloman syyn ellei ole itse esimies jolle se on ilmoitettu?
Kuka kertoi?
Olen minunkin ollut sairaslomalla masennuksen vuoksi mutta työkaverille kerroin että sitkeä flunssa. En halua kaikille kertoa mielenterveysongelmistani.
Vierailija kirjoitti:
Jos sairaslomapäivät menee yli 30 niin sitten kokoontuu moniammatillinen ryhmä (esimies, työterveyden edustaja, muut tarvittavat edustajat) jotka miettivät miten henkilön työtä pitäisi muuttaa että hän jaksaisi paremmin. Ja tämä uusitaan aina 30 pvä:n välein. Työkaverini sairastui rintasyöpään ja hän oli kevään aikana 4 kk pois. Hän kertoi että hänellekin käytiin kaikki keskustelut vaikka hän ei mitenkään elämänhallinnanongelmien takia ollut pois. Keskustelussa esim. sovittiin että hän aloittaa lyhyemmällä työajalla ja siten sairaslomakin oli lyhyempi mitä lääkärit kaavailivat.
Kuulostaa lähinnä ahdistavalta että syöpäsairaana joudut kuukauden välein käymään tuollaisen keskustelun. Eihän keskustelu ole ajankohtainen ennen kuin tilanne on se että pystyisi edes osa-aikaisesti palaamaan. Miksi siis tahallaan kiusata sairasta jos tiedetään että sairausloma väistämättä kestää useamman kuukauden?
Olen itse ollut aiemmin useamman kuukauden sairauslomalla vakavan masennuksen vuoksi ja esim. kuukauden sairausloman jälkeen tilanne oli vielä se että haudoin päivät itsemurhaa ja itkin. Viimeinen asia mitä tuohon olisi tarvinnut olisi ollut moniammatillinen palaveri jossa pohditaan töihin paluuta. Kyllä lääkäri osaa paremmin sanoa kuin työnantaja milloin tuollaisen pohtiminen on ajankohtaista.
Vierailija kirjoitti:
Mistä aloittaja tietää työkaverinsa sairasloman syyn ellei ole itse esimies jolle se on ilmoitettu?
Kuka kertoi?
Olen minunkin ollut sairaslomalla masennuksen vuoksi mutta työkaverille kerroin että sitkeä flunssa. En halua kaikille kertoa mielenterveysongelmistani.
Olin just tulossa sanomaan tätä samaa. Itsekin olen sanonut työkavereille olleeni flunssassa vaikka se on ollut toistuvan masennuksen keskivaikea jakso.
Psykiatristen sairauksien stigma on niin suuri että mieluummin ottaa epäilyt lintsaamisesta ym.
Ja masentuneena nimenomaan pyrin lääkityksen ohella olemaan aktiivinen, mutta silloin joutuu varomaan näyttämästä terveeltä kodin ulkopuolella, koska joku työkaveri voi tulla vastaan. Suunnilleen kerran vuodessa joudun ottamaan lääkityksentarkistussaikun, eli pari viikkoa sairaslomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yks tuli kerran tuomaan töihin saikkulappua, kun jalka oli kipeä. Käveli työpaikalle korkkareissa 😂
Korkkarit voi helpottaa joitakin jalkakipuja.
Näin on. Esimerkiksi luupiikkiä kantapäässä.
Esimiehenä puuttuisin asiaan. Kannattaa ottaa huomioon, että esimiehen ei ole pakko hyväksyä edes lääkärin kirjoittamaa sairauslomaa.
Jokin tunturivaellus on ehkä omiaan ja ihan hyväkin burn outista tai vastaavasta kärsivälle, mutta kipeä käsi ja tunturivaellus sopii kyllä aika huonosti yhteen. Työkaverilla tosi pahaksi äitynyt tenniskyynärpää ja se on niin kipeä, ettei hän kärsi edes hitaalle kävelylenkille sen kanssa läheteä.
Vierailija kirjoitti:
Jos sairaslomapäivät menee yli 30 niin sitten kokoontuu moniammatillinen ryhmä (esimies, työterveyden edustaja, muut tarvittavat edustajat) jotka miettivät miten henkilön työtä pitäisi muuttaa että hän jaksaisi paremmin. Ja tämä uusitaan aina 30 pvä:n välein. Työkaverini sairastui rintasyöpään ja hän oli kevään aikana 4 kk pois. Hän kertoi että hänellekin käytiin kaikki keskustelut vaikka hän ei mitenkään elämänhallinnanongelmien takia ollut pois. Keskustelussa esim. sovittiin että hän aloittaa lyhyemmällä työajalla ja siten sairaslomakin oli lyhyempi mitä lääkärit kaavailivat.
Meillä on myös ns. paperilla joku tuon tyyppinen systeemi, mutta ei esimies koskaan vie mitään asioita eteenpäin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi tässä ei ole tarjottu korvaavaa työtä? Olisi varmasti työpaikalla hommia, missä ei käsi rasitu..
Minä olen esimiehenä näissä pitemmissä saikku tapauksissa käyttänyt sellaista tulevaisuus polkua missä palveluntuottaja etsii työntekijälle uuden työpaikan, kaikki voittaa koska usein näissä on myös motivaatio aika nollassa työntekijällä ja esimiehellä/työnantajalla.
Meidän työssä ei käsi rasitu. Mahdotonta järkätä siltä kantilta mitään korvaavaa työtä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kuka kertoi?
Työkaveri itse jauhaa kädestään ja saikeistaan ihan jatkuvasti. Naamatusten ja somessa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kuka kertoi?
Sairausloman diagnoosi on työterveyshuollon tiedossa eikä se kuulu esimiehelle, ellei kyseessä ei ole työtapaturma, ammattitauti, väkivalta työtehtävissä, epäilty alkoholismi tms., joihin työnantajan tulee puuttua.
Ymmärrän tätä vaelluslomalle lähtenyttä, kotona ongelmat vain pyörii aivois ja seinät kaatuu päälle.
Mistäs tiedättä vaeltaako tai vaan nauttii tunnelmasta ja maisemista.
👍🏻Ruskaretkeläiselle
Kateelliset pitäköön päänsä kii
Vierailija kirjoitti:
Suomeen tarvittais todellakin se, että eka saikkupäivä ois palkaton.
Joo. Kaikki levittämään töihin flunssaa ja mahatautia, kun ei ole varaa olla saikulla.
Saikun syy ei aina näy päälle päin, aivokasvain leikattiin, pipo päähän vain ja lenkille(ei kaljut näkyny)
Ehkä muakin ihmeteltiin, siellä se vain saikulla ollessa hiljalleen käppäilee. Koppa oli olku auki pari viikkoa aiemmin.
Todella toivon teillekin oikein hatun hankalaa sairautta ja saikkua,
kirjoitelkaapas sitten tänne
tuntemuksianne.
Olen 150 työntekijän tehtaassa töissä ja täällä on päivittyvä top 10 eniten sairauspoissaolevien lista. Aina jos työt vähenee ja tarve irtisanoa porukkaa niin saikkusankarit potkitaan pihalle.
Meillä käytössä myös tuo tulevaisuuspolku, se on ollu tosi iso apu meille esimiehille kun löytyy uusi ura niille, joilla ei oo jatkonäkymiä välttämättä omassa organisaatiossa. Ja kaikki voittaa, kun myös nämä ihmiset löytävät uuden, usein paremman työpaikan kuin se nykyinen.
Kannattaa ottaa nuo työkykyjohtamisen haasteet esimiehen kanssa puheeksi tai esimiehen esimiehen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseltä murtui pikkurilli aikanaan. Olen sairaanhoitaja ja työssäni annan injektioita, laitan tippoja ja sellaista. No en voinut olla töissä. Koska kyseessä oli kuitenkin pelkkä pikkurilli, niin en viitsinyt kotonanikaan maata, vaan kävin elokuvissa ym.
Jees, saikke ei tarkoita sitä ettei voi tehdä mitään muuta kuin maata sängyssä.
Mutta meidän duunissa kyynärpääsaikke tarkoittaa sitä, että jos se kyynärpää ei kestä duunia, se ei kestä myöskään tunturivaelluksia. Tai kestä paremmin niitä vuoroja joista saa tuplapalkan.
V ttu että korpeaa ihan suomeksi sanottuna.
Ap
Miksi se ei kestäisi tunturivaellusta? Sinäkö sen päätät mitä se kestää?
Mitä tunturiin kuuluu? Eikö edes hävetä!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Kaikki levittämään töihin flunssaa ja mahatautia, kun ei ole varaa olla saikulla.
Ei meillä saa flunssan takia olla poissa töistä kuitenkaan, joten olisi kyllä mahtava juttu tuo ensimmäinen palkaton saikkepäivä.
Ap
Saikun kokenut kirjoitti:
Saikun syy ei aina näy päälle päin, aivokasvain leikattiin, pipo päähän vain ja lenkille(ei kaljut näkyny)
Ehkä muakin ihmeteltiin, siellä se vain saikulla ollessa hiljalleen käppäilee. Koppa oli olku auki pari viikkoa aiemmin.Todella toivon teillekin oikein hatun hankalaa sairautta ja saikkua,
kirjoitelkaapas sitten tänne
tuntemuksianne.
Kävitkö tekemässä pyhävuorot kuitenkin saiken lomassa?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen 150 työntekijän tehtaassa töissä ja täällä on päivittyvä top 10 eniten sairauspoissaolevien lista. Aina jos työt vähenee ja tarve irtisanoa porukkaa niin saikkusankarit potkitaan pihalle.
Mä tulen seuraavaksi sinne töihin!
Ap