Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työkkärin pakollinen kurssi

Vierailija
07.11.2014 |

Mulla on ongelma, nimittäin ensi viikolla pitäisi osallistua pakolliseen työnhakuvalmennukseen joka kestää viikon. Ongelma on se, että mulla ei ole rahaa kulkea tälle kurssille. Bussimatkoihin menee enemmän mitä korvaukset ovat eikä ne korvaukset (9e/pv) auta tässä tilanteessa kun ne tulevat jälkikäteen. Saanko karenssia jos yksinkertaisesti ei ole varaa mennä sinne? Hain myös työpaikkaa ilman ko valmennusta. Mitä pitäisi tehdä?

Kommentit (496)

Vierailija
321/496 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 14:57"][quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 14:52"]

Kerropa nyt minulle sitten työntekijäni nimi arvon työkkärin täti? :) Muitakin nimiä tullut esille niin kaippa sä sen tiedät kenen kanssa olen puhelimessa jutellut? ahaa, niin, etpäs tiedäkkään kun et ole töissä kyseisellä toimistolla :D

[/quote]

Jos kerron sen, syyllistyn virkavirheeseen ja sen sinä tiedät varsin hyvin. Yksityisasioita ei levitellä netissä, mutta ole huoleti,  tämä asia selvitetään viranomaistyönä ensi viikolla. Olet itse antanut maamerkit eli ammatin, toimiston, iän ja valmennuksen, niiden julkituomisesta et voi minua syyttää. Ja kuten totesit, et oikeasti ole läheltäkään Riksua, et oikeastaan ole 24v, et oikeastaan ole oikein mitään, joten miksi kertoisin sen virkalijan nimen, jonka kanssa joku toinen on tänään asioinut?
[/quote]

"Jos kerron sen, syyllistyn virkavirheeseen ja sen sinä tiedät varsin hyvin. Yksityisasioita ei levitellä netissä, mutta ole huoleti,"

Sittenhän sinä olet jo syyllistynyt virkavirheeseen levittelemällä täällä nimiä. Myönnä jo sulla ei ole mitään hajua aloittajan työkkäri tädistä :D

Vierailija
322/496 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittu nuita lainauksia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/496 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 18:30"]

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 14:57"][quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 14:52"] Kerropa nyt minulle sitten työntekijäni nimi arvon työkkärin täti? :) Muitakin nimiä tullut esille niin kaippa sä sen tiedät kenen kanssa olen puhelimessa jutellut? ahaa, niin, etpäs tiedäkkään kun et ole töissä kyseisellä toimistolla :D [/quote] Jos kerron sen, syyllistyn virkavirheeseen ja sen sinä tiedät varsin hyvin. Yksityisasioita ei levitellä netissä, mutta ole huoleti,  tämä asia selvitetään viranomaistyönä ensi viikolla. Olet itse antanut maamerkit eli ammatin, toimiston, iän ja valmennuksen, niiden julkituomisesta et voi minua syyttää. Ja kuten totesit, et oikeasti ole läheltäkään Riksua, et oikeastaan ole 24v, et oikeastaan ole oikein mitään, joten miksi kertoisin sen virkalijan nimen, jonka kanssa joku toinen on tänään asioinut? [/quote] "Jos kerron sen, syyllistyn virkavirheeseen ja sen sinä tiedät varsin hyvin. Yksityisasioita ei levitellä netissä, mutta ole huoleti," Sittenhän sinä olet jo syyllistynyt virkavirheeseen levittelemällä täällä nimiä. Myönnä jo sulla ei ole mitään hajua aloittajan työkkäri tädistä :D

[/quote]

Mikä virkavirhe on kertoa työkkärissä töissä olevien nimet, jotka löytyvät nettisivuiltakin? Vai onko sinusta virkavirhe, jos opettaja kertoo vanhempainillassa naapuriluokan luokanvalvojasta Pekasta, joka on myös jumppamaikka?

Vierailija
324/496 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 16:47"][quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 16:32"]

Nää kurssit on niin naurettavia. Mut lähetettiin aikoinaan myös tälläselle työnhakukurssille. Kurssi alkoi niin että tämä vetäjä vai mikä lie, otti näppiksen käteensä ja sanoi "tämä on näppäimistö ja tietokoneen saatte päälle painamalla virtanäppäimestä. " Olin ihan et wtf, sitten se kerto yksityiskohtasesti miten käytetään nettiä ym. Kuitenkin kun olen tietokonetta käyttänyt vuosia niin oli aika turha fiilis siellä. Koko kurssin ajan oli tälläistä. Vietin sitten aikani sen jälkeen kun olin tehnyt taas uuden cv:n ja lähettänyt joitain työhakemuksia, netissä hengailuun. Okei nää on ehkä hyviä sellasille jotka ei ole ikinä tietokonetta nähnytkään tai ikinä hakenut töitä.

[/quote]

Minä itse asiassa olin tyytyväinen työkkärin tarjoamaan kurssiin - nimenomaan siis virtuaalikurssiin. Kun sai tehdä ja tutkia itsenäisesti, sai paljon ainakin minulle tarpeellista informaatiota nuorena ja kokemattomana työnhakijana. :) Tiedän ja ymmärrän kyllä, että tämä Suomenmaa tarjoaa pilipalikursseja enemmän kuin kylliksi. Sitä tyytyväisempi sitten olen, että kerrankin itseni kohdalle tulee jotakin hyvää. 

No, yhtä kaikki: kiva jos ap:n ongelma ratkesi, innokkaasta ja taatusti partaansa naureskelevasta trollista huolimatta. :)
[/quote]

Niin varmasti on aoua jos ei ole kokemusta työnhausta. Kiva kuulla että jotkut edes hyötyy näistä :)

Vierailija
325/496 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 06:39"]

Mulla on ongelma, nimittäin ensi viikolla pitäisi osallistua pakolliseen työnhakuvalmennukseen joka kestää viikon. Ongelma on se, että mulla ei ole rahaa kulkea tälle kurssille. Bussimatkoihin menee enemmän mitä korvaukset ovat eikä ne korvaukset (9e/pv) auta tässä tilanteessa kun ne tulevat jälkikäteen. Saanko karenssia jos yksinkertaisesti ei ole varaa mennä sinne? Hain myös työpaikkaa ilman ko valmennusta. Mitä pitäisi tehdä?

[/quote] 

Pitääkö sairaanakin lähteä? 

Vierailija
326/496 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 18:20"]

[/quote]

Vaikka siksi, että tiedän, että tuolle ap:n esittämälle kurssille ei ohjata asiakkaita kun vaihtoehtona on nonstop-kurssi samantien. Ap itse keksi, että hän menee tuommoiselle, vaikka piti mukanodottaa ensin ohjeita. Jos valehtelee, pitää tehdä se kunnolla ja varmistaa, että oma työkkäri ei tarjoa omaa nettikurssia.

[/quote]

Jos sinä olet tuo ärsyttävä työkkärin ämmä, joka tässä ketjussa on ylimielisesti jankannut, niin toivon todellakin, että joudut itse joskus työttömäksi ja sinut kyykytetään käymään joka ikinen turha paskakurssi, joka suinkin työkkärin agendalta löytyy. Ja mielellään vielä siellä 80 km:n päässä. Voisit itseasiassa irtisanoutua jo nyt, sillä sinun kaltaisistasi vatipäistä ei ole yhdellekään työttömälle hyötyä.

[/quote]

Ketjun perusteella on kaikille todella selvää, että työttömät eivät halua saada työpaikkaa, palvelua tai apua työllistymiseensä. Mikä minusta on hieno huomio ja se tulisi ottaa eduskunnassakin esiin.

Omalta osaltani laitan ap:lle maanantaina sen selvityspyynnön ja odotan, että minut irtisanotaan, koska teen työni ja noudatan ministeriön antamia ohjeita. Työttömyysturva ei koskaan saa olla oma valinta, joten miksi ap olisi poikkeus?

Vierailija
327/496 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 18:44"]

[/quote]

Vaikka siksi, että tiedän, että tuolle ap:n esittämälle kurssille ei ohjata asiakkaita kun vaihtoehtona on nonstop-kurssi samantien. Ap itse keksi, että hän menee tuommoiselle, vaikka piti mukanodottaa ensin ohjeita. Jos valehtelee, pitää tehdä se kunnolla ja varmistaa, että oma työkkäri ei tarjoa omaa nettikurssia.

[/quote]

Jos sinä olet tuo ärsyttävä työkkärin ämmä, joka tässä ketjussa on ylimielisesti jankannut, niin toivon todellakin, että joudut itse joskus työttömäksi ja sinut kyykytetään käymään joka ikinen turha paskakurssi, joka suinkin työkkärin agendalta löytyy. Ja mielellään vielä siellä 80 km:n päässä. Voisit itseasiassa irtisanoutua jo nyt, sillä sinun kaltaisistasi vatipäistä ei ole yhdellekään työttömälle hyötyä.

[/quote]

Ketjun perusteella on kaikille todella selvää, että työttömät eivät halua saada työpaikkaa, palvelua tai apua työllistymiseensä. Mikä minusta on hieno huomio ja se tulisi ottaa eduskunnassakin esiin.

Omalta osaltani laitan ap:lle maanantaina sen selvityspyynnön ja odotan, että minut irtisanotaan, koska teen työni ja noudatan ministeriön antamia ohjeita. Työttömyysturva ei koskaan saa olla oma valinta, joten miksi ap olisi poikkeus?

[/quote]

Mutta sähän jo puhuit asiasta Tuulan kanssa... Eikö asia siis lähtenytkään eteenpäin vaan vasta ma? :D

Vierailija
328/496 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei säälitä tilanteesi. Ukko töisä. Koulutus, jolla löytyy töitä. Muuttakaa ihmisten ilmoille! Ei huvita elättää suakin ja mukeloitas.

Terveisin veronmaksajaraataja

Vierailija
329/496 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 18:47"]

Ei säälitä tilanteesi. Ukko töisä. Koulutus, jolla löytyy töitä. Muuttakaa ihmisten ilmoille! Ei huvita elättää suakin ja mukeloitas.

Terveisin veronmaksajaraataja

[/quote]

Mutta huvittaa maksaa narkkareiden, alkkisten jne hoidosta? Älä viiti olla typerä. Kun edes hetken tutustuisi tuohon veronmaksu-asiaan ennenkuin sitä käyttää korttina joka paikassa niin sitä ei ehkä tekisikään mieli käyttää. 

Tiesitkö että työttömyystuestakin menee vero?

Vierailija
330/496 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun perusteella on kaikille todella selvää, että työttömät eivät halua saada työpaikkaa, palvelua tai apua työllistymiseensä. Mikä minusta on hieno huomio ja se tulisi ottaa eduskunnassakin esiin.[/quote]

Ehkä olisi tärkeämpää huomata, että työkkäristä ei suurimmalle osalle ole mitään hyötyä työllistymiseen. Kurssit ovat pelkkää rahanahneen konsultin diipadaapaa (ja veronmaksajat maksavat). Työntekijöillä ei ole mitään käsitystä akateemisista koulutuksista, mitä ne pitävät sisällään ja millaiseen työhön sellaisella voisi edes päätyä. Eihän yksikään isompi firma ilmoita mollissa, vaan vähän fiksumpien kanavien kautta, joten työkkärissä ei tosiaan ole tietoa työmarkkinoista.

Ainoa, mitä työkkärillä on tarjota, on ikuinen jonottaminen. Oli se sitten puhelimessa tai tiskillä, mutta sujuuhan se päivä niinkin.

99 % työttömäksi joutuneista ei käyttäisi työkkärin "palveluita", sillä eivät niitä tarvitse, ellei sinne ilmoittautuminen olisi työttömyyskorvauksen ehto. "Työnvälityksestä työtä ei saa" lauloi jo Normaalin Eppukin aikanaan.

Työkkärillä ei ole juuri mitään arvoa. Se on vain yksi turha kulu yhteiskunnan muiden kulujen joukossa. Ketjun tantta on siitä mieletön esimerkki.

Vierailija
331/496 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ketjun perusteella on kaikille todella selvää, että työttömät eivät halua saada työpaikkaa, palvelua tai apua työllistymiseensä. Mikä minusta on hieno huomio ja se tulisi ottaa eduskunnassakin esiin."

Tuossapa tiivistit kaiken. Paitsi, että en KOSKAAN ole työllistynyt työkkärin kautta. Sieltä ei TODELLAKAAN saa minkäänlaista PALVELUA tai APUA työllistymiseen. Tässä ketjussa harjoittamasi kyykyttäminen, vainoaminen ja ylimielinen kiusaaminen on juuri sitä, jota te työkkärin ämmät kutsutte PALVELUKSI.

Eduskunnassa tulisi todellakin ottaa esiin koko tämän instituution tarpeellisuus. Kyllä siinä miljoonia säästyisi, kun vältyttäisin sinunlaisiltasi asiakasPALVELIJOILTA.

Vierailija
332/496 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 16:11"][quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 16:05"]

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 07:51"]

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 07:46"]

Sossusta en saa mitään, koska miehellä on tuloja, mutta hänkin saa palkan vasta viimeinen päivä :( Lainaan tuskin saan yli 50 euroa. Kaiken huipuksi tää työkkärin täti itse sanoi että kurssi on turha minulle, kun olen valmis lähihoitaja ja ainoa ongelma työnsaantiin on kulkemin (ei ajokorttia tai autoa ja asun pienellä paikkakunnalla).

Uskallankohan vaan soittaa ja selittää tilanteen ja kysyä voinko tehdä kurssin netissä. Samalla voisin sanoa että hain työpaikkaa johon kutsutaan haastatteluun viimeistään parin viikon päästä. Eli osasin hakea töitä ilman tätä kurssia.

ap

[/quote]

Kokeile nyt ainakin soittaa, sittenhän sen tiedät :) Mä olen ainakin saanut nuo kurssit skipattua ihan sanomalla heti etten ala kulkemaan, koska matkat olis niin kalliit (enemmän kuin se 9e/päivä). Lisäksi kun olen sanonut että varsin hyvin osaan työpaikkaa hakea ilman kurssiakin, niin ei siitä aiheesta ole koskaan sen kummemmin tarvinut edes keskustella, eikä millään karenssilla ole uhkailtu edes.

[/quote]

Juu en jaksanut selata kokoketjua läpi anteeksi.. Mutta jos työkkärissä ei olla ymmärtäväisiä (mikä voi olla mahdollista) niin soita sinne kurssin järjestäjille ja sovi asia heidän kanssaan. Ainakin turussa take-off kurssin järjestää täysin työkkäriin liittymätön yksityinen yritys jolta työkkäri palvelut ostaa. Uskoisin, että heidän kanssaan pystyisit sopimaan asian. Siellä kurssilla tosiaan vaan tutustutaan työnhakuun ja tehdään cv cv-nettiin. Itse en olin kaksi päivää poissa kurssilta, mutta ilmoitin vaan aamulla että en pääse tänään kurssille. Taisin saada sen 9e kaikilta päiviltä jopa. Ja jälkikäteen kun työkkärissä mainittu kurssista olen vain sanonut, että on vielä tuoreessa muistissa se kurssi. Ovat sen jälkeen toivottaneet vain onnea työnhakuun ja hyvää päivän jatkoa. Jos vaikka ensimmäiseksi päiväksi pääset paikalle niin sitten ainakin on varma nakki.

[/quote]

Kiitos tästäkin tiedosta. Kyseinen yritys toimii sopimuksenvastaisesti, joten otan yhteyttä Turkuun, saavat selvittää täysin laittoman toimintatavan perusteet.
[/quote]

Olin myös kyseisellä kurssilla ja he eivät tee mitään väärin. Sieltä saa olla poissa, jos on kipeä tai lapsi on kipeä tai on jokin tärkeä meno. Siitä vain täytyy pistää ennen yhdeksää viesti heille miksi ei paikalle tule. Poissa olleista päivistä tehdään selvitys työkkärille, minkä asiakas ja kurssin vetäjä allekirjoittavat. Näin toimittiin kun olin kaksi päivää poissa lapseni sairauden takia. Menepäs nyt "työkkärin täti" muualle. Take off kurssilla on myös yksi työkkärin entinen karensseista päättävä työntekijä, joten eiköhän hänellä ole tiedossa mitä he saavat tehdä ja mitä ei. Oli muuten mukava täti tämä :)

Vierailija
333/496 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Eihän ap ole sun asiakas, miksi sä siis sille mitään selvityspyyntöjä laitat? Mikset anna työkaveriesi hoitaa työhommiaan ja asiakkaitaan? Vai etkö luota heidän ammattitaitoonsa? Ei mahda olla kovin kaksinen työilmapiiri teidän työkkärissä, kun siellä on tuollainen työntekijä joka sekaantuu kaikkeen. Tutkii työkaverien asiakkaat vaikka kotikoneelta käsin ja vaatii heiltä selvityksiä. Voi olla että työkaverisi tekevät sen ilmoituksen sun luvattomasta tietojenkatselusta kun kyllästyvät tuohon päällepäsmäröintiin. 

Vierailija
334/496 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 18:53"]

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 16:11"][quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 16:05"] [quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 07:51"] [quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 07:46"] Sossusta en saa mitään, koska miehellä on tuloja, mutta hänkin saa palkan vasta viimeinen päivä :( Lainaan tuskin saan yli 50 euroa. Kaiken huipuksi tää työkkärin täti itse sanoi että kurssi on turha minulle, kun olen valmis lähihoitaja ja ainoa ongelma työnsaantiin on kulkemin (ei ajokorttia tai autoa ja asun pienellä paikkakunnalla).   Uskallankohan vaan soittaa ja selittää tilanteen ja kysyä voinko tehdä kurssin netissä. Samalla voisin sanoa että hain työpaikkaa johon kutsutaan haastatteluun viimeistään parin viikon päästä. Eli osasin hakea töitä ilman tätä kurssia.   ap [/quote] Kokeile nyt ainakin soittaa, sittenhän sen tiedät :) Mä olen ainakin saanut nuo kurssit skipattua ihan sanomalla heti etten ala kulkemaan, koska matkat olis niin kalliit (enemmän kuin se 9e/päivä). Lisäksi kun olen sanonut että varsin hyvin osaan työpaikkaa hakea ilman kurssiakin, niin ei siitä aiheesta ole koskaan sen kummemmin tarvinut edes keskustella, eikä millään karenssilla ole uhkailtu edes. [/quote]

Juu en jaksanut selata kokoketjua läpi anteeksi.. Mutta jos työkkärissä ei olla ymmärtäväisiä (mikä voi olla mahdollista) niin soita sinne kurssin järjestäjille ja sovi asia heidän kanssaan. Ainakin turussa take-off kurssin järjestää täysin työkkäriin liittymätön yksityinen yritys jolta työkkäri palvelut ostaa. Uskoisin, että heidän kanssaan pystyisit sopimaan asian. Siellä kurssilla tosiaan vaan tutustutaan työnhakuun ja tehdään cv cv-nettiin. Itse en olin kaksi päivää poissa kurssilta, mutta ilmoitin vaan aamulla että en pääse tänään kurssille. Taisin saada sen 9e kaikilta päiviltä jopa. Ja jälkikäteen kun työkkärissä mainittu kurssista olen vain sanonut, että on vielä tuoreessa muistissa se kurssi. Ovat sen jälkeen toivottaneet vain onnea työnhakuun ja hyvää päivän jatkoa. Jos vaikka ensimmäiseksi päiväksi pääset paikalle niin sitten ainakin on varma nakki. [/quote] Kiitos tästäkin tiedosta. Kyseinen yritys toimii sopimuksenvastaisesti, joten otan yhteyttä Turkuun, saavat selvittää täysin laittoman toimintatavan perusteet. [/quote] Olin myös kyseisellä kurssilla ja he eivät tee mitään väärin. Sieltä saa olla poissa, jos on kipeä tai lapsi on kipeä tai on jokin tärkeä meno. Siitä vain täytyy pistää ennen yhdeksää viesti heille miksi ei paikalle tule. Poissa olleista päivistä tehdään selvitys työkkärille, minkä asiakas ja kurssin vetäjä allekirjoittavat. Näin toimittiin kun olin kaksi päivää poissa lapseni sairauden takia. Menepäs nyt "työkkärin täti" muualle. Take off kurssilla on myös yksi työkkärin entinen karensseista päättävä työntekijä, joten eiköhän hänellä ole tiedossa mitä he saavat tehdä ja mitä ei. Oli muuten mukava täti tämä :)

[/quote]

Yksikään yritys ei voi myöntää vapautusta TE-toimiston ostamasta valmennuksesta siksi, että asiakas sanoo, että ei ole rahaa tulla paikalle. Lapsen sairaus, oma sairaus, työhaastattelu ovat lainkin mukaan perusteltuja syitä olla pois valmennuksesta, mutta järjestäjän kanssa ei sovita, että ei tarvitse tulla, koska et viitsi, mutta 9 euron korvauksen me silti haluamme sinun saavan, joten ei kerrota tätä työkkärille.

Työnhakuvalmennukseen osallistuminen ei ole järjestäjän kanssa sovittava asia!

Vierailija
335/496 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 19:01"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Eihän ap ole sun asiakas, miksi sä siis sille mitään selvityspyyntöjä laitat? Mikset anna työkaveriesi hoitaa työhommiaan ja asiakkaitaan? Vai etkö luota heidän ammattitaitoonsa? Ei mahda olla kovin kaksinen työilmapiiri teidän työkkärissä, kun siellä on tuollainen työntekijä joka sekaantuu kaikkeen. Tutkii työkaverien asiakkaat vaikka kotikoneelta käsin ja vaatii heiltä selvityksiä. Voi olla että työkaverisi tekevät sen ilmoituksen sun luvattomasta tietojenkatselusta kun kyllästyvät tuohon päällepäsmäröintiin. 

[/quote]

Ei työkkärissä kukaan ole "jonkun asiakas", yhteisiä ne on kaikki. Vastuuvirkailija laitetaan jokaisen tietoihin, mutta se ei estä jokaista virkailijaa tekemästä työtarjouksia, soittamasta työllistymissuunnitelman edistymisestä tai laittamasta selvityspyyntöä perään.

Vai oikeastiko luulit, että kun sun vastuuvirkailija on Mirja, niin Airan soittaessa työllistymissuunnitelmasta sun ei tarvii vastata?

Vierailija
336/496 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks et käy autokoulua ja osta autoa? Eikö siellä kulje bussit? En ymmärrä työttömiä, jotka ei tee kaikkea työllistymisensä eteen. Voi olla iso sijoitus nyt, mutta pidemmän päälle kannattaa.

Monivuotinen lh- koulutus sulle on kyllä kelvannut ja matkojen puolestakin onnistunut.

Vierailija
337/496 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Luulin, että työvoimatoimiston järjestämissä koulutuksissa olisi kyse koulutuksesta ja työharjoittelusta. Nyt meitä kurssilaisia kuitenkin markkinoitiin sanoilla ’rautaisen kokemuksen omaava ammattilainen’.”

”Voi kysyä, onko työharjoittelun sisältävissä työvoimakoulutuksissa lopulta edes kyse työttömyyden hallinnasta ja helpottamisesta”, kirjoittaa Hedeman.

Oltuani työttömänä yli puoli vuotta työ- ja elinkeinotoimiston tomera rouva sanoi, tilanteelleni pitäisi tehdä jotain. Hän tarjosi työvoimakoulutusta, joka koneen näytöltä ilmoitusta katsellessamme tarkentui TE-toimiston ostamaksi koulutuspalveluksi, johon liittyisi vajaan kuuden kuukauden työharjoittelu jossain sopimusyrityksessä. Työvoimakoulutuksen aiheena olisi kouluttautuminen ja harjoittelu HR-osaajaksi (Human Resources, henkilöstöhallinto).

Minulle tarjottiin F.E.C-koulutusta, jonne pääsemiseksi vaatimuksena oli korkeakoulututkinto ja työkokemusta HR-tehtävistä. Olemassaolevaa asiantuntemusta oli kaiketi tarkoitus syventää. Tosin kouluttavan yhtiön esitteessä yhteistyöyrityksille sanotaan näin:

”Uuden osaavan työntekijän etsiminen on usein kallista ja aikaa vievää. Tarvitsetteko rautaisen kokemuksen omaavan HR-ammattilaisen kehittämään henkilöstöänne muutostilanteessa?”

Tämän luettuani oloni oli melko tyrmistynyt. Luulin, että työvoimatoimiston järjestämissä koulutuksissa olisi kyse koulutuksesta ja työharjoittelusta. Nyt meitä kurssilaisia kuitenkin markkinoitiin sanoilla ”rautaisen kokemuksen omaava ammattilainen”.

Uskon, että rautaisen kokemuksen ammattilainen ei enää tarvitse palkatonta työharjoittelua, mutta ehkä olen luuloineni väärässä. Samassa esitteessä oli työntekijän hintalappuna 6200 euroa + alv vajaan puolen vuoden ajaksi. Tämä on se hinta, jonka harjoittelijan tarvitsevat yritykset joutuisivat maksamaan kouluttavalle yritykselle. Se ei ole paha hinta ”rautaisesta kokemuksesta”.

Koulutuksen järjestäjänä olisi TE-toimiston kilpailuttama osakeyhtiö, jota voimme tässä jutussa kutsua vaikkapa Suomen johtamiskoulu Oy:ksi. Tämä tarjoaisi meille koulutukseen valituille 15 räätälöityä koulutuspäivää ja vapaasti valittavaksi 15 koulutuspäivää heidän muusta yrityksille suunnatusta kurssitarjonnastaan. Käsittääkseni nämä vapaavalintaiset kurssit järjestettäisiin joka tapauksessa, eli me F.E.C:läiset olisimme vain lisäkuuntelijoina, eikä ylimääräisiä kuluja Suomen johtamiskoululle täten syntyisi. Yhtään koulutuspäivää ei työttömille annettaisi, ennen kuin harjoittelupaikka olisi löytynyt. Koulutuspalvelut ovat TE-toimistojen kilpailuttamia palveluita ja Uudellamaalla TE-hallinnon maksuosuus koulutettavaa kohden on viime vuosina ollut keskimäärin 2600 euroa + alv ja vaihteluväli noin 500 – 6500 euroa + alv.; Keskimääräistä hintaa käyttäen minun enintään 30 päivän koulutukseni maksaisi täten 6200 + 2600 euroa, yhteensä 8800 euroa + alv.

Menin koulutuksen alkuinfoon, jossa tapasin muut kurssille valitut – meitä oli viisi henkeä. Kyseinen kurssi pyörii jatkuvasti, joten ymmärtääkseni näitä pieniä ryhmiä syntyy pitkin vuotta. Keskustelimme kurssin tavoitteista ja katselimme Powerpointshowta, jonka ensimmäistä diaa katsoessani tuli outo tunne, kun kouluttavan yhtiön edustajat esittelivät omaa toimintaansa, työntekijämääriä, kurssitettavien lukumääriä ja muuta perustietoa. He esittivät jonkinlaista kevyttä, ehkä oleellistakin, markkinointiviestiä omasta yrityksestään ja saivat minut tuntemaan että minä, kurssille valittu työtön, en olekaan näiden koulutuskuvioiden keskiössä. Jo silloin ymmärsin, että tämä on varmasti hyvää liiketoimintaa niille yhtiöille, jotka TE-toimisto on valinnut kurssittajiksi. Tapaamisessa ei selvinnyt listausta mukaan lupautuneista yrityksistä, joissa olisi avoinna harjoittelupaikkoja, vaan edustajat kertoivat, että he alkaisivat nyt tämän alkuinfon jälkeen etsiä mahdollisia ”yhteistyökumppaneita”.

Heti tämän jälkeen mainittiin, että harjoittelupaikkoja kannattaa ehdottomasti hakea myös itse ja että heiltä saisi apua tähän itsensä myymiseen yrityksille. Infon jälkeen parin päivän sisällä sain sähköpostilla valmiit sähköpostipohjat, joilla voisin lähestyä mahdollisia työharjoittelupaikkoja.

Alkuinfosta on nyt kulunut yli kolme kuukautta, eikä Suomen johtamisopisto ole ilmoittanut, että he olisivat harjoittelupaikkaa minulle löytäneet. Ymmärrän tietenkin, että avoimia paikkoja on näinä aikoina vähän ja yritykset miettivät rahankäyttöään tarkasti. Ammattitaitoisen harjoittelijan ottaminen on kuitenkin niin edullinen vaihtoehto hoitaa tietty työtehtävä, että luulisi halukkuutta taantuman keskelläkin löytyvän. Voi olla niin, että Suomen johtamiskoulu luottaa pelkästään kurssilaisten itsenäiseen harjoittelupaikan hakuun, ellei sitten kurssille satu tulemaan jotain aivan erityisen hyvää harjoittelijaa, jonka välittäminen eteenpäin on poikkeuksellisen helppoa.

Kuten totesin, esitteessä selvisi että harjoittelupaikan antajien tulee maksaa 6200 euroa + alv Suomen johtamiskoululle siitä, että he saavat työharjoittelijan. Minulle tämä näyttäytyy siten, että TE-toimisto lähetti minut kouluttavalle yhtiölle materiaaliksi, jonka eteenpäin myymisellä tämä tekee liikevoittoa ja mikä parasta, tämän eteenpäin myymisen saattaisi materiaali tehdä ihan itse.

Koska HR-asiantuntijaksi koulutettavilta vaadittiin korkeakoulututkinto ja työkokemusta HR-tehtävistä, saisivat harjoittelupaikan tarjoavat yhtiöt osaavan työntekijän 5-6 kuukaudeksi reilun 1000 euron kuukausikululla, eli Suomen johtamiskoulun myymän tuotteen hinta-laatusuhde on hyvä. Hyväksi sen tekee harjoittelijoiden hinta ja se, että osittain julkisesti rahoitettuun koulutukseen valitaan vain henkilöitä joilla jo on koulutus ja työkokemusta, eli heikommassa asemassa olevia ei edes yritetä auttaa tämäntyyppisten harjoittelujen avulla.

Laajemmin voisi ajatella, että Suomessa pyöritetään eräänlaista ”koulutusteollisuutta”, joka tarvitsee raaka-aineekseen työttömien massaa, jonka toimittamisesta vastaavat TE-toimistot. En tarkoita koulutusteollisuudella ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen koulutuksia, tai yrittäjyysvalmennuksia, vaan kilpailutettujen yritysten jatkuvia harjoitteluohjelmia, non-stop -kursseja, jollaiselle itsekin päädyin.

Harjoittelun aiheuttama lisäkulu yhteiskunnalle on TE-toimiston maksuosuus F.E.C-kurssista ja noin 200 euron korotusosuus ansiosidonnaiseen päivärahaani. Päivärahankorotus kuluisi minulla kokonaisuudessaan HSL:n kuukausilippuun ja työpaikalla ruokailuun, eli harjoittelun nettovaikutus minulle olisi nolla tai sen alle. En tietenkään oleta, että yhteiskunnan pitäisi maksaa minulle harjoittelusta mitään ylimääräistä, mutta tuon korotetun osan voi nähdä myös niin, että sillä varmistetaan harjoittelijan pääsy harjoittelupaikalleen ja ettei tiukka taloudellinen tilanne estä harjoittelun hoitamista. Tämä pieni lisäraha on yksi tavoista varmistaa, että yhtiöt saavat hyviä harjoittelijoita tekemään työtä ja kokonaisuudessaan työharjoittelu näyttäytyy eräänlaisena yritystukena harjoittelupaikan tarjoaville yrityksille.

Työvoimakoulutuksista ja työharjoittelusta

Harjoittelijoiden käyttö työmarkkinoilla edullisina työntekijöinä ei ole enää salaisuus kenellekään. Aiheesta on kirjoitettu useissa eri lehdissä (esim. HS 19.8.2012)

Voi kysyä, onko työharjoittelun sisältävissä työvoimakoulutuksissa lopulta edes kyse työttömyyden hallinnasta ja helpottamisesta. Varmasti tätä jollain tavalla tapahtuu, mutta ehkä hallinta jää pääosin työttömyystilastojen tasolle.

Kilpailuhenkisessä nykyajassa ei markkinahäiriöitä ja -vääristymiä yleensä katsota hyvällä, mutta harjoittelijoiden työmarkkinoita vääristävältä vaikutukselta halutaan sulkea silmät. Jos yritys tukeutuu runsaaseen edullisten harjoittelijoiden käyttöön, lisää tämä myös kilpailijoiden painetta samaan harjoittelijoiden hyväksikäyttöön. Seurauksena tästä ovat edelleen vähenevät avoimet työpaikat kyseisissä tehtävissä. Alkuaan oletettavasti hyvää tarkoittanut työvoimahallinnon ideariihessä syntynyt ajatus työharjoittelusta, saattaa lopulta itse asiassa pahentaa työttömyyttä.

Yksilötasolla työttömyyttä ei myöskään helpota, mikäli työtön F.E.C-koulutusten yhteydessä alkaa etsiä harjoittelupaikkaa itsenäisesti.

Harjoittelupaikkojen etsiminen, hakemusten kirjoittaminen ja harjoitteluhaastatteluissa käyminen on sisällöllisesti aivan samanlainen tehtävä kuin oikeiden työpaikkojen hakeminen. Uskon, että harjoittelupaikkojen hakeminen vähentää työpaikkojen hakua, eikä näin toiminen edistä työnsaantia, joka kaiketi on työttömän pääasiallinen tavoite.

”Työ- ja elinkeinohallinto määrittää kilpailutettavat koulutusteemat. Osa ideoista syntyy
hallinnon sisällä, osa on kouluttajien ennen kilpailutusvaihetta hallinnolle tuottamia
ideoita.” (Lähde: Fec-koulutuksen volyymin lisääminen uusien toteutusmallien avulla, Uudenmaan ELY-keskus, 2011)

Eikö harjoittelupaikan ja toivottavasti myöhemmin rekrytoivan yrityksen pitäisi määrittää minkälaisia harjoittelijoita ja koulutusta se tarvitsee? Kuvittelisin, että suurin hyöty tämän tyyppisistä koulutuksen ja harjoittelun yhdistelmistä olisi, mikäli yritys ei löytäisi markkinoilta omiin aivan erityisiin tarpeisiinsa koulutettua työntekijää, tämä voisi lähestyä työvoimaviranomaisia ja esittää omat koulutustarpeensa.

Nyt tilanne on päälaellaan: koulutetaan melko yleisiin tehtäviin työttömiä, joita sitten käytetään harjoittelijoina, eli monesti palkattomina työntekijöinä. HR-tehtävät ovat varmasti sellaisia melko yleisluontoisia töitä, että niihin olisi valmiiksi tekijöitä Suomen työttömien joukossa, mikäli yrityksillä olisi halua palkata heitä. Ainakin omalla kurssillani oli viisi osaavaa ja koulutettua HR-tuntijaa. Tietenkään palkkaaminen ei ole niin houkuttelevaa, jos sama tehtävä tulee hoidettua harjoittelijoiden avulla, joita välitetään muun muassa F.E.C-tuotemerkin alla.

Tämä on se kuva mikä minulle on työttömänä omasta näkökulmastani syntynyt ja on melko varmaa, että nämä koulutukset ymmärretään aivan eri lailla TE-toimistojen ja kouluttavien yritysten puolelta. Minä kritisoin asiaa omasta näkökulmastani, vaikka minulla ei olekaan esittää uusia tuoreita ideoita työttömyyden hoitamisen keinoiksi. Jos minulla olisi esittää ratkaisu Suomen työttömyysongelmaan, en todennäköisesti olisi työtön tälläkään hetkellä.

Koko artikkeli täältä:

http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/talous/koulutusbisnesta-te-toimiston-tuella-tyoharjoittelua-vai-tyolaiskauppaa/

Vierailija
338/496 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 08:16"][quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 08:09"]

Pakko ilmottautua työttömäksi, jos haluaa jostain edes rahaa. Osaan hakea töitä ja niitä on tarjolla koko ajan, mutta kulkeminen on se ongelma.

[/quote]

TYöttömyysetuudella ei ole tarkoitus kattaa elämäntapaasi. Jos kulkeminen töihin on ongelma, et oikeasti edes ole työtön vaan elämäntapatyötön. Itsellä työmatka suuntaansa 40 km, mutta ei mitään ongelmaa työssäkäynnin suhteen.
[/quote] joo mutta meneppäs työmarkkinatuella toi matka [522e] 5 kertaa viikossa. Sen jälkeen pitäs vuokra ja muut menot maksaa. Voin sanoa että tiukkaa tekee

Vierailija
339/496 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
340/496 |
08.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 08:16"][quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 08:09"]

Pakko ilmottautua työttömäksi, jos haluaa jostain edes rahaa. Osaan hakea töitä ja niitä on tarjolla koko ajan, mutta kulkeminen on se ongelma.

[/quote]

TYöttömyysetuudella ei ole tarkoitus kattaa elämäntapaasi. Jos kulkeminen töihin on ongelma, et oikeasti edes ole työtön vaan elämäntapatyötön. Itsellä työmatka suuntaansa 40 km, mutta ei mitään ongelmaa työssäkäynnin suhteen.
[/quote]

Niin eli kulkeeko sun kodin edestä kaksi kertaa tunnissa bussi joka vie suoraan oikeaan paikkaan? Niin, ei tosiaankaan ongelmaa. Kuljin minäkin monta vuotta porvoosta Helsinkiin moottorivuorobussilla 45 min eikä tulis mieleenkään että se mitenkään ylentäsi tai glorifioisi minut AP:hen nähden. Sen jälkeen olen asunut huomattavasti lähempänä Helsinkiä ja nykyään joudun vaihtamaan 5krt julkista aikaa mene 1,15 min. Sä et tiedä oikeasti mitään kulkemisen vaivoista jos sillä pitkämatkabussilla sytkyttelet 2krt pv. Sori.