Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tokmannin mukaan sosiaaliturvantaso on Suomessa liian korkea

Vierailija
22.09.2021 |

Ihmiset jäävät ennemmin kotiin laskemaan että putoaako elintaso ja kuukausitulot jos tuilta siirtyy työelämään. Tokmannilla olisi tarjota varastatöitä, mutta yhtiö ei löydä työntekijöitä kun työttömät kieltäytyvät työpaikoista ja jäävät ennemmin elämään tuilla. Seurauksena tavarat Tokmannin varastossa jäävät purkamatta. Yhtiön mukaan työnteosta pitäisi tehdä Suomessa kannattavaa ja purkaa työllistymisen esteitä, heistä tämä onnistuisi sosiaaliturvan tasoa laskemalla.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tokmannilla-jaa-tavaraa-purkamatta-v…

Kommentit (347)

Vierailija
161/347 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kelpaa 4h/vko, ihme.

Minä olen mielenterveyskuntoutuja, jolle sopisi tällä hetkellä juuri tuollainen työmäärä.

Mutta kun ei hullua huolita mihinkään.

Hienoinen kohtaanto-ongelma tässä.

Mielenterveytensä kanssa kamppaileva EI OLE HULLU, hän on ainakin osatyökykyinen tai jopa kokonaan työkykyinen, mikäli otetaan huomioon ja mitoitetaan työtehtävä, työmäärä ja sopeuttaminen.

Vierailija
162/347 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömissä on hirveän paljon työkyvyttömiä, vuosia sairaina olleita monisairaita(ensin ei toimi fysiikka, lopulta hajoaa myös mieli). Näitä lain mukaan silti pitää pitää työkkärin listoilla vaikka vuosien sairaslomilla. Ei päästetä sairaseläkkeelle.

Suurin osa on elintasosairaita. Puoli kansaa on superlihavia. Suomalaiset syövät ja juovat itsensä työkyvyttömiksi. Ei sellaista ole missään muualla maailmassa.

Itse asiassa suomalaisilla on paljon geneettisiä sairauksia isolaatista johtuen. Ja huonot selän. Osalla (pienellä) on jopa luuston heikoutta aiheuttava sairaus. Monella "normaali" osteoporoosi jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/347 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse teen nyt osa-aikaisesti töitä vaihtelevilla tunneilla ja saan lisäksi asumistukea, työttömyystukea ja toimeentulotukea. Palkka maksetaan kerran kuukaudessa keskellä kuuta edellisen kuun tuntien mukaan. Työttömyyskorvaus taas maksetaan kerran kuukaudessa lähellä kuun loppua, mutta osittain ajanjaksosta (edellisen kuun lopusta nykyisen kuun puolivälin jälkeen) josta en vielä saanut palkkaa. Toimeentulotukea saan aina pienen summan kuun alussa, mutta siihen vaikuttavat kyseisen kuun tulot eli vaikka saan palkan kuun puolivälissä ja työttömyystuen kuun loppupuolella, ne kuitenkin vaikuttavat ja niillä pitäisi mystisesti maksaa alkukuussakin kulut. Toimeentuloki lisäksi maksetaan muiden tulojen arvioiden perusteella, eli jos palkka ja työttömyystuki yhteensä ovatkin arvioitua isommat, niin maksettua toimeentulotukea vähennetään seuraavan kahden kuukauden aikana seuraavista toimeentulotuista. Asumistuki sentään tulee kuun ensimmäisenä päivänä ja se on tuloista ainoa joka on aina sama. Vaikuttaako monimutkaiselta? Sitä se on. Rehellisesti sanottuna sitä se on, en itsekään oikein ymmärrä paljonko mulla on nyt rahaa käytössä miksikin kuuksi jne.

Harkitsen työn lopettamista, olisi huomattavasti helpompaa.

Tuo on syy miksi en yksinhuoltajana uskalla tehdä keikkatöitä. Pakko tietää minkä verran saan rahaa milloinkin kun säästöjä ei ole. Se on harmi kun keikkatöitä olisi pilvin pimein ja olisi kiva tehdä töitä. En vaan uskalla ottaa riskiä siitä että joutuu elämää monta viikkoa muutamalla kympillä. Keväällä jouduin hakemaan sairauspäivärahaa enkä saanut ansiosidonnaista kuukauteen, hakemuksen käsittelystä johtuen olin 1,5 kk käytännössä ilman tuloja ja olisi silloin pitänyt ostaa lapsille kaikenlaista vaatetta ja kenkiä ruuan lisäksi. Saimme apua diakononiasta mutta en henkisesti enää halua samaa stressiä.

Vierailija
164/347 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hain Tokmannilta töitä, mutta en kelvannut, vaikka olisin ollut valmis antamaan kaikkeni. Olisin ihan hyvin voinut tehdä osa-aikatyötäkin. Olen nuori, omatoiminen jne. Joku silti oli vikana, että eipä niillä tunnu työvoimasta oikeasti pulaa olevan.

Vierailija
165/347 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tokmanni on hyvä ja alkaa sitten ajamaan sosiaaliturvaan sellaisia muutoksia että tukien ja töiden yhdistäminen alkaa onnistua ongelmitta. Voin heti alkaa tekemään silpputöitä kun virheelliset tukipäätökset korjataan viikossa tai parissa eikä yhdestä väärästä päätöksestä enää seuraa sitä että työttömyystuki ja toimeentulotuki lasketaan kuukausia väärin virheellisen päätöksen takia.

Vierailija
166/347 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa näitä juttuja. Asun Helsingissä lähiössä,olen yh ja kaupungin kolmion vuokra asunnon vuokra on 1050 e kk. Kun muutin tähän 6 v sitten se oli 780 e kk... palkat ja tuet eivät ole nousseet samalla tavalla. Saan nyt työttömänä 100 e vähemmän kuin töissä ollessani, saamme tt tukea 70 e kk ja vuokran jälkeen jää laskuihin, ruokaan jne meille kolmelle 940 e. Pitäisikö tukea laskea? Mihin muuttaisimme asumaan? Haluaisin muuttaa maaseudulle, olen sihteeri koulutukseltani, olisiko siellä töitä? Autoa tai ajokorttia ei ole. Mihin paikkakunnalle tällaisen 45 v työttömän yksinhuoltajaltajan kannattaisi muuttaa kun aina huudetaan että muuta pois Helsingistä kun siellä on kallista asua? Mikä olisi meille sopiva sosiaaliturvan taso?

Minun puolestani saat ihan rauhassa asua Helsingissä, mutta jos haluaisit muuttaa, niin sihteerin paikkoja on kyllä auki ympäri Suomea. Nytkin oli jossain pikkukunnassa en muista nimeä. Tietysti kannattaa katsoa, että kunnasta löytyy terveyskeskus ja ruokakauppa, jotta autottomana pärjää. Vuokrien hinnat saa tietoon etukäteen. Sitten vaan vertailemaan palkkoja ja hakemaan sellaiseen, jossa nuo osuvat kohdalleen. Sihteerin koulutuksella/työkokemuksella pääset myös myyjäksi jne. Voisit yllättyä kuinka paljon työkokemus merkkaa tällä hetkellä. Juuri haettiin yhteensä satoja sihteereitä pariin valtion puljuun ympäri Suomen.

Vierailija
167/347 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksa näitä juttuja. Asun Helsingissä lähiössä,olen yh ja kaupungin kolmion vuokra asunnon vuokra on 1050 e kk. Kun muutin tähän 6 v sitten se oli 780 e kk... palkat ja tuet eivät ole nousseet samalla tavalla. Saan nyt työttömänä 100 e vähemmän kuin töissä ollessani, saamme tt tukea 70 e kk ja vuokran jälkeen jää laskuihin, ruokaan jne meille kolmelle 940 e. Pitäisikö tukea laskea? Mihin muuttaisimme asumaan? Haluaisin muuttaa maaseudulle, olen sihteeri koulutukseltani, olisiko siellä töitä? Autoa tai ajokorttia ei ole. Mihin paikkakunnalle tällaisen 45 v työttömän yksinhuoltajaltajan kannattaisi muuttaa kun aina huudetaan että muuta pois Helsingistä kun siellä on kallista asua? Mikä olisi meille sopiva sosiaaliturvan taso?

Minun puolestani saat ihan rauhassa asua Helsingissä, mutta jos haluaisit muuttaa, niin sihteerin paikkoja on kyllä auki ympäri Suomea. Nytkin oli jossain pikkukunnassa en muista nimeä. Tietysti kannattaa katsoa, että kunnasta löytyy terveyskeskus ja ruokakauppa, jotta autottomana pärjää. Vuokrien hinnat saa tietoon etukäteen. Sitten vaan vertailemaan palkkoja ja hakemaan sellaiseen, jossa nuo osuvat kohdalleen. Sihteerin koulutuksella/työkokemuksella pääset myös myyjäksi jne. Voisit yllättyä kuinka paljon työkokemus merkkaa tällä hetkellä. Juuri haettiin yhteensä satoja sihteereitä pariin valtion puljuun ympäri Suomen.

Tähän haluan vielä lisätä, että toki hakijoitakin on tuhansia. Työkokemus on kuitenkin tällä hetkellä valttikortti. Yhteen palkkasivat yli 50 v. yli 30 v. alalla työskennelleen.

Vierailija
168/347 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin joitakin vuosia sitten Oulussa Tokmannilla työharjoittelussa. Myymälässä oli vain muutama vakituinen työntekijä aina työvuorossa, ja loput, jopa 5-7 henkilöä olivat harjoittelijoita tai työkokeilussa olevia. En tiedä onko tilanne muuttunut, vai pyörittääkö Tokmanni toimintaansa edelleenkin pitkälti ilmaisilla harjoittelijoilla.

Ai jahaa, eikö nuo harjoittelijat tai työkokeilussa olevat sitten saaneet sitä varastoa puretuksi vai minkä vuoksi he olivat tulleet taloon, toisaalta, ei varaston purkaminen ole mitään työharjoittelua, tuollaisen yksinkertaisen homman hanskaa varmaan viikossa. Varastohenkilölle on olemassa ihan noudatettava TES, joten Tokmanni: NOUDATTAKAA SITÄ!

Vierailija
169/347 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ratkaisu Tokmannille: Maksakaa palkkaa jolla työ kannattaa.

Jos ei 2000 e/kk riitä palkaksi nettona, niin meillä todella on liian suuret tuet!

Kyllä mulle riittää! Osoittaisitko tämän työpaikan, niin haen sitä heti. Lupaan vielä hymyillä extraa :)

Vierailija
170/347 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotain pitäisi oikeasti tehdä että työnteko kannattaisi. Kun olin ansiosidonnaisella työttömyyspäivärahalla ja hoidin lapset kotona, elintasomme oli huikeasti parempi, kuin nyt työssäkäyvänä. Palkkani on kuitenkin nettona kohtullinen 2000 e/kk ja silti meillä riitti rahat paremmin kun olin työttömänä. Jokin tässä yhtälössä ei toimi. Päivähoitomaksut ja toinen auto työmatkoihin ovat pahimmat menoerät, joita ei ollut kun olin työttömänä. Ärsyttää, kun rahaa ei ole yhtään enempää käyttöön, vaikka olen töissä. Ymmärrän hyvin, miksi jotkut jäävät tuilla elämään.

Tuo koskee vaan perheellisiä, sinkkuihmisellä jo 1600 euron nettopalkka on roimasti parempi kuin tuet.

Riippuu ihan sinkun historiasta. Korkeampi vuokra, opintolainat ja sitä rataa, niin 1600 euroa ei riitä edes vessapaperiin. Velattomana ja aiemmin kaiken hankkineena toki eri asia.

Vierailija
171/347 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos yritys ei pysty kilpailemaan sosiaaliTURVAN kanssa niin kertoo paljon yrityksen ahneudesta

Ahneudesta? Oletko koskaan tullut miettineeksi, että yksityinen sektori joutuu myös veroissaan kustantamaan sen sosiaaliturvan, jota vastaan joutuu sitten palkoillaan kilpailemaan.

Vierailija
172/347 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvi muuttaa edes maaseudulle. Riittää kun muuttaa johonkin Ouluun tai Savonlinnaan halvan asumisen perässä, niin sitä kyllä on tarjolla, mutta samalla varmistaa myös sen, että loppuelämän kestävä työttömyysputki alkaa välittömästi. Varsinkin Oulussa on mahdotonta saada töitä, ellei kuulu ns. "lahkoon" tai ole sukulaisia yrittäjinä. Jopa Oulun kaupungin työpaikat on nykyään "lahkon" hallinnassa, sinne ei vääräuskoisia palkata.

https://yle.fi/uutiset/3-12091314

Oulu kärsii harvinaisesta työvoimapulasta ja samalla suuresta työttömyydestä – osaan työpaikoista riittää, että "silmät liikkuvat" 

Oulussa on sama homma eli noille orjapalkkaisille on avoimia paikkoja, joilla ei elä, mutta normaalipalkkaisiin töihin on liikaakin hakijoita. Oulussa on yliopisto eli heillä riittää työttömiä maistereita omasta takaa. Ite olen hakenut Ouluun useasti, mutta ei ole valittu.

Vierailija
173/347 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No muuta vaikka Poriin. Pihlavasta saat asunnon puolella hinnalla ja autoa et tarvi. Sihteerin töitä ei taida olla missään enää joten uudelleenkoluttautuminen on paras vaihtoehto. Bonuksena lapsesi eivät joudu jengien käsiin heti kotiovesta lähdettäessä.

Lasten isä asuu Espoossa, ei taida suostua että muutamme noin kauas. Myös lasten ainoa tukiverkko ( lasten mummo) asuu Vantaalla. Joku Uudenmaan kunta täytyisi olla, Tampereeltakin on pitkä matka jokaviikkoisiin isän tapaamisiin. Uudelleenkoulutus ei ole mahdollista, opintotukikuukaudet on käytetty. Lähihoitajan tms fyysisiin töihin en selän takia pysty.

Ei tarvitse antaa liian tarkkoja selän sairaustietoja, mutta oletko kysynyt saisitko kuntoutusrahaa selän takia uudelleen koulutukseen?

Jos isä on töissä, niin lentokenttäkaupunkiin. Vaikka Ivaloon, siellä tavoittaa lapset lentäen nopeammin kuin jostain muualta autolla. Isä voi matkustaa. Ellei teillä ole joku viikko viikko -systeemi :p

Vierailija
174/347 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos yritys ei pysty kilpailemaan sosiaaliTURVAN kanssa niin kertoo paljon yrityksen ahneudesta

Tämä, niin tämä. Jos ei HALUA maksaa kuin minimitoimeentulotuen verran palkkaa TYÖSTÄ, niin joutaa konkkaan koko yritys!

Vierailija
175/347 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaaliturvan tasoa ei pidä missään tapauksessa alentaa. Se on muutenkin liian pieni. Euroopan komitealta on tullut jatkuvasti kritiikkiä Suomen liian pienestä sosiaaliturvasta. Ne jotka ovat eri mieltä niin olkaapa muutama kuukausi niillä tuilla, ilman mitään muuta varallisuutta. Se mitä tulisi tehdä on, että sosiaaliturva tai asumistuki ei pienenisi senttiäkään, jos ihminen tekisi töitä, esim. muutaman satasen kuussa.

Vierailija
176/347 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaaliturvan tasoa ei pidä missään tapauksessa alentaa. Se on muutenkin liian pieni. Euroopan komitealta on tullut jatkuvasti kritiikkiä Suomen liian pienestä sosiaaliturvasta. Ne jotka ovat eri mieltä niin olkaapa muutama kuukausi niillä tuilla, ilman mitään muuta varallisuutta. Se mitä tulisi tehdä on, että sosiaaliturva tai asumistuki ei pienenisi senttiäkään, jos ihminen tekisi töitä, esim. muutaman satasen kuussa.

Kaikki jotka yrittivät, epäonnistuivat. Lehtijuttujen testeissä ilmoittivat, että nyt on käytetty tämän kuun rahat, mutta juotiin viiniä ja syötiin lohta kavereilla loppukuu tai hajosi pakastin, mutta kannettiin talvikasvihuoneen pakastin paikkaamaan kun on pakastin täynnä tuhansilla ostettuja marjoja, riistaa jne.

Että kyllähän tällä tt-tuella varmaan pärjää, mutta me nyt ei pärjätty ainakaan. Mutta mehän ollaan eri asia koska ollaan rikkaita ja meillä nyt vaan kuluu tätä rahaa enemmän. Ihan kiva oli leikkiä köyhistä hetki.

Vierailija
177/347 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse elän tällä hetkellä lähes rahattomana irtisanomisen jälkeen, en edes tiedä tuleeko karenssia vai ei, sitä tuolla virastoissa nyt arvioidaan viikkokaupalla.

Ei todellakaan ole liian korkea sosiaaliturvan taso, hädin tuskin säilyy hengissä ja pitää kulkea vanhoissa vaatteissa.

Puolityökykyistä kohdellaan kuin roskaa. Työnteosta ei tule mitään ja byrokratian rattaat kuristavat viimeisenkin elämänhalun

Vierailija
178/347 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpöjuttuja taas.

Ilmaistatyövoimaa haluavat kuten muutkin kapitalistit.

Vierailija
179/347 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No muuta vaikka Poriin. Pihlavasta saat asunnon puolella hinnalla ja autoa et tarvi. Sihteerin töitä ei taida olla missään enää joten uudelleenkoluttautuminen on paras vaihtoehto. Bonuksena lapsesi eivät joudu jengien käsiin heti kotiovesta lähdettäessä.

Lasten isä asuu Espoossa, ei taida suostua että muutamme noin kauas. Myös lasten ainoa tukiverkko ( lasten mummo) asuu Vantaalla. Joku Uudenmaan kunta täytyisi olla, Tampereeltakin on pitkä matka jokaviikkoisiin isän tapaamisiin. Uudelleenkoulutus ei ole mahdollista, opintotukikuukaudet on käytetty. Lähihoitajan tms fyysisiin töihin en selän takia pysty.

Ei tarvitse antaa liian tarkkoja selän sairaustietoja, mutta oletko kysynyt saisitko kuntoutusrahaa selän takia uudelleen koulutukseen?

Jos isä on töissä, niin lentokenttäkaupunkiin. Vaikka Ivaloon, siellä tavoittaa lapset lentäen nopeammin kuin jostain muualta autolla. Isä voi matkustaa. Ellei teillä ole joku viikko viikko -systeemi :p

Aika kalliiksi tulee kun nyt tapaavat viikoittain. Kaksi kertaa kk tapaamiset myös. En ole Ivaloon muuttamassa, kiitos vain, ainoa elossa oleva sukulainen asuu Vantaalla. Taidat olla joku trolli? Vai tosissasiko ajattelet että muutan Ivaloon syntyperäisenä helsinkiläisenä kahden 7 ja 8 v lapsen yksinhuoltajana jouden isä asuu Espoossa? Lapset eivät ikimaailmassa suostuisi. Selasin Ivalon työpaikkoja, aika heikkoa on tarjonta. Käytännössä muuttaisin työttömänä toiseen paikkaan työttömäksi? Aika moni työnantaja laskee pois prosessista jo kuullessaan että.olen yh, ja jos lisäksi kerron että joo olen muuttamassa Ivaloon ilman turvaverkkoja, laskee työnantaja jo poissaolojen määrää. Molemmat ovat tänä syksynä olleet jo 2 kertaa flunssassa vuorotellen. Nyt on sentään mummo ja isä hätätapauksissa jotka voivat auttaa. Erikoinen tyyppi olet kun huutelet ilman että kerrot itsestäsi mitään. Tuo ei ole keskustelua. Ja kiitos kysymyksestä, selkäni ei ole kuntoutuksen tarpeessa mutta en 45 vuotiaana enää kykene vanhuksia nostelemaan kun kohta on itse samassa jamassa. Meillä ei onneksi tulot tule paljon muuttumaan kun ansiosidonnaista loppuu, töitä en usko enää saavani mutta jää ainakin lapsille aikaa.

Vierailija
180/347 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet kyllä hauska, oikeasti alkoi naurattaa, kiitos siitä:) kun ei ole varaa edes junalla matkustaa kesälomalla suvun mökille niin ehdotat lentokoneella suhailua viikoittain :) 😀 sun on pakko olla joku hyvätuloinen ihminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kahdeksan