Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oma luottokielto ja kämpän vuokraus

Vierailija
08.10.2014 |

Olen siis asettanut itselleni tällaisen, kun aiemmin tänä vuonna vietiin lompakko, jota en ole saanut takaisin vieläkään. Nyt olen vuokraamassa asuntoa, jonka näytössä myös tänään kävin. Välittäjä pyysi, että kaikki halukkaat laittaisivat sähköpostitse tietonsa ja kiinnostuksensa asunnosta huomenna ennen puolta päivää mennessä.

Kannattaako mun rehellisesti ilmoittaa kyseisestä merkinnästä alkuvaiheessa, joka ei tarkoita häiriömerkintää vai kerronko vasta, kun olen saanut asunnon? Onko muilla ollut minkälaisia kokemuksia oma luottotieto-merkinnästä? Oletteko saaneet miten töitä ja entä asunnon vuokraaminen?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos luottotiedot tarkistetaan, niin näkyykö omaehtoinen luottokielto siellä jotenkin? Jos ei näy, niin eihän siitä tarvitse keryoakaan. Ei se vuokranantaja luottoa sulle kuitenkaan myönnä, vuokran maksamatta jättäminen ei ole lainarahan hakemista.
Miksi siis kertoisit?

Vierailija
2/10 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä oma luottokielto näkyy luottotiedoissa, ainakin pari vuotta sitten oli niin. Merkinnästä kyllä näkee, ettei ole häiriömerkintä, mutta osa ei älyä katsoa tarkemmin.. Mulla esim. Kela ensin hylkäsi opintolainatakauksen ko. merkinnän vuoksi, peruivat toki virheensä kun valitin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 23:03"]

Jos luottotiedot tarkistetaan, niin näkyykö omaehtoinen luottokielto siellä jotenkin? Jos ei näy, niin eihän siitä tarvitse keryoakaan. Ei se vuokranantaja luottoa sulle kuitenkaan myönnä, vuokran maksamatta jättäminen ei ole lainarahan hakemista. Miksi siis kertoisit?

[/quote]

Kyllä se näkyy siellä, mutta sellaisena merkintänä kuin että henkilö on asettanut itselleen turvatakaseen henkilötietojensa väärinkäytön. Se näkyy jopa silloin, kun tilaat jotakin netistä, yrität avata puhelinliittymää tai osamaksusopimusta. Se ei estä pankista lainan hakemista, jos sinulla on se todistus näytettävänä.

Kysyn sen takia, koska kiinnostaisi tietää muiden kokemuksia asiasta. Joillakin ei selvästikään taida olla hajuakaan kyseisistä asioista, joten älä kommentoi tänne.

Vierailija
4/10 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo oma luottokielto on järkevää tehdä esim. silloin, jos henkilöpaperit varastetaan ja epäillään niiden väärinkäyttöä. Kun pitää itsellään todistuksen - ja huolellinen luoton antaja kyllä osaa tulkita tiedot järjestelmästä ilman todistustakin - ei pitäisi olla mitään ongelmaa omaan luottokelpoisuuteen. Itse asiassa asiahan pitää olla juuri päinvastoin :-) kun estää huijareita tekemästä velkaa väärän henkilön nimiin ja vastuulle. 

Vierailija
5/10 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari asiaa. Toisen nimiin tehdyt velat ja vastuut eivät ole sitovia. Niillä voi pyyhkiä takamuksensa. Toiseksi, miksi luottokiellon tekeminen itselleen maksaa rahaa? Kuka vetää välistä?

Vierailija
6/10 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikö kellään ole mitään kokemusta?

Vierailija
7/10 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ilman luottotietoja saa kämpän, vaatii vaan aika suuren summan rahaa ns pantiksi.

Vierailija
8/10 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 22:50"]

Siis ilman luottotietoja saa kämpän, vaatii vaan aika suuren summan rahaa ns pantiksi.

[/quote]

Siis ei ole mennyt luottotiedot. Etkö osaa tulkita tuota oma luottokielto ja lukea, että miksi olen sen itselleni asettanut? Luottotiedot kunnossa, mutta jotta joku älykääpiö ei varastaisi henkilöllisyyttäni, niin siksi sellainen.

Vierailija
9/10 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kyllä, mutta aivan hirveä vaiva niiden oikaisemiseksi kyllä täytyy nähdä. Jos joku on saanut siis kaikki henkilötietosi käyttöönsä.

Ja tuo on myös totta, että joku selvästi vetää välistä. Valtiovallan pitäisi kyllä määrätä yhtiöt tarjoamaan tätä palvelua ilmaiseksi!!!!

Vierailija
10/10 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

KOAS ilmeisesti ei vuokraa luottokieltoiselle, vaikka luottokiellosta kertoisi jo hakemuksessa ja tarjoutuisi näyttämään todistusta. Kela ihme kyllä myönsi opintolainan valtiontakauksen täysin mukisematta.

Petteri Järvinen on kokeilemalla kokeillutkin luottokieltoon suhtautumista. Yleisvaikutelma tuntuu olevan, että tiskillä todistusta yleensä uskotaan, mutta nettilomakkeet nakataan suoraan roskiin: https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000005438753.html

Suunnilleen huijareiden itsensä vertainen syyllinen identiteettivarkauksiin ovat nähdäkseni firmat, jotka käyttävät henkilötunnusta asiakkaiden identifiointiin. Jaksaisiko joku vaikka perustaa Facebookiin Orjafirmat-sivua vastaavan "tietoturvasta viis -firmat"-sivun, jossa näistä firmoista pidettäisiin listaa? Tietäisi mitä boikotoida.