Tokmannin mukaan sosiaaliturvantaso on Suomessa liian korkea
Ihmiset jäävät ennemmin kotiin laskemaan että putoaako elintaso ja kuukausitulot jos tuilta siirtyy työelämään. Tokmannilla olisi tarjota varastatöitä, mutta yhtiö ei löydä työntekijöitä kun työttömät kieltäytyvät työpaikoista ja jäävät ennemmin elämään tuilla. Seurauksena tavarat Tokmannin varastossa jäävät purkamatta. Yhtiön mukaan työnteosta pitäisi tehdä Suomessa kannattavaa ja purkaa työllistymisen esteitä, heistä tämä onnistuisi sosiaaliturvan tasoa laskemalla.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tokmannilla-jaa-tavaraa-purkamatta-v…
Kommentit (347)
Vierailija kirjoitti:
Jotain pitäisi oikeasti tehdä että työnteko kannattaisi. Kun olin ansiosidonnaisella työttömyyspäivärahalla ja hoidin lapset kotona, elintasomme oli huikeasti parempi, kuin nyt työssäkäyvänä. Palkkani on kuitenkin nettona kohtullinen 2000 e/kk ja silti meillä riitti rahat paremmin kun olin työttömänä. Jokin tässä yhtälössä ei toimi. Päivähoitomaksut ja toinen auto työmatkoihin ovat pahimmat menoerät, joita ei ollut kun olin työttömänä. Ärsyttää, kun rahaa ei ole yhtään enempää käyttöön, vaikka olen töissä. Ymmärrän hyvin, miksi jotkut jäävät tuilla elämään.
Tämä pitää täysin paikkaansa. Asiaa on analysoitu täällä: https://kauppa.fi/uutishuone/2020/08/13/analyysi-onko-kannustinloukkuja…
On faktaa, että enemmän töitä tekemällä jää vähemmän rahaa käteen. Valitettavasti "kaupan kassan" tai tarvaroiden hyllyttäjän arvonlisä on sen verran pieni, että siitä ei voi maksaa kovin korkeaa palkkaa. Jos halutaan, että tällaista työtä tehdään Suomessa, niin sosiaaliturva on uudistettava. Myös osa-aikaisten töiden vastaanottaminen pitäisi olla huomattavasti kannustavampaa.
Vierailija kirjoitti:
Moni luulee, että työpaikassa aloittavan uuden työntekijän pitäisi heti saada korkea palkka ja parhaat työt. Työpaikoilla on palkkaportaat mitä noustaan kun kokemusta karttuu.
Parhaat hyllyttäjät saavat muualta parempaa palkkaa ja siirtyvät sinne töihin. Jäljelle jää vain toistaitoisia työntekijöitä. Pitäisi maksaa hieman parempaa palkkaa kuin kilpailijat niin silloin saisi hyviä työntekijöitä.
Paikallisella Tokmannilla on uudelleenjärjestely käynnissä. Eräänä päivänä hätkähdin, kun siellä on uusia työntekijöitä järjestelemässä hyllyjä uuteen uskoon. Eräällä käytävällä jakkupukuinen, keski-ikäinen nainen keuhkosi naama punaisena järjestelijöille:
-Kai mun pitää ottaa tämä vakituiseksi asemapaikakseni, kun mitään ei osata tehdä!
Oli kyllä noloa, että asiakkaiden aikana siinä raivosi.
Vierailija kirjoitti:
Paikallisella Tokmannilla on uudelleenjärjestely käynnissä. Eräänä päivänä hätkähdin, kun siellä on uusia työntekijöitä järjestelemässä hyllyjä uuteen uskoon. Eräällä käytävällä jakkupukuinen, keski-ikäinen nainen keuhkosi naama punaisena järjestelijöille:
-Kai mun pitää ottaa tämä vakituiseksi asemapaikakseni, kun mitään ei osata tehdä!
Laita palautetta. Ei työntekijöitä noin kohdella!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita palautetta. Ei työntekijöitä noin kohdella!
Voisi kyllä laittaakin. En ole ennen sitä naista nähnyt ko. liikkeessä. Vaikutti jollekin johtotason ihmiselle.
No mutta nämä rahat on ensin otettu näiltä yrittäjiltä erilaisten verojen muodossa, sitten annettu 'köyhille', joista he kantavat osan takaisin rikkaiden ostosparatiiseihin. Olen 100 prosenttisen varma, että nämä yrittäjät ottaisivat ennemmin veronalennukset, kuin nykymallin.
Paitsi että ei leikattu 10 euroa kuussa, vaan 0.8 euroa kuussa. Sitä edellinen sixpack hallitus leikkasi 8 euroa kuussa. Lisäksi Sipilän hallituksen aikana käynnistynyt talouskasvu ja työllisyystoimet loivat 140 tuhatta uutta työpaikkaa, mm. kauppojen aukiolojen vapautumisen myötä. Kauppojen myynti kasvoi koko alalla. Mitään tällaista elinkenoelämän 'tutkimusta' minkä olet keksinyt päästäsi vakuuttamaan satujasi, ei ole olemassakaan.