Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn

Kertokaa millaista on olla psykiatrisessa osastohoidossa 🙂

Vierailija
11.09.2025 |

Miten alistetussa asemassa siellÀ on? Millaisia hoitajat on ja miten ne kohtelee potilaita jne.

Kommentit (296)

Vierailija
1/296 |
11.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Meno on aikalailla tÀsmÀlleen samanlaista kuin tÀllÀ palstalla

Vierailija
2/296 |
11.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Riippuu osastosta . IhmisiĂ€ siellĂ€ moneen lĂ€htöön potilaina ja hoitajina. 

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/296 |
11.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Oli tosi mukavaa ja rentouttavaa sekĂ€ sain todella paljon terapiaa. Olin yksityisessĂ€ hoidossa, joten ehkĂ€ menetelmĂ€t erit. MitÀÀn lÀÀkkeitĂ€ ei ollut pakko syöÀ. 

Vierailija
4/296 |
11.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Millaista sairaalassa nyt on. PĂ€ivĂ€n kohokohdat on ruokailut ja lÀÀkkeenjako. Loppuaika vaan odotellaan. Pakkohoidossa on tĂ€ysin alisteisessa asemassa. Ei ole mitÀÀn tietoa milloin saat seuraavan kerran raitista ilmaa. Hoitajia vituttaa olla tekemisissĂ€ potilaiden kanssa ja potilaita vĂ€ltellÀÀn kaikin keinoin. 

Vierailija
5/296 |
11.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaista sairaalassa nyt on. PĂ€ivĂ€n kohokohdat on ruokailut ja lÀÀkkeenjako. Loppuaika vaan odotellaan. Pakkohoidossa on tĂ€ysin alisteisessa asemassa. Ei ole mitÀÀn tietoa milloin saat seuraavan kerran raitista ilmaa. Hoitajia vituttaa olla tekemisissĂ€ potilaiden kanssa ja potilaita vĂ€ltellÀÀn kaikin keinoin. 

Onko omakohtaista kokemusta?

Vierailija
6/296 |
11.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli tosi mukavaa ja rentouttavaa sekĂ€ sain todella paljon terapiaa. Olin yksityisessĂ€ hoidossa, joten ehkĂ€ menetelmĂ€t erit. MitÀÀn lÀÀkkeitĂ€ ei ollut pakko syöÀ. 

Se on mun mielestĂ€ hyvĂ€ asia ettĂ€ keskityttiin siihen mielen hyvinvointiin aidosti.  Toki tuo paikka oli varmaan sellanen hyvinvointikeskus eikĂ€ sellanen psykiatrinen osastoa vastaava paikka. Tuollaista varmasti monet aidosti kaipaisivat sekĂ€ tarvitsisivat. MielestĂ€ni lÀÀkekeskeisyyttĂ€ on liikaa

Vierailija
7/296 |
11.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on mun mielestĂ€ hyvĂ€ asia ettĂ€ keskityttiin siihen mielen hyvinvointiin aidosti.  Toki tuo paikka oli varmaan sellanen hyvinvointikeskus eikĂ€ sellanen psykiatrinen osastoa vastaava paikka. Tuollaista varmasti monet aidosti kaipaisivat sekĂ€ tarvitsisivat. MielestĂ€ni lÀÀkekeskeisyyttĂ€ on liikaa

Ei mitÀÀn hyvinvointikeskusta vaan ap haluaa tietÀÀ millaista on ihan oikeassa sairaalassa.

Vierailija
8/296 |
11.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Valitettavasti kenellekÀÀn ei ole aikaa asiakkaille, kun kaikki "laadukas kirjaaminen" vie niin pirun paljon aikaa. Ja lĂ€hinnĂ€ hoito perustuu lÀÀkitykseen ja rutiineihin: tiettyy aikaan otetaan lÀÀkkeet, syödÀÀn ja nukutaan. Mutta itse asiassa tĂ€mĂ€ onkin se kuntoutuksen perusta, tĂ€stĂ€ lĂ€hdetÀÀn. TĂ€mĂ€ on se yksi tĂ€rkeimmistĂ€ asioista. 

Vierailija
9/296 |
11.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Onko totta ettÀ osastolle tulevilta potilailta tarkastetaan ruumiinaukot?

Vierailija
10/296 |
11.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

En tiedÀ onko meno muuttunut kuinka paljon, itse olin teininÀ 2000-luvun puolessavÀlissÀ avoimella osastolla.

Puheluita ei saanut puhua ilman ettÀ siinÀ on omahoitaja vieressÀ. KÀnnykkÀ piti antaa lukkojen taakse hoitajille, se piti sieltÀ erikseen pyytÀÀ ja sen jÀlkeen palauttaa.

Joulunaikaan yksi mieshoitajista pukeutui joulupukiksi, hÀnen sylissÀÀn piti istua.

Omahoitajan kanssa juteltiin kerran viikossa tunnin ajan.

Kerran viikossa oli joku ihmeen videotunti nĂ€yttelyjuttu, nĂ€yteltiin videokameralle jotain pieniĂ€ nĂ€ytelmiĂ€ ja sitten katsottiin ne. 

YöllÀ piti joko pitÀÀ ovea kokonaan auki, tai sitten verhoa poissa oven ikkunan edestÀ, pÀivÀllÀ se verho sai siinÀ olla.

Karkkia sai syödÀ vain keskiviikkona, jos toi esim. kotoa karkkipussin, se piti antaa sinne lukkojen taakse hoitajille ja sen sai sieltÀ keskiviikkona. Jos salakuljetti ja jÀi kiinni (kÀvi huonekaverille) niin yksi hoitaja pitÀÀ vÀkisin kiinni kun muut tutkivat kaikki tavarasi onko sinulla enempÀÀ.

Vierailija
11/296 |
11.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedÀ onko meno muuttunut kuinka paljon, itse olin teininÀ 2000-luvun puolessavÀlissÀ avoimella osastolla.

Puheluita ei saanut puhua ilman ettÀ siinÀ on omahoitaja vieressÀ. KÀnnykkÀ piti antaa lukkojen taakse hoitajille, se piti sieltÀ erikseen pyytÀÀ ja sen jÀlkeen palauttaa.

Joulunaikaan yksi mieshoitajista pukeutui joulupukiksi, hÀnen sylissÀÀn piti istua.

Omahoitajan kanssa juteltiin kerran viikossa tunnin ajan.

Kerran viikossa oli joku ihmeen videotunti nĂ€yttelyjuttu, nĂ€yteltiin videokameralle jotain pieniĂ€ nĂ€ytelmiĂ€ ja sitten katsottiin ne. 

YöllÀ piti joko pitÀÀ ovea kokonaan auki, tai sitten verhoa poissa oven ikkunan edestÀ, pÀivÀllÀ se verho sai siinÀ olla.

Karkkia sai syödÀ vain keskiviikkona, jos toi esim. kotoa karkkipussin, se piti antaa sinne lukkojen taakse hoitajille ja sen sai sieltÀ keskiviikkona. Jos salakuljetti ja jÀi kiinni (kÀvi huonekaverille) niin yksi ho

MinkÀikÀinen olit ja miksi jouduit osastolle?

Vierailija
12/296 |
11.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Halusin juttelemaan hoitajien kanssa mutta ovat jatkuvasti palavereissa eivÀtkÀ kerkeÀ. LÀÀkÀri nauroi pÀin naamaa harhoilleni, jotka olivat minulle totta. Ei saanut omaa huonetta vaan huone piti jakaa kahden muun hullun kanssa, joka sotkee pÀÀtÀ vielÀ lisÀÀ. Ihan kiva paikka sitten kun harhat on poissa, mutta hirveÀ silloin kun olet sekaisin.

Vierailija
13/296 |
11.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Ei ollut hyvĂ€ kokemus 

Monta kertaa tÀÀllĂ€ kertonut mutta vauva poistaa lĂ€hes joka kerta 

Joten hymistellÀÀn vaan miten "hyvĂ€" hoito on 🙄 ei jaksa enÀÀ, potilaat kĂ€rsii eikĂ€ mikÀÀn muutu kun ei saa puhua, moni ei jaksa puolustaa itseÀÀn. No, sitten nĂ€ette jos niin onnettomasti kĂ€y, ettĂ€ itse joudutte millaista se on. Ja pÀÀsette osaltanne ihmettelemÀÀn, miten ihmisiĂ€ on mahdollista kohdella siten.

Vierailija
14/296 |
11.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Lainaus hajosi kun oli niin pitkÀ viesti, mutta siis piti vastata tuohon

"MinkÀikÀinen olit ja miksi jouduit osastolle?"

Olin 14 ja koulussa kiusattiin rajusti joka johti hieman siihen sun tÀhÀn ja sossut yms pÀÀttivÀt ettÀ osastolle.

Vierailija
15/296 |
11.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin 14 ja koulussa kiusattiin rajusti joka johti hieman siihen sun tÀhÀn ja sossut yms pÀÀttivÀt ettÀ osastolle.

Mikset saanut pitÀÀ puhelinta mukana?

Vierailija
16/296 |
11.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootko m vai n?

Vierailija
17/296 |
11.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sinÀ olet pÀrjÀnnyt elÀmÀssÀ ja mitÀ niille kiusaajille kÀvi?

Vierailija
18/296 |
11.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Miksei karkkia muka saa olla?

Vierailija
19/296 |
11.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

VÀhÀn kun jossain leirikoulussa tai rippileirillÀ olisi

Vierailija
20/296 |
11.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

KyllÀ meillÀ oli kaikkea yhteistÀ tekemistÀ ja aktiviteetteja

Kirjoita seuraavat numerot perÀkkÀin: neljÀ seitsemÀn viisi