Kertokaa millaista on olla psykiatrisessa osastohoidossa đ
Miten alistetussa asemassa siellÀ on? Millaisia hoitajat on ja miten ne kohtelee potilaita jne.
Kommentit (296)
Riippuu osastosta . IhmisiÀ siellÀ moneen lÀhtöön potilaina ja hoitajina.
Oli tosi mukavaa ja rentouttavaa sekÀ sain todella paljon terapiaa. Olin yksityisessÀ hoidossa, joten ehkÀ menetelmÀt erit. MitÀÀn lÀÀkkeitÀ ei ollut pakko syöÀ.
Millaista sairaalassa nyt on. PÀivÀn kohokohdat on ruokailut ja lÀÀkkeenjako. Loppuaika vaan odotellaan. Pakkohoidossa on tÀysin alisteisessa asemassa. Ei ole mitÀÀn tietoa milloin saat seuraavan kerran raitista ilmaa. Hoitajia vituttaa olla tekemisissÀ potilaiden kanssa ja potilaita vÀltellÀÀn kaikin keinoin.
Vierailija kirjoitti:
Millaista sairaalassa nyt on. PÀivÀn kohokohdat on ruokailut ja lÀÀkkeenjako. Loppuaika vaan odotellaan. Pakkohoidossa on tÀysin alisteisessa asemassa. Ei ole mitÀÀn tietoa milloin saat seuraavan kerran raitista ilmaa. Hoitajia vituttaa olla tekemisissÀ potilaiden kanssa ja potilaita vÀltellÀÀn kaikin keinoin.
Onko omakohtaista kokemusta?
Vierailija kirjoitti:
Oli tosi mukavaa ja rentouttavaa sekÀ sain todella paljon terapiaa. Olin yksityisessÀ hoidossa, joten ehkÀ menetelmÀt erit. MitÀÀn lÀÀkkeitÀ ei ollut pakko syöÀ.
Se on mun mielestÀ hyvÀ asia ettÀ keskityttiin siihen mielen hyvinvointiin aidosti. Toki tuo paikka oli varmaan sellanen hyvinvointikeskus eikÀ sellanen psykiatrinen osastoa vastaava paikka. Tuollaista varmasti monet aidosti kaipaisivat sekÀ tarvitsisivat. MielestÀni lÀÀkekeskeisyyttÀ on liikaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Oli tosi mukavaa ja rentouttavaa sekÀ sain todella paljon terapiaa. Olin yksityisessÀ hoidossa, joten ehkÀ menetelmÀt erit. MitÀÀn lÀÀkkeitÀ ei ollut pakko syöÀ.
Se on mun mielestÀ hyvÀ asia ettÀ keskityttiin siihen mielen hyvinvointiin aidosti. Toki tuo paikka oli varmaan sellanen hyvinvointikeskus eikÀ sellanen psykiatrinen osastoa vastaava paikka. Tuollaista varmasti monet aidosti kaipaisivat sekÀ tarvitsisivat. MielestÀni lÀÀkekeskeisyyttÀ on liikaa
Ei mitÀÀn hyvinvointikeskusta vaan ap haluaa tietÀÀ millaista on ihan oikeassa sairaalassa.
Valitettavasti kenellekÀÀn ei ole aikaa asiakkaille, kun kaikki "laadukas kirjaaminen" vie niin pirun paljon aikaa. Ja lÀhinnÀ hoito perustuu lÀÀkitykseen ja rutiineihin: tiettyy aikaan otetaan lÀÀkkeet, syödÀÀn ja nukutaan. Mutta itse asiassa tÀmÀ onkin se kuntoutuksen perusta, tÀstÀ lÀhdetÀÀn. TÀmÀ on se yksi tÀrkeimmistÀ asioista.
Onko totta ettÀ osastolle tulevilta potilailta tarkastetaan ruumiinaukot?
En tiedÀ onko meno muuttunut kuinka paljon, itse olin teininÀ 2000-luvun puolessavÀlissÀ avoimella osastolla.
Puheluita ei saanut puhua ilman ettÀ siinÀ on omahoitaja vieressÀ. KÀnnykkÀ piti antaa lukkojen taakse hoitajille, se piti sieltÀ erikseen pyytÀÀ ja sen jÀlkeen palauttaa.
Joulunaikaan yksi mieshoitajista pukeutui joulupukiksi, hÀnen sylissÀÀn piti istua.
Omahoitajan kanssa juteltiin kerran viikossa tunnin ajan.
Kerran viikossa oli joku ihmeen videotunti nÀyttelyjuttu, nÀyteltiin videokameralle jotain pieniÀ nÀytelmiÀ ja sitten katsottiin ne.
YöllÀ piti joko pitÀÀ ovea kokonaan auki, tai sitten verhoa poissa oven ikkunan edestÀ, pÀivÀllÀ se verho sai siinÀ olla.
Karkkia sai syödÀ vain keskiviikkona, jos toi esim. kotoa karkkipussin, se piti antaa sinne lukkojen taakse hoitajille ja sen sai sieltÀ keskiviikkona. Jos salakuljetti ja jÀi kiinni (kÀvi huonekaverille) niin yksi hoitaja pitÀÀ vÀkisin kiinni kun muut tutkivat kaikki tavarasi onko sinulla enempÀÀ.
Vierailija kirjoitti:
En tiedÀ onko meno muuttunut kuinka paljon, itse olin teininÀ 2000-luvun puolessavÀlissÀ avoimella osastolla.
Puheluita ei saanut puhua ilman ettÀ siinÀ on omahoitaja vieressÀ. KÀnnykkÀ piti antaa lukkojen taakse hoitajille, se piti sieltÀ erikseen pyytÀÀ ja sen jÀlkeen palauttaa.
Joulunaikaan yksi mieshoitajista pukeutui joulupukiksi, hÀnen sylissÀÀn piti istua.
Omahoitajan kanssa juteltiin kerran viikossa tunnin ajan.
Kerran viikossa oli joku ihmeen videotunti nÀyttelyjuttu, nÀyteltiin videokameralle jotain pieniÀ nÀytelmiÀ ja sitten katsottiin ne.
YöllÀ piti joko pitÀÀ ovea kokonaan auki, tai sitten verhoa poissa oven ikkunan edestÀ, pÀivÀllÀ se verho sai siinÀ olla.
Karkkia sai syödÀ vain keskiviikkona, jos toi esim. kotoa karkkipussin, se piti antaa sinne lukkojen taakse hoitajille ja sen sai sieltÀ keskiviikkona. Jos salakuljetti ja jÀi kiinni (kÀvi huonekaverille) niin yksi ho
MinkÀikÀinen olit ja miksi jouduit osastolle?
Halusin juttelemaan hoitajien kanssa mutta ovat jatkuvasti palavereissa eivÀtkÀ kerkeÀ. LÀÀkÀri nauroi pÀin naamaa harhoilleni, jotka olivat minulle totta. Ei saanut omaa huonetta vaan huone piti jakaa kahden muun hullun kanssa, joka sotkee pÀÀtÀ vielÀ lisÀÀ. Ihan kiva paikka sitten kun harhat on poissa, mutta hirveÀ silloin kun olet sekaisin.
Ei ollut hyvÀ kokemus
Monta kertaa tÀÀllÀ kertonut mutta vauva poistaa lÀhes joka kerta
Joten hymistellÀÀn vaan miten "hyvĂ€" hoito on đ ei jaksa enÀÀ, potilaat kĂ€rsii eikĂ€ mikÀÀn muutu kun ei saa puhua, moni ei jaksa puolustaa itseÀÀn. No, sitten nĂ€ette jos niin onnettomasti kĂ€y, ettĂ€ itse joudutte millaista se on. Ja pÀÀsette osaltanne ihmettelemÀÀn, miten ihmisiĂ€ on mahdollista kohdella siten.
Lainaus hajosi kun oli niin pitkÀ viesti, mutta siis piti vastata tuohon
"MinkÀikÀinen olit ja miksi jouduit osastolle?"
Olin 14 ja koulussa kiusattiin rajusti joka johti hieman siihen sun tÀhÀn ja sossut yms pÀÀttivÀt ettÀ osastolle.
Vierailija kirjoitti:
Olin 14 ja koulussa kiusattiin rajusti joka johti hieman siihen sun tÀhÀn ja sossut yms pÀÀttivÀt ettÀ osastolle.
Mikset saanut pitÀÀ puhelinta mukana?
Vierailija kirjoitti:
Ootko m vai n?
Vierailija kirjoitti:
Miten sinÀ olet pÀrjÀnnyt elÀmÀssÀ ja mitÀ niille kiusaajille kÀvi?
VÀhÀn kun jossain leirikoulussa tai rippileirillÀ olisi
Vierailija kirjoitti:
KyllÀ meillÀ oli kaikkea yhteistÀ tekemistÀ ja aktiviteetteja
Meno on aikalailla tÀsmÀlleen samanlaista kuin tÀllÀ palstalla