G: Onko teillä ollut outoja fobioita?
Idea tähän kysymykseen tuli suomi24:ltä löytyvästä vanhasta keskustelusta, jossa aloittaja kertoi pelänneensä lapsena palohälyttimiä... Itse olen nimittäin nuorempana kärsinyt ihan samasta pelosta.
Erityisen paljon minua kammottivat lapsena sellaiset palovaroittimet, joissa säännöllisin väliajoin vilkkui punainen valo. Oli ihan hirveää, jos vaikka pimeässä joutui kulkemaan sellaisen palohälyttimen ohi, ja juuri silloin siinä vilkahti se valo! *hrrr* Yritin lapsena kaikin keinoin välttää tuon punaisen valonvilahduksen näkemisen, koska erityisesti pimeässä tuli sellainen tunne kuin se olisi jonkin yliluonnollisen hirviön silmä, joka tarkkailee minua... Lisäksi minulla oli jostain syystä sellainen uskomus, että kyseisen valonvilahduksen näkemisestä saattaisi seurata jotain pahaa, tai että sen näkeminen jollain tavalla vahingoittaisi minua. Tämän vuoksi vältin aina katsomasta palohälyttimeen päin, ja joskus kuljin sen ohi jopa silmät kiinni. Lienee myös selvää, etten lapsena suostunut nukkumaan sellaisessa huoneessa jossa oli palovaroitin (ainakaan yksin).
Eli siis, onko kellään muulla ollut koskaan mitään vastaavaa "outoa" fobiaa?
PS. Jos joku psykologi eksyy tämän lukemaan, niin olisi erittäin mielenkiintoista kuulla ammattilaisen analyysi tuosta omasta kertomuksestani ;)
Kommentit (123)
Verta ja kaikkea verenkiertoon liittyvää pelkään, kuvina ja sanoina. En ala kirjoittamaan enempää, koska tulee heti ahdistusoireita. :)
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 00:43"]
Verta ja kaikkea verenkiertoon liittyvää pelkään, kuvina ja sanoina. En ala kirjoittamaan enempää, koska tulee heti ahdistusoireita. :)
[/quote]
Joidenkin naisten verikammoa on kyllä naisena vaikeaa ymmärtää. Kai sullakin on menkat?
Minullakin lienee jonkinlainen reikäkammo, yök! Hämähäkkejäkään en voi sietää. Jostain syystä inhoan paprikan siemeniä. Hrrr!
Eräs asia vielä, mikä aiheuttaa suurta ahdistusta, on erilaiset "näppylät" iholla, esim. syylät, molluskat, isot finnit, varsinkin kasvoissa. Olen nähnyt ihan kauheita painajaisia siitä, että naamani olisi täynnä ko. pallukoita. Hyi HELV.!! Onneksi minulla on kuitenkin todella hyvä iho.
Pelkään myös jonkin verran lentämistä, autolla ajamista (en luota muihin liikenteessä), ja luonnonvesissä uimista. Viimeisimpään liittyy myös jonkinasteinen kalapelko. En siedä (eläviä) kaloja lähelläni. Ulkomailla sukellusreissut eivät tule kysymykseenkään. Veikkaan, että muumien mamelukkikalalla on jotain tekemistä tämän asian kanssa, pelkäsin sitä aivan vietävästi lapsena.
Verikammoinen vastaa: menkat yllättäen ei pelota! En edes erityisemmin välttele sen näkemistä menkkojen aikana (hankala oliskin, pimeässä vessassa vaihtaa tamponi jne?) koska se ei ahdista ollenkaan siten kuin haavasta tuleva aine. Välttelen myös mielellään toistelemasta tuota kammoamaani sanaa, tai pian alkaa maistua suussa raudalta. Juu olen outo...
Pelkään toukkia ja matoja. Kesällä meinasin saada kunnon kohtauksen, kun kädelleni oli laskeutunut mittarimato... En tiedä, mikä niissä niin ällöttää! Kaikkein pahimpia ovat sellaiset suuret ja paksut kovakuoriaisen tai perhosen toukat, HYI! Jotenkin vaan se poimuisuus ja liikkumistyyli kuvottavat.
Tämän lisäksi levä aiheuttaa vilunväreitä. Mutta ehkä se liittyy siihen, ettei voi täysin tietää, mitä sen seassa tai meren pohjassa on. On ne kyllä ällöttävän limaisia ja takertuvia myös! En voi uida paikoissa, joissa on paljon levää ja vähäisempikin määrä ahdistaa.
Muurahaisia. Hämähäkit ym. menee mutta muurahaiset... hrrrrrhhh....
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 00:57"]
Verikammoinen vastaa: menkat yllättäen ei pelota! En edes erityisemmin välttele sen näkemistä menkkojen aikana (hankala oliskin, pimeässä vessassa vaihtaa tamponi jne?) koska se ei ahdista ollenkaan siten kuin haavasta tuleva aine. Välttelen myös mielellään toistelemasta tuota kammoamaani sanaa, tai pian alkaa maistua suussa raudalta. Juu olen outo...
[/quote]
Komppi tälle! Menkat ovat luonnollista verenhukkaa, eivätkä edes pelkkää verta.
Tarkemmin ajatellen itseäni ahdistaa ehkä sekä veri että haava. Jos näen verta irrallaan tästä yhteydestä (esim. verenluovutuksessa pusseissa), niin ei se mussa mitään reaktioita saa aikaan.
Veikkaan, että aika monella on näin? Olen kyllä kuullut naisista, jotka pelkäävät pelkkää verta ja menkat ovat silloin hieman hankala asia.
Suuria asioita. Kuulostaa pöhköltä mutta esim. Belekissä rannalla ollessa näkee taivaanranbassa vuoret ja se näky oli karmaiseva ennen kuin siihen tottui. Iso tehdas voi ekalla kerralla aiheuttaa saman tunteen. Myös iso laiva aiheuttaa pelkoa alkuun, onneksi tähän mennessä olen saanut pelkoni aina kuriin. Mutta outoa tuo on
Pelkään toukkia ja matoja ja varsinkin sitä niiden vääntelehtimistä ja yhdessä kasassa kuhinaa. Kerran löysin leivinliinoista turkiskuoriaisten toukkia ja juoksin kiljuen ympäri kämppää :) kai tämäkin on jotain kuoleman pelkoa. Madon suu on viimeinen ovi.
Minua ahdistaa isot, noin pään kokoiset, pyöreät kivet. Kun kivi on todella iso esim auton kokoinen tai pieni noin nyrkin kokoinen, se ei enää ahdista. Pään kokoiset tai sitä suuremmat kivet ovat kammottavia, saavat oudon paniikin kuplimaan päässä ja vältän katsomasta niitä. Outoa, enkä itsekään ymmärrä syytä ahdistumiselle.
Pelkkään tuijottavia silmiä, varsinkin sellaisia missä on musta iiris (ks. Muumien mörkö ja kauna-elokuvan tyttö). Jos katson leffaa ja tulee kutina että kohta joku möllistää pelottavasti, minun on pakko katsoa muualle/sulkea silmät, koska muuten ahdistaa liikaa! Möllistely on aina pelottanut minua, ja isosiskoni kiusasi lapsena minua säälimättä mulkoilemalla minua pimeässä. En ole koskaan nähnyt pimeässä hyvin (huono näkö muutenkin), joten kummalliset ilmeilyt näyttävät TODELLA pelottavalta ja vääristyneiltä hämärässä. Tämä kammo on jo niin paha, että pelkään jopa meidän vihreää norsun muotoista kastelukannua (Tigeristä ostettu joskus), jolla on sellaiset perus askartelusilmät. Sekoan varmaan kun on sellainen tunne, että se seuraa katseellaan 8I mm.
On. Pelkään joka kerta suunnattomasti, että baarista kotiin raahaamani patja paljastuukin yh-av-mammaksi.
Hei mulla on kanssa ilmapallopelko! Ja inhoan olla auton kyydissä, pelkään kolaria jatkuvasti. Säälin mun miestä kun se joutuu ajamaan ja minä tärisen ja nyyhkin varsinkin kaupunkiajon aikana :( Asutaan ulkomailla ja täällä on ihan järkyttävän huonot nopeusrajoitukset, esim. kapealla ja kiemurtelevalla maalaistiellä saa päästellä 70km tunnissa! Suomessa tuo olisi 30km/h.
Pelkään ja inhoan pellejä. Pelle Hermanni on ainoa pelle jota siedän ja vähän tykkäänkin mutta muut pellet saa lähinnä inhon väristyksiö aikaiseksi ja esim. Sirkukseen meno olisi täyttä kidutusta...
puutikut jäätelöissä... Tai ajatus siitä että pitäisi syödä puulusikalla jäätelöä. Nytkin olen ihan kananlihalla kun tätä kirjoitan ja edes kuvittelen asiaa :( :(
[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 11:28"]Sienet ja muiden ihmisten varpaat.
[/quote]
Et oo kesäbiitsi-ihmisiä?
En koskaan katso ikkunoista ulos, olen ihan varma että sielä lasin toisella puolen joku tuijottaa minua ihan lähietäisyydellä..kauhuleffoista tämäkin pelko :D