Sanonpahan vaan että hyvätuloisten ja varakkaiden lapsilla on helpompi elämä
Tai ainakin helpompi elämän alku.
Suomessa aina niin kovasti jankutetaan oman työn tuloksista ja siitä että ei perhetaustalla niin ole väliä. Että korkeakoulu on kaikille maksuton.
Kuitenkin näille varakkaiden lapsille maksetaan lapsena kaikki mitä haluavat, teininä maksetaan mopot, mopokortit, autot, ajokortit, harrastukset, vaatteet ja tuhat muuta asiaa.. asunnot hankitaan niin pääsee elämä helposti alkuun.
Ja monia tuetaan vielä aikuisenakin.
En mä kateellisuudesta kärsi mutta ajattelen vain välillä, että tämänkaltaiset ihmiset elävät ihan erilaisessa maailmassa kuin minä olen joutunut elämään.
Todellisuudessa kuvio ei paljoa eria jenkkilästä. Ainoa asia missä ero on, että siellä varallisuuserot ovat vain vielä suuremmat.
Kommentit (231)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
” maksetaan lapsena kaikki mitä haluavat, teininä maksetaan mopot, mopokortit, autot, ajokortit, harrastukset, vaatteet”
Nämähän on tavallisten perheiden juttuja?
Ainoastaan lapsille ostetut autot ja asunnot on luettelemistasi asioista enempi varakkaiden perheiden juttuja, mutta muu ihan tavallista.Veljeni lapset oli lastensuojelun asiakkaita ja näille maksettiin vaatteet, harrastukset, asunnot ja ajokortit.
Tuota en usko että lastensuojelu olisi maksanut asiakaslapselle omistusasunnon. Takuuvuokran vuokra-asuntoon yms. ymmärtäisin.
Vierailija kirjoitti:
Varakkaammilla on ylipäänsä parempi sosiaalinen pääoma. Meidän köyhät vanhemmat on aina olleet nöyriä ja pelokkaita uikuttajia ja se on väkisinkin vaikuttanut meihin lapsiin. Vanhemmilla on aina ollut asenne, että kun he on itse surkeita luusereita, jotka ei onnistu missään, niin meistä lapsista tulee automaattisesti samanlaisia. Vaikka eivät ole sitä suoraan sanoneet, niin sen on voinut havaita epämääräisesti erilaisista pikkujutuista kuin vaikka huokailuista, jos ollaan osoitettu kiinnostusta johonkin asiaan. Koko ajan on kotona leijunut taustalla semmoinen surkutteluilmapiiri.
Tämä on asiaa. Itsekin koen perineeni vanhemmiltani etupäässä juuri sen täysin kunnianhimottoman luuseriasenteen. Ei sellaisella kertakaikkiaan voi menestyä, ei sosiaalisesti eikä taloudellisesti. Vanhemmat ei koskaan myöskään kannustaneet minua millään tavalla ja olivat niin tyhmiä, että eivät osanneet auttaa edes peruskoulun läksyissä ja jos osasin itse jotain, ne oli ihan huuli pyöreänä. Kun ei minun olisi pitänyt osata yhtään mitään jos ei kerran hekään osaa.
Ei ole mikään ihme, että minulle muodostui aika syrjäytynyt nuoruus ja jätin koulutkin kesken. Mikä ei sekään edes kiinnostanut vanhempiani. Heillä tuntui olevan se asenne, että ihan sama mitä teen elämälläni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanonpahan vaan että hyvätuloisten ja varakkaiden lapsilla on helpompi elämä
Tai ainakin helpompi elämän alku.
Suomessa aina niin kovasti jankutetaan oman työn tuloksista ja siitä että ei perhetaustalla niin ole väliä. Että korkeakoulu on kaikille maksuton.
Kuitenkin näille varakkaiden lapsille maksetaan lapsena kaikki mitä haluavat, teininä maksetaan mopot, mopokortit, autot, ajokortit, harrastukset, vaatteet ja tuhat muuta asiaa.. asunnot hankitaan niin pääsee elämä helposti alkuun.
Ja monia tuetaan vielä aikuisenakin.
En mä kateellisuudesta kärsi mutta ajattelen vain välillä, että tämänkaltaiset ihmiset elävät ihan erilaisessa maailmassa kuin minä olen joutunut elämään.
Todellisuudessa kuvio ei paljoa eria jenkkilästä. Ainoa asia missä ero on, että siellä varallisuuserot ovat vain vielä suuremmat.
Aikas kateellinen kommari toi AP.
Siksi pitää ponnistella että saa paremman elämän.
Eikä se materia ole kaikki kaikessa.
t. Korkeakoulutettu, Itse köyhän lapsuuden elänyt.
En nyt sanoisi kommari.
Kommunismissahan kuka tahansa voi tehdä ihan mitä ammattia tahansa ja pätevöityä mille alalle tahansa. Tämä oli MArxin ihanne että maanantaina voi harrastella bussikuskina ja tiistaina mittailla maata ja keskiviikkona toimia lääkärinä ja torstaina olla arkkitehtina. Perjantaina voi lentää yksityislentokonetta ja lauantaina lomailla. Sunnuntaina työskennellä laivalla ja maanantaina toimia parturikampaajana.
Eikä hän ollut väärässä. Nykyään keskimäärin suomalaisella työläisellä on neljä eri ammattipätevyyttä.
Eikä neljä ole edes paljoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varakkaammilla on ylipäänsä parempi sosiaalinen pääoma. Meidän köyhät vanhemmat on aina olleet nöyriä ja pelokkaita uikuttajia ja se on väkisinkin vaikuttanut meihin lapsiin. Vanhemmilla on aina ollut asenne, että kun he on itse surkeita luusereita, jotka ei onnistu missään, niin meistä lapsista tulee automaattisesti samanlaisia. Vaikka eivät ole sitä suoraan sanoneet, niin sen on voinut havaita epämääräisesti erilaisista pikkujutuista kuin vaikka huokailuista, jos ollaan osoitettu kiinnostusta johonkin asiaan. Koko ajan on kotona leijunut taustalla semmoinen surkutteluilmapiiri.
Tämä on asiaa. Itsekin koen perineeni vanhemmiltani etupäässä juuri sen täysin kunnianhimottoman luuseriasenteen. Ei sellaisella kertakaikkiaan voi menestyä, ei sosiaalisesti eikä taloudellisesti. Vanhemmat ei koskaan myöskään kannustaneet minua millään tavalla ja olivat niin tyhmiä, että eivät osanneet auttaa edes peruskoulun läksyissä ja jos osasin itse jotain, ne oli ihan huuli pyöreänä. Kun ei minun olisi pitänyt osata yhtään mitään jos ei kerran hekään osaa.
Ei ole mikään ihme, että minulle muodostui aika syrjäytynyt nuoruus ja jätin koulutkin kesken. Mikä ei sekään edes kiinnostanut vanhempiani. Heillä tuntui olevan se asenne, että ihan sama mitä teen elämälläni.
Itse kasvatin omista lapsista noilla tiedoilla menestyjiä.
Sinäkin kykenisit siihen, koska ymmärrät paskojen vanhempiesi virheet.
Virheitä ei vaan pidä toistaa. Lapset ovat kuin koiria. Ne oppivat temppuja jo varhain.
Omani oppivat lukemaan kolmen vanhoina.
Sitten vaan pakottamista ja painostamista että muutosta tulee. Tuloksia ei tule laiskottelemalla.
Oman menestymisen voi unohtaa, mutta lapsia pitää valvoa ja vahtia jatkuvasti.
Tällä tavoin sain omat lapseni menestymään ja ovat jo nuoria aikuisia.
Näin kasvatetaan muita parempia yksilöitä. Kyse on valmennuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja juuri tän takii oon elämäntapatyötön. Kouluttautuminen on mahdotonta, ku ei oo rahaa. Ja rahaa ei saa, ku ei oo koulutusta. N21
Ootko trolli?
Voit alkaa vaikka heti käymään sossun rahoilla lukiota, tai mennä amikseen ja elää tuilla.
Sen jälkeen voit mennä korkeakouluun, ja saada vielä paremmat tuet.
Harjotteluiden avulla on hyvä saada jalkaa ovenväliin ja päästä kesätöihin ja sitä kautta työelämään.Tuilla ne hyväosaistenkin perheiden lapset usein opiskelee, harvaa elätetään satunnaisia lahjoja ja ruokakasseja lukuunottamatta.
Voiko nykyään opiskella sosiaalituella? Ainakin aikaisemmin ei ole voinut vaan on pakotettu ottamaan opintolaina ja kustannettava esim. lukiokirjat itse. Köyhät vanhemmat eivät välttämättä ole pystyneet tukemaan lapsen opintoja edes alaikäisenä. On kai selvää, että hyväosaisten perheiden lapset saavat paremmat lähtökohdat elämään.
Sen saman opintolainan ottaa kaikki muutkin. Nykyään ei kirjatkaan maksa. Vali vali vali.
Mutta jos valitsee väärän alan niin jatkossa voi työttömyystuella opiskella vain 2 vuotta mikä ei moneen tutkintoon riitä ja tuohon tarvitsee työkkärin luvan. Jos työtön hakee ilman lupaa kouluun niin tulee karenssi.
AMK-tutkinnot kestää 3 ja puoli vuotta esim. insinööri ja sairaanhoitaja. Tuo 2 vuotta ei riitä. Osalla on opintotuet käytetty.
Opiskelen parhaillaan työkkärin tuella. Ei ongelmaa. Teen töitä opintojen ohella, sitten kun tarvii.
Vierailija kirjoitti:
Tästä syystä lapsilisiä ei tulisi maksaa hyvätuloisille. Jos talouden vanhempien yhteistulot yli 100k, silloin ei lapsilisiä.
Päinvastoin, köyhien lasten tekoa ei tulisi kannustaa.
Vai helppoa; meidän, varakkaiden vanhempien, lasten täytyy menestyä koulussa, treenata jotain lajia tai soitinta lähes joka päivä, pukeutua ja näyttää siistiltä aina, tehdä kotitöitä, käyttäytyä hyvin jne. Naapurin lapset taas näyttävät vain lorvivan luurien kanssa päivät pitkät.
Rikkaat ja niiden lapset tuhoaa maapalloa paljon enemmän kuin köyhät. rikkaat ostelee paljon kaikkea turhaa, matkustelee paljon, ajelee autoillaan ja muilla saastuttavilla vempeleillään jne jne listaa voi jatkaa loputtomiin. fakta on että ei niiden lapsilla ole sen parempaa tulevaisuutta odotettavissa kuin köyhilläkään samaa saastetta hengittävät joten se siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole saanut nuoruudessani kaikkea mitä vaan keksin pyytää vaikka olenkin keskivertoa varakkaammasta perheestä. Vanhempani ovat yrittäjiä ja heille (niin kuin monelle muullekin hyvätuloiselle vanhemmalle) oli tärkeää opettaa lapsilleen, että varakkuuden takana on kovaa työtä. Olen siis käynyt töissä opintojen ohella jo lukiossa. Asuntoa ei todellakaan ostettu minulle eikä sisaruksilleni kun lähdimme yliopistoon opiskelemaan vaan asuimme ihan tavallisissa vuokratuissa opiskelija-asunnoissa ja kävimme iltaisin kaupan kassalla töissä. Rahaa en ole kotoa muuton jälkeen (18v) koskaan pyytänyt koska minulle oli kunnia-asia pärjätä omillani.
On täysin köyhien harhaluulo että rikkaat lapset eivät ymmärrä rahan arvoa eikä heidän tarvitse käydä töissä. Kaikissa tuntemissani varakkaammissa perheissä lapsille on todellakin opetettu miten se varakkuus on töillä ansaittu. Nämä seurapiirien rikkaat lapset on vain pienenpieni murto-osa rikkaiden lapsista eivätkä todellakaan edusta kuin sitä pientä osaa varakkaiden lapsista.
Rikkaiden lapset eivät käy töissä ns. kusi sukassa. Köyhän lapsi ei osta lukiokirjoja, jos ei saa kesätöitä tai iltatöitä. Rikkaan lapsi ei menetä mitään todellista, sillä turvaverkko on olemassa, jos todellinen hätä uhkaa.
Nykyisinhän lukiokirjat pitäisi kaiketi olla ilmaisia, joten ainakin tähän ongelmaan on tullut ratkaisu. Aiemmin tosin köyhä saattoi kaiketi saada kirjoihin toimeentulotukea.
Tähän on heitettävä pari huomiota lukioajastani, kun kirjat euvät vielä olleet ilmaisia: joissain perheissä eivät lapset saaneet kirjoihin toimeentulotukea, koska vanhempien tulot olivat ns liian korkeat, juuri rajan yli varmaankin. Kuitenkaan lapsille ei ostettu lukiokirjoja, koska vanhempien tulot menivät ruotsinlaivalle ja kurkusta alas. Yhdellä yksinhuoltajalla työnsä tulot menivät lasten sijasta kynsiin, hiuksiin ja meikkeihin. Lapsilisätkin varmaan siitä päätellen, että vaatteet ym oli myös lapsilla usein halvinta laatua mutta äidillä viimeisen päälle. Nämä lapset eivät varmaan saaneet/uskaltaneet puhua opettajille tai sossulle tästä. He lainailivat kirjoja muilta ja kopsailivat sivuja myös opettajien kirjoista. Yksi jätti lukion kesken ja muutti pois. Ei varmaan jaksanut.
Aina kyse ei ole tulotasosta, vaan siitä että kulissien takana on huonot vanhemmat, jotka eivät priorisoi lapsiinsa.
Eli täytyy valita työllistävä ala heti lukion jälkeen, katsokaa se kristallipallosta.