Tokmannin mukaan sosiaaliturvantaso on Suomessa liian korkea
Ihmiset jäävät ennemmin kotiin laskemaan että putoaako elintaso ja kuukausitulot jos tuilta siirtyy työelämään. Tokmannilla olisi tarjota varastatöitä, mutta yhtiö ei löydä työntekijöitä kun työttömät kieltäytyvät työpaikoista ja jäävät ennemmin elämään tuilla. Seurauksena tavarat Tokmannin varastossa jäävät purkamatta. Yhtiön mukaan työnteosta pitäisi tehdä Suomessa kannattavaa ja purkaa työllistymisen esteitä, heistä tämä onnistuisi sosiaaliturvan tasoa laskemalla.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tokmannilla-jaa-tavaraa-purkamatta-v…
Kommentit (347)
Vierailija kirjoitti:
Perustulo tosiaan myös helpottaisi osa-aikaisten töiden vastaanottoa ( ja ymmärrän, että osaltaan varmasti myös heitä, jotka ovat niitä tukien hyväksi käyttäjiä vain innostaisi jatkamaan)
Jos elät yksin, ilman säästöjä, niin pätkien vastaaottaminen siirtää aina sun tukien saamista 10-21 päivääkin.
Se on pitkä aika, jos olet köyhä.
Hullua että Suomessa tähän ei ole vieläkään saatu järkeä.
Puhut täyttä asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisu Tokmannille: Maksakaa palkkaa jolla työ kannattaa.
Jos ei 2000 e/kk riitä palkaksi nettona, niin meillä todella on liian suuret tuet!
Moro vollottaja! Onko sulla menny netto ja brutto sekaisin, tarkista ja ulvo vasta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisu Tokmannille: Maksakaa palkkaa jolla työ kannattaa.
Jos ei 2000 e/kk riitä palkaksi nettona, niin meillä todella on liian suuret tuet!
Kerropa, millä laskukaavalla saat Tokmannin palkasta jäämään 2000€ käteen? Toki jos tekee pelkkää yövuoroa seitsemän päivää viikossa joka viikko ilman vapaita, mutta ei kyllä muuten.
Äsh, toi 2000 €/netto/kk osaa mitään laskea, ei tuollaista suharia oteta tosiaan töihin edes varastoon, jos on 50 laatikkoa, väittää se kivenkovaan, että niitä on vaan 25.
Vierailija kirjoitti:
Tokmannin palkka on mikä, onko se luokkaa 1-2 euroa tunti?
Tokmannilla ongelma ei ole palkka vaan työtuntien vähyys. Vaikka saisit 15e per tunti niin se ei ole paljoakaan jos kuukaudessa töitä on vain se alle 20 tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Ei kelpaa 4h/vko, ihme.
Minä olen mielenterveyskuntoutuja, jolle sopisi tällä hetkellä juuri tuollainen työmäärä.
Mutta kun ei hullua huolita mihinkään.
Hienoinen kohtaanto-ongelma tässä.
Otsikko on turhan raflaava. Oikeassahan tuo Tokmannin henkilö on, että Suomessa on kannustinloukkuja, eli työnteko ei usein pelkästään euroja laskemalla kannata, kun kotona pleikkaa pelatessa saa ilmeisesti melkein TES:in mukaisen palkat, tai pelko mahdollisesta tukien katkeamisesta haittaa ihmisten työllistymistä. Ihmiset kuitenkin unohtavat monesti sen, että työ tuo työtä, ja on paljon helpompi päästä työelämässä eteenpäin, kun tekee jotakin työtä eikä ole CV:ssä monen vuoden aukkoja (ainakaan juuri ennen sen kiinnostavan työn - jota ei saa niin helposti - hakemista). Itsekin tein 90-luvulla yliopistotutkinnosta huolimatta fyysistä ja likaista duunia, vaikka välillä olisin varmaan saanut veronmaksajien kassasta enemmän, kun tunteja ei ollut aina niin paljon. Itsetunnollekin on parempi, että on aktiivisesti elämässä mukana eikä työkkärin/KELA:n varassa. Kannustan muitakin ottamaan töitä vastaan rohkeammin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Kantasuomalaisten sosiaaliturvaa pitää karsia kovalla kädellä. Kansalaisten työhalut pitää palauttaa.
Ongelma on vain se että se sosiaaliturva on mitoitetu sen ihan minimielintason mukaan. Jos sitä leikataan, se ei enää riitä inhimillisesti katsoen riittävään toimeentuloon.
Kyllä sosiaaliturvassa olisi pientä leikkaamista eli nyt se riittävä toimeentulo kattaa aivan liikaa luxusta ja liikaa neliöitä ja liian hyvän asuinalueen ja jne jne...
Ongelma on kun on työ ja tarvitsee korvaukset niin palkaa vain ikään kuin vähentää korvauksia, eikä työstä jää ikinä sentin settiä mihinkään ja hyöty työttömyyteen verrattuna on täysi nolla.
Alinta palkkatasoa olisi pakko saada nostettua, tai sitten nimenomaa töissäkäyvän tulisi saada halvempi asunto joka takasi että palkasta jää enemmän käteen kuin korvauksista.
Mitä luksusta?
Noin muuten tuo asuntokysymys on vähän hassu. Sekin olisi aika järjetöntä, että työttömäksi jäädessä pitäisi muuttaa pois Helsingistä, jolloin mahdollisuudet työllistyä heikkenisivät entisestään.
Jos kysymys sen sijaan oli siitä, että "toi saa asua uudemmassa talossa ku mä, epistä!!!", niin no. Eikun vaan asumistukijärjestelmä uusiksi.
Keravalta on 25min junalla steissille ja siellä on suht hyvin linjassa muun Suomen asumisen hintatasoon kämpät
Heh, joo. Asun Keravalla, kaukana juna-asemasta, lähiössä jossa ei ole minkäänlaisia palveluita. 70-luvun kolmio, jossa ei ole vielä tehty edes putkiremppaa- vuokra alkaa ysillä. Eikä ole mikään kalliin yksityisen kämppä, vaan sosiaalista asuntotuotantoa. :D
Kaverilla yksiö toisella alueella, vuokra yli 500€. Kaupungin kämppä; Kelan mielestä liian kallis. Mistäs löydät halvemman?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Kantasuomalaisten sosiaaliturvaa pitää karsia kovalla kädellä. Kansalaisten työhalut pitää palauttaa.
Ongelma on vain se että se sosiaaliturva on mitoitetu sen ihan minimielintason mukaan. Jos sitä leikataan, se ei enää riitä inhimillisesti katsoen riittävään toimeentuloon.
Kyllä sosiaaliturvassa olisi pientä leikkaamista eli nyt se riittävä toimeentulo kattaa aivan liikaa luxusta ja liikaa neliöitä ja liian hyvän asuinalueen ja jne jne...
Ongelma on kun on työ ja tarvitsee korvaukset niin palkaa vain ikään kuin vähentää korvauksia, eikä työstä jää ikinä sentin settiä mihinkään ja hyöty työttömyyteen verrattuna on täysi nolla.
Alinta palkkatasoa olisi pakko saada nostettua, tai sitten nimenomaa töissäkäyvän tulisi saada halvempi asunto joka takasi että palkasta jää enemmän käteen kuin korvauksista.
Mitä luksusta?
Noin muuten tuo asuntokysymys on vähän hassu. Sekin olisi aika järjetöntä, että työttömäksi jäädessä pitäisi muuttaa pois Helsingistä, jolloin mahdollisuudet työllistyä heikkenisivät entisestään.
Jos kysymys sen sijaan oli siitä, että "toi saa asua uudemmassa talossa ku mä, epistä!!!", niin no. Eikun vaan asumistukijärjestelmä uusiksi.
Keravalta on 25min junalla steissille ja siellä on suht hyvin linjassa muun Suomen asumisen hintatasoon kämpät
Heh, joo. Asun Keravalla, kaukana juna-asemasta, lähiössä jossa ei ole minkäänlaisia palveluita. 70-luvun kolmio, jossa ei ole vielä tehty edes putkiremppaa- vuokra alkaa ysillä. Eikä ole mikään kalliin yksityisen kämppä, vaan sosiaalista asuntotuotantoa. :D
Kaverilla yksiö toisella alueella, vuokra yli 500€. Kaupungin kämppä; Kelan mielestä liian kallis. Mistäs löydät halvemman?
Asutko yksin? Miksi Kela maksaisi kolmion yhdelle?
Vierailija kirjoitti:
En jaksa näitä juttuja. Asun Helsingissä lähiössä,olen yh ja kaupungin kolmion vuokra asunnon vuokra on 1050 e kk. Kun muutin tähän 6 v sitten se oli 780 e kk... palkat ja tuet eivät ole nousseet samalla tavalla. Saan nyt työttömänä 100 e vähemmän kuin töissä ollessani, saamme tt tukea 70 e kk ja vuokran jälkeen jää laskuihin, ruokaan jne meille kolmelle 940 e. Pitäisikö tukea laskea? Mihin muuttaisimme asumaan? Haluaisin muuttaa maaseudulle, olen sihteeri koulutukseltani, olisiko siellä töitä? Autoa tai ajokorttia ei ole. Mihin paikkakunnalle tällaisen 45 v työttömän yksinhuoltajaltajan kannattaisi muuttaa kun aina huudetaan että muuta pois Helsingistä kun siellä on kallista asua? Mikä olisi meille sopiva sosiaaliturvan taso?
Ensinnäkään sinun ei tarvitse asua yli tonnin kolmiossa Helsingissä. Minä asun keskikokoisessa kaupungissa puolet pienemmässä yksiössä, vaikka käyn töissä ja olen keskituloinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeassa kyllä on.
En ainakaan työttömänä kehtaisi valittaa siitä. Suomessa on harvinaislaatuisesti mahdollista tulla toimeen vain lähettämällä netissä hakemuksia.
Mitä tarjoat ratkaisuksi, kun yhtä palkkatyöpaikkaa kohden on monta monituista hakijaa?
Työttömät rupeavat yrittäjäksi ja alkavat myydä palveluja toisilleen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tokmannin palkka on mikä, onko se luokkaa 1-2 euroa tunti?
Tokmannilla ongelma ei ole palkka vaan työtuntien vähyys. Vaikka saisit 15e per tunti niin se ei ole paljoakaan jos kuukaudessa töitä on vain se alle 20 tuntia.
OK, en tunne Tokmannin käytäntöjä, mutta jos tämä, jonka kirjoitit, en ihmettele lainkaan, vaikka porukkaa ei saa liikkeelle. Tokmanni ehkä kuvittelee, että porukoilla ei ole muuta tekemistä (tai vara muuhun) kun odottaa, että joku soittaa, että hei, nyt olis 4 tuntia töitä, loppuviikon saat taas makoilla", vähän kuin kutsuttaessa töihin -sopimus. Täyttä peetä!
Vierailija kirjoitti:
Otsikko on turhan raflaava. Oikeassahan tuo Tokmannin henkilö on, että Suomessa on kannustinloukkuja, eli työnteko ei usein pelkästään euroja laskemalla kannata, kun kotona pleikkaa pelatessa saa ilmeisesti melkein TES:in mukaisen palkat, tai pelko mahdollisesta tukien katkeamisesta haittaa ihmisten työllistymistä. Ihmiset kuitenkin unohtavat monesti sen, että työ tuo työtä, ja on paljon helpompi päästä työelämässä eteenpäin, kun tekee jotakin työtä eikä ole CV:ssä monen vuoden aukkoja (ainakaan juuri ennen sen kiinnostavan työn - jota ei saa niin helposti - hakemista). Itsekin tein 90-luvulla yliopistotutkinnosta huolimatta fyysistä ja likaista duunia, vaikka välillä olisin varmaan saanut veronmaksajien kassasta enemmän, kun tunteja ei ollut aina niin paljon. Itsetunnollekin on parempi, että on aktiivisesti elämässä mukana eikä työkkärin/KELA:n varassa. Kannustan muitakin ottamaan töitä vastaan rohkeammin.
Olipas vanhakantainen selitys, luuletko, että monikaan työnantaja arvostaa sitä, jos hakee ammattihenkilöä, asiantuntijatahoa tai osaajia tiimiinsä, jos CV:ssä lukee, että ollut työttömänä ja pakotettu Tokmannin varastoa purkamaan, 5 tuntia viikossa, jesss...mitä ammattitaitoa, joo!
Vierailija kirjoitti:
En ole päässyt kesätyöhauissa edes haastatteluun asti, ja tämän väsyneen "laiskat työttömät makaavat ennemmin kotonaan leveillä tuillaan"-klisee-haukkumisen jälkeen en enää kyllä haluaisikaan! Firmojen musta lista vaan kasvaa...
Tuo on niin totta! Yrittäjät kuvittelevat että syyllistämällä työttömiä laiskoiksi, nämä aktivoituvat ja tulevat heille töihin alipalkattuina nollasopimuksilla. Kun tosiasiassa siinä käy niin että pissivät noilla lausunnoilla omiin muroihinsa ja saavat vielä vähemmän hakemuksia ja työntekijöitä. Kuka haluaa tehdä töitä ihmiselle joka moittii ja arvostelee tuntematta ja tietämättä ihmisiä? Ei kukaan. Kyllä minulla ainakin on lista (mielessäni) niistä työnantajista jotka ovat kohdelleet minua väärin tai vähätellen joko asiakkaana tai haastattelussa tai työntekijänä ja en enää palaa niihin taloihin. Yleensä näistä huonoista kokemuksista vielä puhutaan somessa aika laajasti eli "paha kello kauas kuuluu". Ei voi kuin ihmetellä miten noin surkeita ja huonot käytöstavat omaavia voi yrittäjät olla tänä päivänä, someaikana.
Tokmanni on pörssiyhtiö. Suurimpina omistajina vakuutusyhtiöt
Teen tasan ton 500e suojaosan verran keikkaa kuussa, jos ei vähintään 1800 netto täyspäivätyötä saa.
Vuokra kun on sen 800e.
Vierailija kirjoitti:
Tokmannin, Hesen ym. työnantajien on aivan turha moittia sosiaaliturvaa, koska hyötyvät siitä myös itse. Suuri osa heidänkin henkilökunnastaan on oikeutettu johonkin tukeen, koska heidän maksamansa palkka ei yksin riitä elämiseen. Lisäksi he hyödyntävät työharjoittelijoita ym., joille ei tarvitse maksaa sitäkään vähää.
Vähän sama asia kuin vuokranantajilla, jotka hyötyvät asumistuesta.
Jos tuet poistettaisiin niin tunteja tuskin heruisi enempää. Työntekijät olisivat töissä kymmenen tuntia viikossa ja lopun aikaa kerjäisivät kadulla ja rötöstelisivät henkensä pitimiksi.
Tämä
Niin turha ruikuttaa jos ei täyttä 8 tuntia yhteen menoon pysty tarjoamaan muille kuin ehkä vakkareille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa näitä juttuja. Asun Helsingissä lähiössä,olen yh ja kaupungin kolmion vuokra asunnon vuokra on 1050 e kk. Kun muutin tähän 6 v sitten se oli 780 e kk... palkat ja tuet eivät ole nousseet samalla tavalla. Saan nyt työttömänä 100 e vähemmän kuin töissä ollessani, saamme tt tukea 70 e kk ja vuokran jälkeen jää laskuihin, ruokaan jne meille kolmelle 940 e. Pitäisikö tukea laskea? Mihin muuttaisimme asumaan? Haluaisin muuttaa maaseudulle, olen sihteeri koulutukseltani, olisiko siellä töitä? Autoa tai ajokorttia ei ole. Mihin paikkakunnalle tällaisen 45 v työttömän yksinhuoltajaltajan kannattaisi muuttaa kun aina huudetaan että muuta pois Helsingistä kun siellä on kallista asua? Mikä olisi meille sopiva sosiaaliturvan taso?
Ensinnäkään sinun ei tarvitse asua yli tonnin kolmiossa Helsingissä. Minä asun keskikokoisessa kaupungissa puolet pienemmässä yksiössä, vaikka käyn töissä ja olen keskituloinen.
Mihin muuttaisin lasten kanssa, isänsä asuu Espoossa joten pitkälle muutto ei käy. Pikkupaikkakunta Uudellamaalla olisi paras mutta kun ei ole ajokorttia niin mitkä olisivat ne työllistymismahdollisuudet paikassa missä ei ole julkista liikennettä? En voi lasten takia muuttaa ihan metsään kun ovat alakoululaisia vielä. Saisiko jollain pikkupaikkakunnalla helpommin töitä? Vuorotyö ei vielä käy, lapset 1 ja 2 luokkalaiset eivätkä pärjää iltaisin kaksin ( minä olin yksin jo eskari ikäisenä mutta omat lapset tarvitsevat apua läksyissä jne). Tapaavat isäänsä joka viikonloppu.
65 neliön kolmiossa asutaan, lapset ovat eri sukupuolta ja heillä on omat huoneet minä nukun olkkarissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö siinä tapauksessa kannata hankkia töitä jos raha ei riitä elämiseen?
Valitettavasti Suomessa ei ole kokoaikasia normaalipalkkaisia töitä kaikille halukkaille. Tokmanni on itse se taho joka ylläpitää sitä ongelmaa. 7,5/pv ja parin tonnin liksa, niin johan on pidempi jono Tokmannilla työtä hakevista kuin ämpäripäivänä konsanaan.
Jaa, onko riskit suomalais/värillispojat/miehet kuolleet sukupuuttoon?