Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko omakotitalosta oikeasti paljon vaivaa?

Vierailija
20.09.2021 |

Mitkään perus ruohonleikkuut ja lumityöt eivät haittaa, mutta näin ummikkona mietin ihan talon itsensä huoltoa ja kaikenlaisia maksuja. Olen aina asunut kerrostalossa ja vieläpä vuokralla. Mikä omakotitalossa asumisessa on kaikkein hankalinta? Tuleeko paljon yllättäviä kuluja? Miten välttää homepommin?

Tuntuu että niin paljon on asioita, joita en osaa edes ajatella. Kaikki lämmityksestä salaojiin ja kattoremontteihin ja ties mihin. Olen kaupunkilaisjuntti enkä ollenkaan kätevä käsistäni, mutta okt on silti haaveissa joskus tulevaisuudessa....

Kommentit (202)

Vierailija
61/202 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ampuisin mieluummin itseni kuin muuttaisin takaisin omakotitaloon. Olisi varmaan ihan mukavaa puuhastelua jos olisi varaa olla työttömänä tai jossain helpossa paskaduunissa jossa voi jättää aivot duunin narikkaan kello neljältä. Mutta joutua talven pimeydessä lähtemään lumitöihin tai korjaamaan jotain raskaan ja kaikki mehut imeneen työpäivän jälkeen? Leikata nurmikkoa, kitkeä rikkaruohoja ja raivata pusikoita kesähelteessä? Maalata seiniä ja terassia? Koko ajan joku pieni projekti niskassa? Kattoremppa tekemättä, unettomia öitä aina vesisateella vuotoja pelätessä? Ei kiitos, ei helvetissä. Ei koskaan enää.

Minä taas ammun itseni jos pitää joskus muuttaa kerrostaloläävään.

Miksi asuit läävässä ?

Kerropas nyt missä hän sanoo asuneensa läävässä. Hänhän kertoo viimeiseen asti välttävänsä kerrostaloläävää.

Samoin teen minä. Kerrostaloasumista nähnyt ja kuullut tuttavilla ihan riittävästi.

Hirveää!

Vierailija
62/202 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on talo myynnissä kuudetta viikkoa ja pidetään käsiä ristissä että menisi kaupaksi. Sitten pitää vielä kärvistellä viisi vuotta peläten myyjän vastuuta ja mahdollisia ikäviä yllätyksiä.

Ei ollut omakotitalo meidän juttu, lähinnä rahareikä, työleiri ja riitojen lähde. Rivarissa taas yhdistyy kerrostalon ja omakotitalon kaikki huonot puolet. Muutetaan siis takaisin kerrostaloon jonne on ikävöity monet kerrat viime vuosian.

Sinne kuuntelemaan naapureitten mölinöitä, heippalappuja lukemaan ja naapureitten hajuja haistelemaan. Ja aina pitää ottaa naapurit huomioon. Jos ei halua tulla haukutuksi.

Toki köyhille sopiva asumismuoto, ahtaasti loukussa kyyhöttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/202 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok-talo asuminen on kallistunut järkyttävästi viimeisen 10v aikana.

Minulle ei ainakaan jää duunarina rahaa säästöön yhtään, työmatkat, auto ym.

Meillä vanha talo missä remontti on päättymätön kierre, ensi kesänä talo on pakko maalata, periaatteessa katto pitäisi uusia, sauna ja pesuhuone myös rempata, yläkerta on uusittu 2006, nyt sinne pitäisi tehdä uudet pinnat.

Keittiö on rempattu - 13, nyt alkaa koneet sanomaan itsensä irti ja pinnoissa käytön jälkiä ym.

-04 rempattuun vessaan pitäisi tehdä uudet pinnat.

Meillä keittiö on rempattu 2014 vanhoilla kaapistoilla. Eli eivät olleet uudet silloin 2014, vaan jo kauan käytössä muualla olleet. Se on vähän siitäkin kiinni mihin rahansa haluaa laittaa. 

Vierailija
64/202 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valkoapilanurmikkoa ei tarvitse edes leikata, pysyy matalana ja kukkii. Vanhalle omakotialueelle sopii hyvin. 

Totta. Laitoin mökkitontillekin valkoapilaa. Tekisivätpä muutkin niin, rasittaa kuunnella ruohonleikkureiden pärinää.

Vierailija
65/202 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta jokainen voi myös antaa puutarhan ja pihan rehottaa. :)

Sehän se onkin kiva naapureille, että vaikka muut pitävät pihansa siistinä, niin sitten siellä yhden piha näyttää kaatopaikalta ja pilaa alueen maineen. 

Kaatopaikka ja hoitamaton piha on täysin eri asioita. En itsekään haluaisi, että naapurin piha täyttyisi autonromuista ja jätesäkeistä = kaatopaikka. Mutta luonnon valtaama piha ei todellakaan haittaisi, eikä todellakaan yksi piha pilaa minkään alueen mainetta, ellei ole kyse juurikin mainitsemastasi kaatopaikasta. Sitä paitsi parastahan on, jos pihan ympärille istuttaa helppohoitoiset aidat kuten vaikka tuija-aidat (joita joo täytyy alkuun ahkeraan kastella ja jonkin verran leikata, mutta loppujen lopuksi aika helppoja) niin että pihalle ei naapurit nää joten eipä tarvitse heidän valittaa.

Kiva ajatus varmasti, ja jossian metsänlaidassa toteuttamiskelpoinenkin, mutta jos miettii ihan normi pihaa, niin ei kuitenkaan kovin hyvin onnistu. Meillä on nurmikkoläntti, ja jollei sitä aja, niin se alkaa kasvamaan ihan puita. Koivua, tuomea, syreeniä, pihlajaa. Jos näitä taimia ei poista, niin kohta onkin metsä siinä pihassa, ja sen kanssa ongelmat vasta alkavatkin. Eli ei voi jättää vain hoitamatta, jollei halua metsää pihalle. Jos asuu kaava-alueella, niin melko varmasti joku tulee puuttumaan siihen että yhden pihapläntti on täynnä puita. Sitten kun niitä aletaan kaatamaan, niin sitten on piha täynnä kantoja. 

Ei ne puut hetkessä kasva. Meillä 1800 neliön tontti josta n. 400 neliötä "muodikkaasti" niittynä. Tontilla myös paljon puita (rännit pitää puhdistaa usein, n. 15 minuutin homma) ja taimea puskee joka paikasta kesän mittaan. Kerran vuodessa jos napsii taimet pois, riittää ihan hyvin.

Vierailija
66/202 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se omakotitalon pakko tehdä sitä ja pakko tehdä tätä, jos lähden matkoille kuukaudeksi joku on pyydettävä käymään vähintään kerran viikossa että tyhjentää postilaatikon ja talo näyttää asutulta tai ettei sitä ole putsattu vallan tyhjäksi. 

En jaksa muistaa ja huolehtia omakotitalon asioista, jotka kuitenkin pitäisi. Siksi minulle mieluisin asumismuoto on kerrostalo. Jotkut tästä huolehtimisesta ja puutarhassa möyrimisestä pitävät silloin omakotitalo varmasti sopii ja on hyvä heille.

Eli vastaus kysymykseesi: Minulle siitä on paljon vaivaa jollekin toiselle ei juurikaan :)

Vierailija
67/202 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän se onkin kiva naapureille, että vaikka muut pitävät pihansa siistinä, niin sitten siellä yhden piha näyttää kaatopaikalta ja pilaa alueen maineen. 

Kaatopaikka ja hoitamaton piha on täysin eri asioita. En itsekään haluaisi, että naapurin piha täyttyisi autonromuista ja jätesäkeistä = kaatopaikka. Mutta luonnon valtaama piha ei todellakaan haittaisi, eikä todellakaan yksi piha pilaa minkään alueen mainetta, ellei ole kyse juurikin mainitsemastasi kaatopaikasta. Sitä paitsi parastahan on, jos pihan ympärille istuttaa helppohoitoiset aidat kuten vaikka tuija-aidat (joita joo täytyy alkuun ahkeraan kastella ja jonkin verran leikata, mutta loppujen lopuksi aika helppoja) niin että pihalle ei naapurit nää joten eipä tarvitse heidän valittaa.

Kiva ajatus varmasti, ja jossian metsänlaidassa toteuttamiskelpoinenkin, mutta jos miettii ihan normi pihaa, niin ei kuitenkaan kovin hyvin onnistu. Meillä on nurmikkoläntti, ja jollei sitä aja, niin se alkaa kasvamaan ihan puita. Koivua, tuomea, syreeniä, pihlajaa. Jos näitä taimia ei poista, niin kohta onkin metsä siinä pihassa, ja sen kanssa ongelmat vasta alkavatkin. Eli ei voi jättää vain hoitamatta, jollei halua metsää pihalle. Jos asuu kaava-alueella, niin melko varmasti joku tulee puuttumaan siihen että yhden pihapläntti on täynnä puita. Sitten kun niitä aletaan kaatamaan, niin sitten on piha täynnä kantoja. 

Meillä piha on pelkkää nurmikkoa ja autotallin edusta betonista valettu.

Nurmikkoa ei kauan aja ajettavalla koneella, 15min ja työnnettävällä loput 15min, tämä normaalikesänä 2viikon välein.

Vierailija
68/202 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta se omakotitalon pakko tehdä sitä ja pakko tehdä tätä, jos lähden matkoille kuukaudeksi joku on pyydettävä käymään vähintään kerran viikossa että tyhjentää postilaatikon ja talo näyttää asutulta tai ettei sitä ole putsattu vallan tyhjäksi. 

En jaksa muistaa ja huolehtia omakotitalon asioista, jotka kuitenkin pitäisi. Siksi minulle mieluisin asumismuoto on kerrostalo. Jotkut tästä huolehtimisesta ja puutarhassa möyrimisestä pitävät silloin omakotitalo varmasti sopii ja on hyvä heille.

Eli vastaus kysymykseesi: Minulle siitä on paljon vaivaa jollekin toiselle ei juurikaan :)

Eikö helpompi olisi hommata iso lukittava postilaatikko? Sellainen mihin mahtuu vaikka kuukauden postit sisälle. Minusta täyttyvän postilaatikon pelkääminen on ehkä hupsuin syy olla asumatta omassa talossa mitä tähän saakka olen kuullut.

Vierailija
69/202 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ne, jotka valittavat työn määrästä ovat niitä, jotka eivät saa aikaiseksi tehdä niitä töitä. Täälläkin moni listaa rännien putsaamisen kauheaksi työksi, vaikka se on kerran vuodessa tunti-pari jos sitäkään. Eli jos jokin paikka tarvitsee huoltoa niin hoida se pikimmiten. Sitten saa taas nauttia rauhassa.

Vierailija
70/202 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulkaa joku ja ostakaa meidän 220-neliöinen omakotitalo pois. Olen jo kohta valmis ottamaan vailla 50 tonnia takkiin kunhan pääsisi talosta ja vastuista irti. Ei vaan näemmä mene kaupaksi ellei pudota hintaa rajusti tai remppaa täysin. Ero tulossa, kumpaakaan ei kiinnosta laittaa tikkua ristiin. Itkettää että tuli ostettua koko talo, pelkkää huolta ja rahanmenoa aiheuttanut tähän asti vaikka ns. ihana olikin.

Vierailija
71/202 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken voi ulkoistaa, mutta maksaa. Meidän rintamieatalossa on aina jotain korjattavaa, mutta onneksi tykkään remppaamisesta, joten se menee harrastuksena. Mutta ikinä en ostaisi meidä taloa jos olisi peukalo keskellä kämmentä. Kerrostaloasuminen on jotain AIVAN erilaista.

Vierailija
72/202 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok-talo asuminen on kallistunut järkyttävästi viimeisen 10v aikana.

Minulle ei ainakaan jää duunarina rahaa säästöön yhtään, työmatkat, auto ym.

Meillä vanha talo missä remontti on päättymätön kierre, ensi kesänä talo on pakko maalata, periaatteessa katto pitäisi uusia, sauna ja pesuhuone myös rempata, yläkerta on uusittu 2006, nyt sinne pitäisi tehdä uudet pinnat.

Keittiö on rempattu - 13, nyt alkaa koneet sanomaan itsensä irti ja pinnoissa käytön jälkiä ym.

-04 rempattuun vessaan pitäisi tehdä uudet pinnat.

Meillä keittiö on rempattu 2014 vanhoilla kaapistoilla. Eli eivät olleet uudet silloin 2014, vaan jo kauan käytössä muualla olleet. Se on vähän siitäkin kiinni mihin rahansa haluaa laittaa. 

Meillä piti tehdä hieman perusteellisemmin, lattia maata myöten, seinät runkoa myöten, uudet putket ja viemäri, muurattu puuhella ym.

Sauna ja pesuhuone on - 90luvun alusta.

Vessassa ei ole muuta vikaa kuin muijan mielestä vääränväriset laatat😁.

Tuo lainattu.

Vierailija
73/202 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on talo myynnissä kuudetta viikkoa ja pidetään käsiä ristissä että menisi kaupaksi. Sitten pitää vielä kärvistellä viisi vuotta peläten myyjän vastuuta ja mahdollisia ikäviä yllätyksiä.

Ei ollut omakotitalo meidän juttu, lähinnä rahareikä, työleiri ja riitojen lähde. Rivarissa taas yhdistyy kerrostalon ja omakotitalon kaikki huonot puolet. Muutetaan siis takaisin kerrostaloon jonne on ikävöity monet kerrat viime vuosian.

Sinne kuuntelemaan naapureitten mölinöitä, heippalappuja lukemaan ja naapureitten hajuja haistelemaan. Ja aina pitää ottaa naapurit huomioon. Jos ei halua tulla haukutuksi.

Toki köyhille sopiva asumismuoto, ahtaasti loukussa kyyhöttää.

Tämmöisen kirjoittaja on varmasti täytynyt asua jossain Slummissa kerrostalossa.

Itse olen asunut monessakin kerrostalossa

- ei mitään heippalappuja

- ei mölinöitä (äänieristykset kunnossa)

- kukaan naapureista ei koskaan ole haissut

- ahtaassa loukossa ei ole tarvinnut kyyhöttää

mutta on hyvä, että tuollaisten kirjoittaja asuu etäällä omassa karsinassaan erillään normaaleista ihmisistä ja lemuaa omissa mehuissaan häiritsemättä muita.

Omistusasuntojen lisäksi olen asunut myös nuorena kaupungin omistamassa kerrostalossa joka sekin oli siisti ja hyvä vaikka joskus niissä saattaa saada naapureikseen epäsosiaalista väkeä.

Vierailija
74/202 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahinta on mun mielestä lumityöt. Että arkiaamuna pitää herätä puoli tuntia aikaisemmin kolaamaan lumia, jotta auton saa pihasta ulos. Täällä etelässä niitä oikeasti lumisia päiviä on aika vähän, mutta silti liikaa. Muuten kaikki menee, eikä hommaa ole liikaa. Meillä 2010-luvulla rakennettu talo.

Jos tiedän, että lumisadetta on yön aikana luvassa ja aamulla pitää aikaisin lähteä töihin niin pysäköin auton valmiiksi keula tietä kohden. Aamulla ei tarvitse putsata koko pihaa vaan auton päältä ja edestä sen verran, että pääsee tielle saakka. Mukavampi sitten myöhemmin valoisan aikaan tehdä tarkemmin.

Vierailija
75/202 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ne puut yhdessä kesässä kasva. :D Eikä varsinkaan mitenkään tiheästi, jotta sitä (sitten vuosien päästä kun on kasvanut) voisi metsäksi sanoa. Itse asumme omakotitalossa kaava-alueella ja kyllä täällä on ihmisten pihoilla puita. Joillain ihan paljonkin ja ihan istutettujakin. Miksi niihin olisi puuttumista? Kaava-alueilla voi olla erilaisia määräyksiä, jotka rajoittaa, mutta ne ei ole kaikkialla samat. Usko tai älä, meidän alueella on jopa niin, että jokaisella tontilla pitää olla riittävä määrä puita. Ylärajaa ei ole asetettu.

Meillä on kyllä nurmikkoa ajeltu, mutta pihalla kasvaa silti uutena kuusi ja mänty. Nämä on siis reilusti alle metrin korkuisia ja lähteneet kasvamaan jo useita vuosia sitten. Että sitä odotellessa, että nämä edes näkyy naapuriin...

Vierailija
76/202 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu myös siitä, mitä vaatii talolta. Jos vähän kuluneemmat pinnat ja alkeellisemmat olot kelpaavat, ei remontteja tarvitse tehdä kuin niiltä osin, mitä talo vaatii pysyäkseen terveenä: katto tai putket eivät saa vuotaa, ilmanvaihdon ja salaojituksen pitää toimia jne.

Itse asun 60-luvun talossa ja kyllä voisin laittaa remontteihin niin paljon rahaa kuin sielu sietää, mutta teen pala kerrallaan ja siedän pientä epämukavuutta, koska ei ole rahaa remontoida kaikkea kerralla eikä varsinkaan niitä juttuja, jotka edelleen toimii, mutta ehkä näyttää jo kuluneelta. . Mulle on tärkeintä oma rauha, ei se, että kaikki on uutta ja kiiltävää :-)

Tämä juuri. Talo vaatii ehjän katon ja kuivan kellarin. Ja maalia seiniin ehkä 15 vuoden välein. Mulla se maksoi 3500, joten 20 euroa kuussa "vastiketta" siihen varautumiseen.

Esim rintamamiestaloa voi asua ilman valtavia remontteja, jos hyväksyy, että tapetti ja väliovet on vähän vanhanaikaiset, ja keittiön kaapit ei muodikkaat. Jos ikkunoista vetää talvella, ne perinteisesti teipataan.

Jos rintamamiestalossa ei ole kellarissa tiloja, tai vain pieni perunakellari, niin riskit vähenee heti. Aina jos huoneita on maan alla, riskit nousee.

Pihalla voi kukkapenkit vaikka poistaa, jos ei jaksa kitkeä. Omenapuista voi pari kaataa, jos niitä on ihan liikaa. Jättää jäljelle pari. Sama marjapuskat, jos ei kiinnosta keitettyä mehuja.

Pikkukaupungeissa on ainakin pikku firmoja tekemään pihatöitä ja leikkaamaan puskat.

Vierailija
77/202 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, täällä kaupunkilaisjuntti joka muuttanut jokin aika sitten omakotitaloon :) Ihan ok ollaan toistaiseksi selvitty pikkujutuista kuten listojen lisäilystä ja salaojien päällisten sorituksesta. Isot rempat tullaan kyllä teettämään, koska ei minusta ole vaikkapa kattoremppaajaksi tai kaatamaan isoa puuta ilman että kaatuu naapurin talon päälle.  Aika paljon noihin remppa yms. asioihin voi vaikuttaa sillä minkälaisen/ikäisen talon ostaa. Jos ei lähipiirissä ole asiaan paremmin perehtyneitä, niin kannattaa lueskella etukäteen asioista ja taloa ostaessa teettää tarkempi kuntotarkastus. Jotkin aikaisemmin muodissa olleet jutut, kuten valesokkelit ja kattoikkunat, on ns. riskitekijöitä joita kannattaa välttää tai esim. noiden ikkunoiden kohdalla teettää rakenteita avaava tarkistus. Tiedän parikin tapausta lähipiiristä, joissa kattoikkunoista on vuotanut rakenteisiin vuosien mittaan. Konkari ok asujat osaavat varmasti neuvoa vielä paljon enemmän.

Asumisen työteliäisyyteen vaikuttaa paljon pihan koko, kasvillisuus jne. niin kuin edellä on jo mainittukin. Pientä pihaa ei kauaa leikkaa, haravoimisen määrään riippuu onko isoja puita jne. Jonkin verran aikaa tulee jokatapauksessa menemään, joten kannattaa miettiä tykkääkö itse esim. pihatöistä, nehän voivat olla myös tosi mukava harrastus. Itse päätin, että pidän kukkapenkkien määrän maltillisena, koska en nauti kitkemisestä kuin kohtuullisina annoksina. Voisihan sitä istuttaa vaikka kukkakedon :)

Vierailija
78/202 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti ei ole.

Enemmän vaivaa rivarissa asumisesta, jossa alkaa napina jos ny ei ihan just jaksa nurmikkoa leikata, tai että kun on vaikka auton vararengas pihalla. Puhumattakaan sitten vastikkeiden korotuksista turhien remonttien takia.

Tietenkin jos vaatii että paikat ja piha on kuin sisustuslehdestä, niin onhan siinä työmaata.

Remontitkaan ei sinänsä ole ongelma. Jos ei itse osaa, eikä huvita opetellakaan, niin tilaa jonkun tekemään. Oikeasti ei tarvita kuin lampun vaihdon taito, ja hätätapauksissa sitten päävesihanan sijainnin muistaminen.

Vierailija
79/202 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni omakotitalossa asuva nainen ei edes tajua sitä jatkuvan vaivan eikä välttämättä kustannustenkaan määrää jos mies hoitaa kaiken raskaimman ja rouva vain sisustelee ja rapsuttelee vähän kukkapuskiaan.

Tää oli söpö. Mä omistan ja hoidan talon ihan itse. Ja nainen olen.

Vierailija
80/202 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin, toiselle (minulle) omakotitalon hoito ja piha ovat aivan liian iso työ ja toiselle taas pikku homma.

Se riippuu niin siitä tykkääkö tällaisista asioista vai ei. Jos tykkää eivät ne pensaiden leikkuut ja haravoinnit, katon ym.. paikkojen kunnostus tunnu miltään. Jos taas ei tykkää niin asun ilomielin talossa jossa talonmies ja huoltoyhtiö hoitaa kaikki hommat ja minä saan keskittyä niihin mistä minä pidän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yhdeksän