Lainaa jäljellä 295.334,47-
Joku päivä se on vielä maksettu. Tai sitten ei. No on se.
Kommentit (78)
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:05"]
Meillä lainaa jäljellä noin 318 000. Aiemmin lyhennettiin 2100 eurolla kuussa, nyt pienennettiin 1600 euroon. Muutettiin maksusuunnitelmaa, kun vaihdoin pienempipalkkaiseen työhön, yhtiövastike (rahoitusvastike) nousi putkiremontin takia 200 euroa/kk ja muutenkin tuo 2100 euroa alkoi hinnannousujen takia tuntua vähän tiukalta.
17 vuotta pitäisi maksaa vielä lainaa pois.
Nettotulot noin 6300 yhteensä.
[/quote]
Meidän nettotulot ja maksut olivat ennen jotain tuota luokkaa. Mutta siis nyt ei. Ehkä voidaan sitten jossain vaiheessa maksaa enemmän, kun lapset eivät ole päiväkodissa.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:22"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:21"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:00"]
Jos tonnin kuussa maksat niin eihän tuossa uppoa kuin n. 24 vuotta :)
[/quote]
Niin, siihen tonniin sisältyy myös useampi satanen korkoja. Ja korot ei sisälly tuohon lainasummaan. El todellisuudessa maksettavaa on PALJON enemmän kuin jäljellä oleva lainasumma...
[/quote]
Korko on juuri nyt 0,479 %
[/quote]
Sou?
[/quote]
"Useampi satanen korkoja"
On kyllä tosi kova laina. Meillä on bruttotulot 5000 ja 3200, ja kuukausittain maksetaan lainaa ja korkoja noin 1000 euroa. Se tuntuu meille just sopivalta. Otimme lainaa noin 180 000 ja jäljellä on vielä noin 150000.
[/quote]
Meidän bruttotulot on 6500 ja 2500. Se tonni tuntuu ihan hyvältä edelleen.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:17"]
Kannattaa tarkistaa, mikä se päättymispäivä tällä hetkellä oikeasti on. 30 vuoden kokonaislaina-aika ei voi pitää paikkaansa, vaikka korko olisi 0 %.
[/quote]
15.01.2039
[/quote]
Jännää, viitekorko + marginaali pitäisi olla yhteensä alle 0,1%, että tuo päättymispäivä olisi mahdollinen tuolla summalla ja enintään tonnin kk-erällä.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:25"]
Kannattaa tarkistaa, mikä se päättymispäivä tällä hetkellä oikeasti on. 30 vuoden kokonaislaina-aika ei voi pitää paikkaansa, vaikka korko olisi 0 %.
[/quote]
15.01.2039
[/quote]
Jännää, viitekorko + marginaali pitäisi olla yhteensä alle 0,1%, että tuo päättymispäivä olisi mahdollinen tuolla summalla ja enintään tonnin kk-erällä.
[/quote]
Jännää, olen kopsannut summat päivineen verkkopankista. Meillä on kyllä alhainen marginaali, se oli vuonna 2007 tavallista, koska korkotaso oli mikä oli.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:28"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:25"]
[/quote]
15.01.2039
[/quote]
[/quote]
Jännää, olen kopsannut summat päivineen verkkopankista. Meillä on kyllä alhainen marginaali, se oli vuonna 2007 tavallista, koska korkotaso oli mikä oli.
[/quote]
Eikös aloittaja kertonut maksavansa lainaa REILUN tonnin eli yli tuhat euroa kuussa?
Nostettu, EUR
174.000,00+
Nostamatta
0,00+
Lainan korko
alkaen
0,485 %
26.10.2014
Viitekorko
EURIBOR 3 KK
Viitekoron arvo
0,085 %
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 13:54"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 13:40"]
En ymmärrä lyhennystahtia, tonni kuussa.
nyt kun korot ovat alhaalla, me saadaan tehdä kuluitta 2 lisälyhennystä per vuosi ja silloin tyhjennetään tili niin että seuraava kk eletään visalla.
ollaan 3 vuodessa lyhennetty yli vuosi toisesta päästä.
[/quote]
En ole koskaan ymmärtänyt tuota, että tehdään ylimääräisiä lyhennyksiä, kun korot on alhaalla? Eikö olisi vielä tärkeämpää maksaa ylimääräisiä lyhennyksiä, kun korot ovat ylhäällä, että saataisiin nopeasti lainaa maksettua, eikä korkoihin menisi niin paljon rahaa?...en vaan ymmärrä.
[/quote]
Jos katsot nykyistä velan kk määrää, paljonko siitä on korkoja ja paljonko on lyhennystä, joku voi oikeasti hämmästyä kuinka paljon sitä maksaakin korkeja, vaikka pronsentti onkin pieni.
Me tehdään ylimääräisiä lyhennyksiä, koska meillä on siihen varaa. Tilillä ei kannata säilyttää ja mistään ei olla luovuttu. Esim jos ollaan saatu jotain rahaa, esim mun vanhemmat antoivat vähän rahaa, kun myivät yhden mökin pois, tehtiin ylimääräinen lyhennys niillä.
Kummankin työpaikalla, varsinkin minun on ollut yt-neuvotteluita ja olen kyllä varma, jos jossain vaiheessa jään työttömäksi, on mulla paremmat oltavat pankkineuvotteluissa, kun näkevät miten olen lyhennyksiä tehnyt.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:30"]
nyt kun korot ovat alhaalla, me saadaan tehdä kuluitta 2 lisälyhennystä per vuosi ja silloin tyhjennetään tili niin että seuraava kk eletään visalla.
[/quote]
En ole koskaan ymmärtänyt tuota, että tehdään ylimääräisiä lyhennyksiä, kun korot on alhaalla? Eikö olisi vielä tärkeämpää maksaa ylimääräisiä lyhennyksiä, kun korot ovat ylhäällä, että saataisiin nopeasti lainaa maksettua, eikä korkoihin menisi niin paljon rahaa?...en vaan ymmärrä.
[/quote]
Jos katsot nykyistä velan kk määrää, paljonko siitä on korkoja ja paljonko on lyhennystä, joku voi oikeasti hämmästyä kuinka paljon sitä maksaakin korkeja, vaikka pronsentti onkin pieni.
Me tehdään ylimääräisiä lyhennyksiä, koska meillä on siihen varaa. Tilillä ei kannata säilyttää ja mistään ei olla luovuttu. Esim jos ollaan saatu jotain rahaa, esim mun vanhemmat antoivat vähän rahaa, kun myivät yhden mökin pois, tehtiin ylimääräinen lyhennys niillä.
Kummankin työpaikalla, varsinkin minun on ollut yt-neuvotteluita ja olen kyllä varma, jos jossain vaiheessa jään työttömäksi, on mulla paremmat oltavat pankkineuvotteluissa, kun näkevät miten olen lyhennyksiä tehnyt.
[/quote]
Eli nyt kun korot on alhaalla, kannattaa tehdä ylimääräinen lyhennys jos pystyy, mutta silloin kun korot on ylhäällä, ei kannata?...en vaan vieläkään ymmärrä.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 13:29"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 13:13"]
Aika hurjalta kuulostaa.
Millaiset tulot teillä on?
[/quote]
Verojen jälkeen 5000 euroa kuussa, perheenä siis. Mies saa noin 3200 ja minä 1800 nettona.
Toisaalta reilu tonni ei ole mikään POIKKEUKSELLISEN suuri summa asumiseen kuukaudessa, joskin päälle tulevat tietysti sähköt ja erilaiset hoitokulut.
[/quote]
Aika ison lainan olette ottaneet noilla tuloilla.
350 000 euroa 30 vuoden maksuajalla... huh minkä määrän joutuu maksamaan korkoja tuollaisesta!
Pyöritään varmaan jossain 150 000 euron huitteilla?
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:11"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:07"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 13:59"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 13:52"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 13:17"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 13:04"]
Mikä tuo piste tuolla välissä on?
[/quote]
Onko sulla itselläs rahaa tai lainaakaan pankissa???
[/quote]
Suomessa tuhaterottimena käytetään välilyöntiä.
[/quote]
No katso vaikka sinne omaan verkkopankkiin miltä siellä näyttää.
[/quote]
Aivan. Se on väärin siellä.
[/quote]
Varmaan kuitenkin ymmärrät mitä ne numerot tarkoittavat, vaikka ovatkin laittaneet pisteen väliin? Ärsyttää tollanen saivartelu.
[/quote]
Kylläpä sitä ollaan pahalla päällä. Onko liian isot lyhennykset?
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:23"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:21"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:00"]
Jos tonnin kuussa maksat niin eihän tuossa uppoa kuin n. 24 vuotta :)
[/quote]
Niin, siihen tonniin sisältyy myös useampi satanen korkoja. Ja korot ei sisälly tuohon lainasummaan. El todellisuudessa maksettavaa on PALJON enemmän kuin jäljellä oleva lainasumma...
[/quote]
Korko on juuri nyt 0,479 %
[/quote]
Sou?
[/quote]
"Useampi satanen korkoja"
[/quote]
Sivusta huutelen, että tälläkin hetkellä kun korot ovat superalhaalla, niiden määrä on yli satanen ja kymmenen prosenttia kuukausimaksusta. Kun korkotaso normalisoituu, se onkin jo sen tonnin kuukaudessa se korko. Tai jos korkotaso nousee ylös se on vaikkapa 1500 euroa kuukaudessa, pelkkä korko siis. Eli nuo jälkimmäiset lauseet lainauksessa, jossa muistutellaan korosta, ovat täysin aiheelliset.
100 000 vähemmän lainaa ja lyhennyserä sama
Odottakaa nyt rakkaat koron huutelijat ensimmäisenä taloustilanteen kohentumista. Onko sellainen näkyvissä? Toivottavasti on, sillä sitä mekin toivomme.
t. ap
Nämä asuntoasiat on niin "henkilökohtaisia" ihmisille, että näistä voidaan väitellä mitä tahansa. Yksi sanoo, että kannattaa aina asua vuokralla ja toinen sanoo, että mahdollisimman vähän lainaa ja halpa asunto ja nopeasti maksetaan niin paljon kuin pystytään. Toiset taas lyhentävät vähemmän ja elävät vähän rennommin matkustelevat ja panostavat sisustamiseen. Jokaisella on oma tapa toimia, siksi väittely on loppukädessä aika turhaa.
Pääasia, että jokainen mitoittaa omat asumiskulunsa oman tilanteensa mukaan. Eikä se lainanmäärä ole kaikki mikä merkitsee. Osalla voi olla sama summa 0 % omarahoituksella ja toisella sama lainamäärä 40 % omarahoituksella. Kyllähän he ovat pankinkin suhteen ihan erilaisia asiakkaita. Yleistäminen on siis ihan turhaa.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:35"][quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:30"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Eli nyt kun korot on alhaalla, kannattaa tehdä ylimääräinen lyhennys jos pystyy, mutta silloin kun korot on ylhäällä, ei kannata?...en vaan vieläkään ymmärrä.
[/quote
Tietysti aina kannattaa tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä verrattuna siihen,että tuhlaisi rahat. Kaikki eivet vain pysty ylimääräistä lyhentämään silloin kun korot ovat korkealla. Me säästämme nyt sivuun korkojen ollessa matalalla ja sitten jos korot nousevat, ehkä lyhennämme pääomaa. Säästöt toimivat samalla puskurina esim. työttömyyttä varten
On kyllä tosi kova laina. Meillä on bruttotulot 5000 ja 3200, ja kuukausittain maksetaan lainaa ja korkoja noin 1000 euroa. Se tuntuu meille just sopivalta. Otimme lainaa noin 180 000 ja jäljellä on vielä noin 150000.