Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

G: Onko teillä ollut outoja fobioita?

Vierailija
10.11.2014 |

Idea tähän kysymykseen tuli suomi24:ltä löytyvästä vanhasta keskustelusta, jossa aloittaja kertoi pelänneensä lapsena palohälyttimiä... Itse olen nimittäin nuorempana kärsinyt ihan samasta pelosta.

Erityisen paljon minua kammottivat lapsena sellaiset palovaroittimet, joissa säännöllisin väliajoin vilkkui punainen valo. Oli ihan hirveää, jos vaikka pimeässä joutui kulkemaan sellaisen palohälyttimen ohi, ja juuri silloin siinä vilkahti se valo! *hrrr* Yritin lapsena kaikin keinoin välttää tuon punaisen valonvilahduksen näkemisen, koska erityisesti pimeässä tuli sellainen tunne kuin se olisi jonkin yliluonnollisen hirviön silmä, joka tarkkailee minua... Lisäksi minulla oli jostain syystä sellainen uskomus, että kyseisen valonvilahduksen näkemisestä saattaisi seurata jotain pahaa, tai että sen näkeminen jollain tavalla vahingoittaisi minua. Tämän vuoksi vältin aina katsomasta palohälyttimeen päin, ja joskus kuljin sen ohi jopa silmät kiinni. Lienee myös selvää, etten lapsena suostunut nukkumaan sellaisessa huoneessa jossa oli palovaroitin (ainakaan yksin).

Eli siis, onko kellään muulla ollut koskaan mitään vastaavaa "outoa" fobiaa?

PS. Jos joku psykologi eksyy tämän lukemaan, niin olisi erittäin mielenkiintoista kuulla ammattilaisen analyysi tuosta omasta kertomuksestani ;)

Kommentit (123)

Vierailija
1/123 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena pelkäsin öisin sängyn alta kiinni nappaavia käsiä ja nukkeja pimeässä. Pahin oli mulkosilmäinen simpson-hahmo jonka jouduin siirtämään pois näkyviltä. Pelkään edelleen jossain määrin elintarvikkeita, jotka ovat ylittäneet parasta ennen päiväyksensä. Ikävuosien 10-22 välillä en pystynyt syömään edes samana päivänä vanhentuvaa leipää tai maitoa.

Vierailija
2/123 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustalaiset

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/123 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 19:27"]Siemenkodat, ihottumat, vieri vieressä olevat pienet reiät. Hyihyihyiiiiii!!!!!!
[/quote]

Juu, nuo reiät!! Kuten esim. laituriin tai veneen pohjaan kiinnittyneet simpukat.. Yöks!

Vierailija
4/123 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään järvessä uimista, kaloja, kasveja uppotukkeja ja mitä muuta kamalaa pinnan alla vaaniikaan. Autossa pelkään myös, välillä olen lähes paniikissa jopa itseni kyydissä. Mopon/moottoripyörän kyytiin en menisi mistään hinnasta.

Vierailija
5/123 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkäsin lapsena ja nuorena kauppojen mallinukkeja. En voinut mennä sellaisen lähelle, tuli ihan hirveä olo. Pelkään ja inhoan myös kovakuoriaisia ja vastaavia ötököitä: jos yksikin sellainen on sisätiloissa, saan paniikin että meillä on tuholaisongelma ja soitan välittömästi talohuoltoon. Minulla on myös ahtaan paikan kammo ja en voi nukkua makuupussissa.

Vierailija
6/123 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi "reikäkammoinen" täälläkin. Trypofobia lienee oikeus termi tuolle, mutta en halua googlettaa jos siellä räpsähtää silmille jokin iljettävä reikärykelmäkuva, hyi helvetti. Tämä kammo on ollut pennusta asti ja tuntunut pahentuneen aikuisiällä. Lapsena pelkäsin valtavasti ufoja, olin varma, että minut napataan jonnekin alukselle ja leikellään auki.

Vierailija
7/123 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienenä koin lentokoneen vessan ahdistavana, koska kerran kun yritin tulla ulos sieltä, niin lentoemo seisoi oven edessä, enkä saanutkaan ovea auki. Se tuntui pelottavalta. Samoin lentokoneen ja laivan vessan vetämisestä tuleva ääni tuntui pelottavan kovalta. Mutta eivät sentään olleet fobioita. En myöskään pidä ranteiden sisäpinnasta, yök!

Vierailija
8/123 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 21:56"]

Lapsena pelkäsin valtavasti ufoja, olin varma, että minut napataan jonnekin alukselle ja leikellään auki.

[/quote]

Satuitko elämään lapsuutesi 90-luvulla, eli silloin kun X-Files oli TV:ssä se kuumin juttu? :)

Vierailija
9/123 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 22:49"]

Lapsena pelkäsin valtavasti ufoja, olin varma, että minut napataan jonnekin alukselle ja leikellään auki.

[/quote]

Kyllä :D Noihin aikoihin tuli myös jotain Juhan af Grannin dokumentteja, joissa poseerasi sellainen hopeanharmaa soikesilmäinen alieni kainalossa.

Satuitko elämään lapsuutesi 90-luvulla, eli silloin kun X-Files oli TV:ssä se kuumin juttu? :)

[/quote]

Vierailija
10/123 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustalaiset täälläkin. Olen etelä-pohjanmaalta ja paikkakunnalla paljon mustalaisia, varsinkin lapsuudessa. Olivat kaupassa ym. Aina huonokäytöksisiä ja kovaäänisiä. Äitini joskus totesi kun kiukuttelin, että jos et ole kunnolla niin tulee mustalainen ja vie. Olen kuullut tämän kyllä muualtakin. Vaikka tiedostan, että kyseisessä ryhmässä kaikki eivät ole huonokäytöksisiä ja vie ketään, edelleen näin aikuisiällä ahdistus iskee jos esim. Kaupassa on paljon romaneja.

Vierailija
11/123 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kammoan kaikkea johonkin kiinnittyvää ja tarrautuvaa. Kuulostaapa oudolta :) Mut siis juuri noita laitureihin kiinnittyviä simpukoita ja toukkia ja maustepurkkien paperiosaan tarrautuvia mausteenpaloja (kun purkkia avataan ekan kerran, tiedätte varmaan mitä tarkoitan), takiaisia, hämähäkinverkkoja, iilimatoja, lihansyöjäkasveja, monneja...

Vierailija
12/123 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 01:55"]

Pelkään heiluvia lamppuja. Oikeastaan kaikki heiluriliikkeet aiheuttaa horror-efektin.[/quote]

Jännä, mulle taas talvisin tuo iloa katsella, miten ulkona tuulessa heiluvat katulamput tekevät varjoja makuuhuoneen seinälle.

Pelkään lavuaarien viemäreitä, niitä reikiä siis. Inhottavaa on, jos pesee kasvoja ja hiuksia valuu viemäriin samalla. Samoin pelkään luonnonvesissä uimista ja julkisten liikennevälineiden (lentokoneet, bussit jne.) penkkien välejä - niissä voi olla mitä vain, vähintään ruoanmurusia.

Vierailija
13/123 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena pelkäsin hypätä laiturilta järveen, koska syvyydessä oli varmasti ruumiita joiden kurkotteleviin raajoihin olisin osunut.

Nuorempana pelkäsin hirvi- ja muitakin kolareita sekä syöpää.

Edelleenkin kammoan "kiikkeriä" korkeita paikkoja joissa ollaan vähän niinkuin tyhjän päällä, ilman kunnollisia suojakaiteita. Esim. korkealla asunnon parvekkeella tulee putoamispelko. Jos rekka ajaa vastaan mutkassa pelkään yhteentörmäystä.

Pelkään kauhuleffojen aiheuttamia kauhukuvia, en uskalla edes plärätä kanavia niin että näkyisi välähdys. Pelkään lehmiä/sonneja/hevosia aivan lähietäisyydellä, tulee tietoisuus että ne voisivat talloa ja puskea minut hengiltä milloin vain. Pelkään myös irrallaan olevia suuria koiria vaikka muuten pidänkin koirista.

Minäkin kammoan reikiä! Ja pelkään että jos jääkaapista löytyy ällöä homeista ruokaa jonka joudun kaapimaan pois astiasta.

Ja sitten mua ahdistaa kulkea tirskuvan/hörähtelevän/huutelevan nuorisolauman ohi.

Vierailija
14/123 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko tämä erityisen outo fobia, mutta pelkään tunneleita sunnattomasti. Esimerkiksi haaveni matkasta Norjaan on tuhoon tuomittu tunnelipelkoni vuoksi :'(

Vierailija
15/123 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 17:46"]

Laivojen vesiraja. Joku soutuvene vielä jotenkin menettelee kunhan ei joudu koskemaan siihen vedenalaiseen osaan, mutta kuolisin jos joutuisin veteen metrin päähän jostain risteilyaluksesta.

[/quote]

7Mulla sama. Lisäksi isot vedenalaiset kivet, uppotukit, uponneet laivat ovat kammottavia. Lisäksi se kohta meressä kun ui ja tulee äkkisyvä ja veden väri muuttuu tummaksi. Hrrrr.

Vierailija
16/123 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pelkään kauppojen suurikokoisia valomainosopasteita ja seinäkylttejä, siis jostain syystä tunnen kauhua niiden isojen kirjainten vieressä, en pysty katsomaan niitä. Esimerkiksi PRISMA, se miltä se vihreä opaste näyttää pimeässä marketin katolla...tunnen jotain ihmeellistä alkukantaista kauhua aina kun näen sen tekstin. Olen varmasti ainoa!

Vierailija
17/123 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtonaiset napit. Vaatteisiin ommellut, mahdollisimman vähälukuiset napit siedän. Irtonappilaatikko on kamalaa katseltavaa!
Hiusharjoista irrotettu karvakasa on kauhistus. Omat hiukset menettelee...toisten hiuskasat ällöttää.
Ja hienhajuisten ihmisten takia joudun väistymään muualle, esim. kaupasta pois. Yököttää ja kammottaa.

Vierailija
18/123 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 22:55"][quote author="Vierailija" time="11.11.2014 klo 22:49"]

[/quote]

Kyllä :D Noihin aikoihin tuli myös jotain Juhan af Grannin dokumentteja, joissa poseerasi sellainen hopeanharmaa soikesilmäinen alieni kainalossa.

[/quote]
[/quote]

Hahah olen käynyt isäni kanssa joskus Juhan af grannin luona, koska hän on jostain syystä perhetuttava.. Talo täynnä kuvia itsestään ja kaikenmaailman alieneista :D meidän koira ei yhtään tykännyt hänestä ja muistan vaan lapsuudestani kun Juhan af grann kertoi koirani haukkuvan hänelle, koska hän on alien.
Traumat, check!

Vierailija
19/123 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suihkuverhot! Kammottavia ällötyksiä etenkin kun iho on märkä, se muovi rupeaa "lähentelemään" sinua ja tarttuu herkästi kiinni märkään ihoon, yäääähh D: Saan kylmiä väreitä pelkästä ajatuksestakin.

Mulla on myös trypofobia, joka on ehkä maailman tyhmin fobia, kuka hitto nyt pelkää reikiä ja onkaloita yms, ugh :p

Vierailija
20/123 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uimahallissa altaan pohjalla oli tummaa laattaa mikä muodosti niinkuin t -kirjaimen, en voinut mennä koskaan altaassa ollessani näiden laattojen "yli" joten aina uin vain yhdessä nurkassa. Olin ihan varma, että ne laatat oli haita!! Ne muistutti jotenki vasarahain pään muotoa...