Elämä 1980-luvulla. Kerätään muistoja tähän ketjuun.
Kommentit (2913)
QWERTY2022 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota mainostekstaamista opetetaan nykyisinkin mutta se on koulukohtaista.
Ylä-asteella oli valinnainen aine konekirjoitus.
Sähkökirjoituskoneet tulivat.Se peruskoulun yläasteen konekirjoituskurssi oli erittäin hyödyllinen siinä vaiheessa kun alkoi kirjoittamaan tietokoneen näppäimistöllä. Tosin joistakin kirjoittajista huomasi myöhemmin että he käyttivät edelleen yhtä paljon voimaa tietokoneen näppäimistön kanssa kuin mitä mekaanisen kirjoituskoneen näppäimistön kanssa oli totuttu. Minä käytän edelleen kirjoittaessa melko tarkasti kymmensormijärjestelmää kuten A-kirjainta tulee painaa vasemmman käden pikkusormella. Semmoinen kirjoitustyyli missä käytössä ovat vain oikean ja vasemman käden etusormet näyttää huvittavalta.
Yläasteella suppea ja laaja kurssi enkku ja ruotti. Matikassa lisäksi keskikurssi jossa taiteilin helpommalla
kiitettävän 10 kuin laajalta olisin saanut. Mutta vastasi laajan kurssin 9:ää joten kiitettävä kuten koko keskiarvokin, silti lukioon ei asiaa sairauden takia :(
Penkkarit Savonsolmussa olivat suosittuja. Arman Pohjantähden alla uusimmassa jaksossa: 7 - Pieksämäki: Suomen Twin Peaks - Kriisin keskellä unohdettu tapahtuma-ala käytiin siellä. Toiminta on nyt lopetettu.
Vielä silloin tiesin joissakin kerrostaloissa olevista pommisuojista. Enää en ole törmännyt asiaan.
Vierailija kirjoitti:
M45 kirjoitti:
Videokasetit piti kelata alkuun kun ne palautettiin videovuokraamoon.
Kopiointia kutsuttiin "äänittämiseksi" tai "nauhoittamiseksi".
Kakspesäinen mankka tarvittiin siksi että voitiin kopioida pelejä C64:lle.
Kaverilta ei voinut lainata uusinta nauhoitusta Ritari Ässästä, koska niiden porukoilla oli VHS ja meillä Beta.
Koulussa tytöillä oli farkkuhaalarit.
Poljin 10km ees taas vain todetakseni ettei Jani ollutkaan kotona.
Mopoja ei ollut käytännössä kuin PV tai manki. Joillain friikeillä oli Tunturi Tiger.
Ei kyllä pidä paikkaansa mopojen osalta, monella oli Solifer ja joillain myös pappa-Tuna.
Pappa-Tunturille naurettiin jo 70-luvun lopulla. Ei semmosella enää kukaan nuori 80-luvulla kehdannut ajaa. Papat ajoi, ja siksi se olikin Pappa-Tunturi.
Vierailija kirjoitti:
Iris kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain ajokortin vuonna 1982, olihan se juhlaa. Kesätyötilistä ostin auton, oli mahtavaa kesällä matkustella tyttöystävän kanssa ja telttailla.
Siis nuoren miehen kesätyötilistä voi ostaa auton. Minun - nuoren naisen - kesätyötilistä pystyi maksamaan autokoulun, ei muuta.
Minun isäni hankki ajo-opetusluvan ja sain sitä kautta AB-ajokortin 18-vuotiaana. En ole koskaan ollut autokoulussa enkä ole ajanut moottoripyörällä.
ABC -ajokortin omistan ja vain yhden kerran ajanut kuorma-autoa, töistä lainattua.. Luulin kahdeksantoistakesäisenä rikastuvani eräänä päivänä jopa niin että hankkisin oman kuorma-auton.
Muiden taskuja pullottamaan kun elämä vei, haihtuivat haaveet omasta ja ehkä jälkeenpäin ajatellen onkin,
että hyvä niin. Vaarallista touhua.
Moottoripyörän, sen isoimman laittaisin, rikas mies jos oisin. . .
Puhelinluettelot, paperikartat ja karttakirjat, pilapuhelut, jäätelökakku, kioskit, pyhäkoulu, Belmont-aski, uusi vuosi ja Michael Jacksonin Thriller-video televisiosta, Suosikki, SinäMinä, MeKaks, Perjantai, mesiviini, minttusuklaa, triplesec, Liebfraumilch, pilkulliset pillifarkut, Dingo, luokkasormus, Lumenen LoveLetter-huulipuna, sähkönsininen ripsari…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistaako kukaan mikä oli kasarilla tai voi olla ysärilläkin joku kansainvälinen kirjeenvaihtopalsta? sieltä tuli joku lappu missä oli toiveiden mukaisen kirjeenvaihtoystävän yhteystiedot? Minulla on vieläkin pari näistä facessa kavereina, eli yhteys on säilynyt!
Pen friend service
Mulla oli kirjekavereita ympäri maailman. IYS oli se palvelu nimeltään.
International Youth Service
Ruotsi, Uk, Saksa, USA, Kanada, Puerto Rico, Etiopia, Singapore, Japani, Kreikka… Ainakin näistä maista oli kirjekavereita.
Vierailija kirjoitti:
Multa löytyy vielä toi Spectrum ja joitain pelejä siihen. BOULDER DASH oli monen suosikki.
Kyllä! BD oli mahtipeli, josta muistaakseni kirjoitin arvostelunkin MikroBittiin. Oi niitä aikoja.
Vierailija kirjoitti:
Vielä silloin tiesin joissakin kerrostaloissa olevista pommisuojista. Enää en ole törmännyt asiaan.
Jep. Silloin kävin monessa pommarissa. Enää niitä ei taida olla juuri missään.
Mm. Roihuvuoren kirkon alla on massiivinen pommari. Kävin lapsena monta kertaa.
Siellä oli kuntosali 70-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin minusta oli mukavaa että rekisterinumerosta pystyi päättelemään mistä päin Suomea joku autoilija oli luultavasti kotoisin.
Kysyinkin, että mitä sillä tiedolla tekisit. Miksi oli mukavaa pystyä päättelemään jonkun kotilääni?
Vaasalaiset ajoivat hyvin, kymiläisiä sai varoa. Rekkari antoi osviittaa auton kotiseudusta.
Vierailija kirjoitti:
Neukkulaa pelättiin edelleen. Ei saanut sanoa julkisesti mitään pahaa siitä, USA:sta sai.
Nythän Venäjästä ei saa sanoa julkisesti mitään hyvää :-) Muuten on heti Kremlin trolli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin minusta oli mukavaa että rekisterinumerosta pystyi päättelemään mistä päin Suomea joku autoilija oli luultavasti kotoisin.
Kysyinkin, että mitä sillä tiedolla tekisit. Miksi oli mukavaa pystyä päättelemään jonkun kotilääni?
Silloin ne rekisterinumerot eivät olleet mielivaltaisia, vaan autot oli rekisteröity tietyn läänin alueella. Niinpä se rekisterinumero kertoi yleensä oliko joku ulkopaikkakuntalainen. Sitä saattoi käyttää vaikka keskustelun avauksena. Silloin ihmiset eivät mainostaneet omaa yksityiselämäänsä missään netissä.
Nykyisin kehitys on menosa siihen suuntaan että henkilötunnuksestaankin ei saisi enää nähdä henkilön ikää ja sukupuolta aivan kuin siinä olisi jotain suurta salattavaa.
Henkilötunnuksiahan ollaan uudistamassa digi-id:tä varten, vaikka se on naamioitu sukupuolineutraaliudeksi. Samaan suuntaan toimivat myös muut lakiesitykset, kuten työnantajan oikeus käsitellä työntekijän terveystietoja ja rokotepassivalmistelu. Näitä kaikkia ajetaan yhteen ja samaan suuntaan: digi-id:hen, jonka jälkeen ihmiset saavat ostaa ja myydä vain tällä id-tunnuksella. Siihen liitetään myös pankkikortti ja kansallinen tulorekisteri, Omakanta, kiinteistörekisteri, sähköyhtiöiden asiakkuusrekisteri jne.
Kannattaisi kaikkien nousta jo barrikadeille, eikä vain ns. salaliittoteoreetikoiden. Perehtykäähän vireillä oleviin lakiesityksiin meillä ja EU:ssa.
80-luvun muistelu on tietysti ihanan nostalgista, koska silloin meillä oli viattomuus ja vapaus. Ei meitä valvottu herkeämättä valvontakameroin ja rekisterein, kuten nyt. Siksi me olimme onnellisempia, vaikka elämä ei ollutkaan niin patologisen "turvallista" kuin nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hammaslääkärin tarkastuksessa käytiin koululaisena joka vuosi. Hammashoitolassa käytiin myös hoitajan pitämässä harjausopetuksessa. Hoitaja näytti sellaisilla hienoilla jättihampailla ja jättiharjalla, miten hampaat harjataan. Sen jälkeen piti itse harjata hampaat peilin edessä, jonka jälkeen syötiin sellainen pinkki tabletti. Ne kohdat, jotka olivat huolimattomasti harjattu, värjäytyivät punaisiksi. Muistan, kuinka tabletti maistui hyvälle ja jännitti, jääkö hampaisiin pinkkiä :D Hammashoitolasta sai myös sellaisia valkoisia tarroja, jotka sai liimata sellaiseen julisteeseen, kun oli harjannut hampaat. Hammashoitaja kävi myös koululla valistamassa säännöllisen harjauksen tärkeydestä. Koulussa myös fluorattiin hampaat säännöllisesti ja opettaja otti aikaa. Fluoria purskoteltiin kaksi minuuttia. Hammashoitolasta sai ilmaiset fluoritabletit mukaan. Minulla onkin vain yksi paikattu hammas. Olen syntynyt 1972.
Meillä kanssa, mutta mulla huono hammasluusto jo syntyjään. Ekat reiät (3 kpl samalla kerralla) paikattiin jo 8 vuotiaana. Eivät uskoneet kun sanoin ettei puudutus auta. Allergiaa ei tunnettu. Oksensin pitkin Myyrmäen ala-asteen käytäviä. Opettaja laittoi mut taksiin joka vei äidin työpaikalle. Tätä jatkui useamman kerran. Aika sadistista meininkiä.
Aloitin koulunkäynnin v. 1972, reikiä paikattiin monen monta puuduttamatta, ennen kuin vasta yläasteelle siirtyessä v. 1979 kysyttiin ensimmäisen kerran, että puudutetaanko. En edes ala-asteikäisenä koskaan tiennyt, että sellainenkin vaihtoehto on. .
MIKSI hammaslääkärin olisi pitänyt tyrkyttää sitä puudutusta? Lasten hampaissa ei edes ollut niin syviä reikiä, että niiden paikkaamisessa olisi lähellekään hermoa porattu, joten puuduttaminen olisi ollut täysin turhaa kemikaalialtistusta.
Minulla paikattiin useampi hammas kersana kasarilla - ja sen kivun puuduttamatta paikatuista hampaista kyllä muistaa. Karmeimpana mieleen jäi suurimman poskihampaan paikkaaminen - luulin silloin, että nyt todella kuolen...
Seuraavan kerran uskaltauduinkin hammaslääkäriin 90-luvun loppupuolella ja kokemus oli hämmentävän kivuton. Pelko hammaslääkäriin silti jäi.
En käsitä tuota höpinää kemikaalikuormista. On ollut täysin epäinhimillistä lasta kohtaan hoitaa hampaita sellaista tuskaa tuottamalla. Liekö kyseessä joku sairas rangaistusmentaliteetti - vai eikö lasta nähty ihmisenä lain..?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikkukyläläinen kirjoitti:
No kyllä leipää sai ihan normi kaupasta??? Joku muistaa pikkasen omiaan 😂
Mihin viittaat tällä?
Jossain kohti tätä ketjua joku muisteli kuinka muka leivät ostettiin leipomosta.
eri
Eihän se poissulje sitä, että niitä kaupastakin sai. Leipomosta tuoreempaa ja sulkemisajan lähestyessä samana päivänä leivotut puoleen hintaan.
Vierailija kirjoitti:
Tosi paljon oltiin lapsena liikkeellä. Kävellen tai polkupyörällä kouluun, talvella potkukelkalla tai hiihtäen. Kavereiden kanssa leikittiin ulkona siihen asti, kunnes äidit alkoi huutaa ovella, että syömään.
Vielä murrosiässä oltiin paljon ulkona. Talvisin käytiin luistelemassa monena iltana viikossa läheisellä luistinradalla. Kesäisin samoiltiin metsässä ja kiipeiltiin kivillä.
Vierailija kirjoitti:
Muistaako kukaan oliko 80-luvulla mahdollista suorittaa peruskoulussa ompeluajokortti?
Mä olen käynyt peruskoulun 70-luvulla, ja kyllä suoritin ompelukoneajokortin.
Kasiluokan konekirjoituskurssia muistelen usein lämmöllä. Käsiin ei saanut katsoa, usein oli sellainen pahvihökötys käsien päällä ettei näppäimistöä, tai siis koskettimia, nähnyt. Katse piti pitää tiiviisti tekstissä, joka oli paperilla kirjoituskoneen oikealla puolella. Minuutti painettiin täysillä ja sitten ope laski virheet.
Sillä kurssilla opitusta taidost on päivittäinen hyöty. Kirjoitan näppiksellä yhtä nopeasti kuin ajattelen, ja virheitä tulee tosi vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistaako kukaan oliko 80-luvulla mahdollista suorittaa peruskoulussa ompeluajokortti?
Mä olen käynyt peruskoulun 70-luvulla, ja kyllä suoritin ompelukoneajokortin.
Ompelukoneajokortti on kasarilla suoritettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistaako kukaan mikä oli kasarilla tai voi olla ysärilläkin joku kansainvälinen kirjeenvaihtopalsta? sieltä tuli joku lappu missä oli toiveiden mukaisen kirjeenvaihtoystävän yhteystiedot? Minulla on vieläkin pari näistä facessa kavereina, eli yhteys on säilynyt!
Pen friend service
Mulla oli kirjekavereita ympäri maailman. IYS oli se palvelu nimeltään.
International Youth Service
Ruotsi, Uk, Saksa, USA, Kanada, Puerto Rico, Etiopia, Singapore, Japani, Kreikka… Ainakin näistä maista oli kirjekavereita.
Singapore ja Madagaskar :)
Silloin oli vielä jalkaväkimiinat
Kaikki jotka pelkää venäjän hyökkäävän Suomeen, voisivat pienellä eleellä muutamassa minuutissa tehdä Suomalaisten henkiä säästävä eleen.
Käykää antamassa tukenne ottaa uudelleen käyttöön jalkaväki miinat kansalaisaloitteessa, mene heti, niin saadaan asia nopeasti etenemään.
Enää muutama tuhatta ääntä ja moni suomalainen henki säästyy, jos idästä hyökätään.
P.S. venäjällä on käytössä nämä miinat, miksi ei siis Suomella.
Ne ovat halpoja, tehokkaita ja nopeita asentaa hidastamaan etenemistä.
Linkkiä ei saa tänne laittaa, mutta copy paste vie lähelle
kansalaisaloite jalkaväkimiinojen palauttamiseksi 2954