Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Onko teillä ollut outoja fobioita?

Vierailija
10.11.2014 |

Idea tähän kysymykseen tuli suomi24:ltä löytyvästä vanhasta keskustelusta, jossa aloittaja kertoi pelänneensä lapsena palohälyttimiä... Itse olen nimittäin nuorempana kärsinyt ihan samasta pelosta.

Erityisen paljon minua kammottivat lapsena sellaiset palovaroittimet, joissa säännöllisin väliajoin vilkkui punainen valo. Oli ihan hirveää, jos vaikka pimeässä joutui kulkemaan sellaisen palohälyttimen ohi, ja juuri silloin siinä vilkahti se valo! *hrrr* Yritin lapsena kaikin keinoin välttää tuon punaisen valonvilahduksen näkemisen, koska erityisesti pimeässä tuli sellainen tunne kuin se olisi jonkin yliluonnollisen hirviön silmä, joka tarkkailee minua... Lisäksi minulla oli jostain syystä sellainen uskomus, että kyseisen valonvilahduksen näkemisestä saattaisi seurata jotain pahaa, tai että sen näkeminen jollain tavalla vahingoittaisi minua. Tämän vuoksi vältin aina katsomasta palohälyttimeen päin, ja joskus kuljin sen ohi jopa silmät kiinni. Lienee myös selvää, etten lapsena suostunut nukkumaan sellaisessa huoneessa jossa oli palovaroitin (ainakaan yksin).

Eli siis, onko kellään muulla ollut koskaan mitään vastaavaa "outoa" fobiaa?

PS. Jos joku psykologi eksyy tämän lukemaan, niin olisi erittäin mielenkiintoista kuulla ammattilaisen analyysi tuosta omasta kertomuksestani ;)

Kommentit (123)

Vierailija
81/123 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kans pelkään noita reikiä :S sain joskus lapsena trauman kun leikittiin kaverin kanssa. Löydettiin maasta pieniä reikiä ja kaverin oli ihan pakko mennä tökkimään niitä ja joidenkin ötököiden pesähän se oli yökk.
Myös jotkut ihottumat on aika karmivia.

Pelkään myös lentäviä koneita (helikoptereita, kuumailmapalloja, ilmalaivoja ja lentokoneita). Siis lentokoneella pystyn kyllä matkustamaan, mutta tulee kylmiä väreitä jos nään sellaisen ilmassa.

Pelkään vähän myös ihmisiä jotka puhuvat kovalla äänellä ja aika hitaasti.

Vierailija
82/123 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään sairaaloita, lääkäreitä, sairaanhoitajia, verta, neuloja, lääketieteellisiä toimenpiteitäa, arpia ja korkeita avoimia paikkoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/123 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 19:27"]Siemenkodat, ihottumat, vieri vieressä olevat pienet reiät. Hyihyihyiiiiii!!!!!!
[/quote]hyi, mullakin on noi ihottumia lukuunottamatta D:

Vierailija
84/123 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään niitä välikköjä junissa, mistä siirrytään vaunusta toiseen, suojateitä, neuloja, porien ääntä, suojateitä, pimeää, juoppoja, suuria ihmisjoukkoja, korkeitä paikkoja, oksentamista ja kaikkea siihen liittyvää, avonaisia ovia, hämähäkkeja, ampiaisia, sairaaloita jne.

Vierailija
85/123 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en voi sietää appelsiineja, joissa rypyliäinen kanta. Tulee mieleen joku sairaus. Lapsesta asti, en tiedä miksi. 

Vierailija
86/123 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 16:48"]

Suuria asioita. Kuulostaa pöhköltä mutta esim. Belekissä rannalla ollessa näkee taivaanranbassa vuoret ja se näky oli karmaiseva ennen kuin siihen tottui. Iso tehdas voi ekalla kerralla aiheuttaa saman tunteen. Myös iso laiva aiheuttaa pelkoa alkuun, onneksi tähän mennessä olen saanut pelkoni aina kuriin. Mutta outoa tuo on

[/quote]

Mulla sama. Joskus näen unia valtavista koneista, laitteista, ajoneuvoista tms. ja kauhun tunne syntyy siitä kuinka itse on niin pieni niihin verrattuna...

Vierailija
87/123 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 12:46"][quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 17:46"]Laivojen vesiraja. Joku soutuvene vielä jotenkin menettelee kunhan ei joudu koskemaan siihen vedenalaiseen osaan, mutta kuolisin jos joutuisin veteen metrin päähän jostain risteilyaluksesta.
[/quote]

Mulla ihan sama! Enkä ees tiiä miks!
Mua ahistaa ajatus kuivatelakoist myös, ku siel mennää laivan alleki tuusailee. Hyi!
[/quote]

Kaikkein pahin on se keulabulbi! Joskushan se näkyy pinnalla jos laiva on tyhjä, meinasin oksentaa kerran kun näin semmosen kuvan jossain missä laivan kapteeni seiso merellä sen bulbin päällä ja takana näkyi se laiva tietty

Vierailija
88/123 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös julkisen oksentamisen ja muutenkin oksentamisen kammoinen.

Ajatus vatsan alueen sisäelimistä tekee paha ja joskus ahdistun jos mielessä käy että entäs jos suoleni tursuaisivat ulos jostain haavasta tai navasta :S mun napa on kuopalla huom....

Mulla on tosi.alhainen toleranssi pahoihin hajuihin. Bussimatkat haisevien spurgujen kanssa on sietämättömiä. Ahdistun myös jos haistan jonkun juoneen juuri kahvia, en itse voi sietää kahvin tuoksua.

Korkeat paikat, hallitsemattomat koneet, sairaalat... Mulla on pakkomielle siisteyteen koska pelkään sairastumista.

Hevoset, isot koirat, norsut, karhut... Mut eniten pelkäisin ryhävalaan vieressä uimista, syvä vesi + valtava eläin, hyi olkoon. Ois muutenkin ihan hirveetä joutua jonnekin keskelle valtamerta selviytyyn. Valaat on upeita eläimiä mutta se koko sais mut kuseen alleni.
Ampiaiset, muurahaiset, madot, torakat, toukat.

Vierailija
89/123 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meri ja isot laivat. En tiedä. Ajatus siitä että iso laiva kaatuu mereen, hrrr!!!:o
Ja isot aallot pelottaa.
Titanicia on hirveää katsoa.

Vierailija
90/123 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punainen väri. Se tarkoittaa pahoja asioita. Ja juoksujalkaiset. Ja ajatus tupakoitsijan mustista keuhkoista.

Vierailija
91/123 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysä, kupliva taikina.

Vierailija
92/123 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia ap. Ei varmaan tarvitse analysoida sen enempää. Lapsen mielikuvitus ja tietämättömyys...

Vierailija
93/123 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Freudilainen selitys olisi varmaan että äitisi katsoi sinua pahasti (ei hyväksyvästi) kun olit vauva.

Vierailija
94/123 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kuuluisi kellokoskelle

Vierailija
95/123 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tule tänne

Vierailija
96/123 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
97/123 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pelkään/vihaan avoimia kaapinovia, laatikoita ja ovia.

Vierailija
98/123 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pelkoni on sirkkelit.

Vierailija
99/123 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pelkäsin linkkimastoja (ne alkavat hypähdellä kohti kun tulee pimeä), seinälamppuja koska jostain syystä lamput ja jotkin sähkölaitteet usein meni rikki mun lähellä kun olin lapsi, radioita (radioaallot! Luulin että ne on radioaktiivisia) ja kaikkia sähköisiä soittimia koska nehän voivat alkaa soida ITSEKSEEN... Ja juu, olen ahdistushäiriöinen aikuinen ja edelleen kärsin fobioista, tosin yleisimmistä sellaisista.

Vierailija
100/123 |
10.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sienet. Niiden haju ja miltä ne näyttää. Hyi helvetti