Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko omakotitalosta oikeasti paljon vaivaa?

Vierailija
20.09.2021 |

Mitkään perus ruohonleikkuut ja lumityöt eivät haittaa, mutta näin ummikkona mietin ihan talon itsensä huoltoa ja kaikenlaisia maksuja. Olen aina asunut kerrostalossa ja vieläpä vuokralla. Mikä omakotitalossa asumisessa on kaikkein hankalinta? Tuleeko paljon yllättäviä kuluja? Miten välttää homepommin?

Tuntuu että niin paljon on asioita, joita en osaa edes ajatella. Kaikki lämmityksestä salaojiin ja kattoremontteihin ja ties mihin. Olen kaupunkilaisjuntti enkä ollenkaan kätevä käsistäni, mutta okt on silti haaveissa joskus tulevaisuudessa....

Kommentit (202)

Vierailija
201/202 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihmisistä, iästä ja terveydestä onko vaivaa. Meille ei ole vielä tähän asti ollut vaivaa55-60 v välimaastossa kun ollaan. Ei tarvitse paljoa kodin ulkopuolisia harrastuksia jos haluaa ihan viimeisen päälle sliipatut paikat mutta olen iän myötä kyllä alkanut laiskistumaan sen suhteen. Säästöjä on työttömyyden, sairauden ja korjauskulujen varalle. Ei ikinä kerrostaloon asuun jollei olisi ihan viimeinen pakkotilanne. Täällä asuu ihan eri maailmassa ja yöllä ei herää mihinkään ääniin eikä yleensä mihinkä aikaan tahansa jos nukkuu. Kerrostalossa asuessa oli tosin enemmän rahaa kun ei säästöjä tarvinnut kerätä. Matkusteluun ja muihin huveihin sitä sitten upposi mutta en enää kaipaa niitä vaan laadukas asuminen tärkeintä. 

Vierailija
202/202 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä -96 valmistunut omakotitalo, mieheni lapsuuden koti.

Ostopäätöstä helpotti, kun talon historia tiedossa alkua myöden, mieheni isä & isoisä mm. olleet rakentamassa tätä.

Paljon sitä oppii tekemään itse, kun omakotitaloon asettuu. Ylläpitotöitä tulee eteen jonkin verran, esim. terassin öljyämistä, kaiteiden maalailua jne. Taannoin alkoi suihkun hana vuotamaan tiputellen. Ensin koitettiin saada joku paikallinen putkari apuun, kiirettä piti kuulemma kaikilla. Miehen kanssa yhdessä lopulta vaihdettiin (netistä varmistettiin ohjeet); vedet katki talosta, vanha hana pois ja uusi tilalle. Tais mennä n. 15 minuuttia tähän. Plussana n. 100-150€ säästö kun ei tarvittukaan putkaria!

Eli, mitä enemmän kiinnostusta opetella tekemään itse asioita, sen parempi. Tietysti isoimmat ja vaativimmat rempat on syytä jättää ammattilaisten asiaksi.

Yllättäviä menoja saattaa tulla, kuten kaikissa elämän asioissa. On tämä silti niin palkitsevaa ja ihanaa. Saa tehdä sekä talosta että pihasta juuri omanlaisensa, omaa rauhaa enemmän jos nyt vertaa siihen kerrostaloasumiseen, tilaa piisaa, jne.

En vaihtaisi pois! Kiitollinen tästä kodista.

Mitä tässäkin on miinustettavaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kuusi