Työkkärin pakollinen kurssi
Mulla on ongelma, nimittäin ensi viikolla pitäisi osallistua pakolliseen työnhakuvalmennukseen joka kestää viikon. Ongelma on se, että mulla ei ole rahaa kulkea tälle kurssille. Bussimatkoihin menee enemmän mitä korvaukset ovat eikä ne korvaukset (9e/pv) auta tässä tilanteessa kun ne tulevat jälkikäteen. Saanko karenssia jos yksinkertaisesti ei ole varaa mennä sinne? Hain myös työpaikkaa ilman ko valmennusta. Mitä pitäisi tehdä?
Kommentit (496)
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 09:01"]Ota matkarahat säästämästänne puskurirahastosta. Joka perheellä on kolmen kuukauden tulot säästettynä puskuriin, josta voi ottaa yllättäviin menoihin.
[/quote]
Ai joka perheellä on?
Jaa jaa. En tunne näitä perheitä.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 18:31"][quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 17:12"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 15:37"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 15:34"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:48"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 14:46"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 07:46"]
ainoa ongelma työnsaantiin on kulkemin (ei ajokorttia tai autoa ja asun pienellä paikkakunnalla).
[/quote]
Menisit mieluummin autokouluun... vaikka lainaksi, jostyöpaikan suhteen ei ole ole muuta ongelmaa kuin mennä sinne.
[/quote]
En saa työttömänä lainaa sellasta summaa joka kattaisi autokoulun. Tiedän kokemuksesta.... Ja sillä ajokortillakaan ei oikeen tee mitään jos ei ole autoa ja varaa maksaa sitä ja siitä aiheutuvia kuluja...
[/quote]
No et sä varmaan sieltä peräkylältä työn viereen muutakaan, joten kiva meille veronmaksajille. Miksi ihmeessä edes opiskelit, olisit jättänyt senkin opiskelupaikan jollekin jota kiinostaa mennä töihin?
[/quote]
Kerroin aikaisemmin jo että olemme aikeissa muuttaa täältä peräkylästä sinne missä töitä riittää. Kaikki ei vaan ole niin yksinkertaista ja mustavalkoista. Opiskelin siksi ammatin, kun se kiinnostaa minua ja haluan tehdä töitä. Missään en ole sanonut etten haluisi, on se kumma kun aina työttömiä haukutaan ettei halua mennä, kun tosiaan se ei mun syy ole että asun täällä ilman ajokorttia ja autoa. Miksi ei kouluissa anneta tukea ajokortin hankintaa, niin ei tätäkään ongemaa olisi? Mutta ei, eriarvoistetaan ihmisiä, rikkaat saa ajokortit ja autot, köyhät odottelee ihmettä.
[/quote]
Kenen syy se sitten on, missä asut ja kun sulla ei ole ajokorttia eikä autoa?
[/quote]
Ei kenekään, en niin väittänytkään :) Mutta ei siitä muakaan pidä syyttää ja sanoa etten halua töihin kun tilanne on mikä on :)
[/quote]
Väitithän, lu tuo tummennettu kohta lainauksesta! :-DDD
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 11:55"]Tuo palstaileva työkkärin täti on kyllä sairas.
[/quote]
Ei ihme, että työkkärin tätejä vihataan. :/
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 11:56"]Tiedättekö muuten mitä; nuo työkkärin työnhakukurssit ei välttämättä ole mitään tympeetä pakkopullaa, josta kannattaa kieltäytyä keinolla millä hyvänsä. Olen ollut sellaisella, tosin vain yhdellä. Ja siellä oli ihan hauskaa! Mitään töitä se ei kyllä edesauttanut saamaan ja me opiskelijat jouduimme ennemminkin neuvoa kurssin vetäjää (olimme toimistoalan koulutuksen saaneita ja osasimme asiakirja-asettelut vaikka unissamme, kun kurssin vetäjä taas ei). Mutta kurssi oli kiva. Opiskelu on aina kivaa, varsinkin aikuisena, nuorena sitä ei niin osaa arvostaa vielä. Oli kiva tavata uusia tyyppejä ja päivään tuli jotain tekemistä. Mitään asiasisältöä sieltä ei tosin saanut. Kävimme lounaalla hesessä tai jossain ja kun meistä moni oli äiti, niin juttua riitti. Pidimme äitien päiväkerhon.
[/quote]
Itsekin pidin todella paljon kurssista, jolla olin.
En tuntenut "uudelta" paikkakunnalta ketään ja aloin jopa syrjäytyä. Sillä kurssilla oli ihania ihmisiä, joiden kanssa sai nauraa ja puhua vaikeistakin asioista.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 15:05"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 15:02"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 14:57"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 14:52"]
Kerropa nyt minulle sitten työntekijäni nimi arvon työkkärin täti? :) Muitakin nimiä tullut esille niin kaippa sä sen tiedät kenen kanssa olen puhelimessa jutellut? ahaa, niin, etpäs tiedäkkään kun et ole töissä kyseisellä toimistolla :D
[/quote]
Jos kerron sen, syyllistyn virkavirheeseen ja sen sinä tiedät varsin hyvin. Yksityisasioita ei levitellä netissä, mutta ole huoleti, tämä asia selvitetään viranomaistyönä ensi viikolla. Olet itse antanut maamerkit eli ammatin, toimiston, iän ja valmennuksen, niiden julkituomisesta et voi minua syyttää. Ja kuten totesit, et oikeasti ole läheltäkään Riksua, et oikeastaan ole 24v, et oikeastaan ole oikein mitään, joten miksi kertoisin sen virkalijan nimen, jonka kanssa joku toinen on tänään asioinut?
[/quote]
Johan sä kerroit Tuulankin nimen, kerro mulle vain mun työntekijän etunimi? ;)
[/quote]
Sinähän et ole ikinä asioinut Riihimäellä, joten miksi asia sinua nyt niin kovasti rassaa? :-)
[/quote]
En niin, mutta eikös se nähnyt netistä kaikki tiedot kuten kenen kanssa sitä on asioitu yms. ;)
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 09:11"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 09:09"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 09:05"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 09:01"]
Ota matkarahat säästämästänne puskurirahastosta. Joka perheellä on kolmen kuukauden tulot säästettynä puskuriin, josta voi ottaa yllättäviin menoihin.
[/quote]
Hohhoijaa. No ei tarvii säästää mistään kun nettikurssiksi meni, luojan kiitos! Kyllä kannatti taistella oikeuksistaan :)
[/quote]
Mutta kertoiko se virkailija, mitä tuosta nettikurssista seuraa? Tai miten sinun tulee se suorittaa, jotta kurssi katsotaan hyväksytyksi? Yksi tavallisimpia syitä saada karenssi on toimia tuossa kohdassa väärin. Joten älä nuolaise ennen kuin tipahtaa :-), kurssin tunnareiden saaminen ei vielä ole sama asia kuin suoritus.
[/quote]
Joo kertoi tottakai ja laittaa myös paperia postissa tulemaan. Pitää ilmottautua työnhakuryhmään ja käydä 4vkn kurssi, sitten hyväksytty kun ryhmän tutori on katsonut kaikki tehtävät tehdyksi ja ne on hyväksytty. Ohjeet tulee postissa, en muista kaikkea mitä täti selitti.
[/quote]
Maksetaanko nettikurssista muka ylläpitokorvaus? Se on kyllä sitten huutava vääryys muita kohtaan. Ilmeisesti ap kuvittelee pääsevänsä töihin ilman että täytyy pehvaansa tuolista nostaa vai? Tai sitten av:lla on seuraavat neljä viikkoa uusia aloituksia tyyliin "apua apua nyt tuli nettitehtävänä soittaa kymmenelle työnantajalle ja kysyä töitä - huom. pitää olla puhelimitse sovittu tai käydä itse paikan päällä" Nettiyhteydenottoja ei hyväksytä." :-P
Kerropa nyt minulle sitten työntekijäni nimi arvon työkkärin täti? :) Muitakin nimiä tullut esille niin kaippa sä sen tiedät kenen kanssa olen puhelimessa jutellut? ahaa, niin, etpäs tiedäkkään kun et ole töissä kyseisellä toimistolla :D
[/quote]
Jos kerron sen, syyllistyn virkavirheeseen ja sen sinä tiedät varsin hyvin. Yksityisasioita ei levitellä netissä, mutta ole huoleti, tämä asia selvitetään viranomaistyönä ensi viikolla. Olet itse antanut maamerkit eli ammatin, toimiston, iän ja valmennuksen, niiden julkituomisesta et voi minua syyttää. Ja kuten totesit, et oikeasti ole läheltäkään Riksua, et oikeastaan ole 24v, et oikeastaan ole oikein mitään, joten miksi kertoisin sen virkalijan nimen, jonka kanssa joku toinen on tänään asioinut?
[/quote]
Kai sä myös tiedät että ihmisten tietojen lueskelu ilman pätevää työhön liittyvää syytä on laitonta. Pelkkä netin keskustelupalstalla esiin tullut ehkä mahdollinen väärinkäytös ei anna sulle oikeutta tietojen katseluun. Pelkkä uteliaisuus ei ole hyväksytty syy. Joten sinuna alkaisin jo varuilta kirjoitella omaa selvitystäsi siitä miksi lueskelet ja pengot ihmisten tietoja laittomasti.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 15:02"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 08:18"]
Minkäs minä sille mahdan että 2 ja 3 vuorotyötä ei voi tehdä kun julkiset ei kulje? Meillä on tarkotus muuttaa juuri tämän vuoksi.
[/quote]
Montako vuotta tätä muuttamista pitää suunnitella ja mietiskellä?
[/quote]
Niin kauan että on varaa maksaa 2000 e takuuvuokra.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 14:59"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 14:53"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 14:44"]
Ei tullu karenssia! :) Eikä mitään muutakaan! Hahaha :D Miten suomalaiset onkin näin kateellista ja katkeraa porukkaa? Olkaa onnellisia mun puolesta; saan rahaa ja en joudu typerälle kurssille vaan voin suorittaa sen netissä, eikä sitäkään tarvitse tehdä kun sain töitä eli pari sijaisuutta :) Vähä hymyä huuleen hei hapannaama!
[/quote]
Hymyä huuleen, selvityspyyntö lähtee maanantaina. Maksaja saa lausunnon, jonka mukaan olet kieltäytynyt tarjotusta palvelusta. Ai niin, se lähtee tietty sille viattomalla, joka pahaa-aavistamatta on tänään soittanut asiasta Riksuun ja joka ei edes tiedä, että jossain toisessa toimistossa joku ihan vastaava on tehnyt saman. No, ehkä hänellä on parempi selitys kuin sinulla.
[/quote]
Kannattaa hakeutua hoitoon. Ethän sä osaa muita nimiä edes kertoa kuin ne julkiset netistä.. :)
[/quote]
Kannattaa miettiä, mitä kirjoittaa nettipalstalla. 60 vrk karenssi joulunaikaan voi tuntua kurjalta, mutta kun sen on ihan itse hankkinut, niin varmaan siitä osaa myös nauttia.
Ei jumalauta. Jos toi on oikeesti työkkärin ämmä niin sietäisi saada potkut!
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 15:07"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 09:11"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 09:09"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 09:05"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 09:01"]
Ota matkarahat säästämästänne puskurirahastosta. Joka perheellä on kolmen kuukauden tulot säästettynä puskuriin, josta voi ottaa yllättäviin menoihin.
[/quote]
Hohhoijaa. No ei tarvii säästää mistään kun nettikurssiksi meni, luojan kiitos! Kyllä kannatti taistella oikeuksistaan :)
[/quote]
Mutta kertoiko se virkailija, mitä tuosta nettikurssista seuraa? Tai miten sinun tulee se suorittaa, jotta kurssi katsotaan hyväksytyksi? Yksi tavallisimpia syitä saada karenssi on toimia tuossa kohdassa väärin. Joten älä nuolaise ennen kuin tipahtaa :-), kurssin tunnareiden saaminen ei vielä ole sama asia kuin suoritus.
[/quote]
Joo kertoi tottakai ja laittaa myös paperia postissa tulemaan. Pitää ilmottautua työnhakuryhmään ja käydä 4vkn kurssi, sitten hyväksytty kun ryhmän tutori on katsonut kaikki tehtävät tehdyksi ja ne on hyväksytty. Ohjeet tulee postissa, en muista kaikkea mitä täti selitti.
[/quote]
Maksetaanko nettikurssista muka ylläpitokorvaus? Se on kyllä sitten huutava vääryys muita kohtaan. Ilmeisesti ap kuvittelee pääsevänsä töihin ilman että täytyy pehvaansa tuolista nostaa vai? Tai sitten av:lla on seuraavat neljä viikkoa uusia aloituksia tyyliin "apua apua nyt tuli nettitehtävänä soittaa kymmenelle työnantajalle ja kysyä töitä - huom. pitää olla puhelimitse sovittu tai käydä itse paikan päällä" Nettiyhteydenottoja ei hyväksytä." :-P
[/quote]
Hä? En oo väittäny mistään korvauksesta mitään! En saa tietenkään sitä 9e korvausta jos suorittaisin kurssin kotona -_- Mutta kun en ole edes menossa mihinkään kurssille!
[/quote]
[/quote]
Kai sä myös tiedät että ihmisten tietojen lueskelu ilman pätevää työhön liittyvää syytä on laitonta. Pelkkä netin keskustelupalstalla esiin tullut ehkä mahdollinen väärinkäytös ei anna sulle oikeutta tietojen katseluun. Pelkkä uteliaisuus ei ole hyväksytty syy. Joten sinuna alkaisin jo varuilta kirjoitella omaa selvitystäsi siitä miksi lueskelet ja pengot ihmisten tietoja laittomasti.
[/quote]
Tässä ei ole kyseessä pelkkä uteliaisuus vaan epäilys siitä, että asiakas on saanut työttömyysetuutta väärin perustein eli siis huijannut TE-toimistoa. Pitäisikö rikos siis jättää tutkimatta, jos se on tunnustettu nettipalstalla?
No, nyt jos ap:lle soitetaan jostakin työkkäristä, voit kertoa ap itse tämän koko homman (ota heti talteen keskustelu) ja tuo tantta saa potkut laittomasta urkkimisesta ja tietojen levittämisestä. Salassapitovelvollisuus on näilläkin työntekijöillä. Eiköhän ne siellä työkkärissä tiedä kuka on vastuussa, sillä tämä tanttahan itse puhuu itsensä pussiin siellä.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 15:09"]
[/quote]
Samaa mieltä! Työttömällä on oikeus saada huijata tukia juuri niin paljon kuin tahtoo ja lisäksi on oikeus kerskua sillä nettipalstalla. Jos asiaan puututaan, pitää virkailija ilman muuta irtisanoa.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 15:08"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 14:59"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 14:53"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 14:44"]
Ei tullu karenssia! :) Eikä mitään muutakaan! Hahaha :D Miten suomalaiset onkin näin kateellista ja katkeraa porukkaa? Olkaa onnellisia mun puolesta; saan rahaa ja en joudu typerälle kurssille vaan voin suorittaa sen netissä, eikä sitäkään tarvitse tehdä kun sain töitä eli pari sijaisuutta :) Vähä hymyä huuleen hei hapannaama!
[/quote]
Hymyä huuleen, selvityspyyntö lähtee maanantaina. Maksaja saa lausunnon, jonka mukaan olet kieltäytynyt tarjotusta palvelusta. Ai niin, se lähtee tietty sille viattomalla, joka pahaa-aavistamatta on tänään soittanut asiasta Riksuun ja joka ei edes tiedä, että jossain toisessa toimistossa joku ihan vastaava on tehnyt saman. No, ehkä hänellä on parempi selitys kuin sinulla.
[/quote]
Kannattaa hakeutua hoitoon. Ethän sä osaa muita nimiä edes kertoa kuin ne julkiset netistä.. :)
[/quote]
Kannattaa miettiä, mitä kirjoittaa nettipalstalla. 60 vrk karenssi joulunaikaan voi tuntua kurjalta, mutta kun sen on ihan itse hankkinut, niin varmaan siitä osaa myös nauttia.
[/quote]
Mä oon ihan ohis, en edes minkään työkkärin asiakas. :D Huvittaa vaan että jollain voi todella olla niin tylsä elämä että jaksaa väittää netissä olevansa joku työkkärin täti, et sitten yhtään tärkeempää virkaa keksinyt?
Kyllähän se niin on, että jokaiselle sama kohtelu. Typerää kehuskella ap netissä. Todella ajattelematonta. Työkkärin tädille, kiitos asiaan puuttumisesta.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 15:12"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 15:09"]
[/quote]
Samaa mieltä! Työttömällä on oikeus saada huijata tukia juuri niin paljon kuin tahtoo ja lisäksi on oikeus kerskua sillä nettipalstalla. Jos asiaan puututaan, pitää virkailija ilman muuta irtisanoa.
[/quote]
Mitä ap on muka huijannut?
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 15:12"]
No, nyt jos ap:lle soitetaan jostakin työkkäristä, voit kertoa ap itse tämän koko homman (ota heti talteen keskustelu) ja tuo tantta saa potkut laittomasta urkkimisesta ja tietojen levittämisestä. Salassapitovelvollisuus on näilläkin työntekijöillä. Eiköhän ne siellä työkkärissä tiedä kuka on vastuussa, sillä tämä tanttahan itse puhuu itsensä pussiin siellä.
[/quote]
Entä jos tantta on jo laittanut tämä poliisille petosepäilynä? Onko sekin laitonta tietojen levittämistä?
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 15:11"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Tässä ei ole kyseessä pelkkä uteliaisuus vaan epäilys siitä, että asiakas on saanut työttömyysetuutta väärin perustein eli siis huijannut TE-toimistoa. Pitäisikö rikos siis jättää tutkimatta, jos se on tunnustettu nettipalstalla?
[/quote]
Miten hän on saanut väärin perustein etuutta? Tähän asti ei mitenkään. Ja jos kerran kurssin voin suorittaa muulloin kun ensi viikolla rahapulan vuoksi, ei sekään ole väärä peruste tai este korvauksen maksamiselle. Ja kerran ap sai töitä kurssin ajaksi, mitä ihmettä sä vielä täällä kitiset ja trollaat ihmisiä? Laiminlyöt lastasi näköjään kun toinen sairaana kattelee vierestä sairasta äitiään :(
En jaksanut lukea ketjua kokonaan, mutta haluan sanoa ap:lle: Jos on totta, että joku TE-toimiston virkailija kirjoitteli tänne, katsoi tietojasi ja oli yhteydessä TE-toimistoon, ja jos sen seurauksena sait karenssin tms., niin sinun kannattaa tehdä oikeusasiamiehelle kantelu tänne kirjoitelleesta virkamiehestä. Ota täältä hänen viestinsä ja koko viestiketju talteen. Jos nuo viestit todella kirjoitti joku virkamies, niin hän on käyttänyt asemaansa väärin ja toiminut lainvastaisesti. Virkamies ei saa kirjoittaa kenenkään asiakkaan asioista nettipalstoilla, eikä varsinkaan ilkkuvaan, mahtailevaan ja vahingoniloiseen sävyyn.
Kyseisen virkamiehen (jos hän sellainen oli) toiminta on lainvastaista ihan riippumatta siitä, oliko hänen menettelynsä seurauksena mahdollisesti tuleva karenssi laillinen.