Elämä 1980-luvulla. Kerätään muistoja tähän ketjuun.
Kommentit (2913)
Vierailija kirjoitti:
Luinpa vanhoista papereista: vanhempani olivat ostaneet v. 1979 vanhan puutalo-osakkeen 2h+k+wc hintaan 60t€ ja myyneet sen v. 1999 hintaan 600t€. Tosin olivat rakentaneet yläkertaan lisää kaksi huonetta, pesuhuoneen ja saunan v. 1984. Korko tuohon 60t€ lainaan on ollut tod. mahtava!
Ihan tasavarmasti eivät ostaneet 60 tuhannella EUROLLA mitään vuonna 1979!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hammaslääkärin tarkastuksessa käytiin koululaisena joka vuosi. Hammashoitolassa käytiin myös hoitajan pitämässä harjausopetuksessa. Hoitaja näytti sellaisilla hienoilla jättihampailla ja jättiharjalla, miten hampaat harjataan. Sen jälkeen piti itse harjata hampaat peilin edessä, jonka jälkeen syötiin sellainen pinkki tabletti. Ne kohdat, jotka olivat huolimattomasti harjattu, värjäytyivät punaisiksi. Muistan, kuinka tabletti maistui hyvälle ja jännitti, jääkö hampaisiin pinkkiä :D Hammashoitolasta sai myös sellaisia valkoisia tarroja, jotka sai liimata sellaiseen julisteeseen, kun oli harjannut hampaat. Hammashoitaja kävi myös koululla valistamassa säännöllisen harjauksen tärkeydestä. Koulussa myös fluorattiin hampaat säännöllisesti ja opettaja otti aikaa. Fluoria purskoteltiin kaksi minuuttia. Hammashoitolasta sai ilmaiset fluoritabletit mukaan. Minulla onkin vain yksi paikattu hammas. Olen syntynyt 1972.
Meillä kanssa, mutta mulla huono hammasluusto jo syntyjään. Ekat reiät (3 kpl samalla kerralla) paikattiin jo 8 vuotiaana. Eivät uskoneet kun sanoin ettei puudutus auta. Allergiaa ei tunnettu. Oksensin pitkin Myyrmäen ala-asteen käytäviä. Opettaja laittoi mut taksiin joka vei äidin työpaikalle. Tätä jatkui useamman kerran. Aika sadistista meininkiä.
Aloitin koulunkäynnin v. 1972, reikiä paikattiin monen monta puuduttamatta, ennen kuin vasta yläasteelle siirtyessä v. 1979 kysyttiin ensimmäisen kerran, että puudutetaanko. En edes ala-asteikäisenä koskaan tiennyt, että sellainenkin vaihtoehto on. .
MIKSI hammaslääkärin olisi pitänyt tyrkyttää sitä puudutusta? Lasten hampaissa ei edes ollut niin syviä reikiä, että niiden paikkaamisessa olisi lähellekään hermoa porattu, joten puuduttaminen olisi ollut täysin turhaa kemikaalialtistusta.
En ole koskaan pyytänyt hampaiden puuduttamista. Minulta poistettiin aikoinaan pari viisaudenhammasta eikä edes se ollut erityisen kivuliasta. Viime vuosikymmeniä minulta on lähinnä poistettu hammaskiveä suuhygienistin toimesta ja hammaslääkärin on tarvinnut käyttää poraa ainoastaan jos joku vanha paikka on irronnut.
Kirkon valta oli kova valtiotasolla. Pääsiäisenä ei ravintolassa saanut soittaa musiikkia ekä tanssia. Kaikki valot päällä otettiin kuppia. Ihan kun joku saudi-arabia !
Kasari oli elämäni parasta aikaa. Työtä riitti ja palkalla sai. No..neukkula kaatui niin suomi keikahti mukana. Siihen loppui se !
Olen ikuisesti onnellinen ja kiitollinen siitä, että sain nähdä ja elää kultaisen 1980-luvun. Olin 5-15v sillä vuosikymmenellä, varmaan paras mahdollinen ikäkausi kasarilla, ainakin omasta mielestä :)
Vierailija kirjoitti:
Ainakin minusta oli mukavaa että rekisterinumerosta pystyi päättelemään mistä päin Suomea joku autoilija oli luultavasti kotoisin.
Kysyinkin, että mitä sillä tiedolla tekisit. Miksi oli mukavaa pystyä päättelemään jonkun kotilääni?
Olin nuori ja nätti, enää olen vain nätti :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin minusta oli mukavaa että rekisterinumerosta pystyi päättelemään mistä päin Suomea joku autoilija oli luultavasti kotoisin.
Kysyinkin, että mitä sillä tiedolla tekisit. Miksi oli mukavaa pystyä päättelemään jonkun kotilääni?
Olipa kerran ryöstetty taksi. Kuljin ison parkkipaikan läpi ja mietin, että tässäpä olisi hyvä paikka sille autolle. Ei erottuisi muista - paitsi toisen läänin rekisteritunnuksesta . Ja siellä se olikin.
Naiset pukeutui sisähaalareihin. Ne oli kauniita, istuvia päällä.
Oli ikkunallisia vaunuja myynnissä.
Ihmisillä oli rahaa ja sitä myös tuhlattiin. Elintaso nousi kummasti.
Synnytyksen jälkeen sairaalassa oltiin 5-7 vrk
Vauvat oli kapaloissa ja ihmeen tyytyväisiä.
Vierailija kirjoitti:
Olen ikuisesti onnellinen ja kiitollinen siitä, että sain nähdä ja elää kultaisen 1980-luvun. Olin 5-15v sillä vuosikymmenellä, varmaan paras mahdollinen ikäkausi kasarilla, ainakin omasta mielestä :)
Minä olin 10-20v. Muistan 70-luvunkin. 70-luku oli lutuinen, mukavan nuhjuinen.
Niin se aika menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin ne rekisterinumerot eivät olleet mielivaltaisia, vaan autot oli rekisteröity tietyn läänin alueella. Niinpä se rekisterinumero kertoi yleensä oliko joku ulkopaikkakuntalainen. Sitä saattoi käyttää vaikka keskustelun avauksena. Silloin ihmiset eivät mainostaneet omaa yksityiselämäänsä missään netissä.
Nykyisin kehitys on menosa siihen suuntaan että henkilötunnuksestaankin ei saisi enää nähdä henkilön ikää ja sukupuolta aivan kuin siinä olisi jotain suurta salattavaa.
We love 90's kirjoitti:
80-luku Izvestija-turnaus ja Suomi oli kestänyt kokonaisen ensimmäisen erän suuren ja mahtavan Neuvostoliiton kyydissä.
Toinen erä ja alkoi kuulua Juha Jokisen ylimaallisen rauhallinen selostusääni: "Khomutov, Kasatonov". Pian jo helähti reppu omissa ja sama masurkka jatkui, nimet vain vaihtuivat ja Fetisov Makaroville ja taas soi omissa.
Tätä oli penkkiurheilijan elämä silloin.
Lisäksi sai toimia kaukosäätimenä ja kanavanvalitsimena Yleisradion ykkös- ja kakkoskanavan välillä sekä lisäämässä äänenvoimakkuutta isäpuolelle, kun säätiedotus alkoi.
Hyvin nopeasti ymmärsi pysyä omassa huoneessa iltauutisten aikoihin.
Mv-tv:n kuva kun alkoi vilestämään ylhäältä alas tahi alhaalta ylös niin piti posauttaa kunnolla tv:n kylkeä että sai kuvan rauhoittumaan.
Sunnuntain aukiolot kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pipe88888 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Launtaisin kaupat meni kiinni jo iltakuudelta
tais mennä vielä 2010-luvullakin....
Sunnuntaikiinniolot takaisin! Ihmiset olisivat paljon onnellisempia, kun olisi aidot pyhäpäivät taas. Sitä paitsi kuluttaminen vähenisi, ainakin liikennepäästöt, kun sunnuntaina ei olisi yhtä suurta tarvetta auton käyttöön.
Vaikka pakanana sunnuntaita eivät ole minulle varsinaisia pyhäpäiviä, pidän siitä että ihmisillä olisi yhteisiä vapaapäiviä ja ovathan kaupat nykyisin arki-iltaisin auki ainakin klo 21 tai 22 asti. Jos kaupat olisivat edelleen sunnuntaisin kiinni ja menisivät kiinni launtaisin klo 18 mennessä, niin ei sen pitäisi vaatia mitään huomattavaa suunnittelua. Tosin on aika tekopyhää kutsua sunnuntaita "pyhäpäiväksi", sillä aika harva luterilainen taitaa käydä sunnuntaisin kirkon jumalanpalveluksissa.
Vielä 1980-luvulla lauantaita pidettiin osin arkipäivänä, sillä armeijan viikonloppuvapaat alkoivat lauantaina klo 12 ja päättyivät sunnuntaina klo 24. Samoin yliopiston yleiset tenttipäivät olivat tavallisesti lauantaisin klo 9-13 eivätkä perjantaisin klo 12-16.
1984 olin kolmen karvalakin armeijaa käymässä kun huomasin että sielläkin mentiin kehityksessä etiäpäin kun näkkileipä vaihtui normaaliksi kytkinlevyn jälkeen ja sarka-asut toppa-avohaalareihin ja -takkeihin. Kudit oli piipuissa väijyssä, joku ampui rusakon. Kattelin minäkin vartiopäällikkönä toisiko kaikki kudit jokainen takas. Homma loppu siihen kun Oulussa härkäpäinen varusmies ampui pyöräilijän. Pääsin intistä ja isoveli rajan takaa muisti lähtöpäivänä ohjuksella joka jäikin puoliväliin kun vissiin siitä löpö loppui Inarinjärven kohalla. Pakkaset alkoivat mutta romut isoveli otti takas rajan taa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö Akujätski ollut päärynän makuista? Se oli kyllä lempparia. Tavallisesti oli vaan tylsää vaniljaa, johon laitettiin säilykeananasta ja sitä lientä. Joskus oli valmiista kakkupohjasta tehty jäätelökakku pyhäherkkuna.
Kolmikerrosjogurtti Malla Jacky jogurtti, nam! Taisi tulla eräskin ääntä kohti! Niin maukasta. Varmaan Maukastakin oli maukasta jos maistoi :)
Vaatteet vaatteet vaatteet vaatteet - ja kuka soittikaan saksofonia, Mike.
Vierailija kirjoitti:
Yazoon eka levy oli kova juttu silloin. "Only You" ja "Don't Go". Ne soi paljon.
Hyviä biisejä yhä. Niin noista telkkasarjoista vielä, Baa Baa Blacksheep taisi olla ensimmäinen mitä muistan katsoneeni, Vm-71. Baa Baa Blacksheep ja Onedin Line. Vuodet olivat jotain 1976-78.
Lokkilinnassa soi "Touch in the night" Silent Circle , kun noustiin jalat hiekassa ylös - olihan se kuntoilua, jos ei uimalla saanut väsyä aikaiseksi. Nykyään siellä hienot puusta tehdyt kulkukäytävät ja koko alue rakennettu luontoa säästelemättä . . .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan miten koulumatkalla oli puhelinpylväässä lappu jossa luki ”Jeesus tulee-oletko valmis?”, ja mietin aina että koskakohan se oikein tulee….
Haha. Meillä on kylän bussipysäkillä vieläkin tuollainen lappu. :D
Valmiina ollaan. Antaa tulla vaan. Nyt olis käyttöä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hammaslääkärin tarkastuksessa käytiin koululaisena joka vuosi. Hammashoitolassa käytiin myös hoitajan pitämässä harjausopetuksessa. Hoitaja näytti sellaisilla hienoilla jättihampailla ja jättiharjalla, miten hampaat harjataan. Sen jälkeen piti itse harjata hampaat peilin edessä, jonka jälkeen syötiin sellainen pinkki tabletti. Ne kohdat, jotka olivat huolimattomasti harjattu, värjäytyivät punaisiksi. Muistan, kuinka tabletti maistui hyvälle ja jännitti, jääkö hampaisiin pinkkiä :D Hammashoitolasta sai myös sellaisia valkoisia tarroja, jotka sai liimata sellaiseen julisteeseen, kun oli harjannut hampaat. Hammashoitaja kävi myös koululla valistamassa säännöllisen harjauksen tärkeydestä. Koulussa myös fluorattiin hampaat säännöllisesti ja opettaja otti aikaa. Fluoria purskoteltiin kaksi minuuttia. Hammashoitolasta sai ilmaiset fluoritabletit mukaan. Minulla onkin vain yksi paikattu hammas. Olen syntynyt 1972.
Meillä kanssa, mutta mulla huono hammasluusto jo syntyjään. Ekat reiät (3 kpl samalla kerralla) paikattiin jo 8 vuotiaana. Eivät uskoneet kun sanoin ettei puudutus auta. Allergiaa ei tunnettu. Oksensin pitkin Myyrmäen ala-asteen käytäviä. Opettaja laittoi mut taksiin joka vei äidin työpaikalle. Tätä jatkui useamman kerran. Aika sadistista meininkiä.
Aloitin koulunkäynnin v. 1972, reikiä paikattiin monen monta puuduttamatta, ennen kuin vasta yläasteelle siirtyessä v. 1979 kysyttiin ensimmäisen kerran, että puudutetaanko. En edes ala-asteikäisenä koskaan tiennyt, että sellainenkin vaihtoehto on. .
MIKSI hammaslääkärin olisi pitänyt tyrkyttää sitä puudutusta? Lasten hampaissa ei edes ollut niin syviä reikiä, että niiden paikkaamisessa olisi lähellekään hermoa porattu, joten puuduttaminen olisi ollut täysin turhaa kemikaalialtistusta.
En ole koskaan pyytänyt hampaiden puuduttamista. Minulta poistettiin aikoinaan pari viisaudenhammasta eikä edes se ollut erityisen kivuliasta. Viime vuosikymmeniä minulta on lähinnä poistettu hammaskiveä suuhygienistin toimesta ja hammaslääkärin on tarvinnut käyttää poraa ainoastaan jos joku vanha paikka on irronnut.
Ei yksikään hammaslääkäri suomessa ota viisureita puuduttamatta, eikä ole ottanut varmaan 80 vuoteen.
Hieno aikakausi.
Oli tekemisen ja menestymisen meininki
Musiikki oli todella hyvää, jokainen bändi teki suurimmat klassikonsa.
Vierailija kirjoitti:
Muistan miten koulumatkalla oli puhelinpylväässä lappu jossa luki ”Jeesus tulee-oletko valmis?”, ja mietin aina että koskakohan se oikein tulee….
Jeesus tulee - ota koppi
Kebabit pois Suomesta!