Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tokmannin mukaan sosiaaliturvantaso on Suomessa liian korkea

Vierailija
22.09.2021 |

Ihmiset jäävät ennemmin kotiin laskemaan että putoaako elintaso ja kuukausitulot jos tuilta siirtyy työelämään. Tokmannilla olisi tarjota varastatöitä, mutta yhtiö ei löydä työntekijöitä kun työttömät kieltäytyvät työpaikoista ja jäävät ennemmin elämään tuilla. Seurauksena tavarat Tokmannin varastossa jäävät purkamatta. Yhtiön mukaan työnteosta pitäisi tehdä Suomessa kannattavaa ja purkaa työllistymisen esteitä, heistä tämä onnistuisi sosiaaliturvan tasoa laskemalla.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tokmannilla-jaa-tavaraa-purkamatta-v…

Kommentit (347)

Vierailija
81/347 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömissä on hirveän paljon työkyvyttömiä, vuosia sairaina olleita monisairaita(ensin ei toimi fysiikka, lopulta hajoaa myös mieli). Näitä lain mukaan silti pitää pitää työkkärin listoilla vaikka vuosien sairaslomilla. Ei päästetä sairaseläkkeelle.

Suurin osa on elintasosairaita. Puoli kansaa on superlihavia. Suomalaiset syövät ja juovat itsensä työkyvyttömiksi. Ei sellaista ole missään muualla maailmassa.

Mitenköhän mä syömällä tän reumatismin ja ms-taudin oon saanu? Nivelrikko aamuisin niin paha että ei meinaa vessaan ehtiä, kyllä saisit hävetä.

Nuo iski minuun kun olin terveimmilläni, salamana vaan tuli. En ole ylipainoinen.

Vierailija
82/347 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Kantasuomalaisten sosiaaliturvaa pitää karsia kovalla kädellä. Kansalaisten työhalut pitää palauttaa.

Ongelma on vain se että se sosiaaliturva on mitoitetu sen ihan minimielintason mukaan. Jos sitä leikataan, se ei enää riitä inhimillisesti katsoen riittävään toimeentuloon.

Kyllä sosiaaliturvassa olisi pientä leikkaamista eli nyt se riittävä toimeentulo kattaa aivan liikaa luxusta ja liikaa neliöitä ja liian hyvän asuinalueen ja jne jne...

Ongelma on kun on työ ja tarvitsee korvaukset niin palkaa vain ikään kuin vähentää korvauksia, eikä työstä jää ikinä sentin settiä mihinkään ja hyöty työttömyyteen verrattuna on täysi nolla.

Alinta palkkatasoa olisi pakko saada nostettua, tai sitten nimenomaa töissäkäyvän tulisi saada halvempi asunto joka takasi että palkasta jää enemmän käteen kuin korvauksista.

600e luksusta?

600 e ilmaista rahaa. Mitä teet sen eteen?

Miten niin ilmaista rahaa?

Verojahan täällä maksetaan kaikki. Kyllä minua ainakin harmittaisi, että jos vuosien työuran ja verojen maksun jälkeen jäisi työttömäksi, tulisi joku kaltaisesti pässi mussuttamaan, että "mitä aattelit tehä ton ilmasen rahan eteen?"

Myöskin, työttömän peruspäiväraha ja työmarkkinatuki kummatkin ovat verotettavia tukia: https://www.kela.fi/verotus

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/347 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset menevät kyllä mielellään töihin jos työpaikka on asiallinen ja työstä maksetaan oikeaa palkkaa.

Ei kenenkään tarvitse työnantalle hyväntekeväisyyttä mennä tekemään.

Kyllä työnantajan on maksettava oikeaa palkkaa ja pidettävä huoli työoloista.

Tokmannin möläys on oikeasti jo koominen. Yrittäjät itse laskevat joka sentin ja repivät pelihousunsa jos aina ei tule parasta mahdollista tuottoa. Eivät todellakaan ala myymään tappiolla (paitsi markkinointitarkoituksessa - silloinkin tavoittelevat entistä suurempaa voittoa). Samaan aikaan kuitenkin osoittavat sormella työntekijöitä ja valittavat että nämä eivät tule töihin jos töiden tekeminen laskee tuloja.

Maksaisivat itse sellaista palkkaa jolla pystyy elämään. Siloin tietenkin työnantajan voitto ja omat tulot laskisivat.

Siinäpä sitä pattitilannetta kerrakseen. Kaikki tahtovat toisilta rahaa, eikä kukaan halua luopua omastaan.

Vierailija
84/347 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tokmanni maksaisi palkan koiranruokana ellei se olisi niin pirun kallista.

Mene julkiselle puolelle töihin jos siellä on parempi palkka. Sosilaistithan haluavat kaikille kansalaispalkan ja 4-päiväisen työviikon. Silloin ei voi palkkakaan olla korkea.

Vierailija
85/347 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin joitakin vuosia sitten Oulussa Tokmannilla työharjoittelussa. Myymälässä oli vain muutama vakituinen työntekijä aina työvuorossa, ja loput, jopa 5-7 henkilöä olivat harjoittelijoita tai työkokeilussa olevia. En tiedä onko tilanne muuttunut, vai pyörittääkö Tokmanni toimintaansa edelleenkin pitkälti ilmaisilla harjoittelijoilla.

Vierailija
86/347 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotain pitäisi oikeasti tehdä että työnteko kannattaisi. Kun olin ansiosidonnaisella työttömyyspäivärahalla ja hoidin lapset kotona, elintasomme oli huikeasti parempi, kuin nyt työssäkäyvänä. Palkkani on kuitenkin nettona kohtullinen 2000 e/kk ja silti meillä riitti rahat paremmin kun olin työttömänä. Jokin tässä yhtälössä ei toimi. Päivähoitomaksut ja toinen auto työmatkoihin ovat pahimmat menoerät, joita ei ollut kun olin työttömänä. Ärsyttää, kun rahaa ei ole yhtään enempää käyttöön, vaikka olen töissä. Ymmärrän hyvin, miksi jotkut jäävät tuilla elämään.

Tuo koskee vaan perheellisiä, sinkkuihmisellä jo 1600 euron nettopalkka on roimasti parempi kuin tuet.

Vierailija
87/347 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää maksaa enemmän. Sosiaalitukia huono alentaa eikös ne ole jo nyt euroopan alhaisimpia.

Vierailija
88/347 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset menevät kyllä mielellään töihin jos työpaikka on asiallinen ja työstä maksetaan oikeaa palkkaa.

Tokmannin möläys on oikeasti jo koominen. Yrittäjät itse laskevat joka sentin ja repivät pelihousunsa jos aina ei tule parasta mahdollista tuottoa. Eivät todellakaan ala myymään tappiolla (paitsi markkinointitarkoituksessa - silloinkin tavoittelevat entistä suurempaa voittoa). Samaan aikaan kuitenkin osoittavat sormella työntekijöitä ja valittavat että nämä eivät tule töihin jos töiden tekeminen laskee tuloja.

Maksaisivat itse sellaista palkkaa jolla pystyy elämään. Siloin tietenkin työnantajan voitto ja omat tulot laskisivat.

Siinäpä sitä pattitilannetta kerrakseen. Kaikki tahtovat toisilta rahaa, eikä kukaan halua luopua omastaan.

Hyvät työntekijät pääsevät sanelemaan palkkansa. Minulla oli kolme firmaa jotka halusivat palkata minut. Valitsin mielenkiintoisimman ja korotutin vielä tarjottua palkkaa 300 eruoa ennen nimen kirjoittamista.

Vierailija
89/347 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aattelin ennen iltavuoroa mennä käymään Tokmannilla. Mut joo, taidanpa unohtaa koko kaupan.

Vierailija
90/347 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kelpaa 4h/vko, ihme.

Itseasiassa, kun tässä puhutaan varastotyöstä, niin siellä on kyllä tarjolla ja haussakin ihan kokopäiväistä 37,5h työtä kahdessa vuorossa. Tessin mukainen aloituspalkka on sen hieman päälle 1800€/kk. Mutta....

Se mikä ongelma Tokmannin varastolla on saada työntekijöitä, on paska työilmapiiri ja kyttäyskulttuuri. Tuskin sekään auttaa, että tes maksimi ikälisineen on alle 2100€/kk, joka on suomalaiselle perheelliselle aika vähän, kun siitä otetaan verot pois. Tosin sekin on Tokmannille liikaa, nyt sinne rekrytään hyvin paljon ulkomaalaisia kun "suomalaisia ei kiinnosta työnteko" ...orjapalkalla.

Vierailija
91/347 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni liian matala.

Itse saan alle 1000 € kuukaudessa käteen ja siitä 500 € menee vuokraan. Tällä pitäisi sitten pärjätä? Käyn ruokajonossa usein, koska muuten ei rahat riittäisi.

Vierailija
92/347 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan tehdä kierroksen tokmanneilla ja kysyä työntekijöiden palkat, onko vakituinen vai työllistetty. Kyllä se totuus sieltä tulee niinku Hesburgeriltakin.

Ja sitten vaan lehdistölle tieto tästä.

Nöyryys tulee Tokmannillekin.

Alkakoot maksamaan töistä palkkaa. Ja palkatkoon kokoaikaisia.

Hyllyt aina tyhjät kun ei oteta tarpeeksi vakinaisia.

Vierailija
93/347 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Kantasuomalaisten sosiaaliturvaa pitää karsia kovalla kädellä. Kansalaisten työhalut pitää palauttaa.

Ongelma on vain se että se sosiaaliturva on mitoitetu sen ihan minimielintason mukaan. Jos sitä leikataan, se ei enää riitä inhimillisesti katsoen riittävään toimeentuloon.

Kyllä sosiaaliturvassa olisi pientä leikkaamista eli nyt se riittävä toimeentulo kattaa aivan liikaa luxusta ja liikaa neliöitä ja liian hyvän asuinalueen ja jne jne...

Ongelma on kun on työ ja tarvitsee korvaukset niin palkaa vain ikään kuin vähentää korvauksia, eikä työstä jää ikinä sentin settiä mihinkään ja hyöty työttömyyteen verrattuna on täysi nolla.

Alinta palkkatasoa olisi pakko saada nostettua, tai sitten nimenomaa töissäkäyvän tulisi saada halvempi asunto joka takasi että palkasta jää enemmän käteen kuin korvauksista.

600e luksusta?

600 e ilmaista rahaa. Mitä teet sen eteen?

Miten niin ilmaista rahaa?

Verojahan täällä maksetaan kaikki. Kyllä minua ainakin harmittaisi, että jos vuosien työuran ja verojen maksun jälkeen jäisi työttömäksi, tulisi joku kaltaisesti pässi mussuttamaan, että "mitä aattelit tehä ton ilmasen rahan eteen?"

Myöskin, työttömän peruspäiväraha ja työmarkkinatuki kummatkin ovat verotettavia tukia: https://www.kela.fi/verotus

Juu. Viimeiset 25 vuotta ollut töissä ja maksanut liitolle, jotta saan ansiosidonnaisen nyt kun olen työttömänä. Ja tehnyt töitä 15 vuotiaasta alkaen ja työn lisäksi, josta maksanut veroni ilmaista vapaaehtoistyötä eri organisaatioille vuosikausia.

Mitä SINÄ ( tuon edellisen kirjoittaja) olet tehnyt viimeiset 25 vuotta?

Vierailija
94/347 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juurihan EU valitti ettei Suomen sosiaaliturvan taso ole riittävä. 

Eli johtopäätös:

Suomen palkka ei ole riittävä. Suomen ostovoimakin on itä-euroopan tasoa.

Siitä on jo 10 vuotta. Sen jälkeen tilanne on jo ehtinyt muuttua.

Eipä se mihinkään ole muuttunut.

Tämän vuoden aikana on viimeksi tullut EU:lta huomautus liian alhaisesta sosiaaliturvasta.

Vierailija
95/347 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvät työntekijät pääsevät sanelemaan palkkansa. Minulla oli kolme firmaa jotka halusivat palkata minut. Valitsin mielenkiintoisimman ja korotutin vielä tarjottua palkkaa 300 eruoa ennen nimen kirjoittamista.

Meinaatko todella, että jos on tosi hyvä kaupan myyjä, niin pääsee sanelemaan palkkansa?

Et tietenkään. Joissain töissä vaan on sen verran paljon halukkaita tekijöitä jonossa, että työnantajan on mahdollista tarjota sitä huonointa mahdollista sopimusta, ja tekijöitä silti riittää.

Siitä päästään siihen, että pitäisikö tuossa olla joku alaraja. Mielestäni pitäisi, koska työstä pitäisi saada elämiseen riittävä palkka.

Monen työnantajan mielestä ei, vaan työehtoja ja palkkaa pitäisi saada "paikallisesti sovittua" entistäkin paskemmalle tasolle - näin työnantaja saisi ikävät työntekijästä johtuvat kulut subventoitua entistä tehokkaammin veronmaksajille.

Vierailija
96/347 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko joku selittää, miksi tällaiset firmat eivät palkkaa ihmisiä kokoaikaisiin työsuhteisiin? Miksi pitää tarjota niitä muutaman viikkotunnin sopimuksia, joilla ei elä ja joiden päälle on hankalaa sovittaa toista työtä. Eikö olisi ihan sama asia tarjota parille kokoaikatyötä kuin isolle joukolle osa-aikatyötä? Silloin voisi motivoitunut työntekijä löytyäkin paremmin?

Vierailija
97/347 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyösti Kakkosen aikaan Tokmanni oli vielä kunnon kauppa. Kakkonen itsekin kritisoi jossakin haastattelussa, että kaupan liikeidea on hukattu, Tokmannin piti olla halpakauppa. 

Mitään halpaahan siellä ei enää nykyisin ole. Kauppa on huomattavasti kalliimpi verrattuna esim. Löytötexiin ja moneen muuhun. Lisäksi olen itse ainakin pettynyt tavaroiden laatuun. Jouduin palauttamaan kolme eri tuotetta niiden toimimattomuuden vuoksi. Se on sanottava, että palautus sujui hyvin. 

Olen alkanut viime aikoina laistamaan kauppaa. Viimeisin niitti Tokmannin arkkuun kohdaltani oli, että paikalliseen kauppaan ainakin tuli Tokmanni-klubi. Vain klubilaiselle tarjotaan joitain tuotteita edullisemmin kuin muille. Jotta pääsee klubilaiseksi, pitää antaa esim. puhelinnumeronsa, johon sitten virtaa mainoksia. Eipä kiinnosta. 

Vierailija
98/347 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa paremman elintason niin pitää sinun pitää mennä töihin niinkuin meidän muidenkin.

Sinähän olet varsinainen ruudinkeksijä! Mitäs jos se työnantaja ei maksa riittävää palkkaa? Kela maksaa ja työnantaja saa halpatyövoimaa veronmaksajien piikkiin. Kukahan onneton tulis mulle töihin 4 tuntia viikossa alle kympin tunti? Ai ei kukaan, uhuu, mutkun mulla on TYÖTÄ...

Vierailija
99/347 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko todella, että jos on tosi hyvä kaupan myyjä, niin pääsee sanelemaan palkkansa?

Et tietenkään. Joissain töissä vaan on sen verran paljon halukkaita tekijöitä jonossa, että työnantajan on mahdollista tarjota sitä huonointa mahdollista sopimusta, ja tekijöitä silti riittää.

Siitä päästään siihen, että pitäisikö tuossa olla joku alaraja. Mielestäni pitäisi, koska työstä pitäisi saada elämiseen riittävä palkka.

Monen työnantajan mielestä ei, vaan työehtoja ja palkkaa pitäisi saada "paikallisesti sovittua" entistäkin paskemmalle tasolle - näin työnantaja saisi ikävät työntekijästä johtuvat kulut subventoitua entistä tehokkaammin veronmaksajille.

En ole kaupan myyjä mutta 30 vuoden työkokemuksella tiedän että jos olet omassa työssäsi hyvä ja pystyt sen työnantajalle osoittamaan saat parempaa palkkaa.

Vierailija
100/347 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa paremman elintason niin pitää sinun pitää mennä töihin niinkuin meidän muidenkin.

Sinähän olet varsinainen ruudinkeksijä! Mitäs jos se työnantaja ei maksa riittävää palkkaa? Kela maksaa ja työnantaja saa halpatyövoimaa veronmaksajien piikkiin. Kukahan onneton tulis mulle töihin 4 tuntia viikossa alle kympin tunti? Ai ei kukaan, uhuu, mutkun mulla on TYÖTÄ...

Osoita työnantajalle että sinulle kannattaa maksaa paremmin tai vaihda paikkaa.

Ei se työnantajakaan halua pitää tuottamatonta vätystä "töissä"